Carbon onderdelen van M5
|
Berichten: 1.935
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2870 x bedankt in 1580 berichten
05-Mar-2024, 03:10 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Mar-2024, 03:24 PM door ZoefZoef.)
Op mn laatste aanschaf zitten nogal wat wat creaties die niet zo standaard zijn. Onder andere een carbon stuurtje en een carbon rem van moon de hand van Bram Moens. Daarnaast de mooiste draaishifters die er zijn, vind ik: Sram halfpipe gripshifters.
Het stuurtje, dat heeft wel wat. Gemaakt van carbon en het ziet er gelikt uit. Ik vind het wel een mooi geheel dat niet misstaat bij het geheel. De rem op zich ook wel, alleen het remmen zelf.. Nee, daar ben ik geloof ik geen fan van. Ik moet de remhendel naar beneden drukken om te remmen en het is me niet geheel duidelijk wat de bedoeling nou is? Doe ik dat met mn duimen? Of doe ik dat meer met de palm van mn handen?
Hier ligt mn handpalm op de rem en zo lijk je te moeten remmen als je kijkt naar de vorm van de 'flap'. Echter, dat is verre van praktisch. Je hebt het stuurtje dan nauwelijks beet, zeg maar.
En zo stuur je normaal. De hand heeft de gripshift beet en is daar volledig om geklemd. Maar, dan zit de flap weer beeld te veel naar het lichaam gemonteerd?
En een piccie zonder handen. Best mooi kunstwerkje
Maar de vraag is dus, hoe is deze rem bedoeld? Remmen met de handpalm, met een hele hand, enkel de duim(en) of anders?
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2077
7416 x bedankt in 3649 berichten
Schitterend.
Van die duimremmen is ook niet iedereen fan.
Ik zou dit niet inderdaad ook niet prettig vinden.
Ik heb het al eerder geschreven: palm van de hand.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.935
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2870 x bedankt in 1580 berichten
Qua vorm zou de palm van de hand kunnen, maar het is een erg onnatuurlijke houding en komt naar mijn idee ook niet goed overeen met hoe het ding nu gemonteerd is en ik denk dat dat gewoon door zM5 zelf gedaan is.
Rem nu vooral met de duinen, maar vind het niet optimaal. Misschien dat ik de remmen wat bij moet stellen, det ze eerder aangrijpen dus.
Ben er nog niet van overtuigd nu, maar aanpassen vind ik ook weer zo.. is ook lastig denk ik.
Berichten: 967
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1627 x bedankt in 873 berichten
Zit er een instelbare aanslag op zoals bij de M5 EBS remmen? Het lijkt mij vooral vervelend om niet onafhankelijk met de voor- en achterrem te kunnen remmen.
De bel valt een beetje uit de toon bij de rest van de fiets. Excuus voor de woordgrap.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.935
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2870 x bedankt in 1580 berichten
(05-Mar-2024, 06:22 PM)melle z schreef: Zit er een instelbare aanslag op zoals bij de M5 EBS remmen? Het lijkt mij vooral vervelend om niet onafhankelijk met de voor- en achterrem te kunnen remmen.
De bel valt een beetje uit de toon bij de rest van de fiets. Excuus voor de woordgrap.
De bel gaat er nog af. Vind ik ook een gedrocht
Ik kan enkel met beide remmen tegelijk remmen. Er is maar een hendel waar beide remmen op uitkomen.
De bekende duimremmen zijn wat dat betreft prettiger. Hebben ook niet direct mn voorkeur, dat ook weer niet, maar daarmee kun je de keuze maken op je ze aan elkaar koppelt of niet.
De positie van je handen maakt prettig remmen lastig zoals h t nu is gemonteerd. Moet er eens beter naar kijken.
Berichten: 2.681
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2820
3154 x bedankt in 2190 berichten
Hoe moet je in godsnaam die remmen bedienen? Is dat eraan trekken?? Of draaien? Ziet er alles behalve praktische uit.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 530
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
968 x bedankt in 517 berichten
(05-Mar-2024, 06:45 PM)Hardloper schreef: Hoe moet je in godsnaam die remmen bedienen? Is dat eraan trekken?? Of draaien? Ziet er alles behalve praktische uit.
Gewoon op duwen met bijde duimen, ik had zoiet's in de alleweder vroeger, maar dan van aluminium, het is wennen maar werkt prima, (al was die van mij knijpen en niet duwen.)
Berichten: 1.935
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2870 x bedankt in 1580 berichten
(05-Mar-2024, 06:45 PM)Hardloper schreef: Hoe moet je in godsnaam die remmen bedienen? Is dat eraan trekken?? Of draaien? Ziet er alles behalve praktische uit. Je duwt deze naar beneden. Ik heb het ook niet bedacht..
Rem nu door mn hand wat te verplaatsen met de duimen en vind het ook niet bepaald optimaal.
Berichten: 2.681
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2820
3154 x bedankt in 2190 berichten
Levens gevaarlijk zo te horen. Vind het totaal niet intuïtief en bij hoge nood moet je maar voldoende grip zien ondanks je zweet om het om laag getrokken te krijgen. Ik zou andere bedieningsonderdelen voor de rem zoeken voor een M5. Of zijn alleen de M5's beschikbaar met dit type rem? Dan zou het voor mij een reden zijn om hem links te laten liggen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2077
7416 x bedankt in 3649 berichten
(05-Mar-2024, 06:51 PM)Gideonaut schreef: (al was die van mij knijpen en niet duwen.)
Volgens mij is dat nou net het cruciale verschil.
Als je kunt knijpen, dan kun je veel meer kracht uitoefenen.
Duwen op een rem is volgens mij lastig.
ZoefZoef, je hebt er al mee gefietst. Was het echt dramatisch of gewoon onhandig of ........?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 530
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
968 x bedankt in 517 berichten
05-Mar-2024, 08:24 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Mar-2024, 08:25 PM door Gideonaut.)
(05-Mar-2024, 07:39 PM)Wim -de roetsende schreef: Volgens mij is dat nou net het cruciale verschil. Als je kunt knijpen, dan kun je veel meer kracht uitoefenen.
nee want als je te hard knijpt dan trek je dat ding krom, is namelijk zo'n custom alu ontwerpje wat de originele remhendel vervangt, maar remmen doe je ook eigenlijk niet door met volle kracht te knijpen, al helemaal niet met een lowracer.
Berichten: 186
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 521
359 x bedankt in 180 berichten
Onze Bram noemt dit remontwerp volgens mij de 'whale tail', misschien dat je via die route nog wat suggesties of verbeteringen kunt vinden.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
Ze zijn gemaakt om een betere kabelloop te krijgen (net als Bram zijn duimremmen), en volgens mij bedoeld voor de muis van je hand. De kabels zitten minder in het zicht en vangen minder wind.
Maar heel eerlijk, ze horen op een carbon low racer. Daar moet je helemaal niet mee remmen.....
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 1.935
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2870 x bedankt in 1580 berichten
(05-Mar-2024, 07:39 PM)Wim -de roetsende schreef: (05-Mar-2024, 06:51 PM)Gideonaut schreef: (al was die van mij knijpen en niet duwen.)
Volgens mij is dat nou net het cruciale verschil.
Als je kunt knijpen, dan kun je veel meer kracht uitoefenen.
Duwen op een rem is volgens mij lastig.
ZoefZoef, je hebt er al mee gefietst. Was het echt dramatisch of gewoon onhandig of ........?
Het is vooral onhandig vind ik. Denk ook dat ik de rem nog even wat beter moet afstellen, zodat ie eerder aangrijpt.
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2735 x bedankt in 1283 berichten
Ze zijn bedoeld voor de muis van je duim, en dan naar beneden duwen. Het is mogelijk niet voor niets dat er niet heel erg veel van zijn. Helaas past er op dit stuurtje ook niet heel veel anders, vrees ik. Het is best een beetje smal.
Zou je ook foto's kunnen maken van de zijkant van de hendel en van onder? Op zich kun je de functie ook omdraaien, van duwen naar knijpen, als het het draaipunt en de kabelbevestiging kunt omwisselen. Mogelijk is daar iets op de verzinnen? Of met zo'n remhendeltje van Velomobiel.nl? als op de Quest stuurtjes zit?
Berichten: 1.935
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2870 x bedankt in 1580 berichten
12-May-2024, 02:14 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-May-2024, 02:55 AM door ZoefZoef.)
Even een update
Ik heb inmiddels een paar honderd kilometer met deze fiets gereden denk ik en ik heb een routine gevonden in het remmen. Ik rem nu met mn volle rechterhand, waarbij de hand zo'n beetje volledig op de flap ligt en de hendel van de rem tussen de vingers. Soms pak ik de flap ook gewoon met mn vingers beet en soms rijd ik met een hand (links) aan het stuur en de ander op de flap. Het wisselt een beetje aan de rijstijl en waar ik fiets. Het is eigenlijk wel relaxed, nu ik er redelijk aan gewend ben.
Waar ik wel van baal is het tellertje. Die past mooi op het stuurtje, maar is helaas verre van betrouwbaar gebleken en verliest spontaan zn instellingen. Blijkt vaker zo te zijn bij deze tellertjes, wat ik helaas niet wist. Bij de action een ander tellertje gekocht, maar die is net een paar millimeter te breed dus ik fiets zonder tellertje erop, want als er dan toch een tellertje op komt, moet het wel een mooi geheel zijn.
Berichten: 2.681
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2820
3154 x bedankt in 2190 berichten
Je gaat vast wel een smallere tellertje vinden die wel nauwkeurige genoeg is.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 673
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 635
498 x bedankt in 278 berichten
Ik heb een smal Echowell U10w tellertje (bike4travel) werkt goed op mijn M5 M-racer, en geeft ook de temperatuur aan. Alleen de max.snelheid staat regelmatig op 199km/u maar dat kan komen doordat ik bij trams in de buurt kom.
Echowell heeft 37 fietscomputertjes in het assortiment
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
KIWA track en trace systeem
|
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM |
KIWA track en trace systeem
|
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM |
KIWA track en trace systeem
|
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM |
De Waterlandse Liggers
|
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM |
Hase pino verbouwing
|
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM |
KIWA track en trace systeem
|
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM |
KIWA track en trace systeem
|
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM |
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
|
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM |
|