Wat is er mis met een DF?
|
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
Snel is het verkeerde woord. Open wielkasten zijn simpelweg minder aerodynamisch, lucht glijdt graag langs gladde vlakken.
Als je rustig met 100 W onder in de 30 rond tuft zal het allemaal weinig schelen, maar voor wie continu 250 w weet rond te duwen, zijn de verschillen veel groter dan 2km per uur.
En wat belangrijk is, dat wordt bepaald door je hoofd, niet door je fiets. Dus ook als je rustig fietst kan je het nog wel belangrijk vinden, ook als het er niet toe doet.
En dat brengt me bij nog een belangrijk-onbelangrijk voordeel van nieuwkoop: je kan elke kleur krijgen die je wil. Daar heb je als rijder uiteraard helemaal niks aan, van binnen zijn ze bijna allemaal zwart. Go figure.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2076
7416 x bedankt in 3649 berichten
(24-Jul-2024, 09:07 AM)Merijn schreef: Open wielkasten zijn simpelweg minder aerodynamisch, lucht glijdt graag langs gladde vlakken.
Dit is één van de redenen waarom ik weer een vm met dichte wielkasten heb.
Met de DF was het voor mij moeilijker om met dezelfde snelheid te blijven fietsen.
Met de Milan lukt dat wel weer.
Nou ben ik niet sterk en ik moet het met een HB van 7,5 doen, terwijl velen van jullie boven de 10 zullen zitten.
Een vm op snelheid houden is voor mij gewoon lastiger.
Zoals de Vlamingen zeggen: De DF bolt minder goed.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2076
7416 x bedankt in 3649 berichten
24-Jul-2024, 10:08 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Jul-2024, 10:09 AM door Wim -de roetsende.)
(24-Jul-2024, 09:59 AM)bucovaina schreef: Wat is een HB?
De hemoglobinewaarde (Hb-waarde) vertelt hoeveel hemoglobine er in je bloed zit. Dat is een eiwit dat zuurstof en koolstofdioxide door je lichaam vervoert. Een te lage hemoglobinewaarde kan een oorzaak zijn van bloedarmoede, waardoor het bloed te weinig zuurstof vervoert.
Een normaal hemoglobinegehalte ligt bij mannen tussen de 8,5 en 11 millimolen per liter.
Ik heb dus 7,5
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.459
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 656
2414 x bedankt in 1120 berichten
(24-Jul-2024, 08:24 AM)Rikkie schreef: Ik zie hier enkele keren de opmerking dat een DF minder snel is. Is snelheid dan zo belangrijk, tenzij tijdens een wedstrijd natuurlijk?
Volgens mij maakt het toch bitter weinig uit als je, bij wijze van spreken, 35 of 37 km/u rijdt.
Of snelheid belangrijk is hangt af van waar je hem voor gebruikt.
De snelheid van een DF is veel variabeler dan de snelheid van bv. een Bülk. Als de wind 'verkeerd' op de zijkant staat is hij ineens een stuk trager.
Het verschil in snelheid komt op mijn woon/werk route al snel op 10-15 minuten meer of minder reistijd uit.
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2076
7416 x bedankt in 3649 berichten
(24-Jul-2024, 10:13 AM)Frutsel schreef: Het verschil in snelheid komt op mijn woon/werk route al snel op 10-15 minuten meer of minder reistijd uit.
Dat vind ik eigenlijk best veel. Voor jou is de Bülk dus echt een betere keus wat betreft reistijd.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.358
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10506
8109 x bedankt in 4007 berichten
(24-Jul-2024, 08:24 AM)Rikkie schreef: Ik zie hier enkele keren de opmerking dat een DF minder snel is. Is snelheid dan zo belangrijk, tenzij tijdens een wedstrijd natuurlijk?
Volgens mij maakt het toch bitter weinig uit als je, bij wijze van spreken, 35 of 37 km/u rijdt. Dat is sterk afhankelijk van wat je van je velomobiel verwacht. Voor mij is de velomobiel op plaats 1, 2 en 3 een vervoermiddel, en mijn reistijd is essentieel. Ik ben co-ouder, als ik naar kantoor ga heb ik tussen ~8:20 en 18:30 om daar te zijn, en het liefst ben ik minstens een uurtje eerder terug bij de BSO. Het dichtstbijzijnde kantoor is 48 km, als ik daar ben neem ik vaak geen aparte lunchpauze, en ik wil dus niet dat mijn reistijd langer wordt dan 1:15, liever nog rijd ik "een dik uur".
Ik heb hier nu een QV staan die verlengd wordt; da's straks echt een mooi ding, maar met die fiets ga ik het op mijn route zeker in de winter gewoon niet halen om consequent boven de 38 km/h gemiddeld te rijden. Ik zal dan op m'n kantoordagen dus minder moeten werken en op andere dagen meer; snelheid kan dus zeker wel belangrijk zijn.
(24-Jul-2024, 10:37 AM)Wim -de roetsende schreef: (24-Jul-2024, 10:13 AM)Frutsel schreef: Het verschil in snelheid komt op mijn woon/werk route al snel op 10-15 minuten meer of minder reistijd uit. Dat vind ik eigenlijk best veel. Voor jou is de Bülk dus echt een betere keus wat betreft reistijd. Voor wie het niet weet even drie feitjes: - Ik reed eerder in de Bülk van Frutsel, maar op de dag dat hij die fiets overnam werd ook mijn DF XL opgehaald. Beide modellen ken ik dus erg goed (allebei >10.000 km).
- Frutsel en ik hebben meer gemeen; we wonen dicht bij elkaar én één van de kantoren van mijn werk zit dicht bij zijn werk, in Noord-Holland.
- Ik ben wat sterker dan Frutsel en rijd dus vaak ook sneller. Je zou dus denken dat een verschil in aerodynamica tussen velomobielen bij mij eerder tevoorschijn komt dan bij Frutsel (want het vermogen om luchtweerstand te overwinnen gaat tot de derde macht, terwijl het overwinnen van rolweerstand lineair is).
Wat nu grappig is, is dat ik naar het kantoor op 48 km afstand niet echt sneller was met de Bülk dan ik met de DF was. De reden? Er zaten wel een paar snelle stukken in die route, maar ook een hoop stops, bochtjes, rotondes, dorpscentra, korte klimmetjes etcetera. Twee snelle ritten op de terugweg van dat kantoor die ik laatst tegenkwam heb ik zelfs op de seconde in dezelfde tijd afgelegd (1:06:46) Daarbij haalde ik met de Bülk m'n persoonlijke records op segmenten waar ik ruimte had (op één stuk een bijvoorbeeld paar kilometer met ruim 60 km/h), terwijl ik met de DF op die stukken ondanks vrijwel gelijk vermogen een veel lagere snelheid had. Met de DF trapte ik onbewust wel telkens sterkere sprints, met in die rit met dezelfde tijd juist persoonlijke records op klimmetjes en korte stukken direct na een rotonde, stoplicht of kruispunt.
Wat over die route wél opvalt is dat ik met de DF duidelijk meer dagen heb waarop mijn tempo lager is, maar het vermogen vrij hoog, en andersom. Mijn conclusie is dat de DF meer last heeft van mindere weersomstandigheden, maar dus óók meer voordeel wanneer de wind een keer meewerkt.
Verder: Op de route die ik weleens met Frutsel gereden heb zit een vrij groot stuk Noord-Holland. Het viel me toen ik in Hoofddorp werkte ook al op dat het altijd harder lijkt te waaien zodra je de provinciegrens over bent; m'n spannendste stukken destijds met de Milan had ik tussen Nieuwe Wetering en Hoofddorp/Schiphol, waar de wind vaak vol in de flank beukt en waar automobilisten je willen inhalen ondanks dat je dik 60 rijdt op een smalle 60-weg.
Wat grappig is, is dat de Bülk ook bij mij wél echt sneller was als ik naar het kantoor in Noord-Holland reed. And again: het verbaast me dat de Tuna niet beter scoort, want vergeleken met de DF en de Bülk combineert die fiets het beste van twee werelden. Ook dat hebben Frutsel en ik gemerkt; we zijn ook een keer samen naar Noord-Holland gereden terwijl hij in de proefrij-Tuna zat en ik in mijn DF. Ik had op die rit een gevecht met flankwind en moest op sommige stukken best wel werken om hem bij te houden, hij had de teller ineens veel boven de 40 en op een paar stukjes zelfs even boven de 50.
TL;DR: Welke fiets voor jou sneller en fijner is, hangt heel erg af van wie je bent en ook hoe en waar je rijdt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 3
Topics: 0
Lid sinds: Jul 2024
Bedankt: 4
12 x bedankt in 3 berichten
And again: het verbaast me dat de Tuna niet beter scoort, want vergeleken met de DF en de Bülk combineert die fiets het beste van twee werelden. Ook dat hebben Frutsel en ik gemerkt; we zijn ook een keer samen naar Noord-Holland gereden terwijl hij in de proefrij-Tuna zat en ik in mijn DF. Ik had op die rit een gevecht met flankwind en moest op sommige stukken best wel werken om hem bij te houden, hij had de teller ineens veel boven de 40 en op een paar stukjes zelfs even boven de 50.
Het zeilgedrag van de Tuna is wat mij betreft een van de leukste dingen aan die fiets!
Met een goeie zijwind levert de wind een flinke hoeveelheid extra vermogen. Soms zodanig dat de fiets zonder te trappen gewoon versneld.
Ondertussen ben ik bezig met een review van mijn Tuna. Ik dacht eerst te wachten tot ik in ieder geval 5000 km had gereden. Ondertussen zit ik aan de 8000 en ben ik nog steeds weinig opgeschoten met dat stuk tekst!
Berichten: 25
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2023
Bedankt: 40
46 x bedankt in 28 berichten
(24-Jul-2024, 10:13 AM)Frutsel schreef: Het verschil in snelheid komt op mijn woon/werk route al snel op 10-15 minuten meer of minder reistijd uit.
Dat lijkt mij op het eerste zicht wel erg veel. Over welke afstand hebben we het dan?
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(24-Jul-2024, 11:15 AM)365cycle schreef: Wat nu grappig is, is dat ik naar het kantoor op 48 km afstand niet echt sneller was met de Bülk dan ik met de DF was. De reden? Er zaten wel een paar snelle stukken in die route, maar ook een hoop stops, bochtjes, rotondes, dorpscentra, korte klimmetjes etcetera.
Dat is iets dat we ook in routeplanning (en overigens ook in de wielersport) terug zien komen:
Voor het optimaliseren van je reistijd is het veel zinvoller om de langzame stukken minder langzaam te maken dan om de sneller stukken sneller te maken. Denk aan op een rotonde-rechtdoor met een minimale slinger de hoofdrijbaan te kiezen in plaats van het kort-rechtsaf-lang-rechtsaf-kort-linksaf-kort-linksaf-lang-rechtsaf-kort-rechtsaf (!) vrijliggend fietspad.
In de fietssport zie je in een grote ronde de verschillen voor het klassement gemaakt worden op de plaatsen waar het langzaam gaat: bergop.
Berichten: 5.358
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10506
8109 x bedankt in 4007 berichten
24-Jul-2024, 12:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Jul-2024, 12:24 PM door 365cycle.)
(24-Jul-2024, 12:07 PM)Rikkie schreef: (24-Jul-2024, 10:13 AM)Frutsel schreef: Het verschil in snelheid komt op mijn woon/werk route al snel op 10-15 minuten meer of minder reistijd uit. Dat lijkt mij op het eerste zicht wel erg veel. Over welke afstand hebben we het dan? Ongeveer 60 km. Frutsel en ik zien ook elkaars ritten, en het klopt zeker wel in zijn geval.
Ik ben met de DF ook weleens echt snel naar huis gereden op zijn route (dik 40), maar toen gingen zowel m'n hartslag en vermogen ook echt door het dak. Ik moest het toen echt hebben van tempo houden en hopen dat je geen tegenliggers hebt in de bochten (want dan kan je een mooie lijn rijden en dus met >50 km/h door).
(24-Jul-2024, 12:10 PM)Bacchus schreef: Dat is iets dat we ook in routeplanning (en overigens ook in de wielersport) terug zien komen:
Voor het optimaliseren van je reistijd is het veel zinvoller om de langzame stukken minder langzaam te maken dan om de sneller stukken sneller te maken. Denk aan op een rotonde-rechtdoor met een minimale slinger de hoofdrijbaan te kiezen in plaats van het kort-rechtsaf-lang-rechtsaf-kort-linksaf-kort-linksaf-lang-rechtsaf-kort-rechtsaf (!) vrijliggend fietspad.
In de fietssport zie je in een grote ronde de verschillen voor het klassement gemaakt worden op de plaatsen waar het langzaam gaat: bergop. Klopt ook. En hoe sneller je op de snelle stukken rijdt, hoe groter de pijn van die langzame stukken ook is. Het is altijd zo pijnlijk als ik dan eindelijk eens een belachelijk hoog gemiddelde op de teller had... en dan rijd je ergens de bebouwde kom in. Je kijkt een paar tellen niet en er is alweer 1 km/h vanaf
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 25
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2023
Bedankt: 40
46 x bedankt in 28 berichten
24-Jul-2024, 01:29 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Jul-2024, 01:33 PM door Rikkie.)
(24-Jul-2024, 12:22 PM)365cycle schreef: Ongeveer 60 km. Frutsel en ik zien ook elkaars ritten, en het klopt zeker wel in zijn geval.
Ok, over die afstand kan ik er inkomen. Maar als ik het goed begrijp is dat niet altijd zo, en is het o.a. afhankelijk van de windrichting.
Hoe jullie naar jullie werk fietsen lijkt, voor mij althans, eerder op racen. Ik had eerder al aangegeven dat het voor wedstrijden wel een verschil zou kunnen maken.
Berichten: 5.358
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10506
8109 x bedankt in 4007 berichten
(24-Jul-2024, 01:29 PM)Rikkie schreef: Ok, over die afstand kan ik er inkomen. Maar als ik het goed begrijp is dat niet altijd zo, en is het o.a. afhankelijk van de windrichting. Zoals gezegd, de DF heeft voor en nadelen. Eén van de voordelen van alle velomobiel is dat ze minder gevoelig zijn voor weersomstandigheden, en je reistijd dus vaak heel erg stabiel houden. De DF is daar merkbaar minder goed in dan sommige andere velomobielen. Eerder zat de DF samen met de Alpha 7 in een niche van velomobielen die relatief goed klimmen en optrekken, maar qua stroomlijn iets minder zijn. Tegenwoordig kaapt de Tuna die markt, omdat er nieuwe voordelen bijgekomen zijn, de voordelen van de DF behouden zijn en er eigenlijk geen nieuwe nadelen geïntroduceerd zijn.
(24-Jul-2024, 01:29 PM)Rikkie schreef: Hoe jullie naar jullie werk fietsen lijkt, voor mij althans, eerder op racen. Ik had eerder al aangegeven dat het voor wedstrijden wel een verschil zou kunnen maken. Nee hoor, dat heeft niets met racen te maken. We rijden gewoon een pak sneller dan jij
Zonder grappen: Ik zocht het laatst eens op - m'n gemiddelde hartslag tijdens een behoorlijke rits woon-werkritten was 132 bpm. Tijdens de laatste (en enige!) wedstrijd die ik tot nu toe gereden heb ging ik veel dieper dan ik op de openbare weg met een velomobiel doe. Als ik het me goed herinner was m'n gemiddelde hartslag over de twee duurraces 165 bpm. Net in de 170 zou ik eventueel ook kunnen maar dan is het echt wel op.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.459
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 656
2414 x bedankt in 1120 berichten
(24-Jul-2024, 01:29 PM)Rikkie schreef: (24-Jul-2024, 12:22 PM)365cycle schreef: Ongeveer 60 km. Frutsel en ik zien ook elkaars ritten, en het klopt zeker wel in zijn geval.
Ok, over die afstand kan ik er inkomen. Maar als ik het goed begrijp is dat niet altijd zo, en is het o.a. afhankelijk van de windrichting.
Hoe jullie naar jullie werk fietsen lijkt, voor mij althans, eerder op racen. Ik had eerder al aangegeven dat het voor wedstrijden wel een verschil zou kunnen maken.
De route is intussen ook wel geoptimaliseerd, zodat er nog maar een paar stukjes dorp inzitten, maar vooral lange stukken met fatsoenlijk asfalt en geen zijstraten (het voordeel van links langs een kanaal/rivier rijden: Geen verkeer van rechts om rekening mee te moeten houden)
Ik heb bij lange na het vermogen niet van 365cycle, maar ik kan wel 2 uur doorfietsen. Ik vind het wel leuk om te horen dat mijn tempo als racen wordt benoemd, want ik vind mezelf niet zo snel (vergeleken met 365cycle, Arend-Jan, en nog een paar snelheidsduivels die ik op Strava volg
Die 63 km die ik rij is vooral over wegen langs weilanden (en water). Je hebt dus weinig bescherming tegen de wind. En met de DF merk je het effect van zijwind/tegenwind veel meer dan met de Tuna of Bülk.
Berichten: 25
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2023
Bedankt: 40
46 x bedankt in 28 berichten
Graag wil ik iedereen bedanken voor zijn/haar bijdrage.
Er zijn dus wel wat nadelen aan de DF. Echter, die lijken mij afhankelijk van de omstandigheden waarin je fietst. Uiteindelijk hebben 725 mensen gekozen voor een DF(XL), dat kan toch niet zo verkeerd zijn.
Ikzelf heb best wel veel plezier aan de mijne beleefd. De reden van verkoop is mijn fysieke toestand en het feit dat ik nog een ICE trike met ondersteuning heb. Maar als mijn DF niet verkocht geraakt ga ik er maar terug zelf mee proberen te fietsen, want het is zonde om hem aan de kant te laten staan. We zullen zien wat de toekomst brengt.
Berichten: 5.358
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10506
8109 x bedankt in 4007 berichten
De DF is zeker geen verkeerde fiets. Ik heb 'm niet voor niets twee keer gekocht
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2076
7416 x bedankt in 3649 berichten
25-Jul-2024, 11:00 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Jul-2024, 11:02 AM door Wim -de roetsende.)
(25-Jul-2024, 09:17 AM)365cycle schreef: De DF is zeker geen verkeerde fiets. Ik heb 'm niet voor niets twee keer gekocht
En ook weer verkocht. Net zoals ik
Het gaat er eigenlijk om of je er nu nog een keer eentje zou kopen? Dat is eigenlijk waar dit topic over gaat.
Ik heb het dan vooral over een nieuwe.
Een tweedehands voor een hele mooie prijs daar kan ik waarschijnlijk ook nog wel een plekje in de berging voor vinden.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.459
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 656
2414 x bedankt in 1120 berichten
Berichten: 25
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2023
Bedankt: 40
46 x bedankt in 28 berichten
Berichten: 50
Topics: 1
Lid sinds: Oct 2021
Bedankt: 191
89 x bedankt in 42 berichten
(25-Jul-2024, 11:00 AM)Wim -de roetsende schreef: Het gaat er eigenlijk om of je er nu nog een keer eentje zou kopen? Dat is eigenlijk waar dit topic over gaat.
Ik ben dan wel geen 365cycle, maar meer reacties lijken me alleen maar beter.
Als ik nu mijn (kleine) DF zou moet inruilen zou ik weer voor een DF of een Tuna gaan. In randstedelijk gebied en op recreatieve fietspaden vind ik die relatief kleine draaicirkel wel echt een enorme plus. Met de Tuna heb ik nog niet gereden, dus ik weet nog niet of de wat grotere body (op basis van DFXL) me bevalt.
Berichten: 530
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
968 x bedankt in 517 berichten
Een DF met tankstuur en een wat groter instapgat zou ik wel willen, de DF heeft erg veel praktische dingetjes die ik echt wel waardeer, veel bagageruimte, veel opties qua accessoires, dakjes, schuimpjes, trailer module, pants, etc. (mag op zich wel wat duidelijker geadverteerd worden dan email deze persoon, of die persoon, of dit Duitse bedrijf..) ICB en veel andere hebben alleen zo'n aanvink pagina, maar een webshop met alles los te koop zou alles veel makkelijker maken.
Maar voor een tijdelijke fiets is hij perfect, ik zit er aan te denken om wel nog in het ICB zomer dakje en de fietskar trailer module te investeren, om de fiets voor mijzelf nog wat praktischer te maken. Het is duidelijk dat de DF niet snel verkoopt dus ik ga die van mij voorlopig nog niet op marktplaats zetten, en als het zover is dan met de optie om te ruilen voor een QV of GT
Oh en ik vind de DF ook wel een mooie fiets, mooier dan de Snoek/Tuna/Bulk (zal vast geen populaire mening zijn maar toch is het mijn mening :p)
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 2.681
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2820
3154 x bedankt in 2190 berichten
(25-Jul-2024, 09:14 AM)Rikkie schreef: Graag wil ik iedereen bedanken voor zijn/haar bijdrage.
Er zijn dus wel wat nadelen aan de DF. Echter, die lijken mij afhankelijk van de omstandigheden waarin je fietst. Uiteindelijk hebben 725 mensen gekozen voor een DF(XL), dat kan toch niet zo verkeerd zijn.
Ikzelf heb best wel veel plezier aan de mijne beleefd. De reden van verkoop is mijn fysieke toestand en het feit dat ik nog een ICE trike met ondersteuning heb. Maar als mijn DF niet verkocht geraakt ga ik er maar terug zelf mee proberen te fietsen, want het is zonde om hem aan de kant te laten staan. We zullen zien wat de toekomst brengt.
Je kan altijd die wielcovers overwegen die hier al op het forum zijn gepasseerd. Dan hef je de nadelen op van de open wielen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.459
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 656
2414 x bedankt in 1120 berichten
(25-Jul-2024, 11:52 AM)Gideonaut schreef: Oh en ik vind de DF ook wel een mooie fiets, mooier dan de Snoek/Tuna/Bulk (zal vast geen populaire mening zijn maar toch is het mijn mening :p)
Op de Tuna na ben ik het helemaal met je eens
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Nu nieuw nog een DF(XL) kopen zou ik niet doen aangezien de Tuna beschikbaar is, die een vergelijkbaar karakter heeft en eigenlijk op alle punten minstens zo goed is. In mijn situatie (relatief onervaren met de velomobiel) kan ik me tweedehands tegen de juiste prijs wel goed voorstellen.
Berichten: 5.358
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10506
8109 x bedankt in 4007 berichten
25-Jul-2024, 04:39 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Jul-2024, 04:40 PM door 365cycle.)
(25-Jul-2024, 11:00 AM)Wim -de roetsende schreef: En ook weer verkocht. Net zoals ik
Het gaat er eigenlijk om of je er nu nog een keer eentje zou kopen? Dat is eigenlijk waar dit topic over gaat.
Ik heb het dan vooral over een nieuwe.
Een tweedehands voor een hele mooie prijs daar kan ik waarschijnlijk ook nog wel een plekje in de berging voor vinden.
Ik heb 'm de tweede keer tweedehands gekocht. Voor het geld is het dan een hele goede fiets.
Vragen of ik een nieuwe zou kopen is eigenlijk een tikkeltje vals, ik zal uitleggen waarom ik dat vind.
Als ik €7000 te besteden had zou ik een in nieuwstaat of bijna nieuwstaat verkerende DF ook eerder kopen dan een Bülk 4M (het extra bedrag bovenop de kale nieuwprijs van die laatste is dus omdat er dan nog verlichting in moet).
Ga je kijken wat er nú nieuw te koop is, dan kom je op:
1. DF XL
2. Tuna
3. Snoek L
4. Bülk Mk1
5. Bülk 4M/Urban
6. Quatrevelo
7. A9/M9/W9/W9s
8. Milan GT
In dit lijstje valt de DF XL voor mij inderdaad als eerste af, want zoals ik eerder al zei: de Tuna doet voor mij alles wat de DF doet, en meer.
De Bülk 4M/Urban vallen om dezelfde reden af; de Tuna doet bijna alles wat die fietsen doen (behalve prijs, maar die is met mijn zakelijke ritten en normale jaarkilometrage niet van zo interessant), en meer.
Vervolgens valt de Milan GT af, en eigenlijk om eenzelfde reden: de Bülk Mk1 doet alles dat de Milan GT doet, en meer, op een beetje bagageruimte na maar daarvoor heb ik (straks) de QV.
De Alpha-serie valt voor mij ook af; ze zijn duurder dan de rest, ik weet niets over de betrouwbaarheid, en de specs en eigenschappen neem ik met genoeg zout om de winter mee door te komen want Daniel (zoals sommige Duitsers zeggen: positiv - comparativ - superlativ - Danielativ)
De QV valt uiteraard af want die heb ik dus al.
Blijft over:
2. Tuna
3. Snoek L
4. Bülk Mk1
Hierbij hangt de Bülk sinds de komst van de Tuna en de Snoek L een beetje tussen die twee in, en zou ik die dus niet opnieuw kiezen.
De Tuna is iets praktischer, de Snoek L is iets meer een puur racemonster. De keuze tussen die twee is voor mij een dubbeltje op zijn kant.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 432
1625 x bedankt in 791 berichten
25-Jul-2024, 05:33 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Jul-2024, 05:33 PM door datakneder.)
(25-Jul-2024, 04:39 PM)365cycle schreef: Ga je kijken wat er nú nieuw te koop is, dan kom je op:
1. DF XL
2. Tuna
3. Snoek L
4. Bülk Mk1
5. Bülk 4M/Urban
6. Quatrevelo
7. A9/M9/W9/W9s
8. Milan GT
Ik ben trouwens heel tevreden met, en over, mijn WAW, die ook nog steeds nieuw te koop is.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|