Tips voor velomobiel op de wagen te bevestigen?
|
Berichten: 1.440
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 247
2778 x bedankt in 1299 berichten
Dat met die veerpoten is een zeer theoretische benadering van mensen die zelf nog nooit aan een veerpoot hebben gesleuteld. In theorie is er nauwelijks iets wat de onderste helft van de veerpoot vasthoudt als je er heel hard aan trekt, namelijk alleen twee piepkleine stelschroefjes in de lagerbussen.
Als iemand die wel eens aan een veerpoot gesleuteld heeft kan ik vertellen dat zelfs zonder die twee stelschroefjes, de wrijving tussen lagerbussen en veerpoot nog zo hoog is dat 90 kilo eraan hangend geen indruk maakte. Er was een constructie nodig waarbij ik met twee voeten op een balk de bovenzijde vasthield en met twee handen en al mijn kracht moest trekken aan de alu platen aan de veerpoot.
Het instapgat is inderdaad een sterk punt. Daar is het laminaat namelijk veel dikker als net voor, onder of naast het gat. Probeer maar eens met een vingertje wat het eerst meegeeft. Maar die paar mm glasvezel of carbon zijn geen match voor het brute geweld en de hefboomwerking van een forse ratelspanband die tot 3000 kilo ofzo is vrijgegeven.
Denk een beetje na en houd het verstandig. Het gaat om 30, misschien 40 kg velomobiel, die je op drie punten vast zet, dat is nog geen 15 kilo per punt. Twee riempjes per punt, nog een paar banden eroverheen, en geen losse dingen in of aan de fiets.
Overigens neem ik naar Frankrijk liever een gewone ligfiets of een rechtop fiets mee. Afhankelijk van waar je zit, kan een velomobiel niet het meest handige vervoersmiddel zijn.
Berichten: 526
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 520
1330 x bedankt in 479 berichten
Met de Quest zoals eerder op de foto die Hardloper aanhaalde op de aanhanger, met een Mango ernaast, reden we voor OBT2022 met 5/6 Bft richting Utrecht. Beide velo's alleen aan de wielen vast en snelheid rond de 110. Gebeurde echt niks mee. Peter de Rond gaf mij ook al eens aan dat hij alleen de wielen vastzet.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
(11-Jun-2024, 06:13 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb juist begrepen van mensen die hun vm vaker op het dak vervoeren dat je geen spanbanden over het instapgat/de vm moet doen, omdat er dan heel vaak beschadigingen ontstaan door de wrijving/beweging van de spanband. Klopt, maar als het goed vastzit beweegt een spanband niet. Het moet natuurlijk ook weer niet zo strak zitten dat je de boel krom trekt.
(11-Jun-2024, 06:13 AM)Wim -de roetsende schreef: Gewoon de wielen vastzetten moet voldoende zijn. Voor mij is het dat zeker, maar een QV heeft hele zachte vering en wiebelt en wiegt dus vrolijk in de wind.
Als je wil dat er HEEL vaak naar je getoeterd wordt op de snelweg is QV alleen aan de wielen vast op het dak een prima plan
(11-Jun-2024, 06:13 AM)Wim -de roetsende schreef: Die van mij gaat in een paardentrailer. Die gaat niet zo snel slingeren. En slingeren ontstaat vooral door een verkeerde belading. Die heb ik helaas niet meer tot mijn beschikking
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
(11-Jun-2024, 09:22 PM)365cycle schreef: (11-Jun-2024, 06:13 AM)Wim -de roetsende schreef: Gewoon de wielen vastzetten moet voldoende zijn. Voor mij is het dat zeker, maar een QV heeft hele zachte vering en wiebelt en wiegt dus vrolijk in de wind.
Als je wil dat er HEEL vaak naar je getoeterd wordt op de snelweg is QV alleen aan de wielen vast op het dak een prima plan
Ik denk dat er een andere reden was; QV vs Auto.
Heb heel wat km met een QV op dak gereden maar dat was met een grotere auto. Niks geen getoeter.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
(12-Jun-2024, 10:00 AM)Hoekie schreef: Ik denk dat er een andere reden was; QV vs Auto.
Heb heel wat km met een QV op dak gereden maar dat was met een grotere auto. Niks geen getoeter. Tenzij je bedoelt dat de stroomlijn de QV op een bepaalde manier beïnvloedt denk denk ik het niet. De keren dat ik 'm met spanbanden over de fiets vast had staan werd er niet getoeterd.
Alleen aan de wielen zag ik de fiets boven me wiegen, ben er zelfs een keer om staande gehouden. Dat was zowel op de Peugeot 308SW met panoramadak (jij rijdt een Skoda Octavia, toch? Dat is hetzelfde formaat) als op de Skoda Citigo.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
Wat of hoe dan ook. Bij mij werd er niet getoeterd met alleen de wielen vast.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Kan aan de regio liggen, kan aan de rijstijl liggen..
Berichten: 36
Topics: 3
Lid sinds: Nov 2017
Bedankt: 13
69 x bedankt in 29 berichten
Ik heb een vrij hoge auto en PdR drager met oprijgoten. Tillen in mijn eentje is echt geen optie. Ik zet de wielen vast met bandjes maar trek ook spanbanden over het instapgat, ben graag zeker....
Die spanbanden gebruikte ik eerder ook om mijn Mango op een aanhanger te fixeren. Ik heb daar binnenbanden omheen getrokken. Veel gebruikt maar geen lakschade.
Gé
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|