Einde van de alu velomobiel of toch niet?
|
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
Op de site van Alligt staat dat zij inde 2018 stoppen met de Alleweder A4. Klik!
Volgens mij zou dat dan het einde zijn van de productie van velomobielen met aluminium body. De a4 is de laatste die nog geproduceerd wordt. Althans dat vermoed ik.
Maar net struikelde ik over de site van dutchbikes.nl. Daar staat dat zij kits van velomobielen leveren. Het zijn duidelijk Alleweders, dus aluminium velomobielen, Volgens is de KV4 Velomobile Kit, gewoon weer de A4 Alleweder. Het bracht mij in verwarring. Dus er is nog een producent va Alleweders en die gaat gewoon door na 2018. Of betrekken zij hun kits van Alligt?
Groeten,
Marco
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
138 x bedankt in 118 berichten
Dit staat onderaan hun startpagina:
Produced by Alligt
The KV4 is produced by Alligt, a Dutch recumbent specialist company that has a long experience in Aluminium Recumbents and Velomobile building.
Dus ik denk dat ze gewoon wederverkoper zijn.
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
05-Apr-2018, 02:56 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Apr-2018, 11:14 PM door Roepers.)
Dank je, Erik. Ik heb er gewoon overheen gekeken. Dan zou dit dus het laatste productiejaar van de Alleweder kunnen zijn. die toch een bepaalde ontwikkeling markeert en bovendien heel lang geproduceerd is. Een echte klassieker. De prijs van zo'n kit valt toch wel mee vergeleken met de glasfiber of carbon velomobielen.
Berichten: 102
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2018
Bedankt: 36
191 x bedankt in 80 berichten
In Amerika lijkt het nog door te gaan
http://pedalyourselfhealthy.org/FAW.php
Geen interesse wel interessante fiets
Piet
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(05-Apr-2018, 02:56 PM)Roepers schreef: De prijs van zo'n kit valt toch wel mee vergeleken met de glasfiber of carbon velomobielen.
Dit is uiteraard waar.
De prijs valt mee, maar de uitvoering en de afwerking komt niet in de buurt van een carbon vm.
Met toerkap heb ik een volledig gesloten fiets waarmee ik gemakkelijk 35km/u kan fietsen. Als ik iets harder ga trappen, dan kan het echt nog wel iets sneller. Van regen, hagel of koude wind heb ik dan totaal geen last meer.
Mijn DF weegt 25kg en alles wat ik wil meenemen past er gemakkelijk in. Ik fiets bijna het gehele jaar met korte mouwen en een korte of 3/4 broek.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
De prijs van velomobielen is wel een stevige drempel. Ik kan mij voorstellen dat iemand dan toch maar besluit te gaan voor de 2500 euro van de kit. Leuk dat het Allewederverhaal in Amerika vervolgd wordt. De prijs ligt daar toch wel redelijk hoog, zeker vergeleken met de prijs van Alligt.
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
07-May-2018, 01:08 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-May-2018, 01:13 AM door Coen__.)
(06-Apr-2018, 08:23 PM)Roepers schreef: De prijs van velomobielen is wel een stevige drempel. Ik kan mij voorstellen dat iemand dan toch maar besluit te gaan voor de 2500 euro van de kit. Leuk dat het Allewederverhaal in Amerika vervolgd wordt. De prijs ligt daar toch wel redelijk hoog, zeker vergeleken met de prijs van Alligt.
Ja, maar dat loopt nogal eens uit op een teleurstelling omdat die zelfgebouwde Alleweder dan toch lang niet zo snel blijkt te zijn als de gedroomde Quest. En na de eerste winter verdwijnt die Alleweder dan in de opslag omdat de ganse aandrijflijn naar z'n grootje is.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
Mijn stelling is:
Een vm moet een gesloten aandrijflijn hebben.
Iedere vm die dat niet heeft, valt voor mij af.
Dat geldt dus sowieso voor de Alleweder en volgens mij ook nog steeds voor de WAW.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
De C-Alleweder heeft wel een gesloten aandrijflijn
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(18-May-2018, 10:16 AM)Coen__ schreef: De C-Alleweder heeft wel een gesloten aandrijflijn
Moet je wel geduld hebben als je bij de ketting wilt zijn/kijken/onderhoud plegen
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
(18-May-2018, 10:28 AM)Wim -de roetsende schreef: (18-May-2018, 10:16 AM)Coen__ schreef: De C-Alleweder heeft wel een gesloten aandrijflijn
Moet je wel geduld hebben als je bij de ketting wilt zijn/kijken/onderhoud plegen
Dat hoeft dan wel weer veel minder
Met een gewone Alleweder kun je ieder pekelseizoen afscheid nemen van...
Berichten: 2.673
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3135 x bedankt in 2181 berichten
12-Apr-2024, 06:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Apr-2024, 06:56 PM door Hardloper.)
http://www.alligt.nl/bodies/bouwpakket-a4.htm schreef:Eind 2019 zijn we gestopt met de produktie van het bouwpakket. Eind 2023 zij we weer begonnen om dit bouwpakket iets verbeteren om weer op de markt te brengen. Samen met anderen starten we de productie en distributie vanaf KW2 2024 op. Dan vind u hier meer info daarover. Dus er komen weer bouw paketten te koop.
De Alleweder 4 is terug | Velomobil Forum
Zal nu de aandrijflijn wel beschermd worden?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 527
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
962 x bedankt in 514 berichten
Gaat dit competitie worden voor de B4m? :p
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 2.673
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3135 x bedankt in 2181 berichten
12-Apr-2024, 07:58 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Apr-2024, 07:59 PM door Hardloper.)
(12-Apr-2024, 07:18 PM)Gideonaut schreef: Gaat dit competitie worden voor de B4m? :p
Ik zou het niet zeker weten. Maar ik denk dat het 2 verschillende doelgroepen kent. Zelf vind ik trouwens de Alleweder A8 interessanter uitzien.
Maar vind wel dat hij een likje verf verdient.
alleweder A8 (alligt.nl)
Maar het kan geen QV vervangen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 527
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
962 x bedankt in 514 berichten
Ja de A8 is zo'n mooi ding, alleen hadden ze van mij ook een kunststof staart mogen maken, ziet er wat mooier uit en de ketting zit gelijk netjes ingepakt!
Mochten ze die ooit nog aanbieden dan zou ik er wel eentje willen, al helemaal voor die prijs en als diy pakket!
maar de A4.. bleh..
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Ik heb een a1 gehad en een a2. Ik zou ze niet meer willen. Ze zijn toch wel erg zwaar, het zwaartepunt ligt hoog, die alu stoel van de Alleweder zou niet misstaan als martelwerktuig. Oh, en ik pas er niet in met die stoel. En ze zijn niet heel veel sneller als een vlotte normale fiets. Maar wie weet gaat het toch weer lopen. Ik zie nergens dat ze iets aan de aandrijflijn gaan doen. Dus gewoon 20 inch achter, met de derailleur op 5 millimeter naast de achterband zodat ie goed alle viezigheid van de straat mee krijgt.
Maar ja, het is wel iets wat je zelf kunt bouwen en dan rijden. Als je de tijd hebt en voldoende ruimte etc.
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
De Alleweder is wel de fiets waar heel veel mensen enthusiast aan zijn begonnen... om het na 500 km rijden voor gezien te houden.
Verslijten van de aandrijflijn was wel heel extreem.
Berichten: 2.673
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3135 x bedankt in 2181 berichten
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 527
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
962 x bedankt in 514 berichten
(12-Apr-2024, 09:31 PM)Hardloper schreef: Dit ziet er nog best leuk uit:
Alligt Alleweder at Cycle Vision | Alligt Alleweder A4 V14 v… | Flickr
Of deze alluminium alleweder:
Flevo Alleweder | One of the early velomobiles was the Flevo… | Flickr
Ik vind de klomp velo's persoonlijk heel lelijk, Quest, Mango, Strada, A3,4,5,6. De A2/A7 en A8 vind ik dan wel weer aantrekkelijk, en dan vooral de A8 omdat het bijna een Waw cloon is, op het stompe staartje na!
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Volgens mij kwam dat neusje ook van de waw, maar dan met een iets andere deuk voor de lamp. Ik heb hier nog zo'n a8 neus liggen voor de liefhebber.
Berichten: 142
Topics: 21
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 34
264 x bedankt in 128 berichten
13-Apr-2024, 08:27 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Apr-2024, 08:28 AM door GerDilven.)
Nostalgie, de allereerste alleweder waarmee ik begon was een Verhees Alleweder, met een remkabel, als je met het stuur naar voren draaide.
Iedere week een hoop onderhoud om alles soepel draaiende te houden.
Daarna ooit nog een Flevoland alleweder gekocht, maar ook hier zat veel onderhoud aan, wegens de vele kilometers die ik er wekelijks mee reed.
Zelf ooit nog een scharnierend dakje boven gemaakt om met hevige stortbuien toch droog te zitten.
Later is dat flevodakje ooit gekomen.
Mooie fietsen en erg schade vriendelijk voor een rouwdouwer, ten opzichte van kwetsbare kunststof velomobielen.
Wel blij om na een paar jaar te kunnen overstappen naar een kunststof velomobiel, die dan veel minder onderhoud vragen.
Goed om te lezen dat deze (inmiddels beter ontwikkelde) fietsen nog steeds een mogelijkheid biedt voor één ieder met een kleiner budget, een velomobiel aan te schaffen.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(13-Apr-2024, 08:27 AM)GerDilven schreef: Wel blij om na een paar jaar te kunnen overstappen naar een kunststof velomobiel, die dan veel minder onderhoud vragen.
Goed om te lezen dat deze (inmiddels beter ontwikkelde) fietsen nog steeds een mogelijkheid biedt voor één ieder met een kleiner budget, een velomobiel aan te schaffen.
Met dat kleinere budget zou ik liever een tweedehandse kunststof vm, die veel minder onderhoud vraagt, kopen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.673
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3135 x bedankt in 2181 berichten
Wie beetje handig is, kan er natuurlijk ook een Tandem van maken:
Per toeval gevonden op:
Interessante velomobiel foto's 4. - DrDj's fiets- en velomobielblog
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8077 x bedankt in 3990 berichten
Lol, volgens mij zie ik daar een nog wel heel jeugdige Allert en Ymte
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(09-May-2024, 09:58 PM)365cycle schreef: Lol, volgens mij zie ik daar een nog wel heel jeugdige Allert en Ymte
Dat heb je goed gezien.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
09-May-2024, 11:00 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-May-2024, 01:30 AM door Coen__.)
(13-Apr-2024, 08:27 AM)GerDilven schreef: [...]
Wel blij om na een paar jaar te kunnen overstappen naar een kunststof velomobiel, die dan veel minder onderhoud vragen.
Goed om te lezen dat deze (inmiddels beter ontwikkelde) fietsen nog steeds een mogelijkheid biedt voor één ieder met een kleiner budget, een velomobiel aan te schaffen.
Maar gebeurd dat dan ook? Of raakt men juist teleurgesteld in het product 'velomobiel'? Als er 1 type velomobiel is wat de 10 jaar haalt maar niet de 1000 km, is het toch wel de Alleweder naar mijn idee.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|