Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zijn flink minder gaan bewegen
#53
Bovenbeenomtrek en ook kuitomtrek kan weldegelijk van belang zijn. Met mijn 1.92 ben ik net te lang voor de WAW model III. Hierdoor moet de trapas wat verder naar voren en heeft het als gevolg dat mijn benen dus ook een paar cm. te ver naar voren zitten. Ik heb vaak gaatjes in mijn broeken ter hoogte van mijn kuit en bovenbeen omdat de fiets daar net iets te smal en ik dus bij het trappen soms de wielkasten raak.

Ik blijf tweaken en het is al duidelijk verbeterd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#54
(26-Mar-2024, 01:51 PM)datakneder schreef: Bovenbeenomtrek en ook kuitomtrek kan weldegelijk van belang zijn. 
Je hebt eigenlijk dus gewoon de verkeerde fiets.
Ik pas in een Milan SL, zolang ik het stuur maar netjes heen en weer beweeg bij trappen want anders kan m'n been er niet tussendoor.
In de Bülk is het bij m'n benen echt millimeterwerk, vooral als ik flink aanzet (en m'n been dus "opbolt"), maar het voelt goed en past goed.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#55
(26-Mar-2024, 02:07 PM)365cycle schreef: Je hebt eigenlijk dus gewoon de verkeerde fiets.


Ach, dat is misschien wat sterk gesteld. Er zullen vast fietsen zijn beter bij me passen qua maat. Maar of dat ook geldt voor de prijs en andere zaken. Ik heb deze bewust gekozen mede vanwege de prijs en om te zien of een VM me net zo bevalt als een tweewieler. Van dat laatste ben ik overtuigd. De WAW biedt me ook nu een groot voordeel om te achterhalen wat voor mij belangrijk is en wat ik allemaal kan veranderen om te ontdekken of het verbeteringen zijn.

Bovendien ben ik ook nog wat aan de zware kant. Mocht ik wat kilo's kwijt raken kan het zomaar zijn dat mijn benen ook net op de mm. passen. Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#56
(26-Mar-2024, 03:20 PM)datakneder schreef: Mocht ik wat kilo's kwijt raken kan het zomaar zijn dat mijn benen ook net op de mm. passen. Big Grin
Hoog cadans rijden en niet teveel squatten dan Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#57
Ik ben bang dat ik de afgelopen tijd de statistieken van het RIVM heb gevoed...

Maar nu de Mango de deur uit is begint mijn principe-stemmetje de kop weer op te steken: ik wil eigenlijk nog steeds niet een e-bike als persoonlijke fiets.
Dat de bakfiets ondersteund is, soit. En er ís een e-bike in huis, maar die wordt voornamelijk gebruikt door vrouwlief.

Toch merk ik dat er een paar redenen zijn om naar ondersteund rijden te neigen:
- gehaastheid: voor mij de meest aanwezige reden. In een maatschappij van druk-druk-druk is het zo eenvoudig om mee te willen gaan in de vaart der volkeren, ondanks dat ik zelf weet dat de vaart te hard gaat. Het kan, en mag, best 5 minuutjes langer duren - dan ga je gewoon 5 minuutjes eerder weg.

- luiheid: eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze factor er vaker voor zorgt dat ik de auto pak, dan dat het ervoor zorgt dat ik ondersteund ga fietsen. De gemaksfactor is enorm.

- comfort: regen, wind, kou, als je lang genoeg niet gewend bent te fietsen word je vanzelf een watje Tongue.

De pest is dat deze factoren allemaal een bepaalde hoeveelheid schijn met zich mee dragen.
- De auto is lang niet altijd sneller. De e-bike ook niet per sé. Denk aan omrijden, files, stoplichten, maar een gewone fiets kan ook sneller zijn als je de accu vergeet te pakken (en dus nog een keer naar binnen moet) of de extra dure e-bike heel goed op slot moet zetten (t.o.v. een stationsbarrel met een simpel beugelslot). Daarnaast werkt het fietsen zelf stressverlagend.
- Luiheid: Met een fiets kun je vaak dichter bij je bestemming parkeren, hoef je maar een paar simpele handelingen uit te voeren (trappen, sturen, remmen) en sta je nooit te hannessen met de koppeling in de file bijvoorbeeld. Onderhoud is vaak ook veel vriendelijker (of je krijgt een leenfiets, waardoor je een evenwaardig vervangend vervoermiddel hebt als je al fietst).
Plus, met fietsen hoef je minder bij te sporten. Ook goed voor de luiheid.
- Comfort: ik vind een basis e-bike heulemaal niet comfortabel trappen. Veel te laag in de cadans en wil je harder dan trap je je een ongeluk. In de file staan is ook verre van comfortabel, net als oververhitte auto's in de zomer.

Wil ik dan weer een ligfiets? Mwah, daar ben ik nog niet echt uit. Een velomobiel gaat het waarschijnlijk niet worden, daar is de afstand die ik afleg te klein voor om een beetje rendabel te zijn. Ik wil sowieso niet meer zo laag zitten, daar voel ik me niet veilig bij.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#58
Maak het jezelf niet te moeilijk Thijs. Pak wat van het Mango-geld, haal ergens een Challenge Focus of een M5 28/26 ofzo op voor een honderd euro, en ga gewoon eens rijden. Als je 'm beu bent zet je 'm weer op Marktplaats en verlies je zeker geen maandsalaris.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , DanceRaven , ThijsR
#59
(26-Mar-2024, 03:21 PM)365cycle schreef: Hoog cadans rijden en niet teveel squatten dan Wink


Aan squatten heb ik een hekel, en de hoge(re) cadans is al gekomen met de 155 cranks. Net een lekker ritje gehad met hele stukken 35+ en soms 40. Zowel op de heen als terugweg, dus aan de wind zal het niet gelegen hebben. Dat zou wat worden als ik zou fietsen in een fiets die niet verkeerd zou zijn Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#60
(26-Mar-2024, 03:49 PM)ThijsR schreef: Wil ik dan weer een ligfiets? Mwah, daar ben ik nog niet echt uit. Een velomobiel gaat het waarschijnlijk niet worden, daar is de afstand die ik afleg te klein voor om een beetje rendabel te zijn. Ik wil sowieso niet meer zo laag zitten, daar voel ik me niet veilig bij.



Anders neem je toch een racefiets? Ideaal voor in de stad. Sneller dan een e-bike (ik haal op de racefiets vrijwel alle elektro-"fietsers" in), gezonder, goedkoper, leuker. En je hebt meer overzicht dan vanuit een ligfiets.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#61
(25-Mar-2024, 10:09 PM)Wim -de roetsende schreef: Misschien een apart topic.

-Wat is de omtrek van je bovenbenen?

(25-Mar-2024, 10:39 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik denk dat de omtrek van iemands bovenbenen niet relevant is voor dit forum en dat het beter is om het te laten rusten. Zeker geen nieuw draadje voor aanmaken.

Inderdaad. Zie er geen nood in om dat allemaal maar hier neer te zetten. Ook al zou je hier een topic voor openen.
Maar wanneer we elkaar zien bij een Oliebollentocht of een andere evenement. Dan kun je waarschijnlijk zelf oordelen hoe het naar verhouding is, want ben niet zo voor de losse loop/sport kleding. En dan hoop ik dat we een gezellige babbel kunnen hebben. En wat betreft topic titel: Laten wij als forum / ligfietsers het beter doen dan gemiddeld kwa hoeveelheid bewegen. En nu weer terug On Topic.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#62
(26-Mar-2024, 08:33 PM)PieterTrapt schreef: overzicht dan vanuit een ligfiets.
Ik ben het volledig eens met je post, behalve dit. Overzicht op een racefiets is juist een crime. Voor je kijken gaat moeizaam (want omhoog), om achter je te kijken moet je overeind komen en het stuur deels loslaten, of - tegenwoordig wel hip - kijken via een spiegeltje dat zowel nóg kleiner is als verder weg zit dan die van ons. 

Velomobiel rijden en goed zien kost inderdaad wél meer aandacht, want je moet anticiperen op de infrastructuur (hoge obstakels).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , PieterTrapt
#63
(26-Mar-2024, 09:10 PM)Hardloper schreef: Inderdaad. Zie er geen nood in om dat allemaal maar hier neer te zetten. Ook al zou je hier een topic voor openen.

En nu weer terug On Topic.

(24-Mar-2024, 11:01 PM)Hardloper schreef: Zo af en toe schrik ik van mijn bovenbenen. Dus die hoef ik echt niet extra te trainen. Die zijn volgens mij bij mij al behoorlijk stevige.

Ik ben trouwens niet over (jouw) bovenbenen begonnen hoor  Big Grin  Tongue 

Dat je van je eigen bovenbenen schrikt, vond ik wel 'reageerwaardig'  Wink

En nu weer terug naar de RIVM  Smile
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#64
Net in het nieuws, kinderen mogen geen fiets examen doen op een fatbike maar wel op een 'gewone' electrische fiets.

Hoezo kinderen van 10 , 11 en 12 op een e-bike, fat of niet?

Maak het regel dat het volledig kind powered moet zijn en sta scholen toe om uitzonderingen te maken voor kinderen die echt hulp nodig hebben.
Noem het niet normaal dat kinderen door ondersteuning 25 km/u rijden.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , martinR , gideon , PieterTrapt , Tijanus
#65
Typisch gevalletje "knee-jerk" reactie. In het nederlands, een ondoordachte/populistische maatregel uit (schrik-)reactie.

De fatbike is negatief in het nieuws, dus dáár gaan we wat mee doen. De rest doen we lekker niks mee, dan kan er ook niemand iets negatiefs van vinden.
Oh en natuurlijk, juist doordat de fatbike negatief in het nieuws is, zal iedere tegenstander van dit verbod ook direct worden afgeschilderd als idioot. Want stel je voor dat er nuance gebruikt wordt.
Antwoord }
Bedankt door: martinR , 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#66
(27-Mar-2024, 11:14 AM)Willeke_IGKT schreef: Net in het nieuws, kinderen mogen geen fiets examen doen op een fatbike maar wel op een 'gewone' electrische fiets.

Hoezo kinderen van 10 , 11 en 12 op een e-bike, fat of niet?

Maak het regel dat het volledig kind powered moet zijn en sta scholen toe om uitzonderingen te maken voor kinderen die echt hulp nodig hebben.
Noem het niet normaal dat kinderen door ondersteuning 25 km/u rijden.
Ben ik het op zich wel mee eens, maar ik probeer het dan positief te bekijken, ze hebben in ieder geval een fiets, en er wordt nog fiets examen afgenomen. Niet dat het examen op zich een keurmerk is voor goed gedrag in het verkeer, maar het wordt daardoor in ieder geval wel behandeld op school waardoor er in ieder geval bewustwording is.

Misschien kan je ze beter juist examen laten doen op de fiets waarop ze normaal ook fietsen, dan heb je een situatie die realistischer is. Het is niet aan scholen of VVN om te bepalen waarmee kinderen naar school komen, wat mijn of hun mening er ook over is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#67
(27-Mar-2024, 11:28 AM)Bob Hagendijk schreef: Misschien kan je ze beter juist examen laten doen op de fiets waarop ze normaal ook fietsen, dan heb je een situatie die realistischer is. Het is niet aan scholen of VVN om te bepalen waarmee kinderen naar school komen, wat mijn of hun mening er ook over is.
Klopt, maar misschien is dat wel aan onze overheid: op zich zou ik wel voor een verbod op E-bikes tot bijvoorbeeld 12 jaar zijn. 
Uitzonderingen? Prima. Maar gewoon fietsen is in mijn ogen een essentieel onderdeel van de sportieve ontwikkeling van een kind:
- Ze bouwen er een basisconditie mee op (bij normaal fietsen is de hartslag van mijn kind vaak rond de 130 bpm, ten opzichte van een hartslag van 180-190 bij hardlopen en zijn RHR van ~75. Die hartslag haalt hij dus iedere dag even, als hij straks naar de middelbare school gaat waarschijnlijk wat langer dan nu. 
- Ze leren ermee doseren, en leggen daarmee ook mentaal een duursportbasis. Ik zag het vanochtend nog: We waren aan de late kant, ze gaan naar een schoolreisje en er moest dus stevig gefietst worden om toch op tijd te komen. Zo jong als ie is houdt hij even actief rust wanneer de wind geblokkeerd wordt door een lange rij huizen, zodat hij daarna weer wat meer pit heeft om tegen de wind in te beuken, en ook het klimmetje dat in onze route zit gaat hij heel doordacht mee om.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#68
Ik begrijp niks van het verschil in regels voor de elektrische fiets versus de snor-scooters.

Snorscooter: officieel max 25 km/u, in de praktijk rijdt iedereen harder.
Leeftijd: vanaf 16 jaar
Rijbewijs: certificaat verplicht
WA-verzekering verplicht

Elektrische fiets:officieel max 25 km/u, in de praktijk rijdt iedereen harder.
Leeftijd: vanaf 0 jaar
Geen rijbewijs of certificaat nodig
Geen verzekering nodig



Een elektrische fiets is een motorvoertuig, behandel het dan ook zo, zou ik zeggen!
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
#69
Ik vind het echt raar dat je op de basisschool al een E-Bike zou hebben. Misschien moeten ze ook iets in de praktijk gaan aanbieden wat betreft remweg / reactie tijd. Want die ligt hoger bij 25km/u tov van 15km/u. Hoe goed is de reactie tijd van basisschool leerlingen tov van tieners / adollocenten? Uit eigen ervaring weet ik dat ik vroeger meer risico's pakte dan nu. En als je dan sneller gaat en langere remweg hebt. Dan kan het makkelijker fout gaan.

Was het trouwens ook niet zo dat het schoolzwemmen veel eraf is? En de kwaliteit van de gymlessen achteruit holde? Ook dit draagt bij aan minder bewegen. Ik heb gelukkige op de basisschool zwemmen gehad. En kreeg daar ook gymles van een gediplomeerd gymleraar / gymlerares.

Volgens mij komt er bij sporten / stevige potje fietsen / lopen allemaal endorfine vrij en wanneer kinderen niet meer leren wat het is om deze endorfine te krijgen na inspanning. En met beetje pech grijpen ze dan ook nog naar die nicotine vapes en dan zal heel het beloningssysteem niet meer functioneren zoals gewenst. Met minder karakter om jezelf uit te dagen als gevolg. Ik denk dus ergens dat jongeren die dus niet hebben geleerd om door te zetten met sporten, verslavends gevoeliger zijn dan jongeren volop bewogen hebben en hiermee endorfine stoten kregen.

Maar als ik goed doorloop heb ik een hartslag zoals boven aangehaald rond de 180-190. Heb weleens 203 ofzo gemeten bij interval. En mijn herstel hartslag, 2 minuten na inspanning zal terug zakken tot 130. Vind moeilijk in te schatten hoe die hartslag bereik is voor mij op een Velo. Maar volgens mij ligt dit lager.

(27-Mar-2024, 12:46 PM)PieterTrapt schreef: Ik begrijp niks van het verschil in regels voor de elektrische fiets versus de snor-scooters.
Bij de fiets ben je nog iets actief aan het bewegen, dus helemaal versuffen zal minder snel voorkomen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
#70
(27-Mar-2024, 12:46 PM)PieterTrapt schreef: Ik begrijp niks van het verschil in regels voor de elektrische fiets versus de snor-scooters.

Snorscooter: officieel max 25 km/u, in de praktijk rijdt iedereen harder.
Leeftijd: vanaf 16 jaar
Rijbewijs: certificaat verplicht
WA-verzekering verplicht

Elektrische fiets:officieel max 25 km/u, in de praktijk rijdt iedereen harder.
Leeftijd: vanaf 0 jaar
Geen rijbewijs of certificaat nodig
Geen verzekering nodig
In dit rijtje ontbreken uiteraard de speed peddelec en de bromfiets, beiden met verzekering en rijbewijs en tot 45 km/h

De wetgeving hobbelt achter de realiteit aan: 
Snorfietsen rijden al een eeuwigheid harder dan 25. Ik kom er echt maar zelden eentje tegen die minder dan 35 rijdt.
Omdat ze dat niet willen/kunnen handhaven en het te gevaarlijk is (lijkt?), is er nu de helmplicht voor de snorfiets.

De elektrische fatbike (om hem te onderscheiden van de dikke-banden variant van te MTB) lijkt een reactie om weer onder de helmplicht uit te komen. Deze rijden veelal veel harder dan 25 km/h, en het is grotendeels jeugd die daar op rijdt. Het zou me niets verbazen als daar regels voor gaan komen, al is het nog niet zo heel simpel om ze goed van "gewone" fietsen te gaan onderscheiden. Als ze dat op basis van de vorm van de fiets zouden gaan doen, komen ondersteunde 25 km/h ligfietsen en ondersteunde 25 km/h velomobielen ook in de gevarenzone.

Ik kom trouwens maar weinig gewone elektrische fietsen tegen die echt te hard rijden. De meeste kunnen echt niet harder dan 27 (want dan moeten ze echt zelf gaan trappen) en velen raken geiriteerd als je er dan op de niet-ondersteunde bukfiets lekker achter gaat hangen.

Er zijn wel nogal wat niet herkenbare speed-pedelecs, die rijden echt fors harder. Ik kan niet goed inschatten hoeveel daarvan echt illegaal zijn (zelfbouw, opgevoerd of niet geregistreerd) en hoeveel het plaatje in de fietstas hebben zitten om onder helmplicht en fietspad regels uit te komen.

Misschien hebben we zelf ook wel een beetje boter op het hoofd. Ik beweer altijd dat ik netjes rijd, en blijf als het nodig is ook achter een oud dametje hangen, maar rag ook graag met tegen de 40 over het fietspad als het lukt. Misschien vinden mijn mede-fietspad gebruikers dat wel minder netjes dan ik. Daar zijn dan (gelukkig) weer geen regels voor.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
#71
(27-Mar-2024, 01:52 PM)Merijn schreef: Misschien hebben we zelf ook wel een beetje boter op het hoofd. Ik beweer altijd dat ik netjes rijd, en blijf als het nodig is ook achter een oud dametje hangen, maar rag ook graag met tegen de 40 over het fietspad als het lukt. Misschien vinden mijn mede-fietspad gebruikers dat wel minder netjes dan ik. Daar zijn dan (gelukkig) weer geen regels voor.

Inhalen en hard rijden waar het kan, inhouden waar het moet. Een verstandig iets dat ik ook aanhoud.

Nouja, in 99% van de gevallen. Ik kan moeilijk opkomende jeuk ontduiken als ik door een stadscentrum fiets op een smal weggetje en er duikt een auto voor mijn neus op die op een slakkegangetje de volledige weg blokkeert, overal voor remt en mij ondertussen die uitlaatlucht laat inademen, terwijl ik als ongevaarlijke fietser gewoon rustig door had kunnen fietsen zonder zo'n klote auto voor mijn neus. In dat soort gevallen blijk ik nog niet helemaal een supernette fietser te zijn die toch een latente autohaat in zich heeft. Dan ram ik er gewoon langs, links of rechts, ook op punten waar dat als je wat zinniger nadenkt je het beter niet had kunnen doen. Ik juich autoluwe steden in ieder geval van harte toe.
Antwoord }
#72
(27-Mar-2024, 01:52 PM)Merijn schreef: maar rag ook graag met tegen de 40 over het fietspad als het lukt. 
Dit keer was ik het niet, maar dit is een te leuk filmpje om niet te delen Big Grin Tongue 

In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#73
(27-Mar-2024, 12:52 PM)Hardloper schreef: En kreeg gymles van een gediplomeerd gymleraar / gymlerares. Ook dit draagt bij aan minder bewegen.
Klinkt aannemelijk.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#74
(27-Mar-2024, 05:09 PM)melle z schreef:
(27-Mar-2024, 12:52 PM)Hardloper schreef: En kreeg gymles van een gediplomeerd gymleraar / gymlerares. Ook dit draagt bij aan minder bewegen.
Klinkt aannemelijk.

Bedoel dus wanneer er geen goede of zelfs geen gymles gegeven wordt. Net als zwemlessen, dat dan de jeugd minder zal bewegen in de toekomst. Nu is het net als of ik bedoelde doordat ik gymles kreeg, minder ben gaan bewegen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#75
(27-Mar-2024, 12:52 PM)Hardloper schreef: Was het trouwens ook niet zo dat het schoolzwemmen veel eraf is? En de kwaliteit van de gymlessen achteruit holde? Ook dit draagt bij aan minder bewegen. Ik heb gelukkige op de basisschool zwemmen gehad. En kreeg daar ook gymles van een gediplomeerd gymleraar / gymlerares.

Schoolzwemmen bestaat inderdaad bijna niet meer.

Gymlessen worden juist steeds vaker door vakleerkrachten gegeven, daardoor is die kwaliteit gewaarborgd.

Veel leerkrachten (ik ook) mogen wel gymlessen geven, omdat dit deel uitmaakt van hun diploma.
Vooral jongere leerkrachten hebben deze gym-akte vaak niet. Sommigen dus wel. Zij kunnen dus ook kwalitatief goede gymlessen geven.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#76
Gymles! Was altijd een van de leukste lessen. Had ik zelfs op het HBO nog, de enige les die ik altijd bezocht, LOL. Achteraf vrij bijzonder, gymles op het HBO. Het was vrijwillig, maar stond wel gewoon als les in je rooster. Dat maakt voor mij de drempel heerlijk laag.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door:
#77
Gymles, de enige les die ik haatte.
Ben wel altijd heen gegaan en altijd een voldoende gehaald maar dat was omdat mijn leraren meedoen een 6 waard vonden.

Ik fiets ook niet voor de sport maar om ergens te komen.
En ik fiets en zwem omdat het ontspant. En ondanks de lessen op school, niet dankzij.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#78
Ik vond gym altijd vreselijk. Ik hield wel van bewegen, maar dan gewoon lekker zelf op mijn eigen gemak en geen gekke dingen als een shuttleruntest of ander vaag gedoe met medeleerlingen. En dan dat omkleden en wel of niet douchen na dat gezweet, want je moet nog drie uur een saaie les uit zitten zweten. Ik kan me niet herinneren op de Mavo en de MBO (waar ik ook nog gymles heb gehad, hoe verzinnen ze het!) dat er ooit een leerling ging douchen na afloop. En dan nog naast je tas met boeken ook zo'n extra tas meesjouwen met gymkleren en gymschoenen (geen zwarte zolen!). Kluisjes had je in mijn tijd niet.

Overigens vond ik boeken lezen vroeger ook vreselijk. Maar dat was omdat je altijd fictieboeken moest lezen. Ik lees dat soort boeken nog steeds niet, maar wel veel boeken over geschiedenis, natuurkunde en biologie. Maar die keuze had je op scholen niet, dat moest altijd van een of andere oninteressante leeslijst.

Net als gym kreeg je dus wat eenzijdigs opgedrongen. Daar zit een flinke afbreukrisico aan vast, want er zullen vast leerlingen zijn geweest die zo weggejaagd zijn bij bewegen en lezen in het algemeen, terwijl ze intrinsiek daar wel voldoening uit hadden kunnen halen als ze niets opgedrongen kregen. Dat is mij nog net niet gebeurd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van...ZoefZoef — 01:52 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM
XL Hotspot in 3d-print
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM