Berichten: 144
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 370
351 x bedankt in 144 berichten
Het viel me bij onderhoud op dat de bovenste ketting op mijn hurricane vrijwel rechtdoor loopt en de ketting rol nauwelijks raakt.
Voor onderhoud had ik hem er af maar vraag me nu af hoeveel die doet. (Behalve (ketting)rolweerstand toevoegen)
Iemand hier ervaring mee?
Berichten: 5.773
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1993
7246 x bedankt in 3570 berichten
02-Aug-2024, 07:11 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Aug-2024, 07:12 AM door Wim -de roetsende.)
Als je lang bent, dan bevinden de kettingbladen zich iets lager. De neuspijp staat namelijk iets schuin naar beneden.
Dat kan ook net het verschil maken.
Als de ketting liggend op groot-groot niets raakt, dan kan de kettingrol weg volgens mij.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 190
Topics: 7
Lid sinds: Jul 2022
Bedankt: 49
403 x bedankt in 183 berichten
De kettingrol zorgt er ook voor dat de ketting minder zijdelings zwiept over de enorme lengte van voor naar achteren. Zie het als een golfbreker. Zonder golfbreker zou ik me kunnen voorstellen dat je ketting er eerder aan de voorzijde afloopt.
Daarnaast neemt de functie van de rol toe zodra je op de fiets gaat zitten, dan zakt de achtervork namelijk lichtjes in de vering en zal de ketting meer een knik krijgen dan onbelast. Zodra je vering een hobbel opvangt wordt dit nog versterkt. En dan doet het er des te meer toe, want de rol is op een tactisch punt nabij het scharnierpunt van de achtervork geplaatst. Je wil je trekkende ketting juist op dit punt hebben bij een geveerde fiets, want anders ga je door het trappen je fiets in (of uit) de vering trekken. Je pompt je energie dan dus in de vering in plaats van in vooruitgang. Als je heel gemoedelijk fietst dan heb je hier weinig last van, naar mate je meer doorfietst zal je er meer last van hebben.
Hoe minder de rol belast wordt, hoe minder weerstand dat deze oplevert, dus ik zou me over de weerstand niet zo druk maken.
Voor de Chamsin die ik nu heb had ik een Nazca Cruiser die de achterste kettingrol ontbeerde, en dat was goed te merken. Snel op het vlakke merktje je het goed, bergop was helemaal niet te doen op die fiets.
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Mijn Hurri, "Sport", 65T voorblad en onderstuur, heeft een vrij serieuze knik daar. Van de M5's heeft de M-Racer ook een echte knik maar de 26/20 is vrijwel rechtdoor maar wel met rol. Ik denk dat die rol er ook zit omdat de fiets achtervering heeft en daar het scharnier daarvan heeft. Zonder die rol kun je weleens een gemeen trekeffect in je ketting krijgen als je over hobbels rijdt.
Berichten: 1.369
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 176
2614 x bedankt in 1229 berichten
Ik denk ook dat het verandert onder belasting en helemaal bij het inveren. Gevolg is dat je zonder rol mogelijk door de buis zaagt met je ketting waaraan het zitje vast zit.
Je zou bij allight / dutch bikebits eens kunnen kijken naar een iets grotere rol, of eentje met tandjes, die iets harder is.
Berichten: 190
Topics: 7
Lid sinds: Jul 2022
Bedankt: 49
403 x bedankt in 183 berichten
(02-Aug-2024, 10:56 PM)Jeroen S schreef: Je zou bij allight / dutch bikebits eens kunnen kijken naar een iets grotere rol, of eentje met tandjes, die iets harder is.
Ik was laatst bij Elan / Challenge omdat de rollen van mijn Chamsin op waren. Aan de trekkant had ik ook een rol met tandjes, op aanraden van Hans zit daar nu een rol met rubber omdat het veel stiller loopt. Wel is het dan noodzakelijk om de rubber preventief te vervangen om de 3000 km. Kost je €1,11 bij Dutch Bike Bits. Als je dat tijdig doet, dan gaat het rolletje zo lang mee tot de lagers op zijn. Eentje met tandjes slijt in en gaat dan nog meer geluid maken.
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton