Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Velomobiel geschikt voor wereldreis
#1
Niet dat ik het van plan ben maar zomaar de vraag: is een velomobiel geschikt voor lange reizen of krijg je problemen als je moet klimmen? Het handige lijkt me dat je zonder losse uitstekende waterdichte fietstassen waarschijnlijk in de velo net voldoende spullen mee kunt nemen het nadeel lijkt me als je bij heuvelachtig of bergachtig gebied moet klimmen, een ander voordeel weer de grote afstanden die je dagelijks kunt afleggen ik denk dat die zomaar tot driehonderd kilometer kunnen gaan.

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#2
Een vm is geschikt voor alle diverse tochten.

Je moet alleen je rijstijl en je tempo soms aanpassen.

Klimmen kan, maar het is een zware fiets.

Als ik met mijn FujinSLI van 9kg ga klimmen of met mijn MilanSL van 25kg. Dat maakt nogal wat uit.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
In de velo klimt het zelfs makkelijker want hij kiept niet om. Ik heb echter wel stukken met 4,5 km/h geklommen dus het is niet altijd leuk Big Grin
Bergaf is wel leuk, maar houd er rekening mee dat je je snelheid echt moet managen. 100 of zelfs 150 km/h haal je zo.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Wat een VM lastig maakt voor echt lange tochten is dat het vervoer met trein of bus niet (makkelijk) kan en dat vliegen waarschijnlijk erg duur gaat worden.

Maar als ik dan een blog lees waarin iemand met een grote bezorgbakfiets vanuit Azië naar Nederland komt en op verschillende momenten niet verder kan fietsen dan denk ik dat een VM ook op een taxi gebonden kan worden en (met genoeg geld en hulp met papieren) ook in een vliegtuig kan.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#5
Het is gedaan, dus het kan.
Alve Henricson ging in de winter naar de Noordkaap
.

Er zijn nog meer voorbeelden.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Fietsbennie
#6
Over 10 jaar hoop ik praktijk ervaringen te kunnen delen met de QV reizen door berg achtige gebieden. Met een heel mooi reis verhaal / foto reportage.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , 365cycle
#7
Dan is er ook nog de Roll over America geweest. Zie deze pagina op ligfiets.net.
Groet,
Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , twilwel
#8
Als je je route erop aanpast, kun je prima lange reizen ondernemen met de velomobiel. Liever glooiende hellingen dan bergen met meer dan 8% stijging. Vaak zijn rivierdalen het gemakkelijkst en schiet je het beste op, maar als je de tijd hebt of je kunt echt niet om de Rocky Mountains heen, dan is de Mc-Donald pass prima te doen met de juiste instelling. Die stijgt namelijk heel gelijkmatig en niet te steil. Wanneer je eenmaal je cadans hebt gevonden, peddel je zo naar boven. De Appalachen bergrug aan de Oostkust is veel lager, maar kent veel 15% hellingen en dat maakt het lood- en lood-zwaar. Dichter bij huis, het Harzgebergte is ook allemaal 15% en dat is niet alleen zwaar om te klimmen, maar ook heel vervelend weer naar beneden omdat je remmen heel snel te heet worden en je met een slakkengang naar beneden moet, pompend remmend, om niet met verglaasde en fadende remmen in een afgrond te storten.
Erg leuke landen om met de velomobiel te doen zijn Noord-Duitsland, Denemarken, Zweden. Maar ook Polen en Finland als je de hoofdroutes neemt en de slechte hobbelwegen van natuursteen en halfverharde wegen met diepe kuilen mijdt. Kortom: bereid je route goed voor en bedenk dat de kortste route zelden de beste is.

Laat je vooral niet verleiden door de grote bagagecapaciteit van een velomobiel om teveel mee te nemen.... Een minimale hoeveelheid kleding en een licht tentje. Ben je echt iets vergeten, kun je het altijd onderweg nog aanschaffen.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle
#9
Ik denk ook dat je met de velomobiel prima hele lange reizen kunt maken. Maar je moet we heel goed je route plannen. In een beetje velomobiel kun je zo 90 liter kwijt en dan zit ie echt nog niet vol. 90 liter is echt heel veel. Dat moet je ook niet willen. Klimmen gaat ook wel, zolang het verhard is. Het gaat alleen niet zo hard.

Zodra de wegen onbetrouwbaarder worden, deels verhard of zo'n fietspad met een leuk stukje schelpengravel, of wat los zand, dan wordt het snel lastig. Grip kan al snel een probleem worden. Weggetjes die mijn moeder van 80 nog met haar E bike aandurft kunnen met de Velomobiel al moeizaam worden. Niet alleen het losse spul, maar ook de hobbels. Het hoeft echt niet zo heel gek op en neer te gaan en je blijft met de neus hangen bijvoorbeeld.

Ik zag zaterdag nog een video van iemand die met een bikepackingrace bezig was. Die was 2,5 uur kwijt met een onbegaanbare omweg langs een steile rotskust. Lopen met de fiets aan de hand, en dan nog zeulen en stukjes de fiets met 2 man vasthouden. Allemaal om een keurig geasfalteerde tunnel van 200 meter te vermijden, hoewel ie licht bij had. Vond ie achteraf ook niet zo handig. Het hangt echt af van welke route je kiest, maar ook welke vakantiebeleving je wilt hebben.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#10
(05-Feb-2024, 04:29 PM)twilwel schreef: maar ook heel vervelend weer naar beneden omdat je remmen heel snel te heet worden en je met een slakkengang naar beneden moet, pompend remmend, om niet met verglaasde en fadende remmen in een afgrond te storten.
Ik vond parachutes eigenlijk verrassend fijn werken, het beperkt je topsnelheid enorm en zeker het uitgooien gaat veel makkelijker dan ik verwacht had. Bij 15% bergaf moest ik voor m'n gevoel met 3 stuks nog wel een beetje bijremmen, maar die remmen hebben nergens last van gehad. Dat terwijl zelfs de QV op één bepaald (kaarsrecht) stuk gewoon krap over de 100 km/h ging. Handig, want daardoor hoefde ik niet heel veel meer te doen om boven te komen Big Grin 

In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#11
In de Vogezen moest ik zoveel remmen dat ik zeker drie keer moest stoppen en de remmen laten afkoelen. Dat verveelt gauw.

Ik heb twee kleine chutes met korte koorden gebruikt in de Rocky Mountains. Uitwerpen van een parachute is makkelijk, zolang de koorden niet verstrikt zijn geraakt de vorige keer.
Weer inhalen vond ik erg lastig. De kracht op de parachute werkt tegen en het leidt af van sturen. Soms raakten de koorden verwart in de overige bagage en moest ik zelfs stoppen om de chute veilig in te klappen. Daardoor verloor ik alle momentum. Ik vond het al met al té spannend bij hoge snelheid. Je moet een goede lichaamscoördinatie hebben en twee dingen tegelijk uit kunnen voeren. Niet mijn pakkie an.

Ik ben overgestapt op de koelvinnen op de trommelremmen, de versie van Gingko, en dat werkte fantastisch goed in de Pyreneeën. De 70mm trommelremmen werden niet heet, je kunt pompend remmen om de snelheid op een nivo te houden die je bevalt en wanneer de helling wat vlakker wordt laat je de velomobiel maximaal lopen.

Verreweg het leukste aan bergen vind ik het ridge-surfen, het rijden over de bergkam met de velomobiel. Het gaat steeds wat op en af en daardoor hoef je weinig te remmen, wordt je snelheid lekker hoog zonder inspanning, maar niet zo hoog dat het doodeng wordt. Het is bijzonder efficiënt te befietsen met de velomobiel omdat die het opgebouwde momentum naar het volgende hoge punt kan meenemen. Helaas zijn zulke bergkammen met een goede weg erover nogal zeldzaam.
Antwoord }
#12
Leuke enthousiaste verhalen! Mooi te horen / lezen dat er veel mogelijk is, zo lang je maar verharde weg onder de drie of vier wielen houd!

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#13
(05-Feb-2024, 04:29 PM)twilwel schreef: ... maar als je de tijd hebt of je kunt echt niet om de Rocky Mountains heen...

Ik zou wel wat beeldmateriaal willen zien van een velomobiel in de Rocky Mountains ;-)
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM