Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afsluitdijk
#53
Afgelopen weken heb ik inmiddels 4 keer gebruik gemaakt van de fietsbus over de Afsluitdijk.
[Afbeelding: 20210720224255-acc0874e-me.jpg]
Fietsbus Afsluitdijk bij Kornwerderzand

Sommige chauffeurs nemen mij en mijn ligfiets zonder morren mee in de bus. Een enkele chauffur meldt dat ik mij had moeten aanmelden. De laatste rit was wel een dieptepunt. Gelukkig werd mijn fiets toch meegenomen. Het is van tweeën één. Of je laat dat gezeur langs je afglijden in onverschilligheid of je meldt je aan bij Arriva. Komend weekend ga ik weer naar Texel en heb besloten mij maar aan te melden. Dat betekent wel dat ik eerst naar Harlingen-Haven ga met de trein en vandaar ga fietsen. Dat is ongeveer 15 km en is in een uur gemakkelijk te doen. Dus ik kan mij voor de bus ruim een uur na aankomst in Harlingen-Haven aanmelden. Je moet wat marge nemen tenslotte.
Afgelopen weekend (16 juli 2021) reed de trein naar Harlingen-Haven niet vanwege een storing in een brug. Toen ben ik maar gaan fietsen vanaf Leeeuwarden. Dat was mij eigenlijk wel bevallen. Maar met de aanmelding voor de fietsbus gaat dat naar mijn idee niet omdat dat er te veel fluctuatie in een fietsrit van ruim 40 km zit. Als  de trein komende vrijdag weer niet rijdt dan is het overmacht, wmb.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#54
Waarom moet je je aanmelden? Jouw fiets is niet veel groter of kleiner dan een normale fiets, toch?
Antwoord }
Bedankt door:
#55
Ik heb mij er ook over opgewonden. Het was de laatste chauffeuse wel heel duidelijk dat ik het er niet mee eens was. Ik vond en vindt het flauwekul. Gelukkig werd ik bijgestaan door een vakantiefietser die thuis nog een Roulandt heeft staan.

Maar enfin, het verhaal gaat verder. Ik heb mij vanochtend telefonisch tot het loket van de Afsluitdijk gewend. Een vervoerder zou contact met mij opnemen. Dat gebeurde vanmiddag tijdens het fietsen. De man had een probleem. Hij moest om ongeveer dezelfde tijd ook iemand ophalen. Ik zei dat mijn fiets daar nog gemakkelijk bij kon. Dat beaamde hij maar zijn auto had maar plaats voor 1 extra persoon naast de chauffeur. Ik zei dat mijn fiets gemakkelijk in de fietsbus paste. De afspraak is nu dat ik probeer om de fietsbus te nemen en als dat niet lukt mag ik hem bellen. Dat is prettig geregeld.

Ik heb nu wel extra argumenten: Het is belachelijk dat ervoor mijn fiets apart vervoer wordt geregeld. Hij kan er gemakkelijk bij in de fietsbus. Het heeft nog nooit een probleem met laden gegeven. Ook niet toen het druk was.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#56
Op de nieuwspagina van ligfiets.net:

Afsluitdijk mogelijk een paar weekenden openWe hebben het al een tijdje niet meer over gehad maar er is weer, weliswaar piepklein, nieuws van Rijkswaterstaat over fietsers die de Afsluitdijk willen bedwingen. 'In 2024 en 2025 moet het mogelijk zijn om in ieder geval een aantal weekenden in het jaar het fietspad open te stellen. De komende periode onderzoeken Rijkswaterstaat en bouwconsortium Levvel de mogelijkheden om iets dergelijks al in 2023 te doen.' Verwachting: 'Het fietspad gaat weer open zodra het veilig kan […] Dan gaan het bestaande en het nieuwe fietspad open. Dit kan pas als de aanleg van de nieuwe spuisluizen en de renovatie en versterking van de bestaande spuisluizen zijn afgerond. Dit is naar verwachting in 2025.'
En Rijkswaterstaat kennende over de verwachte verwachtingen…
Antwoord }
Bedankt door:
#57
"In 2024 en 2025 moet het mogelijk zijn (...) een aantal weekenden (...) onderzoeken de mogelijkheden iets dergelijks in 2023."  Het klink allemaal boterzacht. Op zijn best wordt hetzelfde als in 2019. Het waren toen een paar weekenden en daarna was het gebeurd. Ik had destijds het geluk dat ik toevallig toen een terugtocht had gepland van Texel.
De fietsbus bevalt mij niet. Meestal gaat het prima en is de chauffeur soepel en gaan er zelfs brommers en scooters mee, maar ik heb het vorig jaar helaas slecht getroffen met een chauffeur.
Ik ben echter verhuisd en de Afsluitdijk ligt nu op een km of 13 van mijn huis. Gelukkig hen ik nu een mini ligfiets die ver binnen de maten van wat toegestaan schijnt te zijn. Ik ga het proberen als de temperaturen wat aangenamer zijn.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#58
Een groot artikel op de site van de Fietsersbond gedateerd 8 augustus 2024. Klik hier om het te lezen!
Ook een overzicht van waar tot je kan fietsen: Vanaf Friesland tot Kornwerderzand. Dan moet je de fietsbus nemen tot Breezanddijk en daar kun je dan fietsen tot Monument Afsluitdijk en vandaar weer de fietsbus naar Den Oever. Het einde van de werkzaamheden staat gepland ergens in 2030 maar dat is uiterst onzeker. Het kan echt nog later worden.
Tot zover de verkorte weergave van het artikel van de Fietsersbond.

Nu mijn ergernis

Ligfietsen mogen niet mee in de fietsbus. dat is niet veranderd. Op geen enkele manier is er een verruiming van de voertuigentype die mee mogen in de Fietsbus. Ook niet nu afstanden zijn verkort en werkzaamheden dramatisch uitlopen.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Tijanus
#59
Inderdaad jammer. Over de vluchtstrook van de A7 is ook geen optie.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
#60
Dit staat op de site van Arriva:


Let op: Bromfietsen en scooters mogen helaas niet mee in onze fietsbussen i.v.m. de veiligheid. Reis je met een bromfiets, scooter of een brommobiel, velomobiel, ligfiets, etc. dat te groot is voor de fietsbus? Of ander bijzonder vervoer? Vraag dan twee werkdagen van tevoren alternatief vervoer aan door een mail te sturen naar Loket Afsluitdijk via het volgende emailadres: loket@deafsluitdijk.nl of bel met 0800-6040.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#61
Ha, ik ben van het voorjaar met mijn hurricane met de fietsbus gegaan. Geen moment over nagedacht dat het wel eens niet zou mogen en ook bij de bus geen problemen of überhaupt opmerkingen gehad. Het is pas nu dat ik leer dat dat dus blijkbaar eigenlijk niet mocht. (Wat ik net als bij de NS overigens een debiele regel vind)

2030 duurt ook echt nog wel héél erg lang
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#62
Heb twee weken terug nog een rondje IJsselmeer gedaan, idd met speciaal vervoer de afsluitdijk over.
Was niet helemaal goed gegaan met de reservering, het garagebedrijf had het mailtje gemist, verzoek was ook een beetje last minute door mij ingediend.
Je fietst naar Den Oever, naar het garagebedrijf, Quest wordt ingeladen, en bij Kornwerderzand weer uitgeladen.
Prima service, evt met een bakje koffie.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#63
Als je 1 keer van de fietsbus gebruikmaakt krijg je geen opmerkingen. Doe je het 2 keer en je treft dezelfde chauffeur, dan heel vaak wel.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#64
(08-Aug-2024, 02:37 PM)Tom Fekkes schreef: Dit staat op de site van Arriva:


Let op: Bromfietsen en scooters mogen helaas niet mee in onze fietsbussen i.v.m. de veiligheid. Reis je met een bromfiets, scooter of een brommobiel, velomobiel, ligfiets, etc. dat te groot is voor de fietsbus? 

Er staat een vraagteken. De vraag wordt dus aan jou gesteld. 

Indien jij jouw ligfiets niet te groot vindt, dan mag je dus gewoon mee.

Een vm vind ik sowieso zelf ook best groot.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#65
Helaas, helaas!

https://deafsluitdijk.nl/fietsbus-dienstregeling/ schreef:De volgende voertuigen kunnen niet mee met de fietsbus: een tandem, bakfiets, velomobiel, ligfiets, bromfiets, brommobiel, scooters -of een ander klein voertuig dat op benzine rijdt. Ook elektrische scooters kunnen niet mee met de fietsbus.
(bron)
Groet,

Marco
Antwoord }
#66
(08-Aug-2024, 01:00 PM)Roepers schreef: Dan moet je de fietsbus nemen tot Breezanddijk en daar kun je dan fietsen tot Monument Afsluitdijk en vandaar weer de fietsbus naar Den Oever. Het einde van de werkzaamheden staat gepland ergens in 2030 maar dat is uiterst onzeker. Het kan echt nog later worden.

Pfft.
28 mei 2032 klinkt wel als een mooie datum Smile

Toch wel meer dan een beetje genant dat die dijk in vijf jaar tijd gebouwd kon worden, door een Nederland wat nog herstellende was van stormvloed (1916), voedselrellen (1917-1918) en Spaanse Griep (1918). En nu, een eeuw later, is er kennelijk minstens elf jaar nodig voor een opgeleukte ophoging ervan.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Pphaan34
#67
En de bouw ging met de hand!!
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#68
Met theelepeltjes, begreep ik. Wink
Werkverschaffing, toch?
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door:
#69
Maar ja, je kan er om lachen, maar wat er nu gebeurt is natuurlijk schandalig!!
Fouten in de sluisberekening, uitloop van werkzaamheden van jaren.

Geef dan maar de tijd van de theelepeltjes terug.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#70
En de automobilist mag natuurlijk niet gehinderd worden door de werkzaamheden, dus fietsers en voetgangers zijn weer eens het slachtoffer. Zelfs een paar weekenden per jaar fietsers in plaats van auto's is onmogelijk.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#71
Misschien een goed idee om de datum dat het weer open is (28 mei 2032 blijkbaar), massaal erover heen te gaan fietsen, als statement (en mooi uitje).
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#72
Met een flinke groep fietsers gewoon midden over de Afsluitdijk iedere zaterdag vanaf nu zou ook een aardige statement zijn ...
Antwoord }
#73
Als Belg ben ik niet helemaal mee. Waarom is de Afsluitdijk afgesloten?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#74
Ik ben blij dat ik in 2018 eens die dijk over gefietst ben, toen het nog gewoon kon.

Wat een werkelijke farce is dit organisatorisch eigenlijk...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#75
(08-Aug-2024, 08:51 PM)bucovaina schreef: Als Belg ben ik niet helemaal mee. Waarom is de Afsluitdijk afgesloten?

De dijk moest worden versterkt en tegelijkertijd moest de dijk ook meer vissen door kunnen laten.  Het autoverkeer moest minimaal last hebben en daarom zijn de werkzaamheden vanaf het fietspad uitgevoerd. Fietsers konden met de gratis fietsbus.  Nu blijken er een paar rekenfoutjes in te zijn gemaakt en lopen de werkzaamheden bij de spuisluizen uit. En ook nu weer moeten de fietsers met de bus. En verruimt men de mogelijkheden voor ander vervoer niet. Ik ben wel voor een veertje die om de sluizen heen vaart. Mogen brommobielen en de hele rataplan ook mee.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT
#76
Qua veer kan je ook gewoon vanuit Enkhuizen naar Stavoren. Dat ga ik deze zomer maar eens een keertje doen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#77
Wat heeft dat met de Afsluitdijk te maken?
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door:
#78
@Roepers: thanks voor de uitleg!
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Tussendoor zal ik hi...Hoekie — 09:16 AM
Medeliggers onderweg
Over anderhalf uur h...Wim -de roetsende — 07:43 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat mijn hurrica...Wim -de roetsende — 07:41 AM
Nog wat kleine annoyances met de Bülk
De remmen schokk...Wim -de roetsende — 07:37 AM
Buelk racing hood en warm weer
Bochten rijden in ee...Arend-Jan — 07:20 AM
Hoe bewaren jullie jullie racekappen?
De lange racekap van...Arend-Jan — 07:10 AM
Nog wat kleine annoyances met de Bülk
Dat een remtrommel '...Arend-Jan — 07:01 AM
Stoel Quest perforeren: hoeveel? Hoe gr...
Ik heb dat bij mijn ...Arend-Jan — 06:54 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat mijn hurricane...Boyd Maduro — 01:52 AM
Fietser.be interview
Bedankt voor het del...Hoekie — 11:19 PM
Slechtste weg om te fietsen die je bent...
Mijn nieuwste aanwin...Lopopodium — 11:06 PM
QV 209 is eindelijk geland
Mooie fiets idd.  ...Hoekie — 10:53 PM
Medeliggers onderweg
In een tocht van 202...Lopopodium — 10:50 PM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag bij Herbai...Roepers — 09:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...mijn QV weer thui...Atrike — 08:27 PM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag bij Kampen...Atrike — 08:23 PM
Medeliggers onderweg
Vanmorgen net ten no...Fietsbennie — 07:28 PM