Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Samen rijden met een gewone fiets
#1
Eens mijn conditie algemeen wat beter is, zou ik eens een langere tocht willen maken samen met iemand. Hij is vorig jaar naar de Vogezen gereden, met de gewone fiets. Hij is wel erg sportief en dus veel beter getraind dan ik. Misschien gaan we volgend jaar met de vriendengroep eens een weekendje weg. Ik was aan het denken om die kans eens te nemen om een wat langere tocht te doen met de VM en die persoon mee te vragen. Op zich, gaat dat nog redelijk uitkomen van cruise snelheid vermoed ik. Een velomobiel is veel meer aerodynamiet, dus ik vermoed dat mijn "gebrek" aan conditie daar wel wordt gecompenseerd. Ik ga er iig al wel aan hangen ivm baggage met de QV, zover ben ik al wel  Dodgy Big Grin .

Maar wat zijn jullie ervaringen zoal met langere tochten samen met een "gewone" fietser(s)?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ik heb de moed al lang op gegeven om mijn partner liggend op de fiets te krijgen. Dus wij fietsen regelmatig samen als ligfiets/zitfiets duo. Ik op de open ligger, zij op haar trekking fiets. De snelheid ligt lager dan als ik alleen rij. We rijden naast elkaar waar het kan, waarbij mijn fiets iets voorloopt zodat onze hoofden dichter bij elkaar zitten om het gesprek te vergemakkelijken. Als we achter elkaar rijden rij ik voorop, want anders zie ik 'niets' terwijl zij gewoon over mij heen kijkt. Ik vind het prima gaan.

Mijn kleuter fietst ook al goed, maar nog niet zo ver. Laatst haalde ik haar voor het eerst van de BSO met de ligger, ik kwam direct van werk. Dat was echt vele malen gezelliger dan op de stadsfiets naast haar omdat we veel beter konden kletsen zo op gelijke hoogte.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie , Oliver
#3
Als je met z'n tweeën fietst kun je dicht bij elkaar blijven maar als de snelheden ver uiteen lopen is het vaak prettiger om ieder het eigen tempo te fietsen en op elkaar te wachten op handige punten.
Boven op een top of op de volgende kruising waar je moet stoppen.

Na een tijdje kun je inschatten waar de achterste meer snelheid maakt.

Bij mijn vriendin en ik gaat het tempo naar de langzaamste, maar wij zijn geen van beide snelle rijders.

Als het een groep snelle fietsers is die in groepsverband rijden zal het voor jou moeilijker zijn, omdat je de enige bent die niet mee kan berg op maar sneller kan op de vlakke weg.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Oliver
#4
Mijn ervaring is niet zozeer met velomobiel en koersfiets maar eerder alleen ten opzichte van samen in het algemeen: Een lagere kruissnelheid aanhouden gaat het makkelijkste als je achter rijdt. Sowieso zal de achterste af en toe wat meer aan moeten zetten. Mijn vriendin heeft de neiging (stevig) te remmen voor bochten, ik trap liever door. Zeker op de M-racer is langzaam door de bocht irritant op zijn minst en niet zelden enigszins gevaarlijk. Ermee gecombineerd dat ik de route vaak wat beter kan voorstellen dan zij, maakt het lastig: voor overleg over de route wil je bij elkaar in de buurt rijden, om veilig een bocht te draaien fiets ik graag honderd meter achter.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Oliver
#5
Ik denk dat de route ook flink uit maakt. Op het vlakke kan je je gemakkelijk aan elkaar aanpassen. Omhoog wordt je er af gefietst door een racefietser, maar naar beneden ben jij weer sneller, beetje afhankelijk van de helling. Maar samen op fietsen is in de heuvels lastiger.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Oliver , Bacchus , Willeke_IGKT
#6
Nou zoals eerder viel te lezen, heb ik dit dus afgelopen weekend gedaan. Ik zou eerst paar keer samen om wat kortere routes doen. Het was wel te doen. Maar om te zeggen, ik zou 50km samen een fietstocht willen maken. Nee. Ik was constant aan het kijken in de spiegels. De wielrenfiets was erg licht, was zo licht als een veer. En toch vielen er soms hele gaten. Terwijl ik zo tussen de 25 en 30km/u probeerde aan te houden. Ik merkte dat ik veel sneller optrek. De communicatie was toch ook niet bepaald handig. Je zou een handsfree oplossing voor moeten vinden. Want zonder dit is communicatie niet zo goed te doen. Met 2 velomobielen samen een tocht maken ervaarde ik als comfortabeler. Dus misschien eens kijken of je de Quest kan lenen tijdens de vakantie?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#7
(04-Jun-2024, 06:44 PM)Hardloper schreef: En toch vielen er soms hele gaten. Terwijl ik zo tussen de 25 en 30km/u probeerde aan te houden. Ik merkte dat ik veel sneller optrek.
Interessant, juist met optrekken zou ik verwachten dat de wielrenner sneller is dan de velonaut.

Citaat: De communicatie was toch ook niet bepaald handig. Je zou een handsfree oplossing voor moeten vinden. Want zonder dit is communicatie niet zo goed te doen.
 
Zou een paar portofoons, zoals world-tour-renners of motorrijders gebruiken, werken?
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Al zeg ik het zelf, ik heb wel wat krachten door mijn rijke sport verleden. Vanuit zijn 1 kan ik hem zonder door te schakelen brengen na 28km/u ofzo. En de wielrenner is iemand die nog niet zo lang doet wielrennen. En zeker niet met click pendalen.

Wie weet gaat dat wel werken? maar volgens mij was hier een draadje over.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Zeker in de velomobiel heb je een heel ander ritme en rijstijl. Ook het tempo speelt mee. Wind heb jij niet zo'n last van. Bergjes dan weer meer en hij veel minder. Ook zul je merken dat een ervaren wielrenner goed getrained is in behoud van tempo en dat dat in veel gevallen met een tweewieler stukken makkelijker gaat als met een Velomobiel. Kijk maar naar je snelheden met de Stromer en de Velomobiel op bepaalde plekken.

Je zult dus veel op elkaar moeten wachten, inhouden. Je bent beiden aan het fietsen, maar het is niet samen fietsen, zoals een tweetal wielrenners.

Op de gewone ligfiets vindt ik het wat anders, en is die bijvoorbeeld erg goed geschikt om een kindje even een stukje te duwen, je zit ook beter op gesprekshoogte.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Ik fietstw geregeld met mn broer. Op de ligfiets, de roeifiets of met de velomobiel, het maakte allemaal niet uit. Broer op een damesfiets, maar die trapt wel flink door dus qua tempo komt het redelijk overeen, want hoewel ik aardig wat ligfiets en roets is mn conditie gewoon niet al te best en ik rijd ook vaak gewoon op mn dooie gemak. Communicatie was nooit een probleem en zolang het.doel gewoon recreatief is, zie ik daar echt geen problemen ontstaan als je op vakantie gaat met de fiets en de een of een andere fiets rijdt dan de ander eigenlijk?

Enkel in heuvelachtig terrein wordt het wel wat lastiger. Een ligfiets de heuvel op krijgen is wat lastiger dan bergaf dus bij beide zul je gaten krijgen.


Dit zie ik een vakantiefietser bijvoorbeeld niet snel doen: https://www.skoften.net/skft/4090644/bel...ver-de-weg
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Aan iedereen die zegt dat klimmen met een ligfiets moeilijker is, dan met een rechtop-/racefiets.

Hier was Walter het 12 jaar geleden al niet mee eens en ik vermoed nu nog steeds niet.

Kijk hier en lees: https://www.fietsersafstappen.nl/ligfiet...-ligfiets/

Hij heeft op zijn vele lange tochten wel bewezen dat het kan.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#12
In dit geval gaat het denk ik wel om een velomobiel, waar de extra massa ook meetelt. Daarbij vind ik dat Walter een punt wel onderbelicht laat: als jij samen met iemand op een koersfiets 30 km/u over vlak rijdt, verstookt de velonaut 80 W en de bukfietser 200 W. Gaat het dan 5% omhoog en de bukfietser blijft 200 W trappen, dan zakt het tempo naar 15 km/u en dan heeft de velonaut opeens 250 W nodig om bij te blijven.
Walter's argumenten klinken aannemelijk dat dat liggend makkelijker te leveren is dan bukkend maar je rijdt voor je gevoel wel opeens tegen een muur op waar je drie keer zoveel vermogen moet leveren om die ander bij te houden.

(Getallen afgerond van Kreuzotter)
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Ik reed gisteren nog voor een racefietser een helling op. Hij was heel de tijd gezapig met z'n smartphone bezig - weet ik veel berichtjes aan't typen of zo - terwijl ik lag te zwoegen om de snelheid erin te houden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(05-Jun-2024, 09:36 AM)Bacchus schreef: In dit geval gaat het denk ik wel om een velomobiel, waar de extra massa ook meetelt. Daarbij vind ik dat Walter een punt wel onderbelicht laat: als jij samen met iemand op een koersfiets 30 km/u over vlak rijdt, verstookt de velonaut 80 W en de bukfietser 200 W. Gaat het dan 5% omhoog en de bukfietser blijft 200 W trappen, dan zakt het tempo naar 15 km/u en dan heeft de velonaut opeens 250 W nodig om bij te blijven.
Walter's argumenten klinken aannemelijk dat dat liggend makkelijker te leveren is dan bukkend maar je rijdt voor je gevoel wel opeens tegen een muur op waar je drie keer zoveel vermogen moet leveren om die ander bij te houden.
Ik ervaar dat nu eigenlijk andersom: M'n QV is nog niet klaar en voor m'n uk z'n nieuwe sport moet ik vaak net zo ver weg dat ik hem niet heen en terug zelf wil laten fietsen, dus gebruiken we de E-cargobike die ik kortgeleden aangeschaft heb. 
Ik ben sterk zat om zonder motor op die fiets te rijden, en wil ook nog wat beweging krijgen dus zeker op de terugweg trap ik 'm nog weleens door tot ruim boven waar de motor ondersteunt. Levert wel grappige statistieken op in Garmin Connect; op bochtige stukken is mijn hartslag dan 90-100 bpm, vervolgens loopt de snelheid op tot boven de 25,5 km/h en dan schiet de hartslag ineens omhoog naar 160 bpm, want dan helpt de motor niet meer Tongue 

Het effect dat je beschrijft is echter gewoon velomobiel rijden, je hebt daarvoor geen bukfietser voor nodig die met je mee rijdt. Voordeel van het rustige vlakke stuk is wel dat je bergaf meer in de pap te brokkelen hebt. Dus als het een sporadisch klimmetje is en je bent er mentaal op voorbereid, komt het wel goed.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
SL in Grou
Ik had die adver...Tijanus — 12:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat...ZoefZoef — 03:23 AM
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat ...Willeke_IGKT — 01:20 AM
Tocht met een CruzBike door GCN
Excuus, ik schaa...Wim -de roetsende — 12:24 AM
OBT 2024 Rotterdam
Ik heb net gekeken ...ZoefZoef — 11:56 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Wales! Excuus...Fietsbennie — 11:52 PM
XL Hotspot in 3d-print
Niets is een VM-accu...365cycle — 11:28 PM
OBT 2024 Rotterdam
...., zit dus ...LowJob — 11:08 PM
OBT 2024 Rotterdam
...., zit dus vo...TimSch — 10:57 PM
OBT 2024 Rotterdam
Ik heb net gekeken n...Willeke_IGKT — 10:42 PM
OBT 2024 Rotterdam
Mijn basiscondit...LowJob — 10:34 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als rookie met een...TimSch — 09:57 PM
OBT 2024 Rotterdam
Bedankt voor de upda...Hoekie — 09:09 PM
XL Hotspot in 3d-print
... Een specifi...Hoekie — 08:50 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Met ligfietsen kun j...voodoo — 08:38 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Je hebt een lange ...John1000 — 08:35 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Wales! Laat dat de...Lopopodium — 08:02 PM