Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tips voor velomobiel op de wagen te bevestigen?
#1
We vertrekken binnenkort op reis naar Frankrijk. Ik zou graag de velomobiel op het dak van de wagen bevestigen. We hebben dakrails en dwarsrails. Ik zou alleen nog wielgoten moeten hebben en 3 spanriempjes (of meer). Dan zouden we in plaats van de dakkoffer dus de Quest mee nemen die dan ook als extra bagageruimte zou dienen.

Nu vroeg ik me af, heeft iemand nog extra tips om die op het dak te monteren?
- tips om die er alleen of met 2 op te krijgen?
- Zou je er zonder zorgen 120km/h mee rijden (mits goed vast gemaakt natuurlijk). 
- Zijn spanbandjes om de wielen voldoende?
- Schuimdeksel erop, racekap erop? Of gewoon open laten
- En wat als het (goed) regent?

EDIT: ik was aan het denken: gewoon alu U-profiel kopen. Veel goedkoper dan wielgoten online.
EDIT2: en voor ongeveer de prijs van 1 wielgoot heb ik 3 aluminium profielen (25mm x 45mm x 25mm) van 7m lang thuis geleverd. Daarmee heb ik ruimschoots voldoende om 3 stukken te gebruiken om de VM op de wagen te duwen. Waar zit het addertje? Smile
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie
#2
https://kampeerwijzer.com/2019/03/22/vel...acte-auto/

En er is wel meer info te vinden op het www.
Peter de Rond verkoopt ook oprijgoten bijvoorbeeld.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , bucovaina , Hoekie
#3
(10-Jun-2024, 08:41 AM)voodoo schreef: https://kampeerwijzer.com/2019/03/22/vel...acte-auto/

En er is wel meer info te vinden op het www.
Gerard de Rond verkoopt ook oprijgoten bijvoorbeeld.

Als je de meneer van Velomobielservice Twente bedoelt: die heet Peter de Rond  Wink
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , bucovaina , voodoo
#4
Nice! Op die pagina staat nog een verdere link: http://strada191.blogspot.com/2014/11/ta...rager.html
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Big Grin 
(10-Jun-2024, 08:45 AM)TimSch schreef:
(10-Jun-2024, 08:41 AM)voodoo schreef: https://kampeerwijzer.com/2019/03/22/vel...acte-auto/

En er is wel meer info te vinden op het www.
Gerard de Rond verkoopt ook oprijgoten bijvoorbeeld.

Als je de meneer van Velomobielservice Twente bedoelt: die heet Peter de Rond  Wink

Euh, ja, die bedoel ik dus.

Gerard Rond was/is een goeie motorcrosser.  Big Grin
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#6
https://velomobielservice.nl/prijslijst/
In het midden - Aluminium dakdrager/frame met 4,5mtr oprijgoten incl montage in Lattrop.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Waarschijnlijk wel op een van de pagina's in de links, toeclip riempjes om de wielen en de wiel goot.

Ik heb Peter de Rond mijn Quest zien afleveren op een personenauto, de oprij goten naast een van de wielgoten vastgezet, ik dacht ook met dezelfde riempjes.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Dan kom ik maar weer eens aan met mijn oude oplossing. Ik had een soort ladder gemaakt met drie staanders van vierkante stalen buis en daarop kon de Quest worden bevestigd, met riempjes aan de wielen. Dat deed ik naast de auto. In mijn eentje op de auto zetten ging niet maar er was altijd wel iemand in de buurt die kon helpen de ladder (met Quest) te tillen en op de auto te zetten. Daarna maakte ik de ladder met klemmen (bouten, moeren, profieltje) vast aan de dakdragers.

Ik zou geen bagage en geen losse dingen in de Quest laten liggen, ook niet het schuimdeksel. Als oplossing tegen inregenen heb ik ooit eens gezien dat iemand keukenfolie om zijn quest had gewikkeld. En ik rijd zelden sneller dan honderd met een auto.

De instinker is waarschijnlijk dat je op een imperiaal minder ruimte hebt dan je hoopt.
Later had ik een aanhanger, dat was makkelijker voor het vervoer. Of ik huurde er een. Met een boedelbak heb je veel ruimte voor bagage en het is een handige kleedkamer om te gebruiken als je naar de oliebollentocht gaat of zo iets.
Van beide oplossingen vond ik de aanhanger de beste.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Met een zo'n velomobiel op dak creëer je wel een extra zitplaats. Wel even een goede bril opzetten vanwege de vliegen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Lig-hen
#10
(10-Jun-2024, 11:05 AM)Fietsbennie schreef: Met een zo'n  velomobiel op dak creëer je wel een extra zitplaats. Wel even een goede bril opzetten vanwege de vliegen.

En meteen van dat gezaag vanaf dat het levensgevaarlijk is omdat je zo laag zit dat niemand je ziet aankomen.
Antwoord }
#11
(10-Jun-2024, 10:37 AM)Theo Mol schreef: Van beide oplossingen vond ik de aanhanger de beste.

Als je een trekhaak hebt, zou ik ook een aanhanger aanraden. Op dak auto blijft minder handig.

Heb trouwens ook al eens gezien dat een velo over motorkap, voorruit, het dak op gereden wordt.
En tussen slechts 2 dwarsliggers, dus zonder aparte goten, vastgemaakt wordt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(10-Jun-2024, 11:33 AM)Hoekie schreef: Heb trouwens ook al eens gezien dat een velo over motorkap, voorruit, het dak op gereden wordt.
En tussen slechts 2 dwarsliggers, dus zonder aparte goten, vastgemaakt wordt.

Heb ik ook al gehoord, maar dat blijf ik toch wat link vinden voor de lak op het dak van de wagen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(10-Jun-2024, 11:33 AM)Hoekie schreef: Als je een trekhaak hebt, zou ik ook een aanhanger aanraden. Op dak auto blijft minder handig.
Ik niet. Een aanhanger beperkt je snelheid en maakt het geheel minder veilig. Ik snap niet dat hele volksstammen met hun hele gezin in een te zwaar geladen auto die een te zwaar geladen caravan trekt 1000+ km willen afleggen, terwijl ze langer sturen dan ze onder normale omstandigheden ooit zullen doen. In een auto die in een slip raakt met een aanhanger ben je aan de goden overgeleverd. Hoe goed je ook kan rijden, de controle krijgen over een slingerende of slippende aanhanger is niet mogelijk. In een auto die in een slip raakt met een flink geladen velomobiel op het dak heb je nog wel wat kansen om in te grijpen, en als het een moderne auto is kon het zelfs weleens zijn dat die het zelf regelt.

Verder, over op de auto zetten: Als je redelijk potig en een beetje lang bent; zo dicht mogelijk bij de auto gaan staan, door je knieën zakken, je primaire hand aan de instaprand, je andere arm onder de velomobiel, fiets naar je toe trekken, gaan staan, naar voren lopen en je schuift 'm zo op de dakdragers. Lukte mij zelfs prima met een zware QV. Het moeilijkste is het punt vinden waar de fiets voor/achter netjes in balans is, zodat je niet hoeft te corrigeren. Bij een hele hoge auto is het wel lastig.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#14
(10-Jun-2024, 12:03 PM)365cycle schreef: Verder, over op de auto zetten: Als je ...

Dat is inderdaad handig...

Ik ben in ieder geval blij dat ik klaar ben met geklooi op een autodak.
Eigenlijk wilde ik zelfs een L2 bus, maar voor die paar keer zou dat overkill met terugkomende kosten worden.
Nu een familie deel aanhanger. Die ook voor andere doelen gebruikt wordt.

Handigerderder? Big Grin

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#15
Ik heb de mijne ook gewoon op een dakdrager gezet, waar ik van 40x40mm aluminium hoekprofiel beugeltjes voor de wielen op gemaakt had. Om de drager gewoon ene stukje draadeind m6 omgebogen tot een u beugeletje. 2 Beugeltjes per wiel was beter geweest. Nu was er met bruut geweld toch wel iets beweging. En dan toeclipriempjes er gekruist doorheen. Voor die 300 km, was het goed te doen, boven de 100 liep de herrie wel fors op. Ik heb hem met de staart naar voren vervoerd, omdat dan het kleinste deel boven de voorruit uitsteekt. Met de voorkant van de Vm naar voren, hangt er een heel groot stuk neus over, waar de wind dan van onderen tegenaan komt.

Wij hebben een Verso, dan is het best hoog, en ik was blij dat er een extra man was om te helpen bij het erop tillen. Mijn vrouw is maar 165 en de auto is ook ongeveer zo hoog.

Onderweg naar Zuid Frankrijk zou ik daar toch niet zo'n vertrouwen in hebben en iets meer stevigheid willen. Ik ben wel eens aangekomen, zonder 3 kettingbladboutjes, die waren er onderweg uitgerammeld.
Kun je nog ergens goedkoop gewone dakdragers voor fietsen voor een dakdrager vinden, dan kun je die mogelijk wel verzagen tot korte stukjes. Ik vind het zelf prettig om het achterwiel op een hele lange verbinder te hebben die voor en achterste drager verbindt. Dat houdt de boel dan nog een beetje bij elkaar als er per ongeluk 1 los zou gaan zitten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#16
Hier enkele manieren die je zou kunnen gebruiken als inspiratie.
De eer gaat naar beide medeliggers met de nick boven de foto's

TimSch
[Afbeelding: IMG-20220924-192407.jpg]
https://ligfietsers.nl/thread-1752-post-...l#pid37727
365cycle
[Afbeelding: 119149657-341590663627659-35458198304748...059925.jpg]
https://ligfietsers.nl/thread-1752-post-...l#pid37733
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#17
Ja, daarbij vermeld ik graag nog even dat ik echt geen padvinder ben Big Grin
Daarnaast hielpen de 3958 touwen ook om mensen de indruk te geven dat het ECHT vast stond.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
(11-Jun-2024, 12:13 AM)365cycle schreef: Ja, daarbij vermeld ik graag nog even dat ik echt geen padvinder ben Big Grin
Daarnaast hielpen de 3958 touwen ook om mensen de indruk te geven dat het ECHT vast stond.

Ik heb juist begrepen van mensen die hun vm vaker op het dak vervoeren dat je geen spanbanden over het instapgat/de vm moet doen, omdat er dan heel vaak beschadigingen ontstaan door de wrijving/beweging van de spanband.

Gewoon de wielen vastzetten moet voldoende zijn.

Die van mij gaat in een paardentrailer. Die gaat niet zo snel slingeren. En slingeren ontstaat vooral door een verkeerde belading.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#19
Op het Duitse forum lees je tegenstrijdige verhalen. Alleen aan de wielen zou niet ok zijn omdat de veerponten niet gemaakt zijn op trekbelastingen.
Ik zou er altijd een band overheen trekken, met een stukje pijp isolatie als bescherming. De krachten zijn echt heel groot bij 120 op de snelweg.
Een kano maat van mij had zijn kano’s prima vastgezet aan de dragers(2 smalle wedstrijd boten, niets vergeleken en met een velomobiel) maar de hele imperiaal nam afscheid op de snelweg.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(11-Jun-2024, 09:41 AM)Merijn schreef: Op het Duitse forum lees je tegenstrijdige verhalen. Alleen aan de wielen zou niet ok zijn omdat de veerponten niet gemaakt zijn op trekbelastingen.
Ik zou er altijd een band overheen trekken, met een stukje pijp isolatie als bescherming. De krachten zijn echt heel groot bij 120 op de snelweg.
Een kano maat van mij had zijn kano’s prima vastgezet aan de dragers(2 smalle wedstrijd boten, niets vergeleken en met een velomobiel) maar de hele imperiaal nam afscheid op de snelweg.

Tja, je kan de lading nog zo goed aan het imperiaal bevestigen, als het imperiaal niet goed vast zit helpt dat uiteindelijk niets...
Ik rij niet harder dan 90 met kano's (of een VM) op het dak, maar dan nog wil ik regelmatig checken of alles nog staat zoals het hoort.

Ik zou zeker een spanband over de VM trekken. Theedoeken werken ook erg goed als bescherming trouwens (Die heb ik meer slingeren dan pijp isolatie Smile)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(11-Jun-2024, 06:13 AM)Wim -de roetsende schreef:
(11-Jun-2024, 12:13 AM)365cycle schreef: Ja, daarbij vermeld ik graag nog even dat ik echt geen padvinder ben Big Grin
Daarnaast hielpen de 3958 touwen ook om mensen de indruk te geven dat het ECHT vast stond.

Ik heb juist begrepen van mensen die hun vm vaker op het dak vervoeren dat je geen spanbanden over het instapgat/de vm moet doen, omdat er dan heel vaak beschadigingen ontstaan door de wrijving/beweging van de spanband.

Gewoon de wielen vastzetten moet voldoende zijn.

Die van mij gaat in een paardentrailer. Die gaat niet zo snel slingeren. En slingeren ontstaat vooral door een verkeerde belading.

Neem aan dat de TS geen paardentrailer achter zijn auto hangt tijdens de vakanties. En dat hij met de Quest zijn QV gaat ophalen, om daarna terug te fietsen. Maar anders is dit zeker ook een goede suggestie, voor toekomstige VM rijders.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
(11-Jun-2024, 09:41 AM)Merijn schreef: Op het Duitse forum lees je tegenstrijdige verhalen. Alleen aan de wielen zou niet ok zijn omdat de veerponten niet gemaakt zijn op trekbelastingen.
Want? Was er iets bij iemand gebeurd?

(11-Jun-2024, 09:41 AM)Merijn schreef: De krachten zijn echt heel groot bij 120 op de snelweg.
Aan de andere kant, heb ik al eens een windsurfboard los op dak gehad en dat ging goed. Bij aankomst op de surfstek bleek ik vergeten te zijn om 'm vast te binden....
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
(11-Jun-2024, 06:13 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb juist begrepen van mensen die hun vm vaker op het dak vervoeren dat je geen spanbanden over het instapgat/de vm moet doen, omdat er dan heel vaak beschadigingen ontstaan door de wrijving/beweging van de spanband.



(11-Jun-2024, 09:41 AM)Merijn schreef: Ik zou er altijd een band overheen trekken, met een stukje pijp isolatie als bescherming. De krachten zijn echt heel groot bij 120 op de snelweg.

De kern van Wim's reactie lijkt te zijn dat je de spanbanden niet over het instapgat moet trekken. Dat klinkt logisch want dat is het zwakste punt van de VM. Daar waar de kuip doorloopt is hij veel steviger.

Ik zou een VM denk ik ook liefst proberen met de bodem in plaats van de geveerde wielen op de dakdrager te zetten, al denk ik dat dat niet helemaal haalbaar is.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
(11-Jun-2024, 11:51 AM)Bacchus schreef: Ik zou een VM denk ik ook liefst proberen met de bodem in plaats van de geveerde wielen op de dakdrager te zetten, al denk ik dat dat niet helemaal haalbaar is.


Dan zou ik er twee balkjes onderdoen waar de bodem op rust. Ik denk alleen dat het dan kan gebeuren dat de auto in een bocht onder de vm doorschuift en hij ineens bijna dwars op de auto staat. Undecided
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
(11-Jun-2024, 11:51 AM)Bacchus schreef: De kern van Wim's reactie lijkt te zijn dat je de spanbanden niet over het instapgat moet trekken. Dat klinkt logisch want dat is het zwakste punt van de VM. Daar waar de kuip doorloopt is hij veel steviger.

Mij is juist vertelt dat een Quest en een Strada bij het instap gat het sterkst zijn, met rondom een extra stevige rand. OA door Ymte.

Inderdaad even een bescherming tegen schuren onder de spanband.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus
#26
(11-Jun-2024, 11:51 AM)Bacchus schreef: De kern van Wim's reactie lijkt te zijn dat je de spanbanden niet over het instapgat moet trekken. Dat klinkt logisch want dat is het zwakste punt van de VM. Daar waar de kuip doorloopt is hij veel steviger.

Ik zou een VM denk ik ook liefst proberen met de bodem in plaats van de geveerde wielen op de dakdrager te zetten, al denk ik dat dat niet helemaal haalbaar is.
De kern zal eerder zijn dat je als je de velomobiel vastzet over het instapgat, dat je dan wel moet zorgen voor de bescherming van je velomobiel, omdat het kan leiden tot beschadigingen.

Het instapgat is juist een van de stevigste punnten, want extra verdikt. Dat moet ook wel, want je steunt erop met je gewicht op het moment dat je uit wil stappen en als je je in de velomobiel laat zakken. Zet je dezelfde kracht elders op de schil van de velomobiel, is de kans redelijk groot dat dat tot scheuren en schade zal lijden.

Zelf zou ik 'm ook met een spanbandje extra vastzetten, maar wel met een deken of doek ertussen en wel zo dat een klapperende spanband niet direct tegen de velomobiel kan klapperen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik heb na lang twijf...Martin van Mourik — 08:00 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Thuisgekomen waarvan...Martin van Mourik — 07:23 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Er maar geen vervolg...Fietsbennie — 06:49 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
- Er lijkt speling...Lopopodium — 04:05 PM
XL Hotspot in 3d-print
In een Ligfiets&...Hardloper — 04:02 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jaren ...twilwel — 03:37 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een ...Hardloper — 11:45 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Wat een afschuwelijk...Atrike — 11:15 AM
Remlicht schakelaar
Ik denk te weten h...Hoekie — 10:52 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Inderdaad heel hefti...365cycle — 10:35 AM
Remlicht schakelaar
Na een storing bij...365cycle — 10:31 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
En hoe is dat ande...365cycle — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die hard...ZoefZoef — 09:34 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een dw...ZoefZoef — 09:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die harde ...Jeroen S — 08:59 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
gemeente Kapelle ver...LigZeeuw — 08:51 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Volgens mij zou de d...Jeroen S — 08:48 AM