14-Jan-2024, 09:59 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Jan-2024, 02:50 PM door quattrovelootje.)
Gisteren ben ik samen met mijn fietsmaatje Jan afgezakt naar het verre Dronten. Ik had nog een "deftige" proefrit met de Snoek L voor mezelf te goed en Jan wil graag een nieuwe velomobiel met open wielkasten, dus had ik van tevoren een 4-tal velomobielen gereserveerd : naast de Snoek L ook nog de Alpha 7, de Tuna en de DF XL. Ik had een rondje van een kleine 26km uitgestippeld langs het Ketelmeer, dat leek ons wel voldoende om een velomobiel te testen.
Tegen de middag arriveerden wij Velomobiel.nl waar Theo ons opwachtte. Het weer was niet schitterend : 4° en wat nevelig, maar bij aankomst in Dronten was het nog droog.
De vorige keer dat ik met de Snoek L reed, kwam ik met de hielen van m'n schoenen tegen de bodemplaat, Theo had nog een andere bodemplaat liggen met uitstulpingen die onder de Snoek L werd gemonteerd. Daarna zijn we vertrokken, ik in de Alpha 7 en Jan in de Snoek. Ondanks de 155mm cranks raakte ik tijdens het trappen steeds de (vaste) bodemplaat of probeerde dat althans te vermijden. Ook Jan riep tijdens het fietsen dat hij af en toe de bodemplaat van de Snoek L raakte (ook met 155mm cranks en we hebben beiden schoenmaat 45). Ongeveer halverwege zijn we dan gestopt om van velomobiel te wisselen.
Ook ik had in de Snoek nog steeds last van de bodemplaat te raken tijdens het trappen, maar beduidend minder dan in de Alpha 7. Nadat we ons rondje hadden gemaakt en terug op de Vliet arriveerden, waren Jan en ik het erover eens dat de Snoek toch wel duidelijk de betere velomobiel van de twee was. Tijdens het opeten van onze boterhammen nog een leuk gesprek met Theo en Allert gehad, daarna zijn we naar Intercitybike.nl gereden.
Daar stonden een Tuna en een DF XL op ons te wachten. Nadat deze op maat waren versteld, zijn we voor hetzelfde rondje vertrokken, ik met de DF XL en Jan met de Tuna. Dit keer kregen we geen sschuimkap mee, want dat was écht niet nodig volgens Peter. Ook in de DF had ik meteen al hetzelfde probleem met de bodemplaat : 155mm en vaste bodem, dus voortdurend je hielen omhoog houden tijdens het trappen. Dat rijdt niet alleen vermoeiend omdat het onnatuurlijk aanvoelt, het maakte ook dat ik niet echt voluit kon gaan tijdens het rijden. Ook deze keer weer ergens halverwege van velomobiel geswitch.
De Tuna heeft ook een vaste bodem, maar wel uitstulpingen, wat maakte dat ik iets minder moeite met m'n voeten moest doen om de bodem niet te raken tijdens het trappen. Een paar minuten nadat we van velomobiel waren gewisseld, is het dan toch beginnen regenen, toen hadden we natuurlijk wél graag onder een schuimdeksel gezeten ! En op een km of 5 van Dronten raakte bij de Jan in de DF de ketting van het kettingblad vooraan (natuurlijk naar rechts, niet naar links op het kleinere blad), daar hebben we ook staan vloeken. De meegegeven DF had een neusdeksel dat was vastgeschroefd en ik had wel plakmateriaal bij, maar natuurlijk geen inbusje om het deksel open te kunnen maken. We hebben vanalles geprobeerd om de ketting er weer op te krijgen, maar het grote probleem was dat je er gewoon niet bij kon via het instapgat (want de onderkant is helemaal dicht). Uiteindelijk ben ik dan maar in de Tuna verdergereden naar de Koperweg om een inbus op te halen. Toen ik daarvan terugkeerde, kwam Jan ons dan toch nog tegemoet gereden met de DF, toch nog eind goed al goed dus.
Ook na afloop nog een leuke babbel met Ymte en Peter gehad, daarna weer 2u met de auto naar huis, met de nodige gespreksstof onderweg.
Wat hebben we gisteren geleerd : we waren het er beide over eens dat als er een rangorde moest worden gemaakt van de geteste velomobielen, die er zo uit ziet :
1. Snoek L
2. Tuna
3. DX XL
4. Aplha 7
De Alpha 7 viel bij ons beiden het minst in de smaak vanwege het kleine instapgat en het harde rijden. Het is wel de lichtste velomobiel van allemaal, maar ook de stugste en zeker niet geschikt voor slechte wegen (wat een herrie !). Jan rijdt nu met een Quest, ik met de QV en die hebben een ruime instap. Bij alle 4 de geteste fietsen is de instap beduidend kleiner en moet je echt met je schouders een kwartslag kantelen om onder de rand van het instapgat te kunnen zitten. Dat is waarschijnlijk ook een kwestie van wennen, maar het viel ons allebei meteen op. De Alpha heeft het kleinste gat en dat gaf nu al problemen om in -en uit te raken. We zijn allebei niet meer van de jongsten en hadden beiden zoiets van : over 'n paar jaar lukt het niet eens meer om hier in of uit te kruipen ....
De DF XL rijdt iets minder stug dan de Alpha 7 en is best wel 'n snelle fiets. Het instapgat is iets groter, wat het in -en uitstappen net wat makkelijk maakt. Naast het probleem met de bodemplaat had ik ook nog dat ik met mijn beide bovenbenen de binnenkanten van de wielkasten raakte tijdens het trappen. Niet dat ik er tegen schuurde, maar het viel mij wel op dat het me niet lukte om te trappen zónder die te raken, omdat ik anders tegen het stuur zat. Jan had hier in de DF totaal geen last van.
De Tuna was eigenlijk dé verrassing van de dag. Jan, die nog sceptischer tov. de 16" voorwieltjes was dan ik, gaf zelf toe dat je daar veel minder (of kwasi niks) van kon merken tijdens het rijden. Wel vond hij dat je wat verschil merkte bij het aanzetten, dat de Tuna minder snel op snelheid kwam dan de DF. Ikzelf heb daar weinig van gemerkt, maar ik kon vanwege de bodemplaat ook niet echt de kracht zetten die ik had gewild. De Tuna heeft ook net wat meer binnenruimte dan de DF, wat maakte dat ik daarin de wielkasten niet raakte tijdens het trappen
De Tuna bleek trouwens ook de meest stille van de vier fietsen, dat was Jan ook opgevallen.
Het neusdeksel van de Tuna is magnetisch, maar bleek niet waterdicht te zijn. Toen het begon te regenen, lekte er water aan de bovenkant van het deksel (de kant tegen het instapgat). En niet maar wat gedruppel, maar echt met momenten kleine waterstraaltjes recht naar beneden tussen mijn benen ...
En dan de Snoek L. Jan vatte het achteraf goed samen toen hij op de terugweg zei : "als ik nu een nieuwe velomobiel zou willen kopen en het moest één van deze vier zijn, zou het zonder twijfel de Snoek L zijn -ook al heeft die gesloten wielkasten." En daar sluit ik mij volledig bij aan. Van de vier geteste fietsen reed de Snoek het fijnste, snel maar niet oncomfortabel "hard" (wat de Alpha wel deed), stabiel, afijn, het was gewoon de fijnste fiets om mee te rijden. Wat mij persoonlijk betreft waren er nog een aantal + -punten die de Snoek heeft : afneembare bodemplaat (ik wil écht geen velomobiel zonder voetgaten) + met je ellebogen lekker buiten fietsen lukte alleen bij deze fiets (bij de andere modellen zit je té diep in de body) + de (afsluitbare) luchthapper. Dat laatste had ik gisteren voor het eerst tijdens m'n proefritje met de Alpha ervaren en ik vond het best aangenaam, zelfs bij deze temperaturen (Jan niet, die kloeg van koude vingers na zijn ritje met de Alpha).
Ik heb nog geen Snoek L besteld, maar laten we stellen dat er steeds minder en minder twijfels overblijven om het niét te doen ....
Tegen de middag arriveerden wij Velomobiel.nl waar Theo ons opwachtte. Het weer was niet schitterend : 4° en wat nevelig, maar bij aankomst in Dronten was het nog droog.
De vorige keer dat ik met de Snoek L reed, kwam ik met de hielen van m'n schoenen tegen de bodemplaat, Theo had nog een andere bodemplaat liggen met uitstulpingen die onder de Snoek L werd gemonteerd. Daarna zijn we vertrokken, ik in de Alpha 7 en Jan in de Snoek. Ondanks de 155mm cranks raakte ik tijdens het trappen steeds de (vaste) bodemplaat of probeerde dat althans te vermijden. Ook Jan riep tijdens het fietsen dat hij af en toe de bodemplaat van de Snoek L raakte (ook met 155mm cranks en we hebben beiden schoenmaat 45). Ongeveer halverwege zijn we dan gestopt om van velomobiel te wisselen.
Ook ik had in de Snoek nog steeds last van de bodemplaat te raken tijdens het trappen, maar beduidend minder dan in de Alpha 7. Nadat we ons rondje hadden gemaakt en terug op de Vliet arriveerden, waren Jan en ik het erover eens dat de Snoek toch wel duidelijk de betere velomobiel van de twee was. Tijdens het opeten van onze boterhammen nog een leuk gesprek met Theo en Allert gehad, daarna zijn we naar Intercitybike.nl gereden.
Daar stonden een Tuna en een DF XL op ons te wachten. Nadat deze op maat waren versteld, zijn we voor hetzelfde rondje vertrokken, ik met de DF XL en Jan met de Tuna. Dit keer kregen we geen sschuimkap mee, want dat was écht niet nodig volgens Peter. Ook in de DF had ik meteen al hetzelfde probleem met de bodemplaat : 155mm en vaste bodem, dus voortdurend je hielen omhoog houden tijdens het trappen. Dat rijdt niet alleen vermoeiend omdat het onnatuurlijk aanvoelt, het maakte ook dat ik niet echt voluit kon gaan tijdens het rijden. Ook deze keer weer ergens halverwege van velomobiel geswitch.
De Tuna heeft ook een vaste bodem, maar wel uitstulpingen, wat maakte dat ik iets minder moeite met m'n voeten moest doen om de bodem niet te raken tijdens het trappen. Een paar minuten nadat we van velomobiel waren gewisseld, is het dan toch beginnen regenen, toen hadden we natuurlijk wél graag onder een schuimdeksel gezeten ! En op een km of 5 van Dronten raakte bij de Jan in de DF de ketting van het kettingblad vooraan (natuurlijk naar rechts, niet naar links op het kleinere blad), daar hebben we ook staan vloeken. De meegegeven DF had een neusdeksel dat was vastgeschroefd en ik had wel plakmateriaal bij, maar natuurlijk geen inbusje om het deksel open te kunnen maken. We hebben vanalles geprobeerd om de ketting er weer op te krijgen, maar het grote probleem was dat je er gewoon niet bij kon via het instapgat (want de onderkant is helemaal dicht). Uiteindelijk ben ik dan maar in de Tuna verdergereden naar de Koperweg om een inbus op te halen. Toen ik daarvan terugkeerde, kwam Jan ons dan toch nog tegemoet gereden met de DF, toch nog eind goed al goed dus.
Ook na afloop nog een leuke babbel met Ymte en Peter gehad, daarna weer 2u met de auto naar huis, met de nodige gespreksstof onderweg.
Wat hebben we gisteren geleerd : we waren het er beide over eens dat als er een rangorde moest worden gemaakt van de geteste velomobielen, die er zo uit ziet :
1. Snoek L
2. Tuna
3. DX XL
4. Aplha 7
De Alpha 7 viel bij ons beiden het minst in de smaak vanwege het kleine instapgat en het harde rijden. Het is wel de lichtste velomobiel van allemaal, maar ook de stugste en zeker niet geschikt voor slechte wegen (wat een herrie !). Jan rijdt nu met een Quest, ik met de QV en die hebben een ruime instap. Bij alle 4 de geteste fietsen is de instap beduidend kleiner en moet je echt met je schouders een kwartslag kantelen om onder de rand van het instapgat te kunnen zitten. Dat is waarschijnlijk ook een kwestie van wennen, maar het viel ons allebei meteen op. De Alpha heeft het kleinste gat en dat gaf nu al problemen om in -en uit te raken. We zijn allebei niet meer van de jongsten en hadden beiden zoiets van : over 'n paar jaar lukt het niet eens meer om hier in of uit te kruipen ....
De DF XL rijdt iets minder stug dan de Alpha 7 en is best wel 'n snelle fiets. Het instapgat is iets groter, wat het in -en uitstappen net wat makkelijk maakt. Naast het probleem met de bodemplaat had ik ook nog dat ik met mijn beide bovenbenen de binnenkanten van de wielkasten raakte tijdens het trappen. Niet dat ik er tegen schuurde, maar het viel mij wel op dat het me niet lukte om te trappen zónder die te raken, omdat ik anders tegen het stuur zat. Jan had hier in de DF totaal geen last van.
De Tuna was eigenlijk dé verrassing van de dag. Jan, die nog sceptischer tov. de 16" voorwieltjes was dan ik, gaf zelf toe dat je daar veel minder (of kwasi niks) van kon merken tijdens het rijden. Wel vond hij dat je wat verschil merkte bij het aanzetten, dat de Tuna minder snel op snelheid kwam dan de DF. Ikzelf heb daar weinig van gemerkt, maar ik kon vanwege de bodemplaat ook niet echt de kracht zetten die ik had gewild. De Tuna heeft ook net wat meer binnenruimte dan de DF, wat maakte dat ik daarin de wielkasten niet raakte tijdens het trappen
De Tuna bleek trouwens ook de meest stille van de vier fietsen, dat was Jan ook opgevallen.
Het neusdeksel van de Tuna is magnetisch, maar bleek niet waterdicht te zijn. Toen het begon te regenen, lekte er water aan de bovenkant van het deksel (de kant tegen het instapgat). En niet maar wat gedruppel, maar echt met momenten kleine waterstraaltjes recht naar beneden tussen mijn benen ...
En dan de Snoek L. Jan vatte het achteraf goed samen toen hij op de terugweg zei : "als ik nu een nieuwe velomobiel zou willen kopen en het moest één van deze vier zijn, zou het zonder twijfel de Snoek L zijn -ook al heeft die gesloten wielkasten." En daar sluit ik mij volledig bij aan. Van de vier geteste fietsen reed de Snoek het fijnste, snel maar niet oncomfortabel "hard" (wat de Alpha wel deed), stabiel, afijn, het was gewoon de fijnste fiets om mee te rijden. Wat mij persoonlijk betreft waren er nog een aantal + -punten die de Snoek heeft : afneembare bodemplaat (ik wil écht geen velomobiel zonder voetgaten) + met je ellebogen lekker buiten fietsen lukte alleen bij deze fiets (bij de andere modellen zit je té diep in de body) + de (afsluitbare) luchthapper. Dat laatste had ik gisteren voor het eerst tijdens m'n proefritje met de Alpha ervaren en ik vond het best aangenaam, zelfs bij deze temperaturen (Jan niet, die kloeg van koude vingers na zijn ritje met de Alpha).
Ik heb nog geen Snoek L besteld, maar laten we stellen dat er steeds minder en minder twijfels overblijven om het niét te doen ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)