Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gevraagd: Flevobike Greenmachine (X)L
#1
Ondanks dat ik niet veel kilometers fiets met mijn "gewone rechtop" fiets, heb ik twee keer een nare val gemaakt met hoofdletsel.

Ik heb een roeifiets en Milan GT en bijna 10 jaar geleden mijn Greenmachine verkocht.
Ik wil de Greenmachine inzetten als vervanging van mijn Batavus. Uit ervaring weet ik dat dit goed kan. Het grote voordeel is dat je op de Greenmachine met gewone kleren kan fietsen en uiteraard de gesloten aandrijving. 

Helaas wordt de Greenmachine niet meer gemaakt. Misschien dat er ergens een Greenmachine staat stof te vangen, die graag weer wil rollen.
Ik hoor het graag!
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hardloper
#2
Greenmachine's komen regelmatig voorbij op marktplaats en ligfiets.net, zijn ook snel weer weg.

Ik heb wel een brutale vraag als dat mag! De Milan GT, staat die te koop? is die al verkocht? Mocht die in de verkoop komen mag ik dan een melding? Ik wil heel graag een GT! (Tenminste als het een wat ouder model is die ik mij kan veroorloven)
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
#3
Nee, de Milan gaat niet weg! De Greenmachine wil ik graag als derde ligfiets en voor het dagelijkse gebruik, maar natuurlijk ook voor toeren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
De GreenMachine komt idd regelmatig voorbij. De oudjes wat vaker dan de 'nieuwe' met 5 spaakswielen.
Heerlijk relaxte fietsen zijn het.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(12-May-2024, 03:45 PM)ZoefZoef schreef: De oudjes wat vaker dan de 'nieuwe' met 5 spaakswielen.

Wat is oud/nieuw? Mijn exemplaar heeft de nylon/glasvezel 5 spaaks wielen en is gebouwd in 2011 volgens Flevobike.

PS. Ik vind het wel zonde van een zeldzame fiets als de Greenmachine, om deze te gebruiken als "gebruiksfiets." Ik gebruik mijn Greenmachine alleen voor ritten waar de bestemming echt veilig is zoals de tuin of garage van een prive adres, en de fietsenstallingen van Utrecht omdat deze (helaas) uniek zijn door het gebruik van gecodeerde stickers en doorlopende bewaking door een fysiek aanwezige medewerker. Ik zou mijn Greenmachine nooit buiten laten staan in een simpel openbaar fietsenrek waar hij weerloos is tegen vandalen (mes in het gaas, krassen in het frame etc.)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Helaas, het was te proberen Big Grin
Ik heb een paar jaar geleden contact gehad met Flevobike over die composiet wielen, ik wou ze voor de Versatile hebben maar Flevobike was er toch niet helemaal tevreden over en raadde mij aan om gewoon voor "goed gespaakte" wielen te gaan. Volgens mij idem voor de Greenmachine, niet alleen de "oude" modellen hebben spaakwielen, ook genoeg nieuwere.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(12-May-2024, 04:41 PM)kuŝbiciklo schreef:
(12-May-2024, 03:45 PM)ZoefZoef schreef: De oudjes wat vaker dan de 'nieuwe' met 5 spaakswielen.

Wat is oud/nieuw? Mijn exemplaar heeft de nylon/glasvezel 5 spaaks wielen en is gebouwd in 2011 volgens Flevobike.

De nog oudere.  Ik bedoel dus echt die uit de tijd dat de 5-spaakswielen nog niet geleverd werden standaard.
Althans, ik dacht dat na verloop van de tijd ze standaard met 5-spaakwielen werden geleverd?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(12-May-2024, 04:50 PM)ZoefZoef schreef: Althans, ik dacht dat na verloop van de tijd ze standaard met 5-spaakwielen werden geleverd?

Ik weet niet of je kan zeggen dat een "standaard uitvoering" was omdat elk exemplaar toch volgens bestelling werd gebouwd? (BTO)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Ik heb er een op de kop getikt op Marktplaats! 

Wel wat roest hier en daar, maar met de composiet wielen. Het nadeel van de composiet wielen is denk ik de mindere stijfheid in met name bochten voor een velomobiel. En deze velgen hebben geen randje, waardoor in mijn geval F-Lites van de velg knalden met inderdaad klapbanden.

Ik ga nu voor de Continental Contact Urbans en verwacht daarmee geen problemen. Ik ga de Greenmachine niet alleen gebruiken voor kleine ritjes, maar hij kan wel de Batavus geheel vervangen, zodat deze naar zolder kan om ruimte te sparen.

En niet onbelangrijk, ik voel mij te onveilig op zo’n hoge fiets met mijn lange lichaam. Mijn hoofd is twee keer hard met het wegdek in aanraking gekomen en zoiets is moeilijk te voorkomen als het misgaat.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , PieterTrapt
#10
(12-May-2024, 05:37 PM)pietandringa schreef: En deze velgen hebben geen randje, waardoor in mijn geval F-Lites van de velg knalden met inderdaad klapbanden.

Bij welke druk was dat? Ik was voornemens m'n bijna versleten setje op termijn te vervangen met F-Lite/GoCycle bandjes...

(12-May-2024, 05:37 PM)pietandringa schreef: Wel wat roest hier en daar, maar met de composiet wielen.

Welke delen? Voorvork? Bij mij weten is de rest allemaal alu.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Zowel bij 4 als 5 bar knalden de F-Lites van de velgen, vooral als de fiets in de brandende zon stond. Ik heb daarna andere velgen van Flevobike gekregen, maar ben voor de zekerheid met Schwalbe Greenguards gaan rijden. Daarna geen problemen meer.

Roestvorming op de voorvork, schroefjes, boutjes en op de achtervering. Het frame niet inderdaad, dat mag niet roesten, want is geanodiseerd aluminium.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(12-May-2024, 06:36 PM)pietandringa schreef: Zowel bij 4 als 5 bar knalden de F-Lites van de velgen, vooral als de fiets in de brandende zon stond. Ik heb daarna andere velgen van Flevobike gekregen, maar ben voor de zekerheid met Schwalbe Greenguards gaan rijden. Daarna geen problemen meer.

Ah, nu begrijp ik 'm. Volgens mij had u eerst de carbon composiet wielen, die zijn vervangen voor de nylon/glasvezel composiet variant. Het probleem was dat deze twee varianten uit dezelfde matrijs kwamen, maar de carbon variant meer krimp doormaakte na het spuitgieten waardoor de diameter voorbij de kritieke grens kwam. Met hookless heb je minder garanties, dus die twee factoren waren samen te veel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , pietandringa
#13
Dat zou goed kunnen inderdaad, alleen heb ik het niet meer geprobeerd met F-Lites. De Greenmachine die ik heb gekocht staat ook op F-Lites. Ik ga deze vervangen door Continental Contact Urbans, omdat F-Lites bij mij F-Leks zijn. Ik weet dat de ervaringen met lek rijden heel verschillend zijn, maar ik reed echt veel te vaak lek.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#14
Update: ik zie toch af van de aangeboden Greenmachine op Marktplaats. Deze fiets heeft wel erg veel gebruikssporen incl. roest en daarnaast een groot nadeel. Het is een van de allereerste Greenmachines en bij deze types moet het frame helemaal open gemaakt worden om de olie voor de Rohloff naaf te vervangen.

Het goede nieuws is dat ik mijn Greenmachine terug kan kopen die ik bijna 10 jaar geleden heb verkocht Smile
Dat is een paarse met de nieuwste lichting composiet velgen, Son naafdynamo, Son Edelux voorlamp, bagedrager met achterlamp aangesloten op de naafdynamo,  trommelrem achter en de speciale Greenmachine toptas.

Er zijn in ca. 13 jaar (?) ongeveer 600 Greenmachines verkocht. Ik vind het een geweldige fiets en heel jammer dat de productie is gestopt.
De reden van mijn verkoop was ooit teveel ligfietsen en de Greenmachine als stadsfiets in de stad Groningen was niet helemaal ideaal. Nu woon ik in het veel rustiger Gorredijk en heb (is het de leeftijd?) ook meer behoefte om vaker rustig te toeren (zonder sportkleding) op kleine paadjes. Uit ervaring weet ik dat de Greenmachine hier erg geschikt voor is. 

De verloren zoon komt terug  Big Grin ... hoewel hij niet uit eigen wil is vertrokken, zoals die andere verloren zoon.
Antwoord }
#15
Da's wel een sprookjesachtige ontwikkeling, gefeliciteerd. Ik moest even met de ogen knipperen, of trommelremmen een optie waren bij de Greenmachine maar inderdaad. Een zeldzame specimen dus.
Antwoord }
Bedankt door: pietandringa , Hoekie , Willeke_IGKT
#16
Die trommelrem was er in het begin nog niet, maar als optie vanaf 2011 of 2012?
Een interessant bericht hierover: http://velomobileseminar2012.blogspot.co...arald.html
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RaRa wat is dit?
Welkom op het foru...Laagvlieger — 09:00 PM
Wat is dit? (Marktplaats)
Heb je de ingebouwde...kuŝbiciklo — 08:58 PM
RaRa wat is dit?
Welkom op dit forum....Wim -de roetsende — 08:55 PM
RaRa wat is dit?
Ik herken het onderd...Hardloper — 08:54 PM
RaRa wat is dit?
Lijkt me een veili...Laagvlieger — 08:52 PM
RaRa wat is dit?
Welkom op het forum ...Hardloper — 08:51 PM
RaRa wat is dit?
Lijkt me een veiligh...Lopopodium — 08:32 PM
RaRa wat is dit?
Hallo, heb onlangs o...Laagvlieger — 08:29 PM
Wat is dit? (Marktplaats)
Het is behoorlijk br...stoterstangen90 — 08:21 PM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
Ik ga met mijn Nazca...Lopopodium — 07:18 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag er zondag een...Lopopodium — 07:15 PM
Medeliggers onderweg
Eigenlijk wel. En ik...martinR — 06:17 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Deze weet heb ik een...Hardloper — 05:49 PM
Medeliggers onderweg
Is jouw Chamsin al i...De tovenaar — 05:32 PM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag werd ik ...martinR — 05:11 PM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag werd ik be...De tovenaar — 04:50 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Complete rem vervang...melle z — 03:44 PM