Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
20" glasvezel Quest vs Carbon
#1
Ik heb nu tijdelijk een Carbon Quest die ik huur tot ik de QV heb. Nu zou ik voor 1700€ een glasvezel Quest kunnen kopen. Het is een vroege 20". 1 koplamp en fietslicht achteraan. 

Ik vermoed dat die een extra as gaat hebben en natuurlijk zwaarder is dan de Carbon Quest. Nu vraag ik me af. is het beter om die glasvezel te kopen en die huurquest terug te doen? Ik ga wel harder moeten trappen vermoed ik want ik heb wel wat hellingen. Is het verschil echt groot?  Ik heb vooral schrik dat ik me die keuze ga beklagen dat het echt een pak zwaarder gaat zijn. Wat denken jullie? En hoeveel zwaarder is die?

Het voordeel natuurlijk is dat ik hem ofwel achteraf kan proberen op te lappen en blijven gebruiken ofwel gewoon voor min of meer dezelfde prijs terug van de hand kan doen en dan heb ik weinig of niets betaald om toch te kunnen velomobielen. Maar dan blijft me dat extra gewicht dwars zitten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ik heb toevallig een glasvezel en een carbon Quest in de schuur momenteel. De glasvezel is wel een wat latere 26". Kanttekening: ik heb in de carbon nog vrijwel niet gefietst, het is een project wat zijn einde gelukkig nadert, maar de glasvezel is nog mijn dagelijkse fiets.

Ik vind het verschil in gewicht echt goed merkbaar bij het hanteren in en om de schuur. Als je aan de tilbeugel simpelweg beide fietsen vergelijkt is de carbon voelbaar lichter. Ik heb geen metingen gedaan. Volgens mij is de 20" nog weer een stuk zwaarder dan de 26" glasvezel Quest. Bovendien lees ik overal dat die tussenas de aandrijving minder efficiënt maakt. Carbon is bovendien stijver dan glasvezel: nog meer verschil in efficiëntie....

My 2 cents: ik denk dat zo'n zwaardere, minder efficiënte 20" Quest je wel eens vies tegen zou kunnen vallen. Las ik niet dat je momenteel best lange woon-werk afstanden rijdt? Dan is optrekken/afremmen in zo'n 20" vs een carbon elke keer weer een tegenvaller....
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Het zal ook liggen aan het huurbedrag. Als dat veel is kun je jezelf misschien beter over de verschillen heen zetten.

Ik had de Quest 34, glasvezel, 20" en tussen as.
Ik heb nu een carbon Strada 26" zonder de tussen as.

Er is duidelijk verschil maar die tussen as maakt naar mijn idee minder verschil dan mensen zeggen, het is de werkelijke versnellingen die het verschil maken.

Wat betreft het gewicht, ik rij vaak met boodschappen die meer wegen dan het verschil tussen de beide fietsen en ga daarmee ook over de bruggen over de snelweg, merk dan wel wat verschil met een lege fiets maar niet genoeg om het niet te doen.

Maak een proefrit met je normale dagelijkse bagage en zoek vergelijkbare hellingen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#4
Je zal waarschijnlijk een of meer stappen terug uit doen zoals hier beschreven. Maar als je dan eenmaal de QV hebt. Dan ga je waarschijnlijk de moderne QV nog meer extra waarderen. Tov van dat je op de Carbon quest verder blijft rijden. Dan zal je verschil minder ervaren. Maar dit is ook wat mijn post na mij zegt. PS: had de post even duidelijker gemaakt
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Wat betaal je aan huur per maand, en hoelang moet je dat doen?
Wat is de staat van de 20" quest en waar denk je die na afloop voor weg te doen?

De 20" quest zal een flinke stap achteruit zijn. Daar tegenover staat dat als je die 20" quest tot tevredenheid weet te rijden, er een wereld van verschil zal zijn qua snelheid met dezelfe inspanning als je in je QV rijdt waarschijnlijk. Die zal dan veel lekkerder fietsen dan je had durven dromen, met dank aan de logge, zware 20" quest.

Zelf zou ik geen 20" quest kopen voor 1700 euro. Vind ik persoonlijk te duur, tenzij ie echt in een uitzonderlijk goede staat is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
500€ huur tot ik de QV heb.Dus ja, als dat tot eind november/midden december is, vind ik dat op zich niet slecht. De Quest is niet in uitzonderlijk goede staat. De te verwachten staat voor een VM van 21 jaar oud. Best wel wat krassen, herstellingen en stukken onderaan de wielkasten die afgebroken zijn, lokaal ook opnieuw gespoten. Verder technisch wel in orde.

Ik zou zeker meer moeite moeten doen. Maar idd zoals je zegt, als ik hem naar tevredenheid kan rijden en hem achteraf terug kan verkopen, komt het wel goedkoper uit. Alleen, hoeveel meer moeite ga ik kunnen doen en voor hoeveel kan ik hem terug verkopen natuurlijk.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Tussen Quest 1 en Quest 888 (of wat was de laatste?) zit een gewichtsverschil van grofweg 10 kilo (38 kg vs 28 kg, voor zover mij bekend).
Dat is zomaar 30% verschil op de fiets zelf, maar misschien minder dan 10% verschil op het systeem fiets + fietser.
En dat laatste is relevant, en eenvoudig te simuleren: gooi 10kg extra bagage in je Carbonquest en kijk hoe erg je dat vindt.

Het effect van de tussenas vind ik lastiger in te schatten. In nieuwstaat is het verschil misschien maar 1%, maar het is duidelijk geen nieuwstaat. Een bar minder lucht in de banden kost je misschien 3% (bij, zeg, 'fietspadsnelheden'). Dat kun je dan ook uitproberen.

Gevoelsmatig neig ik naar de retroquest optie. Althans, in het buitengebied. Veel stoppen, keren en draaien lijkt me meer in het nadeel van de zwaardere fiets dan hier en daar wat hoogteverschil.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Mocht je de 20" Quest overwegen, dan zou je ook in deze de E-support kunnen inbouwen.

Iets wat ik zelf afvraag, zou je die tussen as kunnen weglaten in de 20" Quest. Maar dat je dan 1x 11 speed inbouwt met een 70 / 75 / 80 grote tandwiel voor?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(19-Jul-2024, 06:16 PM)Hardloper schreef: Iets wat ik zelf afvraag, zou je die tussen as kunnen weglaten in de 20" Quest. Maar dat je dan 1x 11 speed inbouwt met een 70 / 75 / 80 grote tandwiel voor?
Theoretisch wel:

77/11* 1500 mm * 95 rpm is ongeveer 60 km/u (1500mm gebaseerd op een 406-33 band).
Wie een hogere topsnelheid wil moet of harder trappen, of een nog wat groter voortandwiel monteren.

Geen idee hoe makkelijk de aanpassing in de praktijk is.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(19-Jul-2024, 06:39 PM)Tijanus schreef:
(19-Jul-2024, 06:16 PM)Hardloper schreef: Iets wat ik zelf afvraag, zou je die tussen as kunnen weglaten in de 20" Quest. Maar dat je dan 1x 11 speed inbouwt met een 70 / 75 / 80 grote tandwiel voor?
Theoretisch wel:

77/11* 1500 mm * 95 rpm is ongeveer 60 km/u (1500mm gebaseerd op een 406-33 band).
Wie een hogere topsnelheid wil moet of harder trappen, of een nog wat groter voortandwiel monteren.

Geen idee hoe makkelijk de aanpassing in de praktijk is.

Nou dat het theoretische mogelijk is, wist ik ook wel. Aangezien mijn QV kwa banden + 1 niks anders is dan de suggestie die ik doe.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Niet dat een 3x20 Quest een slechte velomobiel is maar om nu nog zo kort voordat je een nieuwe krijgt nog een oudje van 20+ jaar te kopen wat compleet anders in elkaar zit dan dat je gewend ben, en custom onderdelen bevat die niet meer gemaakt worden en ook niet zomaar eventjes "plug&play" van een andere Quest geplukt kunnen worden.. Die 1700 krijg je er ook niet meer voor terug tenzij je er vrede mee heb om hem maandenlang op marktplaats te hebben staan met constant berichten van Nederlanders die hem voor 3 tientjes wel komen ophalen.

Die huurprijs is fix maar niet geheel onlogisch. Je hebt nu een solide Quest wat naar mijn mening een goede indruk van velomobiellen moet geven. De QV gaat nog leuker zijn! Een 3x20 Quest zal je niet veel waarde toevoegen, eerder frustratie, al helemaal als die constant onderhoud verijst.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#12
Ik heb de foto's van de 20" quest gezien. Ik zou deze laten staan voor het gevraagde bedrag gezien de staat ervan: zwaar gehavend.
Als je die aankoopt voor de vraagprijs, schrijf je meer af dan aan de huur van de carbon quest nu en dan tel ik evt onderhoud niet eens mee van de 20" quest mocht er iets aan kapot gaan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#13
De tussenas verwijderen is niet eenvoudig.
Er zit geen ketting goot onder de 20" Quests, de ketting loop is heel anders, er zit een ander type derailleur in, een andere ketting spanner, en waarschijnlijk meer.

Aan de andere kant, je zou mogelijk de tussen as kunnen gebruiken om de assist motor op te monteren.
Ik zou voor een tijdelijke fiets niet die moeite doen.

Als je een bedrag betaalt als huur ongeacht hoe lang de huur periode duurt zou ik geen moeite doen voor een andere fiets.
Als het huurbedrag per maand is kun je een aardig bedrag besparen door een andere fiets te kopen en voor hetzelfde bedrag weer te verkopen, maar dan moet de fiets wel waard zijn wat je ervoor geeft. €1700 voor een oude Quest die er niet goed uitziet is de grens, als er technisch dingen fout zijn is het teveel.

Repareren van glasvezel is goed te doen, maar niet gratis. Het verbaasde mij hoeveel ik uitgegeven had voor ik werkelijk aan het repareren was. Glasvezel, chemicaliën, grondverf, lak, maar ook schuurpapier, masker om je longen te beschermen, veiligheidsbril, handschoenen en zo voort.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#14
(19-Jul-2024, 07:39 PM)Willeke_IGKT schreef: Aan de andere kant, je zou mogelijk de tussen as kunnen gebruiken om de assist motor op te monteren.
Ik zou voor een tijdelijke fiets niet die moeite doen..

Gaat dat dan eenvoudig op die tussen as? Ik was me al aan het bedenken dat als ik er toch een hulpmotor in zou steken dat toch een deel van dat extra gewicht gecompenseerd geraakt. In dat geval zou ik er ook meer moeite in steken en zou ik hem ook niet meteen weg doen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#15
De oude quest 20" van Willeke die met schade ingeruild is, werd hersteld verkocht voor 1250 euro door Intercitybike.  Dan is 1700e voor die flink gehavende quest 20" gewoon veels te veel.


De huurprijs van 500 vind ik trouwens apart als je niet weet hoelang dat gaat duren. Stel, de levering is over 2 maanden, dan huur je dus voor 250 euro per maand. Maandbedrag met een max indien de levering uitloopt lijkt me meer voor de hand liggen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#16
(19-Jul-2024, 09:31 PM)bucovaina schreef: Gaat dat dan eenvoudig op die tussen as? Ik was me al aan het bedenken dat als ik er toch een hulpmotor in zou steken dat toch een deel van dat extra gewicht gecompenseerd geraakt. In dat geval zou ik er ook meer moeite in steken en zou ik hem ook niet meteen weg doen.

Ik heb ergens gelezen dat het mogelijk is, maar ik heb heel veel gelezen over Velomobielen, ik denk 5 blogs vanaf de eerste post tot de laatste, een aantal meer een kleiner deel van de posts. 
De meeste posts op dit forum.
En nog wat meer informatie op internet.

Als je het serious wil uitzoeken zou ik beginnen met een zoekmachine en zoektermen als 
Quest tussenas motor (en namen van motoren) 
Waar ik woon is een motor in een Quest niet nodig, niet met mijn rij wensen. Dus heb ik mij er niet in verdiept.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Ik wil wel een lans breken voor de open ligger. Er zijn vast redenen waarom je 2 VM's naast elkaar zou willen hebben, maar waarom niet een snelle open ligger naast je VM? Als het mooi weer is kan je die als optie houden ipv zo'n dicht hok Wink

Als je die oude quest niet wil houden kost die je een hoop geld als je die weer verkoopt, met het risico dat je er nog kosten aan krijgt als er iets stuk gaat.
Als je die wel wil houden en erin wil investeren, moet je vrij zeker weten dat je die gaat gebruiken, maar welke voordelen heeft die quest dan boven je nieuwe QV? Ik ben bang dat de quest dan ongebruikt in de schuur blijft staan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus , Hardloper
#18
Eerlijk gezegd, nog niet over nagedacht. Maar ik ken niets van open liggers en weet niet wat prijs kwaliteit een goed ligfiets is. Al weet ik ook niet of ik met een ligfiets op de baan zou rijden zoals met de velomobiel. Op de baan vind ik persoonlijk voor mijn traject veel veiliger dan op het fietspad, waar ik naar mijn mening minder gezien ga worden. Maar idd, misschien dan niet woon-werk maar als vervanging van korte ritjes of zo?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#19
Heb 5 jaar een 3x20"gehad, ze wogen in die tijd 32kg, door het alum, frame wat van voor naar achter liep was de body lichter.
Met de komst van de 26" verdween het doorlopende frame en moet de body de krachten opvangen wat anders door het frame gedaan werd.
Je had dus een dragende body, hierdoor was de serie 26" glasvezel soms wel 38kg.
De 26" carbon versie is tussen de 28 en 29kg afhankelijk van de optie's
Heb alle versie wel gehad in de laatste 22 jaar en natuurlijk was elke nieuwe versie sneller, beter dan de oude.
Maar je kunt nog veel plezier beleven aan een 3x20" Quest die technisch in orde is.
Grote voordeel van de oudere velomobiel is dat je bijna geen, of geen afschrijving meer hebt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#20
@Peter, weet jij iets van inbouwen van E-assist in de 20" Quests?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#21
(19-Jul-2024, 10:13 PM)Willeke_IGKT schreef: @Peter, weet jij iets van inbouwen van E-assist in de 20" Quests?

je kan gewoon een bafang midden moter in de 3x20 zetten net zoals je dat ook bij andere velomobielen doet.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#22
Goed punt, Bob! Met mooi weer kan het best lekker zijn niet in je zweetkist Wink te zitten.

(19-Jul-2024, 10:02 PM)bucovaina schreef: Eerlijk gezegd, nog niet over nagedacht. Maar ik ken niets van open liggers en weet niet wat prijs kwaliteit een goed ligfiets is. Al weet ik ook niet of ik met een ligfiets op de baan zou rijden zoals met de velomobiel. Op de baan vind ik persoonlijk voor mijn traject veel veiliger dan op het fietspad, waar ik naar mijn mening minder gezien ga worden. Maar idd, misschien dan niet woon-werk maar als vervanging van korte ritjes of zo?
Je zal met een tweewieler inderdaad veel meer op het fietspad rijden. Daardoor ben je direct ook een stuk langzamer terwijl Wim al heeft laten zien dat zijn M5 CHR weinig onderdoet voor zijn Milan SL onder de juiste omstandigheden. Ik zou niet direct zeggen "voor korte ritjes," wel meer voor mooi weer. Je hebt op een open ligger sneller last van koude en nattigheid, niet alleen in comfort maar ook in rendement.
De genoemde M5 CHR is ook wel het neusje van de zalm qua open liggers, ook de M-racer is efficient, Nazca (Gaucho) en Challenge (Chamsin?) bouw(d)en efficiente fietsen. Cruzbike claimt ook "de snelste" te hebben. Ik vergeet er vast nog vele.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#23
(19-Jul-2024, 11:29 PM)Bacchus schreef: Met mooi weer kan het best lekker zijn niet in je zweetkist Wink te zitten.
Dat is dubbel. Als het echt heet is zit ik liever in een QV onder een lange kap, met de bodemplaat eruit.
Ventileert top en je zit lekker uit de zon.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , Bacchus
#24
Ik vond mn qv toch echt te warm en kreeg spijt de m5 niet gepakt te hebben. De lange kap vind ik alleen fijn bij heel slecht weer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#25
Ik denk dat de tussenas de extra mogelijkheid gaf om een achterwiel motor te plaatsen zonder het achterwiel te hoeven vervangen, wat twee goede opties gaf.
Nu zijn midden motoren meer beschikbaar.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#26
(19-Jul-2024, 11:29 PM)Bacchus schreef: Je zal met een tweewieler inderdaad veel meer op het fietspad rijden. Daardoor ben je direct ook een stuk langzamer terwijl Wim al heeft laten zien dat zijn M5 CHR weinig onderdoet voor zijn Milan SL onder de juiste omstandigheden. Ik zou niet direct zeggen "voor korte ritjes," wel meer voor mooi weer. Je hebt op een open ligger sneller last van koude en nattigheid, niet alleen in comfort maar ook in rendement.

Afgelopen woensdag ben ik met de CHR naar mijn werk gereden.

Het gaat toch wel iets langzamer, maar de reistijd was bijna hetzelfde.

Met de CHR kan ik op sommige punten vlotter doorrijden of oversteken. Kost met de Milan gewoon iets meer tijd.

Op de terugweg zat ik een heftige regenbui en toen was de snelheid toch echt een stukje lager. Ik kreeg het koud en ik reed nog zo'n 30km/u. Met de Milan rijd ik dan nog steeds boven de 35km/u.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , Bacchus


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 8 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Tussendoor zal ik hi...Hoekie — 09:16 AM
Medeliggers onderweg
Over anderhalf uur h...Wim -de roetsende — 07:43 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat mijn hurrica...Wim -de roetsende — 07:41 AM
Nog wat kleine annoyances met de Bülk
De remmen schokk...Wim -de roetsende — 07:37 AM
Buelk racing hood en warm weer
Bochten rijden in ee...Arend-Jan — 07:20 AM
Hoe bewaren jullie jullie racekappen?
De lange racekap van...Arend-Jan — 07:10 AM
Nog wat kleine annoyances met de Bülk
Dat een remtrommel '...Arend-Jan — 07:01 AM
Stoel Quest perforeren: hoeveel? Hoe gr...
Ik heb dat bij mijn ...Arend-Jan — 06:54 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat mijn hurricane...Boyd Maduro — 01:52 AM
Fietser.be interview
Bedankt voor het del...Hoekie — 11:19 PM
Slechtste weg om te fietsen die je bent...
Mijn nieuwste aanwin...Lopopodium — 11:06 PM
QV 209 is eindelijk geland
Mooie fiets idd.  ...Hoekie — 10:53 PM
Medeliggers onderweg
In een tocht van 202...Lopopodium — 10:50 PM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag bij Herbai...Roepers — 09:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...mijn QV weer thui...Atrike — 08:27 PM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag bij Kampen...Atrike — 08:23 PM
Medeliggers onderweg
Vanmorgen net ten no...Fietsbennie — 07:28 PM