Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Korte(re) cranks
#1
Nav het bericht op ligfietsnet heb ik net even het artikel gelezen dat op de site van CRUZBIKES staat : https://cruzbike.com/blogs/blog/9-reason...ort-cranks

Ik heb zelf op al mijn ligfietsen 155mm cranks zitten, maar blijkbaar zijn 145mm cranks beter. Heeft iemand hier ervaring met zo'n korte cranks ?
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Er is geen absolute beste cranklengte.
Op basis van hoe jij fysiek in elkaar zit is er een cranklengte die het beste past bij bepaalde specifieke eisen die jij hebt.

In m'n laatste 2 veel gereden velomobielen heb ik 140, 145 en 155 gehad. 145 voelde daarbij een beetje vlees-noch-vis, 140 was erg kort maar ik kon er goed aan wennen. Ik leverde daarmee een beetje koppel in, in ruil voor wat hogere cadans en daarmee voor m'n gevoel iets soepeler klimmen. M'n hoogste duurvermogen leverde ik met de 140mm, m'n hoogste sprintvermogen met 155mm.
Met die 155mm cranks kreeg ik op echt lange afstanden overigens ook last van een dof gevoel in m'n knieën, maar in principe kan dat ook aan de houding in die fiets gelegen hebben.

In m'n volgende velomobielen komt 150mm, in de hoop dat ik dan net wél het beste van twee werelden heb.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#3
Dat stukje van Cruzbikes is wel wat eenzijdig - kortere cranks hebben niet alleen maar voordelen, maar alleen de voordelen worden benoemd. Tsja.

Het aerodymanische voordeel - en dat lijkt me een van de grotere punten eigenlijk - is bijvoorbeeld al tweezijdig. Ja, er is (op een open fiets!) een aerodynamisch voordeel als je kleinere cirkels trapt, maar er is ook een aerdynamisch nadeel als je daardoor meer van die cirkels moet trappen. Dus als je, zoals zij voorstellen, de 'gain factor' gelijk houdt, is het maar de vraag of het netto een plus- of minpunt is. En in een velomobiel maakt het uiteraard niet uit.

Ehm, als ik naar hun efficientiegrafiekje kijk moet ik -in theorie- idealiter 190 mm cranks hebben? Nah, zie die maar eens te vinden.

Nou goed, uit mijn eigen praktijk: Op al mijn racefietsen zitten cranks tussen 175 en 180 mm (de grootste breed verkrijgbare maat). Op mijn Baron (open ligger) heb ik het crankstel ooit aangepast van 170 mm naar 175 mm, dat beviel wel goed, maar de eigenlijke aanleiding was slijtage (en die 175 had ik nog liggen), niet dat die 170 me niet goed paste.

Sinds april heb ik een Quest met... 135 mm cranks. Tot mijn verbazing merk ik daar heel weinig van. Een powermeter zit er niet op, dus ik kan er geen getallen aan plakken. Wel geldt voor mij dat met die kortere cranks 'even' een hogere cadans trappen niet echt aan de orde lijkt te zijn. Bij gelijk verzet (uitgedrukt in meters-wegdek-per-omwenteling) zit ik in de Quest en op de racefiets bij een vergelijkbare snelheid aan mijn 'cadanslimiet'. Op de racefiets heb ik er alleen wat meer wind mee bij nodig...

Misschien zijn die drie maanden in de Quest gewoon nog te kort. Misschien ligt het meer specifiek aan mijn benen.
Zoals 365 hierboven al zegt: YMMV.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(12-Jul-2024, 09:52 PM)Tijanus schreef: Sinds april heb ik een Quest met... 135 mm cranks. Tot mijn verbazing merk ik daar heel weinig van. 

Ik weet niet meer of je hier al iets over hebt geschreven.

Is er een speciale reden voor deze cranks?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(12-Jul-2024, 09:57 PM)Wim -de roetsende schreef:
(12-Jul-2024, 09:52 PM)Tijanus schreef: Sinds april heb ik een Quest met... 135 mm cranks. Tot mijn verbazing merk ik daar heel weinig van. 

Ik weet niet meer of je hier al iets over hebt geschreven.

Is er een speciale reden voor deze cranks?

Nog niet, ik was even wat minder actief op dit forum.

De achterliggende reden was vrij eenvoudig:
De Quest in kwestie was niet nieuw, en deze zaten er al in.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
#6
Ik ben van 170 mm Cranks, naar 155 mm en nu 140 mm gegaan.
De reden is kniepijn. Wat snelheid betreft maakt het bij mij geen verschil maar kortere cranks is beter voor mijn knieën.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , John70 , John70
#7
In 2022 ben ik van 170 naar 150 cranks gegaan. Het enige verschil wat ik merk is dat ik sindsdien veel minder kniepijn heb.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , John70 , John70
#8
Waar kopen jullie kortere cranks? Het aanbod lijkt nogal beperkt, in ieder geval voor 130BCD.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Ik heb de mijne bij ICB in Dronten laten doen.
155 waren op voorraad net als sommige kortere en ik denk dat beide Dronten VM bedrijven ze op voorraad hebben of kunnen bestellen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: John70
#10
Nieuw gekocht op Kleinanzeigen inclusief triple voorbladen ( inclusief verzendkosten voor 25 euro). Nb 155mm
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Wat voor merken/ types hebben we het dan over?
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(13-Jul-2024, 02:06 PM)melle z schreef: Wat voor merken/ types hebben we het dan over?

In mijn geval een no-name. En daar ben ik tevreden mee.
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(13-Jul-2024, 02:06 PM)melle z schreef: Wat voor merken/ types hebben we het dan over?

Als je wilt weten wat men je in Dronten kan verkopen kun je het beste contact met hen opnemen.

Ik zag een aantal verschillende merken maar daar ik de merken niet ken (desinteresse van mijn kant) heb ik geen namen onthouden.
Waarschijnlijk kunnen ze meer leveren dan ze op voorraad houden.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#14
(13-Jul-2024, 09:15 AM)melle z schreef: Waar kopen jullie kortere cranks? Het aanbod lijkt nogal beperkt, in ieder geval voor 130BCD.

Heb net in Q501 dezelfde gezet als ik ook in Q229 heb, een 155mm set incl. trapas van Dutch Bike Bits, zelf een velonaut. Voor een schappelijke prijs ook en geschikt voor 130bcd. Zie hier: KLIK
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Er lijkt weinig anders te bestaan dan merkloos/ zwaar, of custom/ ingekort (= duur). Op mijn M5 Low Racer zit een merkloos 155 crankstel van ligfiets.shop/ Tempelman, maar ik vind het nogal lomp spul (en aan het kettingblad heb ik niks). Ik heb laatst tweedehands 155 en 130 BMX crankstellen gekocht op eBay, ze waren samen maar £25,00, dus ik kan in ieder geval even vooruit tot ik iets beters gevonden heb. Ik zoek iets Shimano 105-achtigs, maar dat lijkt niet te krijgen (Shimano's kortste cranks zijn 165).
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(13-Jul-2024, 09:59 PM)melle z schreef: Ik zoek iets Shimano 105-achtigs, maar dat lijkt niet te krijgen (Shimano's kortste cranks zijn 165).

Laat nou de 105-groep AFAIK de enige zijn waar ook een 160mm versie van bestaat, maar dat is wellicht nog te lang?
Daarnaast is er iets als 'Miche Young', met 125, 145 en 155 mm cranks. Oogt OK, niet al te duur.
Maar: Allemaal BCD 116. Ik wist ook niet dat die steekmaat bestond, en mijn TA-BCD-meet-cheatsheet kent het evenmin. Dat betekent vermoedelijk dat je redelijk vast zit aan Miche-Young-kettingbladen, en die worden zo te zien niet groter dan 48 tands.

...er bestaat natuurlijk ook zoiets als 'crankverkorters', die je aan de buitenkant van een normaal crankstel schroeft voor ~25 mm minder lengte. Uiteraard met gratis extra breedte (plus gewicht). Ook geen fijne definitieve oplossing dus, maar wellicht bruikbaar om met andere lengtes te experimenteren.

Mijn Quest heeft overigens customized Rotor cranks. Als in: de uiteinden eraf geslepen en op 135mm (van de originele 175 ofzo) een nieuwe schroefdraad getapt. Weinig elegant, wel effectief.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Ik heb crank verkorters, goedkoop op de kop getikt om mee te experimenteren.

Ik had op dat moment 4 ligfietsen staan.
Allemaal met mooie cranks met een profiel waarop de verkorters niet goed passen, die zijn gemaakt voor eenvoudige rechte cranks.

Ik heb er een rondje van 25 km mee gereden en toen snel weer los gehaald om schade te voorkomen.

Dus voor je verkorters als langdurige oplossing ziet, kijk even of ze wel passen.

Ik hou de mijne om een eventuele kortere crank te proberen voor ik er een nieuwe fiets mee bestel.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Had aanvankelijk ook van die verkorters in Q229. Ze pasten inderdaad ook niet heel lekker zoals Willeke al noemt, maar de vorige eigenaar had uit van die mooie ronde vormen van de Ultegra cranks stukken gevijld zodat die verkorters er wel omheen konden  Cry

Ze raakten snel los en uiteindelijk trapte ik de schroefdraad van een van de cranks ermee kapot, dus 50km van huis gestrand met 1 pedaal....voor mij geen verkorters meer.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Verkorters zijn voor mij geen optie. Ik kan eventueel zelf cranks inkorten, maar een mooie set van de plank zou handiger zijn want ik heb al teveel projecten. Let trouwens op als je cranks wilt inkorten, niet elk type is daar geschikt voor omdat er vaak te weinig vlees zit op de plek waar het nieuwe schroefdraad moet komen, dit is vooral bij de wat duurdere cranks het geval. Sommige high-end cranks zijn hol vanbinnen. Als je niet de beschikking over een freesbank hebt zou ik aan verkorten sowieso niet beginnen, niets vervelender dan een pedaal dat net niet haaks aan de crank zit.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Destijds mijn kortere cranks op advies van Mark ACE op de trike meebesteld. Ik neem aan dat ze daar na te bestellen zijn.
Ze zijn zwart, merkloos en 155mm. Geen 150 zoals ik eerder schreef. Doh
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Willen kortere cranks werken, moet dan het voortandwiel ook kleiner? Of wordt automatisch voor een lagere versnelling gekozen?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
(14-Jul-2024, 01:41 PM)Hoekie schreef: Willen kortere cranks werken, moet dan het voortandwiel ook kleiner? Of wordt automatisch voor een lagere versnelling gekozen?

Je kiest waarschijnlijk voor een tandje minder achter.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#23
Ik had 155mm in de DF XL (Is volgens mij de standaardlengte voor ze), en nu 140 in de Bülk. Het is even wennen (Niet uit de DF in een Bülk stappen, dan voelt het veeeel te kort), maar het gaat wel. Ik ben niet zo'n hoge cadansrijder, dat vergt meer training/gewenning dan de lengte op zich. Met 155 reed ik vaak rond de 80-85, met de 140 meer rond de 90. Het 'beter voor je knieën' verhaal klopt alleen maar als je niet teveel kracht zet (optrekken vanuit stilstand bv.). Met een langere crank heb je een groter koppelmoment (kracht * arm), en breik je dus dezelfde rotatie met minder kracht.

Op zich maakt de grootte van de tandwielen niet veel uit, als je maar goed op gang kan komen, en je genoeg marge overhoudt in de hoogste versnelling, er vanuit gaande dat je cadans een stuk(je) hoger ligt op snelheid.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#24
Ik heb cranks van 155mm en heb nog niet iets dat ze groter of kleiner moeten. En heb naar mijn idee toch een lekkere cadans van over de 90.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
Ik ben met de kortere cranks mijn kleinste tandwiel kwijtgeraakt, en door instellingen werkt wat nu het kleinere blad is niet lekker.

Ik reed al meestal op het grote blad, (wat over gezet is) en schakel nu echt alleen maar terug bij lange of steile hellingen.
Mijn cadans is omhoog gegaan en ook trek ik sneller op nu.
Mijn gemiddelde snelheid is ook iets omhoog gegaan, hoewel niet veel daar mijn snelheid gebaseerd is op wat ik op de weg of het fietspad als veilig of prettig vind.

Ik denk dat andere tandwielen of cassettes afhankelijk is van hoe ver je aan je uitersten zit.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#26
(13-Jul-2024, 09:59 PM)melle z schreef: Ik zoek iets Shimano 105-achtigs, maar dat lijkt niet te krijgen (Shimano's kortste cranks zijn 165).
Marktplaats en eBay even aanvallen. Ik heb hier een origineel Shimano 105 crankstel gehad van 145mm en volgens mij wordt daar nu in Groningen mee rondgecrosst.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM