Leercurve openliggers
|
Berichten: 977
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1641 x bedankt in 882 berichten
(06-Mar-2024, 02:39 PM)ZoefZoef schreef: Naast uiteraard kleding met beschermstukken ingenaaid want zeker je eerste pogingen is de kans groot dat je op je plaat zal gaan Niet als je een vlaggetje hebt.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 291
Topics: 11
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 68
519 x bedankt in 269 berichten
(06-Mar-2024, 06:03 PM)melle z schreef: (06-Mar-2024, 02:39 PM)ZoefZoef schreef: Naast uiteraard kleding met beschermstukken ingenaaid want zeker je eerste pogingen is de kans groot dat je op je plaat zal gaan Niet als je een vlaggetje hebt.
Of zijwieltjes
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Berichten: 1.212
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2065 x bedankt in 752 berichten
(05-Mar-2024, 07:56 PM)Lopopodium schreef: Ik adviseer minimaal twee helmen.
Voor iedere elleboog één.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 886
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1515 x bedankt in 617 berichten
(06-Mar-2024, 02:39 PM)ZoefZoef schreef: (05-Mar-2024, 07:52 PM)Niels van der Wal schreef: (05-Mar-2024, 07:25 PM)melle z schreef: (05-Mar-2024, 07:21 PM)Hardloper schreef: En mocht ik er de openbare weg mee op willen, dan zou ik ze uitrusten met knipperlichten. Ik zou er een vlaggetje opzetten.
en minimaal 1 helm op doen
Niels, gaat hard, van der wal
Naast uiteraard kleding met beschermstukken ingenaaid want zeker je eerste pogingen is de kans groot dat je op je plaat zal gaan
Leercurve is denk ik hetzelfde als welke andere fiets/velomobiel dan ook. Vergelijkbaar met je velomobiel: ook daar zul je de ideale lijnen voor bochten moeten ontdekken en de snelheid waarmee je de bochten maakt.
Binnen een klein kwartiertje met hulp heb je het evenwicht wel gevonden. Daarna zul je de fiets zelf kunnen rijden en moet je de fiets een beetje leren kennen. Beginnen met een lowracer is ietwat lastiger dan met een hogere ligger met een wat meer rechtop-stand van het zitje.
Vlaggetjes, knipperlichten, zijwieltjes, helmen... het zijn allemaal dingen die je te horen krijgt van vnl mensen die niet ligfietsen. Bekijk zelf wat je nodig vindt.
Voor mij is dit geen van bovenstaande.
Wat ik wel belangrijk vind om te dragen zijn fietshandschoentjes. Zowel voor grip, maar ook om een schuiver te breken mocht je onderuit gaan. Asfalt eczeem (-ligfiets woord) op je handpalmen is vervelend en pijnlijk. Als beginnend ligfietser is het waarschijnlijk dat je een of meerdere schuivers maakt. Zo leer je je fiets kennen. Een beetje bescherming is dan best handig. Ik heb zelfs een tijd met elleboogbescherming gereden, omdat de ellebogen uitsteken en ik er bij een wedstrijd op ging glijden.
Niels, au, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 1.935
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29033
2829 x bedankt in 1260 berichten
Ik ben in de winter begonnen met twee verschillende twee wielers, verschillende jaren, en vooral bij de Flevo Bike (knik-kantel) was ik blij met de bescherming die het bood bij die ene val. Het verbaast me nog steeds dat ik er geen gat in gekregen heb.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 161
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
347 x bedankt in 156 berichten
Voor mij ook altijd handschoenen en een helm aangezien ik regelmatig 40+ rij. Ik heb zelf ooit een schuiver gemaakt met de speed pedelec met 35kmh en pas is een collega van me nog gevallen met zijn speed pedelec en we zijn beiden erg blij met onze handschoenen en helm. Alleen als ik een rondje rustig ga toeren met vrouw en kids fiets ik zonder helm en handschoenen.
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
Wat betreft bescherming: In alle (33) jaar dat ik ligfiets ben ik precies drie keer echt hard onderuit gegaan. Alle drie de keren op de bukfiets..... Statistiek van niks natuurlijk. En ik fiets best veel, gemiddeld 100 km in de week alleen al woon-werk.
Met de ligfiets wel een enkele glijder, maar meestal zit je op je achterwerk en is er weinig aan de hand. Eigenlijk hoe lager hoe veiliger, totdat je door een auto gepakt wordt. Met de bukfiets kom je van hoog, en het hoofd valt het hardst.
Maar na die klap drie weken terug heb ik nu wel een helm op. Dat had een stuk erger kunnen aflopen dan de hersenschudding waar ik nu van bij kom. Eigenlijk vindt ik het niks, zo'n helm. Ik zat er wel al een tijdje aan te denken, ik rij ook op de bukker redelijk door, 25-30 km/h dwars door de stad. Nu maar eens proberen of ik er aan kan wennen. Ook omdat ik best veel mensen in mijn omgeving heb die akkefietjes met fietsen, auto's en hersenschuddingen hebben gehad.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
Over wat voor handschoenen praten we?
Toch niet de standaard handschoenen? Die bieden toch geen bescherming tegen roadrash?
Berichten: 886
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1515 x bedankt in 617 berichten
07-Mar-2024, 10:52 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Mar-2024, 05:02 PM door Niels van der Wal.)
(07-Mar-2024, 10:35 AM)Hoekie schreef: Over wat voor handschoenen praten we?
Toch niet de standaard handschoenen? Die bieden toch geen bescherming tegen roadrash?
Wat mij betreft wel.
Fietshandschoentjes beschermen de palm van je hand en de onderkant van je duim; de plekken waarop je steunt bij een schuiver. Ze zijn sterk genoeg om niet volledig door te slijten door de wrijving van asfalt.
Om je te beschermen tegen een crash heb je een harnas nodig. Dat fietst weer minder.
Niels, ridder te fiets, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 1.465
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 666
2422 x bedankt in 1126 berichten
Met de ligfiets heb ik mijn handen nog niet beschadigd door vallen. Wel mijn elleboog en enkel. (En mijn spijkerbroek sleet wat op mijn heup/kont).
Een val proberen op te vangen met je handen is over het algemeen geen goed idee.
Ik zou voor elleboogbeschermers gaan. Dat is het kwetsbaarste stukje lijf op een ligfiets
Het 'leren vallen' wat ik op Judo heb geleerd heeft me behoorlijk wat blessures gescheeld
Berichten: 1.959
Topics: 22
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2904 x bedankt in 1602 berichten
Ik verbaas me ook wel een beetje over de handschoenen. Als je valt, val je op de zijlkant. Een reflex om de val te breken met je handen herken ik niet. Wel bij een val met de normale fiets, als je gelanceerd wordt over je voorwiel.
De enige verwondingen die ik door de ligfiets heb opgelopen zijn de enkel en de ellebogen. De enkel nadat mn achterwiel in een bocht weggleed en ik een schuiver maakte. De ellebogen bij een val over een tramspoor in de zomer met korte mouwen.
Helm? Peins er niet over.
Fietshandschoenen? Gebruikte ik enkel nog weleens op de roets.
Vlaggetje? Nee, dank je.
Berichten: 886
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1515 x bedankt in 617 berichten
(07-Mar-2024, 01:35 PM)Frutsel schreef: Met de ligfiets heb ik mijn handen nog niet beschadigd door vallen. Wel mijn elleboog en enkel. (En mijn spijkerbroek sleet wat op mijn heup/kont).
Een val proberen op te vangen met je handen is over het algemeen geen goed idee.
Ik zou voor elleboogbeschermers gaan. Dat is het kwetsbaarste stukje lijf op een ligfiets
Het 'leren vallen' wat ik op Judo heb geleerd heeft me behoorlijk wat blessures gescheeld
Ook ik heb een judo achtergrond.
Bij een val leer je je rond maken en doorrollen, zodat er niets beschadigt. (Als je dit jong leert wordt dit instinct; kinderjudo is ook hierom een goed advies.)
Een val opvangen met je handen is inderdaad een slecht idee; dit kan leiden tot polsbreuk of een in wielrenland veel voorkomende sleutelbeenbreuk. Je handen zijn instinctief wel het eerste wat de grond raak en het is handig dit vlak te beschermen.
De elleboogbeschermers ging ik dragen, nadat in een bocht mijn voorwiel over een takje weggleed (Trias circuit; Den Haag). Het asfalt was niet lief voor mijn elleboog en die avond moest ik naar de eerste hulp, omdat er een grote bol op mijn elleboog ontstond. Het bleek dat er een zwelzak in de elleboog zat die bij beschadiging vol kon lopen. Een naald er in trok hem leeg en ik kreeg het advies om het goed de tijd te geven te laten helen. Vandaar de beschermers. (De knobbels op je enkel beschermen heb ik toen ook even gedaan; je voeten zitten vast aan de pedalen als je gaat glijden.)
Niels, budo, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 1.640
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2067
1935 x bedankt in 761 berichten
Oppassen geblazen met al die judoka's hier, één verkeerde opmerking en je ligt ergens in de knoop in de hoek te schamen...
Berichten: 886
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1515 x bedankt in 617 berichten
(07-Mar-2024, 07:04 PM)Fietsbennie schreef: Oppassen geblazen met al die judoka's hier, één verkeerde opmerking en je ligt ergens in de knoop in de hoek te schamen...
Ik was beter in karate, maar ter geruststelling: Ik heb ook wat aikido meegekregen. Raak er niet van in de war.
Alle budo-gevechtssporten liggen overigens aan de basis van geweldloosheid: Je moet wel wat kunnen wil je niet hoeven te vechten.
Niels, macrameeën, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 977
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1641 x bedankt in 882 berichten
Ik heb zwarte banden, op elke fiets twee.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 886
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1515 x bedankt in 617 berichten
(07-Mar-2024, 08:27 PM)melle z schreef: Ik heb zwarte banden, op elke fiets twee.
Ik heb 3 zwarte banden onder m,n fiets, en soms 1 om mijn buik. Die draait echter niet.
Budo is een denksport; zeer behulpzaam bij fietswedstrijden.
Niels, 4, van der wal.
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 2.717
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2869
3202 x bedankt in 2223 berichten
(06-Mar-2024, 08:04 PM)Niels van der Wal schreef: knipperlichten, helmen... het zijn allemaal dingen die je te horen krijgt van vnl mensen die niet ligfietsen. Bekijk zelf wat je nodig vindt.
Voor mij is dit geen van bovenstaande.
Misschien dat ik ooit nog wel een fiets helm aanschaf voor met de open kap. Vind dat niet zo erg om te dragen dan. Maar knipperlichten vind ik zelf gewoon fijn. Is voor mij heel wat praktischer dan hand uit te steken. En sommige zeggen dat het wennen is om op een velomobiel rijden tov gewone fiets. Ik denk dat ik te weinig recente rechtop fiets heb om hier duidelijk van wat te merken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 977
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1641 x bedankt in 882 berichten
(07-Mar-2024, 09:16 PM)Niels van der Wal schreef: Ik heb 3 zwarte banden onder m,n fiets Daar heb ik er ook een van, categorie zwaargewicht (128kg schoon aan de haak).
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.440
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 247
2778 x bedankt in 1299 berichten
Ik vind handschoentjes wel prettig zeker op een lowracer. je handen raken gewoon snel de grond en het kan gebeuren dat je daarover dan nog een stukje doorschuift.
Hoe lager de ligfiets, hoe korter de verticale val. Vanaf 25 cm hoog krijg je gewoon nauwelijks snelheid tot de grond. Maar vaak ook met een hogere horizontale snelheid. Daarvoor zijn fietshandschoentjes ideaal. Een lycra fietsbroekje dan weer minder. Het "vallen" is dan eigenlijk meer "glijden". Bij de meeste oppervlakten is het dan erg handig om iets over je handen te hebben.
Billen, armen, hebben allemaal wel eens de grond geraakt. Ben de afgelopen 30 jaar toch echt wel eens onderuit gegaan, heb geen zin om alles op een rij te zetten. Meestal met een redelijke snelheid 25-35 km/h. Nog nooit met hoofd richting grond. Weet nog dat ik 2x een wielerbroek heb moeten afschrijven en een derde heeft een gaatje als gevolg van schuivers.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(07-Mar-2024, 10:59 PM)Hardloper schreef: Maar knipperlichten vind ik zelf gewoon fijn. Is voor mij heel wat praktischer dan hand uit te steken.
Het overige verkeer heeft weinig boodschap aan wat jij fijn vindt. Zelfs in de vm steek ik op rotondes indien nodig mijn hand uit om het overige verkeer duidelijk te maken wat ik ga doen. Het knipperlicht kunnen zij dan namelijk niet zien, omdat ze aan de andere kant van de vm rijden.
Knipperlichten op een vm zijn nog enigszins volgens de verwachting van veel mensen, omdat we op een autootje lijken.
Knipperlichten op een gewone fiets verwachten mensen niet. Dus zien ze ze ook niet.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
08-Mar-2024, 10:40 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Mar-2024, 10:41 AM door 365cycle.)
(08-Mar-2024, 09:23 AM)Wim -de roetsende schreef: Knipperlichten op een gewone fiets verwachten mensen niet. Dus zien ze ze ook niet. Volgens die logica zou je ook kunnen stellen dat mensen een velomobiel niet zien, omdat ze die niet verwachten.
Precies dat zei een buurman gisteren nog tegen me. Het is niets meer of minder dan victim blaming: Die dingen staan hier geparkeerd. Je weet dus dat ze bestaan en dat je er voor uit moet kijken. Zeker hier, want er staan er drie en je ziet ze iedere dag.
(08-Mar-2024, 09:23 AM)Wim -de roetsende schreef: Het overige verkeer heeft weinig boodschap aan wat jij fijn vindt. Zelfs in de vm steek ik op rotondes indien nodig mijn hand uit om het overige verkeer duidelijk te maken wat ik ga doen. Het knipperlicht kunnen zij dan namelijk niet zien, omdat ze aan de andere kant van de vm rijden. Dat geldt ook voor een auto. Als ik aan de verkeerde kant van een auto rijd kan ik niet zien welk knipperlicht er knippert. Toch zie ik automobilisten nooit hun arm uit het raam steken. Dan betekent dat soms dat ik moet stoppen, en dat geldt andersom ook.
Kortgeleden maakte een automobilist die opmerking nog naar me naar aanleiding van een situatie op dit punt.
De automobilist kwam van het Noordoosten over de Provincialeweg, en wilde rechtsaf de Middelweg op, naar de Rijksweg toe. Precies die route rijd ik ook.
Ik ken het daar goed (het is een deel van m'n woon-werkroute), en zet hier op het rechte stuk, voordat ik de bocht naar links neem altijd al mijn richtingaanwijzer aan naar rechts. Een oplettende automobilist kan op basis daarvan al de conclusie trekken dat er geen voorrang verleend hoeft te worden (buiten dat dat sowieso niet hoeft want het fietspad heeft haaientanden ondanks rechtdoor op dezelfde weg), maar dat niet iedere automobilist oplettend is of daar conclusies aan durft te verbinden is niet mijn probleem. De drie seconden die het ze extra kost horen nu eenmaal bij het verkeer.
Een fiets mag nu eenmaal richtingaanwijzers hebben. Hier in de buurt rijdt ook een Stromer die ervan voorzien is. Brommers hebben het ook. C'est la vie.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 853
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 435
1626 x bedankt in 792 berichten
(08-Mar-2024, 10:40 AM)365cycle schreef: (08-Mar-2024, 09:23 AM)Wim -de roetsende schreef: Knipperlichten op een gewone fiets verwachten mensen niet. Dus zien ze ze ook niet.
Volgens die logica zou je ook kunnen stellen dat mensen een velomobiel niet zien, omdat ze die niet verwachten.
Precies dat zei een buurman gisteren nog tegen me. Het is niets meer of minder dan victim blaming: Die dingen staan hier geparkeerd. Je weet dus dat ze bestaan en dat je er voor uit moet kijken. Zeker hier, want er staan er drie en je ziet ze iedere dag.
Ik denk dat er zeker iets inzit in het feit dat mensen dingen die ze niet verwachten ook niet zien. Je moet alle data die je ogen naar je hersenen geven eerst een grove selectie maken over dingen die relevant zijn. Zo zullen voor mij bomen snel afvallen omdat ze niet relevant zijn in het verkeer. Ga me dus niet vragen na een drukke kruising of er een eik of een berk stond. Niet dat ik niet weet wat het verschil is, maar die data is nooit bewust tot me doorgedrongen.
Niettegenstaand is dit slechts een verklaring, maar het mag nooit een argument zijn voor je gelijk. Voor de wet is een ligfiets een relevant object in het verkeer. Dat je dat wordt niet verwacht zorgt niet voor minder rechten voor ligfietsers.
(08-Mar-2024, 10:40 AM)365cycle schreef: (08-Mar-2024, 09:23 AM)Wim -de roetsende schreef: Het overige verkeer heeft weinig boodschap aan wat jij fijn vindt. Zelfs in de vm steek ik op rotondes indien nodig mijn hand uit om het overige verkeer duidelijk te maken wat ik ga doen. Het knipperlicht kunnen zij dan namelijk niet zien, omdat ze aan de andere kant van de vm rijden. Dat geldt ook voor een auto. Als ik aan de verkeerde kant van een auto rijd kan ik niet zien welk knipperlicht er knippert. Toch zie ik automobilisten nooit hun arm uit het raam steken. Dan betekent dat soms dat ik moet stoppen, en dat geldt andersom ook.
Dat is de reden dat ik van plan ben om richtingaanwijzers op de bovenkant van de fiets aan te brengen. Op de open ligger stak ik altijd mijn hand schuin omhoog uit zodat de automobilisten op de rotonde wel konden zien dat ik afsloeg. Ik heb er zelfs regelmatig duimpjes omhoog voor gehad van automobilisten. Ik weet dat het eindresultaat juridisch niet correct zal zijn. Er is een minimale afstand die tussen de linker- en rechteraanwijzer moet zitten, maar ik geloof dat het in de praktijk wel erg gewaardeerd gaat worden.
(08-Mar-2024, 10:40 AM)365cycle schreef: (buiten dat dat sowieso niet hoeft want het fietspad heeft haaientanden ondanks rechtdoor op dezelfde weg) Leuk dat er haaientanden staan, maar als fietser heb je voorrang op de afslaande automobilist. De haaientanden gelden alleen voor het verkeer op de kruisende weg.
RVV Artikel 80.
Haaientanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
Berichten: 161
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
347 x bedankt in 156 berichten
Het richting aangeven is ook een van de redenen dat ik altijd mijn (fluorescerend gele) handschoenen aan heb op de fiets, een knalgele hand met reflectie is beter zichtbaar dan een kale hand.
Berichten: 886
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1515 x bedankt in 617 berichten
(08-Mar-2024, 10:40 AM)365cycle schreef: (buiten dat dat sowieso niet hoeft want het fietspad heeft haaientanden ondanks rechtdoor op dezelfde weg) Leuk dat er haaientanden staan, maar als fietser heb je voorrang op de afslaande automobilist. De haaientanden gelden alleen voor het verkeer op de kruisende weg.
RVV Artikel 80.
Haaientanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
[/quote]
Hier heb ik toch de vraag over: Rijdt de net afgeslagen automobilist niet op de kruisende weg?
Ik fiets defensief neem het zekere voor het onzekere en verleen voorrang.
Niels, watje, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(08-Mar-2024, 10:40 AM)365cycle schreef: Volgens die logica zou je ook kunnen stellen dat mensen een velomobiel niet zien, omdat ze die niet verwachten.
Precies dat zei een buurman gisteren nog tegen me. Het is niets meer of minder dan victim blaming: Die dingen staan hier geparkeerd. Je weet dus dat ze bestaan en dat je er voor uit moet kijken. Zeker hier, want er staan er drie en je ziet ze iedere dag.
Dat geldt ook voor een auto. Als ik aan de verkeerde kant van een auto rijd kan ik niet zien welk knipperlicht er knippert. Toch zie ik automobilisten nooit hun arm uit het raam steken. Dan betekent dat soms dat ik moet stoppen, en dat geldt andersom ook.
Een fiets mag nu eenmaal richtingaanwijzers hebben. Hier in de buurt rijdt ook een Stromer die ervan voorzien is. Brommers hebben het ook. C'est la vie.
Ik ben het 100% eens met je opmerkingen. Ik steek mijn hand ook alleen uit als ik het nodig vind. Het knipperlicht is al voldoende.
Soms doe ik het om even in mijn vm een positief signaal af te geven, vaak wordt het gewaardeerd. Er is niets mis met aardig zijn.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 853
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 435
1626 x bedankt in 792 berichten
(08-Mar-2024, 12:30 PM)Niels van der Wal schreef: Hier heb ik toch de vraag over: Rijdt de net afgeslagen automobilist niet op de kruisende weg?
Ik fiets defensief neem het zekere voor het onzekere en verleen voorrang.
Niels, watje, van der Wal
Nee. Dit probleem kwam duidelijk naar voren bij het invoeren van rotondes. Toen werden op de fietsstrook haaientanden aangebracht en dat leidde tot deze discussies. In dit geval is het iets problematischer omdat de vraag kan rijzen of het een vrijliggend fietspad is, of dat het bij de weg hoort. Mijn interpretatie is dat het bij de weg hoort en het doorgaand verkeer dus voorrang heeft. De haaientanden zijn relevant voor het verkeer dat voor de fietser van rechts komt. Er is een 5 meter grens die vaak aangehouden wordt. Dit fietspad ligt binnen de 5 meter van de rijbaan.
Even wachten.... Ik heb de situatie nog eens van een ander standpunt bekeken en kan nu ook een geldige redenering houden voor de andere partij. Kijk eens vanuit dit standpunt:
In de voorgrond staat een bord B5:
En in de achtergrond zien we bord B6:
Bovendien wordt het fietspad met een slinger van de rijbaan afgeleid. Dat gebeurt meestal om ervoor te zorgen dat er bij de kruising sprake is van twee verschillende wegen.
Het is dus juridisch prima te onderbouwen dat het fietspad onafhankelijk is van de rijbaan en dat er dus geen sprake meer is van afslaand verkeer op dezefde weg. Ondanks dat het ruim binnen de 5-metergrens valt.
De consequentie is wel dat er dus sprake is van twee naast elkaar liggende wegen en kruisingen en dat het bord verderop met verplicht fietspad dus geen betrekking heeft op de rijbaan van de linkerweg. Je hoeft hier dus niet het fietspad te volgen.
Persoonlijk vind ik dat er geen sprake is van verschillende wegen omdat de afbuiging erg minimaal is en niet resulteert in een afstand van 5 meter of meer. Over hoe dit echter in een rechtbank gezien wordt durf ik werkelijk niet te voorspellen.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|