Buelk racing hood en warm weer
|
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
Eergisteren dus mijn nieuwe VM gaan afhalen. Mijn vrouw heeft ook even proef gezeten. Alles is op mijn maat afgesteld, maar we hebben ervoor gezorgd dat zij er ook mee kan rijden, zou ze zo willen. Pas nadat ze naar huis reed, viel onze "euro" dat ze met de wagen was en de andere kappen mee had kunnen nemen . Met het inladen, kwamen we erop dat we de korte kap er niet in kregen zonder te duwen en mogelijk beschadigingen tot gevolg. Goed, ik dus naar huis met de racekap ( uiteraard ).
Maar nu vraag ik me af, wat zou ik morgen doen? Het wordt hier 34C. Zou ik het erop wagen en gewoon toch met de racekap op rijden? Of beter maar badkuip modus?
Ik kan de racekap altijd op het werk laten liggen, mocht het toch echt te warm zijn.
Berichten: 853
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 436
1626 x bedankt in 792 berichten
11-Aug-2024, 06:13 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Aug-2024, 06:13 AM door datakneder.)
(11-Aug-2024, 05:19 AM)bucovaina schreef: Maar nu vraag ik me af, wat zou ik morgen doen? Het wordt hier 34C. Zou ik het erop wagen en gewoon toch met de racekap op rijden? Of beter maar badkuip modus?
Ik kan de racekap altijd op het werk laten liggen, mocht het toch echt te warm zijn.
Ik heb gisteren met mijn dochter op de racefiets een klein tochtje gemaakt. Ondanks het lage tempo had ik toch behoorlijk zweet op de rug, ik zweet nogal makkelijk. Als ik alleen rijd, heb ik altijd de kap op en na gisteren is de twijfel bij mij helemaal weg. Ik voel me kaal zonder kap. Maar hele volksstammen zijn juist blij als het weer het toelaat zonder kap te rijden.
Dus... je zult er zelf achter moeten komen tot welke groep je behoort.
Berichten: 346
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 180
1027 x bedankt in 342 berichten
Zeker bij een nieuwe fiets (die je nét hebt bedoel ik, nieuw/tweedehands maakt hiervoor niet uit) zou ik altijd adviseren om de eerste ritten zonder kap te doen (ook als het heel slecht weer / koud zou zijn). Gewoon omdat je moet wennen aan die fiets, en je simpelweg beter overzicht hebt zonder kap dan met.
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
kJa daar valt natuurlijk wat voor te zeggen. Peter zei het me ook dat hij "beginnelingen" altijd aanraadt om zonder kap te rijden. Langs de andere kant, ken ik de route al wel even.
En echt wel verleidelijk om toch die racekap erop te zetten om het verschil in tijd met de Questen te kunnen vergelijken
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
11-Aug-2024, 09:09 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Aug-2024, 09:15 AM door Wim -de roetsende.)
(11-Aug-2024, 08:59 AM)bucovaina schreef: En echt wel verleidelijk om toch die racekap erop te zetten om het verschil in tijd met de Questen te kunnen vergelijken
Ik zou gewoon eerst eens even heel rustig aan doen. Ga eerst eens wennen aan je vm, voordat je snelheidsrecords wilt gaan halen.
Ik lees nu al snelheden van jou die de meeste mensen zelden met hun vm halen. Het komt echt wel goed.
Er zijn veel vm-rijders die met hun bijna nog nieuwe vm over de kop zijn gegaan. Dan ziet de vm er opeens toch een stuk minder mooi en gelikt uit.
Of zou het met een lease-vm anders voelen dan moet een zelf gekochte?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
Je kan de kap er bij een Bülk ook helemaal af laten he. Wordt ie echt niet langzaam van, ik heb met zo'n badkuip weleens 50 gemiddeld gereden (60 kruis).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
Ik zou ook zeggen, laat die kap er maar af. Het overzicht wordt duidelijk minder, je bent toch wat beperkt in het zicht om je heen. Verder worden ook geluidssignalen nagenoeg volledig geblokt. Je hoort een auto ook niet meer naderen. Verder heb je meer herrie, omdat de geluiden uit de fiets niet weg kunnen en onder de kap blijven hangen. De aandrijving maakt ineens meer lawaai.
Bij 34 graden is het onder zo'n kap wel te doen zolang je rijdt. Op het zwarte asfalt in de zon voor het stoplicht verandert dat binnen seconden in een solarcooker. Dan kun je de kap wel even open gooien, maar toch.
Ik sluit me ook bij Wim aan, het nieuwe snelheidspotentieel is heel fijn, maar zoveel ervaring heb je nog niet. Het zou dus goed kunnen dat je op een bepaald moment toch even een foute inschatting maakt. Als in "peperdure auto in puin tijdens proefrit". Eventjes iets te overmoedig... Bouw het rustig op.
Berichten: 2.742
Topics: 93
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2940
3242 x bedankt in 2248 berichten
11-Aug-2024, 12:51 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Aug-2024, 12:52 PM door Hardloper.)
(11-Aug-2024, 10:26 AM)Jeroen S schreef: Ik sluit me ook bij Wim aan, het nieuwe snelheidspotentieel is heel fijn, maar zoveel ervaring heb je nog niet. Het zou dus goed kunnen dat je op een bepaald moment toch even een foute inschatting maakt. Als in "peperdure auto in puin tijdens proefrit". Eventjes iets te overmoedig... Bouw het rustig op.
Ik zou dit advies ook niet negeren
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 258
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 343
772 x bedankt in 254 berichten
De Bulk is goed geventileerd en je zult het wel overleven, maar. je wilt kennelijk voluit gaan en dan wordt het toch echt heel erg warm daarbinnen. Badkuip rijden is veel lekkerder bij heet weer.
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
Blijkbaar geven ze plaatselijk 38 graden. Misschien reden op zich om toch maar badkuip-modus te gaan.
Ik wil wel eens voluit. Maar tijdens de werkweek kan ik dat moeilijk. Toch zeker niet als ik de dag ook weer omdoet woon-werken. Mijn conditie is niet goed genoeg dat ik er geen last van heb. Mocht ik er geen last van hebben, zou ik wel voluit gaan denk ik
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(11-Aug-2024, 12:51 PM)Hardloper schreef: Ik zou dit advies ook niet negeren
Hij gaat het sowieso negeren
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
Eerlijk? Ik denk dat als er geen 38 graden was voorspeld dat ik het inderdaad genegeerd had. De rest van de week geven ze maar 23-24 graden dus ga ik dat waarschijnlijk wel negeren
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(11-Aug-2024, 09:09 AM)Wim -de roetsende schreef: Of zou het met een lease-vm anders voelen dan moet een zelf gekochte?
Dan blijft deze vraag staan.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
Wat mij betreft is er niet echt een verschil. Ik rij ermee rond en ik weet dat hij op papier van de lease-maatschappij is, maar dat boeit me niet. Hij staat hier en ik ben de "eigenaar". Althans in mijn hoofd. Bedoeling is dat ik hem achteraf ook echt ga overkopen.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(11-Aug-2024, 08:44 PM)bucovaina schreef: Wat mij betreft is er niet echt een verschil. Ik rij ermee rond en ik weet dat hij op papier van de lease-maatschappij is, maar dat boeit me niet. Hij staat hier en ik ben de "eigenaar". Althans in mijn hoofd. Bedoeling is dat ik hem achteraf ook echt ga overkopen.
Dus genoeg redenen om er voorzichtig mee te zijn en 'm heel te houden als beginnende vm-rijder
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
Idd!
Morgen eerste echte rit met de Bülk aar het werk. Spannend .
Maar ik vermoed dat het allemaal wel mee zal vallen. Ik ken deze route al meer dan 2 jaar met de stromer en sinds mei met de Quest. Dus de plekken waar je met een vm extra voorzichtig moet zijn, ken ik ondertussen al wel. Tenminste, dat hoop ik . Ik vermoed dat het verschil gaat zijn dat ik morgen gewoon wat sneller op het werk/thuis ga zijn. En mogelijk heb ik ook wat minder inspanning gedaan.
Ook benieuwd naar de vermogenspedalen. Dan krijg ik eens inzicht hoeveel ik trap en wat ik voel bij welk wattage. Dat gaat me ook een beter inzicht geven in mijn conditie.
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
12-Aug-2024, 11:50 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Aug-2024, 12:11 PM door bucovaina.)
Heel fijn, Peter is vannacht na zijn werkzaamheden met de velomobiel tot bij mij thuis gereden en heeft de 2e kap (half-toe waar de schuimpkap in past) op de tuintafel achter gelaten. Kon ik dus toch nog open rijden en iets betere aerodynamica.
Maar nu moet ik toch eens met warmtebeeldcamera in de vm kijken na een rit. Er móet in de Bülk ergens een klein motortje in zitten. (just kidding ). Maar wat gaat dat ding snel man! .
Heen vandaag 1:05 gedaan en nog ergens stil gestaan, dus ik denk dat ik nog onder het uur geraak. Eerder deed ik 1h20min heen. Goed, eerlijk is eerlijk, er was toch iets in mij dat me harder deed trappen dan gemiddeld . Cruise snelheid afhankelijk van waar zat ik ergens tussen 37km/h en 45km/h. Wat afhankelijk van de hellig/asfalt. Gaat best heel hard in vergelijking met beide Questen waarmee ik dus eerder reed. Gemiddeld 74W getrapt.
Ook klimmen gaat een PAK beter dan ervoor. Ik moet het nog allemaal even laten bezinken, maar ik schrijf nog wel eens een uitgebreide review van mijn persoonlijke bevindingen. Maar ik ben wel verrast hoe snel 'ie is.
En mijn god!! ik was nog vergeten dat het begin van mijn rit met de kleinste op schoot was. Ik ben hem nog eerst aan de crèche gaan afzetten, binnen geweest en verder door gereden naar het werk. Dat stond dus ook allemaal mee geregistreerd als die 1h5min. Zonder heel dat afzetten is het 58min44s. I'm starstruck and flabbergasted .
Ik zou het nog eens moeten opzoeken, maar volgens mij reed ik eerder met de carbon Quest 1h20min en met de 20" fibre Quest 1h30min naar het werk. En 1h10 terug naar huis, 1h20 met de fibre Quest. Mjn record ooit naar huis (terugrit is bergaf dus altijd sneller) was ergens een paar seconden onder het uur.
Ik weet niet hoe het komt, maar dit is echt van een andere orde! Ik ben er half niet goed van .
Berichten: 2.742
Topics: 93
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2940
3242 x bedankt in 2248 berichten
12-Aug-2024, 01:37 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Aug-2024, 01:37 PM door Hardloper.)
(12-Aug-2024, 11:50 AM)bucovaina schreef: Ik weet niet hoe het komt, maar dit is echt van een andere orde! Ik ben er half niet goed van . Ik zal je het adres wel even appen. Waar je de VM kan achterlaten. Aangezien je er niet goed van bent.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(12-Aug-2024, 01:37 PM)Hardloper schreef: Ik zal je het adres wel even appen. Waar je de VM kan achterlaten. Aangezien je er niet goed van bent. Misschien wil Bucovaina wel ruilen voor je QV.
Berichten: 2.742
Topics: 93
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2940
3242 x bedankt in 2248 berichten
12-Aug-2024, 04:37 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Aug-2024, 04:42 PM door Hardloper.)
(12-Aug-2024, 02:11 PM)Bacchus schreef: (12-Aug-2024, 01:37 PM)Hardloper schreef: Ik zal je het adres wel even appen. Waar je de VM kan achterlaten. Aangezien je er niet goed van bent. Misschien wil Bucovaina wel ruilen voor je QV. Kan hij willen. Maar ik ga die van mij niet wegdoen. Zou eerder een snelle VM er naast willen.
Even serieus, door heel de ontwikkelingen van de QV. Dat het misschien nooit meer in productie komt, gaat mijn QV echt niet weg. Voor de vakanties waar ik van houd, dus ook lekker de bergen in. En dan rugzak op de rug en lekker rondtrekken. Dat is niet iets wat zo makkelijk gaat met een Buelk / Tuna / Milan GT / Snoek L etc. Want hoe stop ik mijn rugzak weg. En alle andere bagage die ik mee wil nemen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
Haha, 't is nog wat snel om conclusies te trekken na ~50km Bülken maar ik ben echt wel gelukkig. Ik hoef er voorlopig geen QV bij . Al moet ik zeggen dat het transport van de kleinste (net 2j) in de Bülk niet eenvoudig was deze ochtend. Had zelfs nog 2x het deksel per ongeluk op zijn hoofd laten vallen . Het leek leek me toch gemakkelijker te gaan met de Quest al vond zoonlief het uiteindelijk wel leuk om op papa's schoot te zitten en zo naar de opvang te rijden .
Over 3 jaar kan ik weer gaan kiezen, de kans is reëel dat er dan een complementaire VM (zoals de QV) bij komt.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(12-Aug-2024, 04:37 PM)Hardloper schreef: En alle andere bagage die ik mee wil nemen.
Een beroemde uitspraak die aan meerdere personen wordt toegeschreven is:
"Dat wat je niet meeneemt is mooi meegenomen."
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.742
Topics: 93
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2940
3242 x bedankt in 2248 berichten
12-Aug-2024, 05:42 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Aug-2024, 05:43 PM door Hardloper.)
Geen idee in hoeverre dit goed werkt, maar dit zou een optie kunnen zijn:
Maar ik zou wel zorgen dat het voldoende zichtbaar is voor verkeer achterop. Want je wil niet dat je kroost iets overkomt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(12-Aug-2024, 05:42 PM)Hardloper schreef: Geen idee in hoeverre dit goed werkt, maar dit zou een optie kunnen zijn:
Maar ik zou wel zorgen dat het voldoende zichtbaar is voor verkeer achterop. Want je wil niet dat je kroost iets overkomt.
Daar heb ik jarenlang mee rondgereden achter mijn Baron.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 164
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
352 x bedankt in 159 berichten
(12-Aug-2024, 05:44 PM)Wim -de roetsende schreef: (12-Aug-2024, 05:42 PM)Hardloper schreef: Geen idee in hoeverre dit goed werkt, maar dit zou een optie kunnen zijn:
Maar ik zou wel zorgen dat het voldoende zichtbaar is voor verkeer achterop. Want je wil niet dat je kroost iets overkomt.
Daar heb ik jarenlang mee rondgereden achter mijn Baron.
En ik vorige week de hele week achter mij M-Racer. Werkt perfect en met een lampje achterop ben je volgens mij goed genoeg zichtbaar.
Berichten: 2.742
Topics: 93
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2940
3242 x bedankt in 2248 berichten
(12-Aug-2024, 05:44 PM)Wim -de roetsende schreef: Daar heb ik jarenlang mee rondgereden achter mijn Baron.
Is dit een serieuze optie om achter een Buelk / Milan SL / QV etc te hangen? Of heb je dan toch te weinig controle ermee om met een Velomobiel rond de 35 a 40km/u veilig je kind / neefje / nichtje te vervoeren? Aangezien de TS zijn kind graag per VM vervoert en aangezien ik oom word. is dit voor ons beide relevant. Wanneer mijn broer namelijk zo'n fietskar zou hebben, dan zou ik wel willen weten of het verantwoord is dat ik op deze manier mijn neefje kan vervoeren. Zonder heel mijn fiets te hoeven verbouwen met kinderzitje etc. Want dan heb ik al 2 andere zitjes nodig.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|