Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Supernova M99 pro op VM monteren.
#1
Elke keer als ik iets over een VM zeg, tegen eigenlijk eender wie, is het eigenlijk  wachten tot er iets komt à la "En dat vlaggetje?" of "heb je een deathwish?" of "Oh ja die dingen die je niet ziet rondrijden". Enfin, behoorlijk vervelend en ik wil ergens van die vragen bespaard blijven.

Ik ging ooit op mijn speed pedelec zelf een Supernova M99 Pro installeren. Dat voorlicht staat bekend als heel goed met high en low beam. Op zich heeft de QV volgens de reviews al meer dan adequate verlichting, maar als ik nu een "dikke" koplamp zo hoog mogelijk monteer? Bovenop de muts?

Kan dat min of meer elegant? Misschien zelfs nog 10cm hoger? Bij voorkeur zonder dat het al te DIY gaat uitzien. Ik zag laatst ergens een soort van "aerodynamische paddestoel" ding dat bovenop een VM was gemonteerd ook met een voor/achterlicht erop, maar geen idee wat het is, en hoogstwaarschijnlijk gaat de lamp die ik heb liggen, daar hoegenaamd niet in passen.

Ik zocht eerder ook al "supernova" in het forum hier, er werd doorverwezen naar het Duitse velomobil-forum, maar mijn Duits is echt niet goed genoeg om daar wat te gaan grasduinen Doh .

Maar tips zijn dus welkom wat er mogelijk/haalbaar is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Hoekie hier op het forum heeft volgens mij een flinke koplamp hoog gemonteerd, als ik me niet vergis een Busch+Müller IQ-X 150 en een safety module (en die kan je gewoon meebestellen!).
De Supernova lampen heb ik niet al te best in m'n geheugen zitten, maar ik weet niet precies waarom. Weet niet meer wat de motivatie was (betrouwbaarheid, lichtbeeld, compatibiliteit o.i.d. geen idee). Volgens mij stond dat inderdaad ergens op velomobilforum.de (vertalen in je browser kan vaak gewoon he!)

Vergeet overigens niet dat de QV z'n koplampen al relatief hoog heeft zitten, zo hoog als veel auto's ze hebben. Volgens mij rijdt Hoekie inmiddels met de Lupine SL-F Cargo in de neus, en hebben die een mooier lichtbeeld dan de standaard IQ-X 150. In de Bülk heb ik de SL-AX zitten maar heb daar wat issues mee gehad. Daarbij is de bluetooth afstandsbediening een onding, ik zou altijd de SL-X vragen met een gewone kabel om te wisselen tussen groot-, dim- en eco-licht.

Die IQ-Xen zijn wel heel betrouwbaar, geven een bak licht én zijn relatief zuinig met stroom, maar hebben een vrij smalle lichtbundel.

Voor wat betreft de achterkant is er één lamp die zowel enorm irritant is als supergoed zichtbaar: de Garmin Radar.
Ik gebruik deze wanneer het erg rustig is en ik dus verrast zou kunnen worden door een auto achter me. In druk stadsverkeer is ie niet heel hard nodig, dan vind ik het belangrijker dat ze mijn remlichten als zodanig herkennen.

Last but not least: Check topic "wat ze zeggen" even Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: bucovaina , Willeke_IGKT
#3
Hoekie hier..

Van voren 
2x IQ-X in de QV is sterker dan een Supernova M54 (M99 accu versie, beide in het echt vergeleken) 
Hebben alleen geen high beam. o.a. daarom heb ik 2x Lupine SL F in mijn QV. Met inderdaad bedrade remote en standaard 12v.
Puur voor de zichtbaarheid voor anderen is 2x IQ-X helemaal TOP. Twee hele mooie heldere oogjes.

Van achteren
is eigenlijk standaard al goed bij de QV. Met een Garmin Varia Radar achterop zullen ze knikken: toch wel heel goed zichtbaar. Misschien hebben ze nu wel spijt omdat die zo goed (kan voor hun vervelend) zichtbaar is... 

...sindsdien nooit meer een vlaggetje opmerking gehad.

Over de zichtbaarheid is trouwens niet alleen mijn ervaring maar ook die van onder andere 100+ collega's. Heb al heel wat complimenten mogen ontvangen.
Alleen een enkeling klaagde nog over de richtingaanwijzers achter.....er zullen altijd klagers blijven.

In een safety module (past mooi op de lange kap (head-in)) heb ik geen verlichting. Daar zit alleen front cam (van een motocam) in. En reflector achtrerop. 
NB Er is een nieuwe Varia Radar met stroomkabel en die zou wellicht mooi achterop een safety module passen. Die is namelijk iets korter dan de Varia Radar met accu.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#4
Die SL F lampen zijn best prijzig! 350€/stuk auch! Is de 35mm gewoon een drop-in replacement? Dan natuurlijk nog de bedieningskabel ergens naar de cockpit krijgen natuurlijk.

En wat met het verbruik? Heb je aanpassingen aan de elektrische installatie moeten doen? Of is de batterij gewoon wat sneller leeg?
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#5
Als er een koelkast op de weg ligt knallen die mensen er ook vol op denk ik dan?
Kinderen (al dan niet op een fiets) honden, etc zijn ook de klos?

Het is vooral afschuiven van verantwoordelijkheid. "Ja, hij reed zo snel", of "Ja, maar hij heeft geen vlaggetje"
Zo een klein flapje plastic echt iets bijdragen aan de zichtbaarheid van een apparaat van het formaat koelkast. (Ok, als je achter een lage haag of zo rijdt, zou het vlaggetje er misschien boven uitsteken. Maar dan zien ze (misschien) het vlaggetje, en denken 'kind op een fiets', en houden geen rekening met jouw snelheid.
Antwoord }
#6
Citaat:Puur voor de zichtbaarheid voor anderen is 2x IQ-X helemaal TOP. Twee hele mooie heldere oogjes.

Ik ben geen Lupine sales. Meer info over de Lupine SL F Cargo kan je vinden door 'zoeken' rechtsboven op deze pagina.
https://ligfietsers.nl/thread-1614-post-...o#pid42435
Antwoord }
Bedankt door: bucovaina , 365cycle , Willeke_IGKT
#7
Yoep duidelijk, genoeg info aldaar te vinden. Thx!
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#8
(22-May-2024, 01:29 PM)bucovaina schreef: Elke keer als ik iets over een VM zeg, tegen eigenlijk eender wie, is het eigenlijk  wachten tot er iets komt à la "En dat vlaggetje?" of "heb je een deathwish?" of "Oh ja die dingen die je niet ziet rondrijden".

Mwah, veel automobilisten zien helemaal NIKS. Of je nou hoog of laag zit. Ik werd vanochtend nog bijna doodgereden terwijl ik op een rechtopfiets reed, met een fluorescerend-oranje jas.

(22-May-2024, 02:11 PM)Frutsel schreef: Als er een koelkast op de weg ligt knallen die mensen er ook vol op denk ik dan?
Kinderen (al dan niet op een fiets) honden, etc zijn ook de klos?

Het is vooral afschuiven van verantwoordelijkheid. "Ja, hij reed zo snel", of "Ja, maar hij heeft geen vlaggetje"
Zo een klein flapje plastic echt iets bijdragen aan de zichtbaarheid van een apparaat van het formaat koelkast. (Ok, als je achter een lage haag of zo rijdt, zou het vlaggetje er misschien boven uitsteken. Maar dan zien ze (misschien) het vlaggetje, en denken 'kind op een fiets', en houden geen rekening met jouw snelheid.

Zo is het!

Ik denk inderdaad dat als je een koelkast op de weg legt, binnen een uur één of andere debiele automobilist er bovenop knalt.
Zie bijvoorbeeld eens reddit/r/idiotsincars
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#9
(22-May-2024, 02:46 PM)PieterTrapt schreef: Mwah, veel automobilisten zien helemaal NIKS. Of je nou hoog of laag zit. Ik werd vanochtend nog bijna doodgereden terwijl ik op een rechtopfiets reed, met een fluorescerend-oranje jas.
Ik val in herhaling, maar...

Recordaantal ongelukken met pijlwagens en botsabsorbers bij wegwerkzaamheden

Er zat vast geen vlaggetje op. Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#10
Zijn LED-koplampen voor motoren ook geschikt?

Zoals deze: https://www.amazon.nl/Puig-1944N-Led-kop...2BRD4YMT0X
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Deze mag niet ontbreken in het kader van niet kijkende automobilisten:

https://www.ad.nl/auto/nummer-1-poller-v...gle.com%2F
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT , 365cycle
#12
(22-May-2024, 01:41 PM)365cycle schreef: Vergeet overigens niet dat de QV z'n koplampen al relatief hoog heeft zitten, zo hoog als veel auto's ze hebben.

Die IQ-Xen zijn wel heel betrouwbaar, geven een bak licht én zijn relatief zuinig met stroom, maar hebben een vrij smalle lichtbundel.
Mijn broer liet me weten dat hij het serieus positief verrast was door de lichten. Hij zag niet mij, maar een andere QV rijden met verlichting aan. Dus ik kan dit beamen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#13
(22-May-2024, 02:11 PM)Frutsel schreef: Als er een koelkast op de weg ligt knallen die mensen er ook vol op denk ik dan?

Zoek eens op hoevaak aanrijdingen met pijlwagens voorkomen. Zo'n apparaat is drie bij twee meter aan knipperende lichten en er zijn nog steeds mensen die dat over het hoofd zien.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT , Hoekie
#14
(22-May-2024, 05:35 PM)Bacchus schreef:
(22-May-2024, 02:11 PM)Frutsel schreef: Als er een koelkast op de weg ligt knallen die mensen er ook vol op denk ik dan?

Zoek eens op hoevaak aanrijdingen met pijlwagens voorkomen. Zo'n apparaat is drie bij twee meter aan knipperende lichten en er zijn nog steeds mensen die dat over het hoofd zien.
En kijk vooral ook eens hoe vaak mensen zo'n post plaatsen terwijl het linkje drie posts hoger staat Tongue Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel , Bacchus
#15
Bij motorfiets Led voorlampen, moet je weten dat er ergens nog wel een motor is, die steeds weer nieuwe stroom in die accu laadt. Dat heb je in de velomobiel niet. En gezien de watt's die de Motorfiets voorlampen vreten, zal je accu erg snel leeg zijn. Achterlampjes en knipperlichten in Led van de motorfiets zijn prima, en hebben meestal niet zo'n heel hoog verbruik.

In Duitsland kun je een Sicherheitsmodul kopen. Past op de Bulk en Milans, mogelijk ook wel op de QV.
https://velomobil.net/en/New-Safety-Modu...VO10139.14

Hij heeft veel filmpjes van klanten fietsen op zijn youtube kanaal. Sommigen met speciale verlichtingsopties. Ik vermoed dat hij ook wel Engels kan lezen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#16
Henning van velomobil.net is een topgozer, wel veel meer een zakenman dan de meeste ligfietstoko's. Hij spreekt en schrijft perfect Engels.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(22-May-2024, 11:04 PM)Jeroen S schreef: In Duitsland kun je een Sicherheitsmodul kopen. Past .. mogelijk ook wel op de QV.

Ik ga het zeker weten denk ik
https://ligfietsers.nl/thread-2160-post-...l#pid44429
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
(22-May-2024, 04:02 PM)365cycle schreef: Ik val in herhaling, maar...



Recordaantal ongelukken met pijlwagens en botsabsorbers bij wegwerkzaamheden



Er zat vast geen vlaggetje op. Big Grin
Ik kan het niet laten om ook hier een nuance aan te brengen, maar ik denk dat je appels en peren aan het vergelijken bent, rijden op een eentonige snelweg is een compleet andere bezigheid dan rijden in een dynamische omgeving zoals de bebouwde kom. Omdat je op de snelweg veel meer op de 'automatische piloot' rijdt gaat het daar vaak mis als de omstandigheden ineens veranderen, zelfs als bestuurders uitgeslapen, niet onder invloed en niet afgeleid zijn. Ik vermoed dat in een dynamische omgeving de complexiteit van de omgeving een veel grotere rol speelt bij ongelukken.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
(22-May-2024, 11:36 PM)melle z schreef:
(22-May-2024, 04:02 PM)365cycle schreef: Ik val in herhaling, maar...

Recordaantal ongelukken met pijlwagens en botsabsorbers bij wegwerkzaamheden

Er zat vast geen vlaggetje op. Big Grin
Ik kan het niet laten om ook hier een nuance aan te brengen, maar ik denk dat je appels en peren aan het vergelijken bent, rijden op een eentonige snelweg is een compleet andere bezigheid dan rijden in een dynamische omgeving zoals de bebouwde kom. Omdat je op de snelweg veel meer op de 'automatische piloot' rijdt gaat het daar vaak mis als de omstandigheden ineens veranderen, zelfs als bestuurders uitgeslapen, niet onder invloed en niet afgeleid zijn. Ik vermoed dat in een dynamische omgeving de complexiteit van de omgeving een veel grotere rol speelt bij ongelukken.

Die pijlwagens zijn zo groot he? Die zie je daardoor niet goed.

@melle z: Zie 'polderblindheid'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Dat mag hoor. Als je echter een botsabsorber of pijlwagen aanrijdt ben je al een hele stapel borden en andere signalen voorbij gereden die je aandacht weer bij de weg moeten trekken, terwijl de aandacht bij snelwegsneheden toch echt vooral vóór je ligt.
De snelheid die we nu toestaan/die vaak gereden wordt in de bebouwde kom heeft dat effect al, het valt me echt op hoeveel meer automobilisten een verkeersdeelnemer op een naastgelegen vrijliggend fietspad zien als ze 30 moeten rijden dan wanneer ze 50 rijden.

Ik vind ons (mensen) gemiddeld genomen echt niet capabel om een auto te besturen. Dat we het toch doen betekent dat we een stuk leed incalculeren.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(23-May-2024, 12:36 AM)365cycle schreef: Ik vind ons (mensen) gemiddeld genomen echt niet capabel om een auto te besturen. Dat we het toch doen betekent dat we een stuk leed incalculeren.

Dit vertel ik zo vaak tegen mensen. De hersenen, het zicht, het reactievermogen, enz. van een mens zijn nooit bedoeld voor dit soort hoge snelheden.

Bolt zijn topsnelheid was ooit 44,72km/u. En dat duurde misschien een seconde.  
Met gemiddeld 15km/h behoor je al tot de snelle hardlopers. Daar is ons lichaam op ingesteld. Harder dan dat brengt al risico's met zich mee. Dit kan iedere fietser bevestigen. We hebben allemaal wel eens van die 'oei-situaties' meegemaakt. Toch?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#22
(23-May-2024, 12:36 AM)365cycle schreef: Ik vind ons (mensen) gemiddeld genomen echt niet capabel om een auto te besturen.
Meestal gaat het goed. (Inschattings)fouten maken is menselijk, daarom kunnen we er maar beter voor zorgen dat we onze omgeving zo vergeeflijk mogelijk inrichten.

(23-May-2024, 06:20 AM)Wim -de roetsende schreef: De hersenen, het zicht, het reactievermogen, enz. van een mens zijn nooit bedoeld voor dit soort hoge snelheden.
Een 'beroep op de natuur' is natuurlijk een eersteklas drogreden. Het overgrote deel van de verkeersongelukken (al dan niet met dodelijke afloop) gebeurt overigens niet op snelwegen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
Terug naar het onderwerp graag.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
Ik heb 2 camera mounts besteld bij de QV als accessoires. Ik denk dat ik daarop de M99 pro ga monteren. Moet ik alleen nog een beugel zien te fixen die van 22mm naar een gat van 8mm gaat en toe laat om de lamp horizontaal te monteren. Volgens mij zijn die camera mount beugels niet horizontaal.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
(26-May-2024, 02:48 PM)bucovaina schreef: Volgens mij zijn die camera mount beugels niet horizontaal.
Check:
https://velomobiel.nl/accessoires/img/mi...holder.jpg
Even achter een linkje.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
Volgens mij bedoel je dat er een stangetje in het Sicherheitsmodul zit. Je zou eens kunnen kijken naar een go pro mount. Vaak zijn die van metaal, ik vermoed met een net iets te dun schroefje. Voor het idee; https://www.bol.com/nl/nl/p/gopro-stuur-...e_shopping

Maar goed het gaatje een tikje uitboren moet kunnen denk ik. Het zou me verbazen als het 8mm is voor de lamp. Dat meestal is het 5 of 6 mm. Verder kunnen die beugels mogelijk ook verdraaid, achterstevoren enz.

Zo iets als dit is misschien ook wat, heb je in heel veel maten; https://www.wildkamp.nl/product/mikalor-...-mm/770681

Dat rubbertje kan eruit, dan past ie voor iets dikkere buisjes. Gaatje is volgens mij vaak m6. Maar dan moet je nog de hoek om. Kan met zo'n klein hoekje met 2 gaatjes. https://www.rvs-products.nl/stoelhoek-30...k-rvs-304/
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM