Berichten: 518
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 514
1307 x bedankt in 471 berichten
Net thuis van m'n eerste kampeertripje met de Hurri en alles is goed gegaan. Wel werd de fiets wat deinig door de banaantassen en tent achterop als extra gewicht boven mijn eigen kleine 80kg. Vering leek erg diep in de veren..
Hoe doen de ervaren lig- / vakantiefietsers dat? Aanpassen? Of gewoon meer deinen?
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 19
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2017
Bedankt: 3
22 x bedankt in 11 berichten
Ik zou mezelf niet ervaren durven noemen, maar 15 kilo extra gewicht zou voor het veergedrag niet veel uit moeten maken. Ik heb 2 ligfietsen waarvan 1 geveerd. Ik verander niets aan de afstelling van de vering van mijn blueglide. Maar ik weeg 87 kg en mijn kampeerspul inclusief water en voedsel slechts 12 kg. Mijn m-racer is ongeveerd, daarop moet je alles gewoon accepteren zoals het komt.
Berichten: 191
Topics: 7
Lid sinds: Jul 2022
Bedankt: 50
406 x bedankt in 184 berichten
14-May-2024, 03:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-May-2024, 03:34 PM door Raymond.)
(10-May-2024, 08:04 PM)TimSch schreef: Net thuis van m'n eerste kampeertripje met de Hurri en alles is goed gegaan. Wel werd de fiets wat deinig door de banaantassen en tent achterop als extra gewicht boven mijn eigen kleine 80kg. Vering leek erg diep in de veren..
Hoe doen de ervaren lig- / vakantiefietsers dat? Aanpassen? Of gewoon meer deinen?
Goede observatie. Als je vering is afgesteld op fietsen zonder vakantiebagage, dan wordt je fiets mogelijk een dweil als je met bagage gaat fietsen. De mate van dweilheid hangt af van de frame geometrie. Staat je vering afgesteld op vakantiebagage en ga je zonder bagage fietsen, dat heb je defacto een ongeveerde fiets.
Ik stel mijn vering altijd opnieuw af als ik met bepakking ga rijden, en weer terug zodra ik weer thuis ben. Hoe je dat precies uitvoert hangt van het soort vering af dat je hebt, maar grofweg zijn er twee methoden (die ik ken)
- Mijn Chamsin heeft luchtvering, in de handleiding daarvan staat als richtlijn hoe ver deze moet inveren bij statische belasting (je bagage + jezelf). Ik doe dan altijd een kabelbinder (tie-rap) eromheen zodat ik na afstappen kan zien hoever de invering was. Dan is het een beetje spelen met de druk die in de veer gepompt wordt tot de invering goed is. Hoeveel druk je nodig hebt is van fiets tot fiets anders, omdat de krachten op de vering afhankelijk zijn van de geometrie van het frame.
- Bij mechanische vering (met een spiraalveer) kun je waarschijnlijk de schotel waarop de veer rust verdraaien. Deze zit op schroefdraad en zal de veer dus verder voorspannen of relaxeren.
Er is dus geen standaard antwoord. Het handigste is om even te kijken welk merk en type vering je hebt, en online de handleiding te zoeken. Het algemene idee is wel dat de vering deels is ingeveerd in statische toestand, zodat de vering verder kan inveren bij een hobbel en uitveren bij een kuil. Dit is niet per se 50%.
(14-May-2024, 02:49 PM)Cor.M-racer schreef: Ik zou mezelf niet ervaren durven noemen, maar 15 kilo extra gewicht zou voor het veergedrag niet veel uit moeten maken. Ik heb 2 ligfietsen waarvan 1 geveerd. Ik verander niets aan de afstelling van de vering van mijn blueglide. Maar ik weeg 87 kg en mijn kampeerspul inclusief water en voedsel slechts 12 kg. Mijn m-racer is ongeveerd, daarop moet je alles gewoon accepteren zoals het komt.
Hoi Cor,
Afhankelijk van de geometrie van het frame kan een kilo bagage meer effect op de vering hebben dan een paar kilo lichaamsgewicht. De bagage is veel verder naar achteren gepositioneerd ten opzichte van het lichaam. Het moment (kracht maal arm) dat het uitoefent is dan groter.
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Het is ook afhankelijk van het soort veer en demper wat er verbouwd is, als je er 1 met een spiraal hebt.
Het kan zijn dat je kaal al een beetje aan de bovenkant van het gewichtsspectrum zit wat die bepaalde hardheid spiraal afdekt. Dan kon je er met bagage wel eens overheen gaan. Met die schotel breng je meer voorspanning op de veer, maar de veer wordt er niet harder van. Meestal staat er ergens een gedrukt getal op de veer, wat de hardheid van de veer aangeeft. Ook de demping is niet altijd optimaal. De gebruikte dempertjes vindt je meestal niet op heel dure fietsen terug. Het binnenste deel van het veerelement, daar zit vaak de demping. Soms gaat dat lek.
Een hurricane is geen fiets die berucht is om zijn dein gedrag bij het trappen, volgens mij.
Bij veel Velomobiel.nl velomobielen kun je het veerelement eenvoudig een beetje langer maken als je er veel bagage in hebt. Dan druk je hem weer wat omhoog.
Berichten: 191
Topics: 7
Lid sinds: Jul 2022
Bedankt: 50
406 x bedankt in 184 berichten
(14-May-2024, 07:11 PM)Jeroen S schreef: Een hurricane is geen fiets die berucht is om zijn dein gedrag bij het trappen, volgens mij.
Volgens mij bedoeld Tim niet de deining mij het trappen, die voorkomt bij achtervering waarbij de ketting niet via een kettingrol nabij het scharnierpunt van de achterbrug loopt. Ik denk dat hij doelt op de het veel minder voelen van hobbels. Ik herken dat van toen ik nog een Nazca Cruiser had en met bagage onderweg was. Ik noemde dat het vliegend tapijt, omdat je de hobbels veel minder voelde dan zonder bagage.
Dit is denk ik gerelateerd aan wat jij uitlegt over de 'bovenkant van het gewichtsspectrum'. Dan is de veer gewoon wat aan de slappe kant voor het totale gewicht. Van de andere kant vond ik dat vliegende tapijt ook best comfortabel.
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Als het vliegend tapijt maar blijft door deinen, wordt je luchtziek. Dan is de boel waarschijnlijk niet optimaal passend bij jou gewicht plus bagage. Kijken of je een veer kunt vinden die een tikje meer kracht nodig heeft om in te veren.