Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Einde van de alu velomobiel of toch niet?
#27
(09-May-2024, 11:00 PM)Coen__ schreef: Maar gebeurd dat dan ook? Of raakt mijn juist teleurgesteld in het product 'velomobiel'? Als er 1 type velomobiel is wat de 10 jaar haalt maar niet de 1000 km, is het toch wel de Alleweder naar mijn idee.
Ik was na wat ervaringen met een Alleweder wel klaar met de velomobiel. M'n open fiets was efficiënter en had meer bagageruimte, het enige voordeel van de Alleweder was de weersbescherming.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#28
Mijn allereerste velomobiel was een Alleweder, nog voor 1500€ overgekocht van Jan van (nu) Velomobileworld.
Wel meteen het één en ander aan laten veranderen om het rijden ermee aangenaam te maken. De martelzit wisselde ik al meteen in voor een gaaszit, origineel stuur werd vervangen door een Quest stuur en ik wilde ook een versnellingsnaaf in het achterwiel zodat de aandrijving afgeschermd kon worden. Dat hebben ze in Dronten toen nog netjes voor me gemaakt : 

[Afbeelding: fawachterwiel2.jpg]

 Ik heb er iets meer dan 3 jaar met plezier mee gereden tot het tijd was voor iets anders. Als ik nu (enkele velomobielen later) terugkijk, mis ik van de AW alleen dat grote instapgat in combinatie met het afdekzeil ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#29
(10-May-2024, 09:02 AM)quattrovelootje schreef:  Als ik nu (enkele velomobielen later) terugkijk, mis ik van de AW alleen dat grote instapgat in combinatie met het afdekzeil ....

Dan adviseer ik als volgende vm een Milan of, maar dat hangt een beetje af hoe je de test in het andere draadje interpreteert, een Bülk.

Een mega-groot instapgat met meerdere opties voor het sluiten ervan.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#30
(10-May-2024, 11:48 AM)Wim -de roetsende schreef: Dan adviseer ik als volgende vm een Milan of, maar dat hangt een beetje af hoe je de test in het andere draadje interpreteert, een Bülk.

Een mega-groot instapgat met meerdere opties voor het sluiten ervan.

nou dan ben je wel beetje laat met dit advies. Ik zie dat een Quatrrovelootje voor een Snoek L ging volgens de orderlijst van Velomobiel.nl . Geen idee in hoeverre je dat nog kan veranderen in een Bülk / Milan
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#31
Nou nou, dat is veel veel negatief commentaar op de Alleweder.
Ik heb de mijne (ik denk een A2) eind vorige eeuw met veel plezier gebouwd en gereden. Ok, de one-size-fits-all stoel was voor mij onbruikbaar, maar mij veel kleinere vriendin vond hem prima en kon er een tas boodschappen achter kwijt.
Onderhoud was te doen, met een kettingbuis tot aan de derailleur. En misschien niet sneller dan mijn Flevoracer, maar regelmatig in 3 uur de 90 km van Denhaag naar Alkmaar inclusief de pont bij Velzen was ook niet heel beroerd.
Fietsvakantie ging ook prima. Een van mijn meest memorabele momenten was terug van Roermond naar Denhaag: in een knetterende hoosbui zakte ik wat onderuit, trok het parkeerdekje dicht en werd een uur  later droog weer wakker.

In de winter vond ik hem ideaal, in de zomer open ook leuk, maar dan had ie concurrentie van de open fietsen.
In zijn tijd was het een geweldige fiets, en het is de vraag of we zonder de Alleweder de hele ontwikkeling zoals hij nu is ook gehad zouden hebben.

Hoe veel er snel weer zijn afgedankt is niet te zeggen, maar als je de doorzettingskracht hebt om hem af te bouwen kan ik me slecht voorstellen dat je er niet mee rijdt.

De latere Alleweders vind ik minder, minder stroomlijn en nog steeds die open aandrijving. Ik neem echter aan dat Leo weet wat hij doet en de kit weer gaat verkopen omdat er vraag naar is.
Het gevoel om in of op je zelfgebouwde fiets te rijden blijft geweldig. Zeker voor eigen ontwerpen, maar ook voor zo’n bouwdoos.

Kortom: ode aan de Alleweder!
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#32
Mijn A2 was heel fancy, had een dubbelzijdig alu achterbrug met een nuvinci n360 naaf van 3 kilo in het gammele achterwieltje, vervolgens ook met een Akkurad herriemaker middenmotor waar je heel voorzichtig mee moest zijn want als je teveel gas gaf dan trok die de ketting strak en werden de kettingbuizen aan flarden gescheurd Big Grin

Heb er wel van genoten, zonder motor fietste het een stuk fijner, maar helaas wegens financiële redenen moeten verkopen.
Je stapt er met schone kleding in en komt er met vieze kleding weer uit, magisch ding de Alleweder!
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR
#33
(10-May-2024, 12:04 PM)Hardloper schreef:
(10-May-2024, 11:48 AM)Wim -de roetsende schreef: Dan adviseer ik als volgende vm een Milan of, maar dat hangt een beetje af hoe je de test in het andere draadje interpreteert, een Bülk.

Een mega-groot instapgat met meerdere opties voor het sluiten ervan.

nou dan ben je wel beetje laat met dit advies. Ik zie dat een Quatrrovelootje voor een Snoek L ging volgens de orderlijst van Velomobiel.nl . Geen idee in hoeverre je dat nog kan veranderen in een Bülk / Milan

Een beetje laat  Huh 

Ik ben zelfs keurig op tijd. Misschien ietwat aan de vroege kant  Big Grin Rolleyes Cool 

Veel in het leven is afhankelijk van het perspectief. Bekijk het eens van een andere kant Hardloper  Tongue 



NB: Velomobiel.nl verkoopt geen Milan/Bülk.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#34
De Alleweder zal waarschijndelijk een trapgenerator krijgen en dan is denk ik de open aandrijving van de baan.

En voor de mensen die zich afvragen waar ik de info haal, Leo himself.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
#35
(10-May-2024, 01:50 PM)Wim -de roetsende schreef:
(10-May-2024, 12:04 PM)Hardloper schreef:
(10-May-2024, 11:48 AM)Wim -de roetsende schreef: Dan adviseer ik als volgende vm een Milan of, maar dat hangt een beetje af hoe je de test in het andere draadje interpreteert, een Bülk.
Een mega-groot instapgat met meerdere opties voor het sluiten ervan.

nou dan ben je wel beetje laat met dit advies. Ik zie dat een Quatrrovelootje voor een Snoek L ging volgens de orderlijst van Velomobiel.nl . Geen idee in hoeverre je dat nog kan veranderen in een Bülk / Milan
Een beetje laat  Huh 
Ik ben zelfs keurig op tijd. Misschien ietwat aan de vroege kant  Big Grin Rolleyes Cool 
Veel in het leven is afhankelijk van het perspectief. Bekijk het eens van een andere kant Hardloper  Tongue 

NB: Velomobiel.nl verkoopt geen Milan/Bülk.

De combinatie van de instap en het dekzeil van de Alleweder is mi. ongeëvenaard. In de zomer een échte cabrio met je armen buitengaats en de rest van het jaar kon je dankzij de 2 grote ritsen perfect de goeie doorstroming regelen (ik tenminste toch). Ik heb het dan wel over de dekzeilen van in het begin, niet de latere die zo'n plastic laag aan de binnenkant hadden waaronder je nat werd van de condens .... 

En de volgende wordt idd een Snoek L, met klein instapgat máár met een luchthapper vooraan   Big Grin
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt...365cycle — 01:46 AM
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM