Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw of tweedehands?
#27
Een tadpole biedt ook een stukje rust. Het is een driewieler en je bent dus minder energie kwijt aan het in balans houden van de fiets en het fietst dus meer ontspannen. Ook op slecht wegdek of bijvoorbeeld los grind fietst het rustiger. Minder risico op schuifpartijen. Het biedt rust qua kledingkeuze, je kunt meestal dezelfde kleding aantrekken, waarbij ik aanraad ook eens een schoon setje aan te trekken. Het biedt rust wat betreft het meenemen van spullen. Je gooit het namelijk gewoon snel achterin de fietstassen.

Met een regenpak en een zonnebril los je veel weerproblemen op.

Een vm biedt dus enkele voordelen t.o.v. een open ligfiets.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , PieterTrapt
#28
(16-May-2024, 09:04 PM)Tom Fekkes schreef: Een tadpole biedt ook een stukje rust. Het is een driewieler en je bent dus minder energie kwijt aan het in balans houden van de fiets en het fietst dus meer ontspannen. Ook op slecht wegdek of bijvoorbeeld los grind fietst het rustiger. Minder risico op schuifpartijen. Het biedt rust qua kledingkeuze, je kunt meestal dezelfde kleding aantrekken, waarbij ik aanraad ook eens een schoon setje aan te trekken. Het biedt rust wat betreft het meenemen van spullen. Je gooit het namelijk gewoon snel achterin de fietstassen.

Met een regenpak en een zonnebril los je veel weerproblemen op.

Een vm biedt dus enkele voordelen t.o.v. een open ligfiets.

Een trike zo veel stiller dan een velo, al helemaal de DF met een hele vreemde keuze in cassette bodies die een kl*te herrie maken.
en voor trikes heb je de optie om een Veltop kap te monteren zodat je ook tegen zon en regen beschermd zit, alleen wind niet zo.

https://veltop.eu/en/rain-sun-protection...recumbent/
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#29
Ik zit met een vergelijkbaar dilemma. Mijn woon-werk rit is maar matig geschikt, 10 km over voornamelijk goede fietspaden door Eindhoven.  50 km wegen pakken kan nauwelijks, en die staan vaak vast. Kan ook meer door het buitengebied, dan wordt het 13 tot 15 km.
Met de Roets doe ik het in 22 tot 25 min, rechtop in 26 tot 30, incl stoplichten die al snel 2 tot 3 minuten kosten. Zelfs als ik het rijdend gemiddelde tot 40 op zou krikken ( lijkt me optimistisch) win ik maar een minuut of 7 a 8. Dus daarvoor hoef ik het niet te doen. Droog over is wel heel fijn, ik was afgelopen najaar de regen wel zat. Maar wellicht wissel ik regen voor zweet. En het lijkt me gewoon heel leuk, ook voor een keer wat langere ritten zoals naar mijn ouders 100 km ver, en dan is snelheid wel weer relevant. Ik ben geen supersterke rijder (meer een hardloper), maar 150 tot 200 W trap ik langere tijd wel weg op de up.

Ik heb veel Alleweder ervaring dus de velomobiel is niet nieuw voor me. Ik hield erg van de flexibiliteit (grote open kuip). Daarom en vanwege de draaicirkel trekt de b4m me nogal. Windgevoeligheid is hier in het Oost-Brabantse minder relevant.

Dus dan lijkt het te gaan tussen tweedehands ( dan is het al snel de quest) of een b4m. Heeft iemand andere goede tips?

Nadeel van de quest vind ik de lage muts, waardoor bij een rol je hoofd in de gevarenzone zit. En dat heeft op de up net een forse tik gehad, dus dat ligt wat gevoelig.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#30
Vind een DF juist ook wel passen Merijn.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#31
(16-May-2024, 02:48 PM)PieterTrapt schreef: Ik twijfel of ik voor een nieuwe of een tweedehandse velomobiel zal gaan. Denk aub even met me mee! 


Denk even met me mee! Dank.

Ik keek nog even terug. 

Pieter twijfelt niet tussen open ligger of vm, maar tussen een nieuwe of een tweedehandse vm.


(16-May-2024, 09:04 PM)Tom Fekkes schreef: Een tadpole biedt ook een stukje rust. 

Met een regenpak en een zonnebril los je veel weerproblemen op.

Een vm biedt dus enkele voordelen t.o.v. een open ligfiets.

Een Tadpole Trike is helaas heel erg traag vergeleken met een vm.
Een vm is gewoon altijd ongeveer even snel met dezelfde berijder erin.
Wat voor weer het ook is, mijn woon-werk-verkeer-rit duurt altijd ongeveer even lang.

Fietsen met hele harde wind tegen én hele harde regen gaat bij mij heel erg langzaam op een open ligger of trike. Met de vm merk ik wel iets verschil, maar lang niet zoveel.

Dit vind ik de grootste voordelen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#32
(16-May-2024, 09:10 PM)Merijn schreef: Droog over is wel heel fijn, ik was afgelopen najaar de regen wel zat. Maar wellicht wissel ik regen voor zweet. En het lijkt me gewoon heel leuk, [...]

Als je je andere fietsen niet wegdoet, kun je met warm en droog weer nog altijd voor de open fiets kiezen. En als "gewoon heel leuk" goed genoeg is, en dat zal iedereen hier beamen, wat heb je nog meer nodig? Big Grin
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#33
Fietsen weg doen ben ik sowieso niet zo sterk in ?. In totaal 14 fietsen voor 4 mensen….. Er staat nog een ongebruikte volgeveerde carbon ligtandem,  een  ongebruikte houten fiets en een ongebruikte lage kantelknik racer.  Allemaal zelfbouw met wat sentimentele waarde, en de tandem is nog echt prima.

Die DF klinkt wel interessant. Ik ben een beetje huiverig voor de felheid en onvoorspelbaarheid waar ik over gelezen heb, en het instapgat is vrij klein. Ik zou sowieso de XL moeten, met ruim 1.9 m en schoenen 46 (47/48 in fietsschoenen). Misschien toch eens verder naar kijken.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#34
Die van 365Cycle is toch een XL? en dan nog, ik ben 178cm en heb maat 46 en moet echt m'n voeten op de juiste plaats hebben anders komen ze overal tegenaan, nu heb ik Magpad pedalen, m'n voeten schuiven dus ietsjes meer maar het is wel kiele kiele hoor!

Het in en uit stappen gaat trouwens stukken beter nu ik het wat meer gewend ben. Maar het rolstoel duwen om naar achteren te komen is een NO GO voor mij, er gaat een gat in komen, ik wil flintstonen, dan maar een .01% minder aero en snelheid!
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#35
(17-May-2024, 05:08 PM)Merijn schreef: Fietsen weg doen ben ik sowieso niet zo sterk in ?. In totaal 14 fietsen voor 4 mensen….. Er staat nog een ongebruikte volgeveerde carbon ligtandem,  een  ongebruikte houten fiets en een ongebruikte lage kantelknik racer.  Allemaal zelfbouw met wat sentimentele waarde, en de tandem is nog echt prima.

Die DF klinkt wel interessant. Ik ben een beetje huiverig voor de felheid en onvoorspelbaarheid waar ik over gelezen heb, en het instapgat is vrij klein. Ik zou sowieso de XL moeten, met ruim 1.9 m en schoenen 46 (47/48 in fietsschoenen). Misschien toch eens verder naar kijken.

Fel, als in lekker direct reagerend op jouw acties? Dat is fijn Smile
En onvoorspelbaar vind ik de DF XL ook niet. Het is wel zo dat het kantelpunt erg plotseling bereikt wordt, maar dan moet je toch al redelijk tekeer gaan (proberen haaks de bocht om te gaan met 30+ km/h)

Het instapgat is vrij klein, dat is waar, maar tenzij ik met spijkerbroek met leren riem probeer uit te stappen ervaar ik geen problemen. En ik ben redelijk stevig gebouwd.

Je mag wel een keer mijn DF XL proefrijden als je in de buurt van Rotterdam bent Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#36
In Dronten (ICB) heeft altijd DFXL staan om in proef te rijden, en ze vinden het niet erg als je niet meteen bij hun koopt, ze weten dat je een volgende fiets waarschijnlijk wel bij hun koopt en komt voor onderhoud dat je niet zelf kunt.

Dat geldt waarschijnlijk ook voor al de velomobiel verkopers.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
#37
(17-May-2024, 05:39 PM)Gideonaut schreef: Het in en uit stappen gaat trouwens stukken beter nu ik het wat meer gewend ben. Maar het rolstoel duwen om naar achteren te komen is een NO GO voor mij, er gaat een gat in komen, ik wil flintstonen, dan maar een .01% minder aero en snelheid!

Met voetengaten wordt het in de winter erg koud in de vm.
Een dichte bodem is 's winters echt heerlijk.

's Zomers is het iets warmer misschien, maar via de bovenkant kun je ook voldoende afkoelen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#38
(17-May-2024, 11:02 PM)Wim -de roetsende schreef:
(17-May-2024, 05:39 PM)Gideonaut schreef: Het in en uit stappen gaat trouwens stukken beter nu ik het wat meer gewend ben. Maar het rolstoel duwen om naar achteren te komen is een NO GO voor mij, er gaat een gat in komen, ik wil flintstonen, dan maar een .01% minder aero en snelheid!

Met voetengaten wordt het in de winter erg koud in de vm.
Een dichte bodem is 's winters echt heerlijk.

's Zomers is het iets warmer misschien, maar via de bovenkant kun je ook voldoende afkoelen.

Na een jaar lang kunnen flintstonen heb ik het gat dichtgemaakt, samen met wat andere veranderingen. Hierdoor kan ik niet zeggen wat de bijdrage in snelheid is door het afdichten, maar het totale effect was echt aanzienlijk. En nog maar zelden dat ik in een situatie kom waar ik door flintstonen uit kan komen. Voor een beginnend vm-er is het een uitkomst, maar met een beetje ervaring zou ik niet anders meer willen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#39
(17-May-2024, 05:39 PM)Gideonaut schreef: Die van 365Cycle is toch een XL? en dan nog, ik ben 178cm en heb maat 46 en moet echt m'n voeten op de juiste plaats hebben anders komen ze overal tegenaan, nu heb ik Magpad pedalen, m'n voeten schuiven dus ietsjes meer maar het is wel kiele kiele hoor!
Klopt, nog flink wat langer dan jij en maatje 50 hier dus ik kan niet anders. Dat gaat overigens echt prima, maar het verschilt wel een beetje per persoon.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#40
Grappig hoe anders het voor iedereen is, ik heb het nog nooit koud gehad in een velomobiel, en flintstonen is zo veel sneller dan kap los maken, op de neus zetten en hopen dat het niet weg waait, rechtop zitten, naar voren buigen en die inimini wieltjes met je vingertoppen vast knijpen want veel ruimte is er niet, kan ook niet te hard knijpen want dat carbon wieldeksel is flinterdun, en dan nog klungelen om naar achteren te komen zonder dat je duimen knel komen te zitten tussen het wiel en de wielkast en als je geluk heb zijn je wielen schoon anders zit je met vieze handen. Ondertussen staat er een file achter je te wachten en voorbijgangers lachen je vierkant uit.

Met een open gat hoef ik maar 1x naar achter te duwen en ik ben klaar!

Maar of je nou voor nieuw of tweedehands gaat, eerst proefrijden!! Zoveel en zo lang als je kan! 
Ik heb geen spijt van mn koop, maar het is zo anders dan dat ik gewend ben. 

Maar ik zal het voeten stukje wel bewaren, misschien wat velcro op plakken zodat het eventueel weer terug geplaatst kan worden.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#41
idd bewaren. Je hebt het er supersnel weer ingeplakt als het moet.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#42
(17-May-2024, 11:51 PM)Gideonaut schreef: Met een open gat hoef ik maar 1x naar achter te duwen en ik ben klaar!

Ik duw gewoon de Milan achteruit met mijn hand. Geen voetengaten en ik ben klaar.


Misschien gewoon eerst even gaan wennen/fietsen, voordat je de zaag in de fiets zet.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#43
(18-May-2024, 08:57 AM)Wim -de roetsende schreef:
(17-May-2024, 11:51 PM)Gideonaut schreef: Met een open gat hoef ik maar 1x naar achter te duwen en ik ben klaar!

Ik duw gewoon de Milan achteruit met mijn hand. Geen voetengaten en ik ben klaar.


Misschien gewoon eerst even gaan wennen/fietsen, voordat je de zaag in de fiets zet.

Je moet redelijk lange armen hebben om dat bij een DF XL te doen. Ik probeer gewoon niet fout te rijden, zodat ik niet achteruit hoef te steken Smile
Ik heb al een paar keer een plas water gehad waarbij ik blij was dat mijn bodem dicht is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#44
oke dan, ik druk gewoon op het R knopje van mijn MangoVelo ;-) en nee het is geen e-bike.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#45
Heb je iets in je tussenas waarmee je achteruit kan ofzo? Smile
Ik zoek meestal een heuveltje voor wat natuurkundige hulp Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#46
Ik kan in mijn Strada bij mijn voorwielen zonder uit te stappen, ik klick echter altijd even mijn voet uit en flintstone. En hoewel niet echt dagelijks, ik gebruik het op woon-werk ritten een paar keer in de week en in iedere langere tocht wel een paar keer.

Met mijn arm op de grond afzetten kan ik vergeten, ik haal buitenom nog niet de onderkant van de fiets.

Uit al deze reacties zie ik dat het echt persoonlijk is, probeer het uit of probeer een proefrit in een fiets met en zonder gat.

@365cycle, waar vind jij genoeg hoogte verschil in de juiste richting in onze vlakke provincies?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#47
(18-May-2024, 12:06 PM)Frutsel schreef: Ik heb al een paar keer een plas water gehad waarbij ik blij was dat mijn bodem dicht is.

Dat argument was ik nog vergeten  Doh  maar het klopt wel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#48
is dat echt een "argument" ? een beetje water? zitten niet voor niets gaatjes in de bodem van de fiets, en zo niet dan boor je er een paar, dan loopt het er vanzelf wel weer uit. Ik persoonlijk vind het fijn om met m'n voeten, of tenminste 1 voet de fiets naar achteren te duwen, leuk dat andere het niet nodig vinden maar hoe minder ik de fiets uit hoef hoe meer plezier ik met m'n fiets beleef!
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#49
(18-May-2024, 01:13 PM)Willeke_IGKT schreef: ..waar vind jij genoeg hoogte verschil in de juiste richting in onze vlakke provincies?

Naar - mijn - ervaring, heel veel. Mede omdat we maar zo heel weinig nodig hebben. Denk aan plekken met hoogteverschil omdat water weg moet kunnen lopen. Aan een schuine stoep/stoeprand of een oprit of zelfs een complete weg die scheef ligt. En is er wat weinig hoogteverschil, dan een paar keer steken op dezelfde lichte verhoging.
Antwoord }
Bedankt door:
#50
Ik vind die hoogte verschilletjes wel maar zelden als ik ze nodig heb. Vaak wel ongeduldige andere weggebruikers waardoor je er geen gebruik van kunt maken als het er wel is.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#51
(18-May-2024, 08:04 PM)Gideonaut schreef: is dat echt een "argument" ? een beetje water? zitten niet voor niets gaatjes in de bodem van de fiets, en zo niet dan boor je er een paar, dan loopt het er vanzelf wel weer uit. Ik persoonlijk vind het fijn om met m'n voeten, of tenminste 1 voet de fiets naar achteren te duwen, leuk dat andere het niet nodig vinden maar hoe minder ik de fiets uit hoef hoe meer plezier ik met m'n fiets beleef!

Je mag 365Cycle vragen hoe die plas was Big Grin
En ja, als ik daar voetgaten had gehad, dan had ik mijn laptop waarschijnlijk kunnen afschrijven.

Daarnaast hoef ik ook niet bang te zijn om met mijn voeten op de grond te knallen als ik van een pedaal afschiet. Ik rij zonder plaatjes, en hoewel het zelden gebeurt, moet ik er niet aan denken om met een voet aan de grond te komen met >35km/h omdat ik een boomwortel meepak. Achillespeesblessures zijn geen sinecure.

Voor die paar keer dat ik achteruit moet rollen ga ik geen gat in mijn VM zagen Smile
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#52
Ik zoek ook meestal een hoogte verschilletje, of ik rijd een stukje door in de hoop een beter plekje te vinden, of een iets groter rondje rijden, dat kan soms ook. De volgende straat rechts, weer rechts terug naar de straat die je eerder wilde hebben. Een opritje, verkeersdrempel, dijkje, brug. Of een flinke parkeerplaats op ofzo.

Maar ik mijd inderdaad wel eens een fietspad ofzo, omdat ik vermoed verderop vast te lopen. Op een hekje of te krappe bocht, stukje door het bos.

De Quest is groot, best nog wel vlot, maar die muts is inderdaad te klein. Strada, Mango, Hilgo bieden prima weersbescherming, maar zijn niet zo heel snel. Maar goed, of dat gezien je route wat uitmaakt is ook de vraag. Bij veel bebouwde kom, kun je bijvoorbeeld door dichte voorwielkasten en een grote draaicirkel vastlopen op krappe bochtjes bij fietspaden. Of je route over het fietspad om de bocht zo groot mogelijk te maken, wordt door anderen niet begrepen.

Het kost tijd om uit te vinden waar je voordeel van je Velomobiel hebt. De route naar je werk, daar ligt veel vast. Maar de kortste weg is lang niet altijd de snelste voor een Velomobiel. Het kan zijn dat je met wat creativiteit, kaart lezen, googlemaps, praktijk onderzoek, een andere beter geschikte route vindt. Mijn route naar het werk toe, is een andere als terug. Omdat het in die richting en op dat tijdstip het beste loopt.

Met een wat langzamere velomobiel met veel bodemvrijheid, en een kleine draaicirkel loop je lang niet zo snel vast als met een supersnelle, lage met grote draaicirkel.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van...ZoefZoef — 01:52 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM
XL Hotspot in 3d-print
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jare...365cycle — 10:35 PM