Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
12V halen uit een powerbank (USB-C-poort)
#1
Ik wil voor mijn Quest een 2e 12V accu (~5000mAh (dus 216 kJ)) erbij hebben en kan eentje bij Velomobiel kopen (55 euro), maar er zijn tegenwoordig ook allemaal powerbanks van ~20.000mAh (gerekend op 5V, dus 360kJ)) die met USB-C  stekkers variabele spanningen kunnen leveren: 5V, 12V en 20V.  Vaak ben je al voor 3 tientjes klaar, maar (en dat vind ik belangrijker) je hebt er vaak ook nog één of twee USB-A outputpoorten bij.
 
Die 12V uit zo’n USB-C-poort is leuk, want is precies mijn gevraagde boordspanning, maar hoe krijg je die in je velomobiel? Is hier ervaring mee?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Met zoiets zou het moeten lukken.

https://www.temu.com/ul/kuiper/un9.html?...gIZsvD_BwE
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(23-Aug-2024, 01:56 PM)GHOOGEN schreef: Met zoiets zou het moeten lukken.

https://www.temu.com/ul/kuiper/un9.html?...gIZsvD_BwE
Intrigerend dingetje (5V in, 1-24V uit), maar max 3W en daar kom ik er niet mee
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(23-Aug-2024, 01:56 PM)GHOOGEN schreef: Met zoiets zou het moeten lukken.

https://www.temu.com

Bij Temu  Doh Huh Rolleyes
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Veloquest , 365cycle
#5
(23-Aug-2024, 02:13 PM)Wim -de roetsende schreef:
(23-Aug-2024, 01:56 PM)GHOOGEN schreef: Met zoiets zou het moeten lukken.

https://www.temu.com

Bij Temu  Doh Huh Rolleyes

Hoe betrouwbaar is webshop TEMU? - Radar - het consumentenprogramma van AVROTROS

Maar misschien kan @Veloquest even delen welke accu hij in zijn Milan heeft. Want dan heb je toch ook wel voldoende stroom. Mijn 2 accu's van 5000mAh passen toch wel zo'n 4 a 6x erin verwacht ik. Hij was volgens mij langer dan een school liniaal van 30cm Angel
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#6
(23-Aug-2024, 03:31 PM)Hardloper schreef:
(23-Aug-2024, 02:13 PM)Wim -de roetsende schreef:
(23-Aug-2024, 01:56 PM)GHOOGEN schreef: Met zoiets zou het moeten lukken.

https://www.temu.com

Bij Temu  Doh Huh Rolleyes

Hoe betrouwbaar is webshop TEMU? - Radar - het consumentenprogramma van AVROTROS

Maar misschien kan @Veloquest even delen welke accu hij in zijn Milan heeft. Want dan heb je toch ook wel voldoende stroom. Mijn 2 accu's van 5000mAh passen toch wel zo'n 4 a 6x erin verwacht ik. Hij was volgens mij langer dan een school liniaal van 30cm Angel

ik denk dat mijn accu wat te groot is. Maar ik heb dus nog een batterij liggen die te klein is voor de bafang motor. Maar groot genoeg is om lang stroom te hebben in de fiets. En ik heb een omvormer er tussen liggen die van 36v terug brengt naar wat je zelf wilt. En die omvormer is ook heel fijn bij de quest xs want daar gebruik ik alleen de batterij voor mijn ondersteuning om overal stroom op te hebben.
Antwoord }
#7
Je hoeft hem ook niet bij Temu te kopen.
Het is in ieder geval te koop.
Antwoord }
#8
Deze doet het ook, en is van een betrouwbaar merk.:
https://www.adafruit.com/product/5450

Er is alleen een dikke “maar”: de usb-C bron moet voldoen aan de PD (power delivery) specificatie. Dat betekent dat hij zelf is staat moet zijn de gewenste spanning te leveren, die kabel is geen magische spanning converter, hij vertelt alleen maar tegen de bron welke spanning hij wil hebben. Heel veel powerbanks kunnen dit niet, of kunnen maar een aantal van de spanningen.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Je krijgt dan wel weer een tweede stekker probleempje, want de stekker van de Velomobiel.nl accu is anders als die van de Powerbank. Zo gek duur zijn ze daar echt niet met de accu's hoor. Je kunt ook in de modelbouw wereld zoeken naar accus voor oplaadbaar speelgoed, daar zijn ook vergelijkbare te vinden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , AndredeBoer
#10
Dat van die stekkervormen was me bekend en het gaat me niet om die laatste twee tientjes. Wel om een reguliere powerbank als Velomobielvoeding te gebruiken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Met een powerbank heb je een behoorlijke accu met BMS die simpel te laden is en ook nog wat usb a uitgangen heeft. Ik vindt dat idee zo gek nog niet. Maar als je bij de 20 Ah accu’s kijkt, zijn de specificaties veelal onduidelijk. Ik denk dat je een laptop powerbank moet nemen om enigszins zeker te zijn dat er 12 v uit komt, hoewel laptops meestal met hogere spanningen werken.
Ik kan bijna nergens vinden welke spanningen powerbanks ondersteunen, maar ik heb niet lang gezocht.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , AndredeBoer
#12
(24-Aug-2024, 07:30 PM)Merijn schreef: Met een powerbank heb je een behoorlijke accu met BMS die simpel te laden is en ook nog wat usb a uitgangen heeft. Ik vindt dat idee zo gek nog niet. Maar als je bij de 20 Ah accu’s kijkt, zijn de specificaties veelal onduidelijk. Ik denk dat je een laptop powerbank moet nemen om enigszins zeker te zijn dat er 12 v uit komt, hoewel laptops meestal met hogere spanningen werken.
Ik kan bijna nergens vinden welke spanningen powerbanks ondersteunen, maar ik heb niet lang gezocht.

Ha Merijn
zie mijn inleidende tekst. Volgens mij kan USB-C 5, 12 en 20V leveren, afhankelijk van wat de poort 'voelt'. En dat laatste wordt electronisch geregeld. Dus als je de juiste electronica hebt (die dus het signaal geeft: "lever 12V aub") dan zou je er moeten zijn. Jouw link is volgens mij heel bruikbaar. Als er andere ideeen (of ervaringen!) zijn, lees ik het graag. 
De electrische zaken in een velomobiel zijn niet zo enorm spanningsgevoelig. Mijn accu werkt tussen de 12,6 (dacht ik) Volt (vol) en ~9,5 Volt (richting leeg). Komt 'ie daar onder, dan toetert 'ie niet meer zo hard en weet ik dat ik 'm weer op moet laden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Ik weet niet hoe goed je in de elektronica zit. USB-c  is een uitgebreide standaard, en PD (power delivery ) is daareven deel van. Maar niet alle USB devices ondersteunen ook alle delen van de standaard. Als voorbeeld: een klein usb c ladertje gemaakt voor telefoons kan over het algemeen niet meer dan 5 v leveren.
En powerbank waar twee lipo cellen in serie zitten, is intern 7.4 volt. Daar gaat niet op magische wijze 12 volt uit komen, tenzij ze daar nog een boost converter bij stoppen. Dat is voor die powerbanks ook niet nodig omdat ze bedoeld zijn voor kleine dingen als telefoons en gps , die prima met 5 volt uit de voeten kunnen.
Vandaar mijn opmerking over laptop powerbanks, die leveren wel hogere spanningen, maar niet noodzakelijkerwijs 12 volt. Een leverancier kan er een maken die alleen 5 volt en 20 volt levert, en volgt dan nog altijd de usb c standaarden.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , AndredeBoer
#14
Ik ben geen electronicus, maar weet wel dat je idd niet magisch 7,4V naar 12V kan optoveren. Heb net e.e.a. doorgemeten. Bij 11,1V vraagt de lamp 0,39A. Lamp + toeter: 0,92A. Dus maximaal ruim 10W. Met nog een nieuw te monteren achterlampje wordt dit max 13 W.
Ik heb o.a. https://tweakers.net/pricewatch/2092282/...ificaties/ op het oog. Deze heeft PD2.0 en tweakers mat (meette?) rond 22W op USB-A en USB-C bij verschillende spanningen (9 en 12V), bij 5V rond de 17W. In ieder geval: het beestje lijkt toch te kunnen optoveren tot 12V (tenzij er vier Li-cellen in zitten, dan zit je intrinsiek op 14,8V - en is het geen óptoveren)
Kortom: zo'n twee-tientjes Re-load van 20.000mAh lijkt me wel wat. Ik denk dat ik jouw eerder genoemd snoertje aanschaf, die moet je powerbank 'uitnodigen" om 12V te gaan leveren.

Vraag (vrees) die ik nog wel heb is hoe lang het duurt voor de powerbank stabiel 12V levert. Ik heb filmpjes gezien waarin zo'n ding op 5V begint en na 1-2s op 12V overspringt. Niet handig voor mijn claxon. Maar ik rijd altijd met licht aan, dus ik hoop/verwacht dat alles enkele tellen nadat ik de Quest-hoofdschakelaar aan zet, stabiel is.

Kan iemand mij betrappen op een denkfout en/of zie ik wat over het hoofd?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Lightbulb 
Ik gebruik sinds ik de Snoek heb een 20Ah USB powerbank die PowerDelivery (PD) doet, in combinatie met een 12V trigger 

Werkt bijna perfect: alhoewel de powerbank ruim voldoende stroom (3A bij 12V) kan leveren gaat de koplamp uit op het moment dat ik de knipperlichten gebruik. Ik heb het brute force opgelost met een tweede powerbank, eentje voor de koplamp en eentje voor de rest. Met een schakelaar zodat ik kan makkelijk kan wisselen en niet halverwege de nacht de koplamp uitgaat en ik dan geen stroom meer heb voor de knippers en klaxon.

Erg tevreden mee, powerbanks kun je ook nog eens ergens anders voor gebruiken en mocht je je lader vergeten zijn dan is de kans een stuk groter dat je iemand met een USB-C lader vind dan iemand met een velomobiel-specifieke lader.

Wel even opletten: dat een powerbank PD ondersteunt wil niet zeggen dat'ie ook 12V ondersteunt, ik heb wel eens gezien dat wel 5V/9V/20V output werd gespecificeerd maar dat 12V ontbrak. En je moet dus kijken naar het amperage bij elk voltage. Mijn powerbank geeft aan maximaal 65W output te kunnen geven maar dat is bij 20V, bij 12V krijg je maximaal zo'n 36W (wat zat is voor een koplamp).

Oh, en ik heb nooit 2 seconden hoeven wachten, de klaxon brult instantaan Big Grin
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
Bedankt door: AndredeBoer , Willeke_IGKT , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 11 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Hallo allemaal!
Die kostte toen ...TimSch — 02:51 PM
Continental GP5000 AS TR 32-622 nieuw i...
Mag deze kant op.Hoekie — 02:49 PM
Hallo allemaal!
Die kostte toen ...Wim -de roetsende — 02:23 PM
Slechtste weg om te fietsen die je bent...
Hier hangt de Will...365cycle — 01:48 PM
Medeliggers onderweg
Vanochtend stond er ...Lig-hen — 12:56 PM
Hallo allemaal!
Die kostte toen 10...365cycle — 12:38 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De veiligheidsverh...Frutsel — 12:26 PM
Hallo allemaal!
 Net als Wim beg...Wim -de roetsende — 11:59 AM
Slechtste weg om te fietsen die je bent...
Ach, vroeger, toen i...melle z — 11:58 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ach, als het al ...Tijanus — 11:26 AM
Slechtste weg om te fietsen die je bent...
Fraai, die woordgrap...365cycle — 11:18 AM
Hallo allemaal!
Giant, Sparta, Batav...Tijanus — 10:56 AM
Slechtste weg om te fietsen die je bent...
De wegen in Italië...Tijanus — 10:49 AM
Optima orca goede beginnersfiets?
Mrs. Tijanus paste n...Tijanus — 10:40 AM
Optima orca goede beginnersfiets?
Voor jouw lengte zo...datakneder — 10:08 AM
Optima orca goede beginnersfiets?
Voor jouw lengte zou...De tovenaar — 09:22 AM
Slechtste weg om te fietsen die je bent...
De wegen in Italië, ...De tovenaar — 09:07 AM