[split] Ervaringen met de Snoek/Snoek-L - Cassettes
|
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
02-May-2024, 01:40 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-May-2024, 01:41 PM door 365cycle.)
(02-May-2024, 11:19 AM)datakneder schreef: Ja en nee, of zoals ze hier zeggen: Jein.
Er zijn ligfietsers zoals ik, en naar ik verwacht Peter ook, die een fabrieksmodel een prima uitgangspunt vinden, maar nog een hoop zelf veranderen omdat ze iets willen dat er niet op zit, bijvoorbeeld video-opnameapparatuur. Dat. En bij mij komt er ook meteen een andere cassette op, want ik vind het gat 17-15 echt onwijs irritant. Het zit echt net onder m'n kruissnelheid als ik normaal rijd; vanaf 15 (46,3 km/h bij 90 rpm) wil ik dan vaak even terugschakelen als ik een klein heuveltje ofzo tegenkom, maar dan is 90 rpm weer 40,9 km/h. Met een 16 ertussen zou dat 43,5 km/h zijn, dat is een stuk prettiger.
Ook de 18 heb ik graag in m'n cassette. Waarschijnlijk wordt mijn setup één van deze:
11-12-13-14-15-16-17-18-19-22-27-34
11-12-13-14-15-16-17-18-19-23-28-34
11-12-13-14-15-16-17-18-20-24-29-36
Reden om in die bovenste twee geen 36 te kiezen is dat ik vermoed dat de derailleur 9T schakelen in één keer niet grappig gaat vinden.
Momenteel heb ik een 11-39 cassette, die zit als volgt in elkaar:
11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-33-39
Nu vind ik die 39 op zich wel lekker om op weg te rijden en te klimmen, maar ik sla de 33 zelfs vaak over, en merk het ook niet echt als ik een keer vanuit de 33 wegrijd.
Op zich zou een iets kleiner blad kiezen in combinatie met bovenstaande ook nog wel fijn zijn; momenteel heb ik een 60T, ik rijd graag op 90 rpm en daarmee rijd je dan 63,4 km/h op de 11. Het liefst zou ik een 56T of 57T hebben; daarmee rijd je 59,1 respectievelijk 60,2 km/h bij 90 rpm, en de rest komt wat dichter bij elkaar en wat "omlaag".
Ik weet echter niet of die nog ergens gemaakt worden; een 53T vind ik echt te klein.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.679
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2818
3150 x bedankt in 2188 berichten
Gaat deze werken:
https://www.ligfiets.shop/nl/kettingblad...0-bcd.html
Of is dit de verkeerde speed? Of van het verkeerde type tanden.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 158
Topics: 11
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 458
390 x bedankt in 158 berichten
(02-May-2024, 01:40 PM)365cycle schreef: 11-12-13-14-15-16-17-18-19-22-27-34
11-12-13-14-15-16-17-18-19-23-28-34
11-12-13-14-15-16-17-18-20-24-29-36
11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-33-39
Wat een specifieke series, heb je daar een (web)adresje voor of bouw je die zelf op uit losse bladen? (Zou verwachten dat het schakelgedrag daar niet van op vooruit gaat, maar geen idee.)
Berichten: 102
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2018
Bedankt: 36
191 x bedankt in 80 berichten
Nu vind ik die 39 op zich wel lekker om op weg te rijden en te klimmen, maar ik sla de 33 zelfs vaak over, en merk het ook niet echt als ik een keer vanuit de 33 wegrijd.
Op zich zou een iets kleiner blad kiezen in combinatie met bovenstaande ook nog wel fijn zijn; momenteel heb ik een 60T, ik rijd graag op 90 rpm en daarmee rijd je dan 63,4 km/h op de 11. Het liefst zou ik een 56T of 57T hebben; daarmee rijd je 59,1 respectievelijk 60,2 km/h bij 90 rpm, en de rest komt wat dichter bij elkaar en wat "omlaag".
Ik weet echter niet of die nog ergens gemaakt worden; een 53T vind ik echt te klein.
[/quote]
Ik heb zelf ook een kleinere voorblad er in gezet. Kleinere stapjes betekend voor mij sneller rijden. nu een 55 tands voorblad besteld via holland bike shop. Er zijn meerder groottes (en steken). Zoek op [font="Roboto Condensed", sans-serif]Miche Crono Kettingblad[/font]
Groet
Piet K
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
(02-May-2024, 10:11 PM)Boyd Maduro schreef: Wat een specifieke series, heb je daar een (web)adresje voor of bouw je die zelf op uit losse bladen? (Zou verwachten dat het schakelgedrag daar niet van op vooruit gaat, maar geen idee.) Laat ze idd maken. Bedrijf in kwestie houdt ook rekening met het schakelgedrag in het ontwerp van de cassette (uit 1 stuk, CNC).
Als ik tevreden ben ga ik reclame maken
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 83
Topics: 1
Lid sinds: May 2023
Bedankt: 5
230 x bedankt in 83 berichten
(02-May-2024, 01:40 PM)365cycle schreef: Momenteel heb ik een 11-39 cassette, die zit als volgt in elkaar:
11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-33-39 Die heb ik ook, tenminste, eentje van Rotor met dezelfde vertanding. Ik zou wel graag de 11t inruilen voor een 16t (ook al heb ik voor 30/46, voor mij snel zat)
Dus ik houd me aanbevolen voor reclame ;-)
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
(13-May-2024, 09:11 PM)Tegelfanaat schreef: Die heb ik ook, tenminste, eentje van Rotor met dezelfde vertanding. Ik zou wel graag de 11t inruilen voor een 16t (ook al heb ik voor 30/46, voor mij snel zat) Gewoon even ruilen kan niet want cassettes bestaan tegenwoordig veelal uit één stuk. Beetje gevolg van zoveel tandjes in een cassette.
Als je een maatwerkcassette wil kan ik wel een inkoopactie optuigen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.788
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7417
2561 x bedankt in 1214 berichten
All Miche cassettes are manufactured in Italy. They are made from separate sprockets with no carriers. The steel plate is stamped then further machining work for the shifting ramps and cutouts are done. The last position 11 speed sprockets are available in aluminium which cuts mass abit.
Daarmee kan je een cassette op smaak configureren.
Ik heb dat ooit eens gedaan voor de QV, maar toch vanaf gezien omdat cassette wisselen in een QV niet makkelijk/snel gaat.
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
14-May-2024, 12:37 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-May-2024, 12:37 PM door 365cycle.)
Wat je met Miche kan configureren is volgens mij alsnog beperkt. Geloof een keuze tussen óf vrij close ratio óf grote starttandwielen, maar niet beide.
En dan zijn er nog negatieve verhalen over hoe Miche schakelt. Weet niet meer wie het me vertelde maar wel iemand die ik voldoende vertrouwde om er niet aan te beginnen.
Wat was jij van plan om op te bouwen?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 967
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1627 x bedankt in 873 berichten
(14-May-2024, 12:39 AM)365cycle schreef: Gewoon even ruilen kan niet want cassettes bestaan tegenwoordig veelal uit één stuk. Kun je de pinnen er niet uittikken? Als een cassette eenmaal gemonteerd is hebben die toch geen functie meer.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.788
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7417
2561 x bedankt in 1214 berichten
(14-May-2024, 12:37 PM)365cycle schreef: Wat was jij van plan om op te bouwen?
Nog niks. Eerst kijken hoe de vanaf fabriek 12 speed Shimano cassette bevalt.
Ben al blij dat er een betaalbare al mooie vlakke 12 speed cassette aangeboden wordt.
Berichten: 626
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1334 x bedankt in 590 berichten
Ik zag laatst een 10-30 12 speed voorbij komen. Is dat vlak genoeg of zoek je iets anders?
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2733 x bedankt in 1282 berichten
Bij moderne cassettes zitten soms meerdere kransjes samen op 1 alu houder. Zie deze bijvoorbeeld. https://hollandbikeshop.com/sram/sram-mt...de-spider/
Of deze https://hollandbikeshop.com/fietsonderde...sUQAvD_BwE
Daar kun je geen pinnetjes uit tikken, zoals bij de klassieke low budget versies. Bij veel 11 en 12 speed cassettes heb je vaak meerdere spiders waarop de kransjes vast geniet zijn.
Mij kan dat beetje gewicht niet schelen, maar ook bij goedkopere 11 speeds heb je die spiders al. De kleinere kransjes zitten vaak wel los.
Zeker met die monsterlijk grootte kransjes achter, ben ik ook wel blij dat de krachten over iets meer oppervlak verdeeld worden. Zeker met een alu cassette body, kun je anders de boel kapot trappen. https://www.reddit.com/r/bikewrench/comm...ehub_body/
Berichten: 1.788
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7417
2561 x bedankt in 1214 berichten
14-May-2024, 08:06 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-May-2024, 08:11 PM door Hoekie.)
(14-May-2024, 06:03 PM)Bob Hagendijk schreef: Ik zag laatst een 10-30 12 speed voorbij komen. Is dat vlak genoeg of zoek je iets anders?
10 past niet op een HG body. ((Behalve + https://en.dastore.biz/product-page/da-xd. Veel geld.))
Het gaat om de stappen in de kleine tot middelgrote tandwielen en toch breed bereik in combinatie met maar één tandwiel VOOR.
Dit zou iets van ideaal zijn, 11-12-13-14-15-16-18-20-23-27-32-40.
https://www.j-berkemeier.de/Ritzelrechne...e+rt=false
Aanvullend:
Mijn Snoek-L krijgt de Shimano CS-HG710-12 cassette. Mooi standaard van Velomobiel.nl. Is uitgebreid getest in een Snoek-L.
Dit is een recente cassette. Hiervoor waren we voor 12 speed en HG body gewezen op de duurdere Rotor cassettes of DA-XD.
https://bike.shimano.com/en-EU/product/c...10-12.html
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
15-May-2024, 10:25 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-May-2024, 10:31 AM door 365cycle.)
Ik geloof sowieso niet zo in die hippe 9- en 10T kransjes.
Wanneer je kleiner gaat dan 14T zijn de verliezen doordat de ketting verder moet "buigen" al duidelijk meetbaar, en die metingen zijn waarschijnlijk gedaan met een mooie nieuwe schone ketting. Voor een mountainbiker is aandrijfweerstand lang niet het grootste probleem op die overbrengingen, maar bij een velomobiel kan het nog flink schelen.
11-12 gebruik ik dus sowieso alleen wanneer ik echt hard aan het rijden ben, of bergaf ofzo.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 967
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1627 x bedankt in 873 berichten
(14-May-2024, 07:21 PM)Jeroen S schreef: De kleinere kransjes zitten vaak wel los. Dat zijn degene die slijten, >21T kransjes hebben naar verhouding amper te lijden. Ik haalde vroeger altijd losse kransjes bij de fietsenmaker om oude cassettes bruikbaar te houden, geen idee of je ze nog steeds los krijgen kunt.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2733 x bedankt in 1282 berichten
Ze worden nog wel gemaakt 57ers o.a. TA of gebhardt https://www.buzaglo.nl/nl/gebhardt-ketti...ver/a14058 ( buzaglo is een groothandel, niet voor directe verkoop)
https://www.singlespeedshop.com/Singlesp...130mm.html
TA hebben ze ook in groot, 56 max. https://www.singlespeedshop.com/Singlesp...lites-T-A/
Ook in de lijst een 46er binnenblaadje, Vento passend op Campagnolo. Heb je zo'n modern 4 arm crankstel wordt het lastig denk ik.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Niet verwarren: kransjes (=kettingwielen, op je achterwiel) en kettingbladen (op je crankstel)
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|