Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Thijs 209 roets die 10 jaar stilstond voor relatief weinig. Kan dat wat zijn?
#1
Heel soms denk ik wel eens aan een roets. Maar de prijzen en beperkt aanbod houden me voorlopig tegen. 

Maar nu staat er een Thijs 209 op Marktplaats voor vraagprijs 900 euro. Kan vast nog wat af. (Klik)

Ding heeft alleen 10 jaar stilgestaan. Ik ken de fietsen niet dus geen idee hoe slecht dat ervoor is. Ik weet uiteraard dat stilstand achteruitgang is en dat dat voor banden, remmen etc. vernieuwen betekent. Maar verder? Wie kan daar iets over zeggen? En wat vinden jullie van die prijs?
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
(07-Jul-2024, 09:51 PM)TimSch schreef: Heel soms denk ik wel eens aan een roets. Maar de prijzen en beperkt aanbod houden me voorlopig tegen. 

Maar nu staat er een Thijs 209 op Marktplaats voor vraagprijs 900 euro. Kan vast nog wat af. (Klik)

Ding heeft alleen 10 jaar stilgestaan. Ik ken de fietsen niet dus geen idee hoe slecht dat ervoor is. Ik weet uiteraard dat stilstand achteruitgang is en dat dat voor banden, remmen etc. vernieuwen betekent. Maar verder? Wie kan daar iets over zeggen? En wat vinden jullie van die prijs?

Dit is niet met het revolver-schakelsysteem. Ik vermoed een cvt of nog ouder.

Dit schakelt ongelooflijk waardeloos. Het werkt met een stalen kabel en dat werkt niet.

Derk heeft niet voor niets het revolver-systeem bedacht.

Als je deze koopt, dan krijg je waarschijnlijk spijt.

Ik ken meerdere mensen die dachten goedkoop uit te zijn en die zo'n roeifiets kochten.
Ze zijn allemaal teleurgsteld ermee gestopt of ze hebben er eentje met het revolver-systeem gekocht.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Ik schrok al, een 209 voor 900 euro zou bijna gratis zijn. Maar het is een 222, met het oude schakelsysteem. Dat ken ik verder niet, maar is wel veel minder handig dan de revolver. Hangt ook erg van de conditie af, aan het oude systeem kan best wat roesten.
Er staat ook een 222 met revolver voor 2000. Prijzen zijn lastig. Ze worden niet meer gemaakt, het is wat de gek er voor geeft. Je zou eens bij Derk Thijs cv kunnen informeren.
Overigens: ik doe de roets nooit meer weg, het is echt heel leuk fietsen, heel anders dan een ligfiets.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Die 222 waar Merijn het over heeft is een hele goede. 

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...ts-te-koop

Toevallig heb ik het over deze 222 in de appgroep van de Roeifietsers gehad. Derk reageerde toen en zei dat dit een mooi exemplaar is.


Tim, dan koop je voor het dubbele tenminste een echt goede fiets.

Die van €900,- is t.o.v. die van €2000,- eigenlijk nog geen €200,- waard.



Zeer dringend advies: begin er niet aan.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Een oude 222 pre-revolver aanzien voor een Thys209!
Ben je toevallig aan een bezoekje aan Pearle?

Zelf heb ik een Thys209 in bezit die ook zo'n beetje 10 jaar stil heeft gestaan. Ik kocht m met 37km op de teller. De eerste eigenaar had een blessure opgelopen en durfde er niet meer opbte rijden naar wilde m ook niet wegdoen. Inmiddels zal er een rond 6-7000km op de teller staan. Kon er zo mee wegrijden, geen onderhoud benodigd.

Als je op zoek bent naar een roeifiets zou ik zeggen gewoon doen. Niet deze van 900 euro, maar die van 2000 euro vraagprijs op marktplaats. Niet de goedkoopste, maar wel een op het oog heel net exemplaar, volledig up-to-date en met schijfremmen. Enige wat je nog wel zou moeten doen is er een spatbordje opzetten voor. Puur voor het behoud van de boegspriet een aanrader.

Qua afschrijving zal het wel meevallen, juist omdat Derk ze niet meer produceert verwacht ik dat de prijs van een dergelijke fiets gewoon redelijk hoog zal blijven liggen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Overigens kan je een 222 laten ombouwen van naar revolver aandrijving. Kost volgens de site van Derk ( die op mobiel niet best werkt) iets tussen de 400 en 780 euro.
Geen idee of hij dat nog steeds doet.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(07-Jul-2024, 10:49 PM)Merijn schreef: Overigens kan je een 222 laten ombouwen van naar revolver aandrijving. Kost volgens de site van Derk ( die op mobiel niet best werkt) iets tussen de 400 en 780 euro.
Geen idee of hij dat nog steeds doet.

Bij de oudere modellen kan dit niet. Daar past geen nieuwe snek op.

Die hebben nog zo'n schakelsysteem met een derailleur.

Staat ook allemaal op de site uitgelegd. Wel goed zoeken  Wink 


Dan koop je dus voor €900,- een hele oude fiets met waarschijnlijk achterstallig onderhoud. Zeg €300,- en dan nog voor €600,- ombouwen. Dan staat de teller op: €1800,-

Terwijl je een hele mooie voor €2000,- kunt kopen.

Wie houdt nou wie voor de gek?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Ik hou niemand voor de gek, dat vind ik ietwat bot geformuleerd.
Jou sommetje is ook maar een gok, als je de fiets voor 600 kan krijgen ziet het er al heel anders uit. Voor veel mensen zijn dit forse bedragen, en is een paar honderd euro verschil veel.
Daarom zeg in in een eerdere post ook: bij Derk informeren. Dan weet je waar je aan toe bent.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Dank allen, voor de reacties. Duidelijk verhaal. Zoals ik al in de openingspost meldde: ik weet niets van roetsen en dan haal je dus ook modellen door elkaar. 

Ik weet waar het prijsniveau normaal op ligt en deze viel op door daar ver onder te zitten. Kennelijk met goede redenen Smile Weer wat wijzer!

Deze ga ik lekker laten schieten dan (geen zorgen dus, Wim  Wink ).
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
#10
(07-Jul-2024, 10:15 PM)ZoefZoef schreef: Als je op zoek bent naar een roeifiets zou ik zeggen gewoon doen. Niet deze van 900 euro, maar die van 2000 euro vraagprijs op marktplaats. Niet de goedkoopste, maar wel een op het oog heel net exemplaar, volledig up-to-date en met schijfremmen. Enige wat je nog wel zou moeten doen is er een spatbordje opzetten voor.  Puur voor het behoud van de boegspriet een aanrader.

Wat voor spatbordje zou je dan aanraden om erop te zetten? Heb je een linkje / merk + type?

En hebben jullie tips hoe op te stappen en wegrijden? Eerst op het gras rijden om handigheid te krijgen? Want deze Roeifiets komt mijn kant op.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Spatbordje zou ik even bij Derk vragen, heeft hij vast nog liggen.

En heel moeilijk is roetsen niet. Als je het echt niet vertrouwt kan je 1 schoenplaatje verwijderen, zodat je niet hoeft uit te klikken. Zonden minimaal 1 klikpedaal kan het niet. Ik ben gaan testrijden bij iemand en reed er eigenlijk zo op weg.

Belangrijkste regel: nooit (echt nooit) trekken zonder beide handen aan het stuur. En voortdurend een klein beetje spanning op de armkabel houden geeft stabiliteit.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#12
Nu staat er een andere op voor 1700 euro:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...wjaar-2014
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Die staat er sinds 18 april op.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#14
Heel eerlijk ik kwam hem pas tegen na dat het geklonken was van de andere advertentie. Maar heb niet op de datum gelet.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(08-Jul-2024, 03:45 PM)Hardloper schreef: Heel eerlijk ik kwam hem pas tegen na dat het geklonken was van de andere advertentie. Maar heb niet op de datum gelet.

Dus jij hebt die 'dure' gekocht, begrijp ik?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#16
(08-Jul-2024, 07:25 PM)Lopopodium schreef:
(08-Jul-2024, 03:45 PM)Hardloper schreef: Heel eerlijk ik kwam hem pas tegen na dat het geklonken was van de andere advertentie. Maar heb niet op de datum gelet.

Dus jij hebt die 'dure' gekocht, begrijp ik?

De duurste roeifiets die aangeboden werd op het moment.
En straks is ie om en wilt ie een nog duurdere: de carbon Thys 209 Smile

Duur is relatief. Die fiets van 900 is duurder dan die van 2000 in gebruik en afschrijving.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#17
(07-Jul-2024, 10:14 PM)Wim -de roetsende schreef: Die 222 waar Merijn het over heeft is een hele goede. 

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...ts-te-koop

Toevallig heb ik het over deze 222 in de appgroep van de Roeifietsers gehad. Derk reageerde toen en zei dat dit een mooi exemplaar is.


Tim, dan koop je voor het dubbele tenminste een echt goede fiets.

Die van €900,- is t.o.v. die van €2000,- eigenlijk nog geen €200,- waard.

Ik heb dus dit advies opgevolgd. Geen idee wat voor schoenen hij erbij gebruikte. Maar deze komen mee. 

Op de factuur zie ik dat de schijfremmen 250 euro meer prijs is. Ook de Snek van 250mm is 115,00 euro meerprijs tov van de standaard versie.
De verkoper was eerste eigenaar en hij had erover dat hij er best wel in verdiept had met de koop, dus daarom zitten er deze opties op.

(08-Jul-2024, 07:32 PM)ZoefZoef schreef:
(08-Jul-2024, 07:25 PM)Lopopodium schreef: Dus jij hebt die 'dure' gekocht, begrijp ik?

De duurste roeifiets die aangeboden werd op het moment.
En straks is ie om en wilt ie een nog duurdere: de carbon Thys 209 Smile

Duur is relatief. Die fiets van 900 is duurder dan die van 2000 in gebruik en afschrijving.

Ben ik blij om dat te horen. Maar waarom zou ik straks de carbon versie willen?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Ook maar even hier:

Je hebt een hele goede koop gedaan. Veel plezier ermee.

Heb je ooit op een ligfiets/2-wieler gereden?

Zo ja, komt goed.
Zo nee, sterkte.

Begin sowieso met 1 voet ingeklikt. Laat die ander maar lekker hangen.

Zorg ervoor dat je aandrijfkabel strak blijft staan. Ook bij de terugslag. 
Je moet dus enigszins druk op de kabel houden. Iets blijven trekken dus, zelfs bij een terugslag.

Licht roeien. Niet te zwaar schakelen. Dat doen alle beginners namelijk.


En ga lezen over Roeifietsen. Het onderhoud e.d.

Je hebt een 222. Je moet dus de boegspriet insmeren met vaseline.

Ik ging in het begin ook filmpjes bekijken om de techniek goed te kunnen zien en te analyseren.


Ik zie nog steeds ervaren roeifietsers met zo'n klapperende aandrijfkabel roeien. Dat is dus geen goede techniek.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#19
Nog nooit Wim. Ik waardeer super je tips. Is het een idee om eerst even op een grasveldje te oefenen?
Maar als ik hem heb. Dan zal ik er nog wel uitgebreid vragen overstellen. Maar dit zal nog paar nachtjes slapen zijn.

Maar wat ik begreep zit hier een versnellingsbak in vergelijkbaar met Dafjes. Dus zo' n variabele. Dus dat schakelen zal ook nog wel even uitzoeken zijn.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(08-Jul-2024, 07:52 PM)Hardloper schreef: Maar wat ik begreep zit hier een versnellingsbak in vergelijkbaar met Dafjes.
Kun je er net zo hard mee achteruit als vooruit?
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(08-Jul-2024, 07:59 PM)melle z schreef:
(08-Jul-2024, 07:52 PM)Hardloper schreef: Maar wat ik begreep zit hier een versnellingsbak in vergelijkbaar met Dafjes.
Kun je er net zo hard mee achteruit als vooruit?
Big Grin Tongue thumb

Ik heb geen verstand van roeifietsen, maar een grasveld lijkt me niet ideaal, het lijkt me dat je je snelheid vast wil houden als je op gang bent zodat je rustig kan wennen. Niet dat je steeds afremt en heen en weer hobbelt waardoor je door moet roeien en moet corrigeren. Ik denk dat een grote parkeerplaats handiger is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Laten we eerst maar eens vooruit gaan.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
(08-Jul-2024, 07:52 PM)Hardloper schreef: Nog nooit Wim. Ik waardeer super je tips. Is het een idee om eerst even op een grasveldje te oefenen?
Maar als ik hem heb. Dan zal ik er nog wel uitgebreid vragen overstellen. Maar dit zal nog paar nachtjes slapen zijn.

Maar wat ik begreep zit hier een versnellingsbak in vergelijkbaar met Dafjes. Dus zo' n variabele. Dus dat schakelen zal ook nog wel even uitzoeken zijn.

Nee hoor. De versnelling is niet traploos. Er zijn echter wel heel veel schakelmomenten. De revolverring heeft volgens mij ongeveer 26 inkepingen. Als je aandrijfkabel 3x om de ring zit, dan heb je dus 3x26 versnellingen. Die gebruik je echter niet allemaal. Je slaat er veel over. Je schakelt niet per inkeping, maar tijdens 1x schakelen sla je er vaak wel een stuk of 6 over. Of 18 of zelf 24.

Gewoon op straat oefenen. Met 1 voet ingeklikt.


Tip: ga filmpjes kijken. Op www.rowingbike.com staan er ook veel en op youtube ook.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#24
Begin maar met te bestuderen hoe je de dyneemakabel en het elastiek erop moet leggen. Die zullen er 100% zeker een paar keer aflopen tijdens je eerste pogingen en dat is rete irritant!

Toen ik mn eerste 222 kocht met dyneema aandrijving, liep die kabel er al af toen ik naar de trein liep ermee en ik wilde fiets al bijna terugbengen naar de verkoper :/ Zo'n dyneemakabel loopt er net even wat makkelijker of dan een staalkabel van de voorloper ervan..


Als je het evenwicht van een ligfiets al hebt, kun je het alleen oefenen. Heb je het evenwicht nog niet, heb je mazzel en vraag je een van je hardloopmaatjes om je te helpen. Die mag mooi achter jou en de fiets lopen om jou in evenwicht te houden tijdens je eerste pogingen.

Allereerst: zorg dat je roets in een nier zware versnelling staat. Niet dat je keihard en zwaar moet duwen en trappen dusom vooruit te komen. Zet de roets in een middel verzet of net iets hoger. Niet te zwaar. maar zeker ook niet te licht want dat laatste is een garantie dat je het kabelwerk en elastiek er weer op nieuw op kan gaan zetten.

En dan mag je aan de slag. Eerst gewoon zitten op de fiets. Niet ingeklikt, beentjes lekker los. Vraag vervolgens aan je kameraad om jouw met fiets en al in beweging te brengen en mee te lopen om de fiets en jou in evenwicht te houden. En dan, beetje bij beetje kun jij je evenwicht zoeken, vervolgens hetzelfde al liggend doen. Een voetje inkikken en dat voetje het werk laten doen. Zeker niet krampachtig willen trekken met je armen, echt enkel je voeten het werk laten doen. Slecht lichte druk uitoefenen met je handen en armen om de armslagkabel een beetje strak te houden.

Op gegeven moment heb je het een beetje door, dan kun je je tweede voet inklikken en dan zou je al een beetje kunnen roetsen als het goed is.

Daarna heb je het binnen kwartiertje wel onder de knie, al zal de armslag kabel lang niet altijd strak staan en zal het niet vloeiend gaan. Dat komt vanzelf wel. Maar zelfstandig vooruit zal je wel al moeten lukken.

Zoek gewoon een stuk asfalt op, of een parkeerterrein. En zorg dat je pedalen zo ingesteld staan dat je heel makkelijk en soepeltjes uit kan klikken.
Antwoord }
#25
Goede uitleg.

Dat kwartiertje lukt echter niet iedereen. Ik ken ook verhalen van uren en zelfs dagen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#26
(08-Jul-2024, 08:58 PM)Wim -de roetsende schreef: Goede uitleg.

Dat kwartiertje lukt echter niet iedereen. Ik ken ook verhalen van uren en zelfs dagen.

Dat kwartiertje is vooral het evenwicht vinden en zelfstandig een beetje kunnen rijden. Let wel, op een heel lage snelheid. De rest is oefening, dat heeft idd wat meer tijd nodig maar dat leer je heel rap.


Laat echt de voeten in het begin het werk doen. Het stuur/lijntje strak houden dat kun je zelfs met een vingertje doen. Pas als je echt snelheid wil maken en kracht gaat zetten gebruik je zowel armen en benen. Dat is dus pas nadat je de eerste stapjes hebt gemaakt en je dus al een beetje vertrouwd op de fiets zit.

Maar vooral niet krampachtig gelijk armen en benen willen gebruiken. Dat komt vanzelf op een gegeven moment en gaat eigenlijk een soort van automatisch. Net als dat dat lijntje dus op een gegeven moment eigenlijk zo'n beetje altijd strak straat bij het roetsen.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Er maar geen vervolg...Fietsbennie — 06:49 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
- Er lijkt speling...Lopopodium — 04:05 PM
XL Hotspot in 3d-print
In een Ligfiets&...Hardloper — 04:02 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jaren ...twilwel — 03:37 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een ...Hardloper — 11:45 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Wat een afschuwelijk...Atrike — 11:15 AM
Remlicht schakelaar
Ik denk te weten h...Hoekie — 10:52 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Inderdaad heel hefti...365cycle — 10:35 AM
Remlicht schakelaar
Na een storing bij...365cycle — 10:31 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
En hoe is dat ande...365cycle — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die hard...ZoefZoef — 09:34 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een dw...ZoefZoef — 09:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die harde ...Jeroen S — 08:59 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
gemeente Kapelle ver...LigZeeuw — 08:51 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Volgens mij zou de d...Jeroen S — 08:48 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Las het toevallig va...ZoefZoef — 07:58 AM
Remlicht schakelaar
Wie heeft er wel e...Raptobrikker — 07:55 AM