Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stelling: Fietsen op een enkelsporige ligfiets is het enige echte ligfietsen!
#1
De Stelling: Fietsen op een enkelsporige Ligfiets is het enige echte ligfietsen!


Ik twijfelde waar ik dit topic zou plaatsen, want ook roeifietsen zijn uiteraard enkelsporige ligfietsen.
Toch maar hier, wat deze groep is vele malen groter.

De titel van dit topic is een stelling. Een stelling mag prikkelend en enigszins provocerend zijn. 
Ik hoop dat hier begrip voor is.
Een stelling is niet per definitie ook de mening van de schrijver. 
Nou leunt deze stelling wel heel nadrukkelijk tegen mijn mening aan moet ik eerlijkheidshalve zeggen.


Ook op dit forum zijn er leden die nog nooit op een enkelsporige (open) Ligfiets hebben gereden. Dat kan.


De enkelsporige ligfiets wordt door iedereen Ligfiets genoemd. Dit vind ik al veelzeggend.

Een driewieler noemen we niet voor niets een Trike (of driewieler) en een gestroomlijnde drie-/vierwieler heet dus een Velomobiel.
Rijden op een meersporige fiets komt toch iets meer in de buurt van rijden in een auto of met een kart. Zorgt dit dan nog wel voor het echte fietsgevoel?

Het ultieme ligfietsgevoel heb ik op een enkelsporige fiets. 
Schuin hangen in de bochten, de wind om je heen voelen, een vrij uitzicht, enz. Dit vind ik het echte ligfietsen. 
Op een Trike moet je ook hangen in een bocht, maar dat voelt meer als het voorkomen van ermee omslaan.
In een Velomobiel moet je ook hangen, want op al die ronde wegen is het schier onmogelijk om rechtop te blijven zitten.


Zijn er mensen die het met de stelling eens zijn? 
Of oneens, dat zou eventueel ook kunnen.....misschien  Wink Wink  (knipoogjes!!!)


Kom maar door  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#2
Nou, nou!

De stelling an sich is erg geladen en misschien niet direct interessant. Maar het raakt bij mij ook wel aan iets.

Ik ben het ermee eens dat een vm een heel ander gevoel is dan een éénsporige (lig)fiets. En daarom vraag ik mij af of een vm wel een ligfiets is. Ik kan er prima mee leven om vm's en trikes bij hpv's te rekenen en slechts de tweewielers onder ligfietsen te scharen. Tenslotte wordt in anderte talen een fiets ook een tweewieler genoemd. Dan zou de bovenstaande stelling triviaal zijn om te beantwoorden.
Antwoord }
#3
Je kunt op meerdere manieren er naar kijken.

Wat is fietsen: een bepaalde type beweging maken (trappen) die je wel op een trike en velomobiel maakt, maar niet op een roeifiets. Mocht dit je fiets beleving betekenen. Dan is roeifietsen geen ligfiets en een velomobiel / trike wel.

We hebben hier weleens over dat we medeliggers tegen komen op bijzondere fietsen en dat zij zichzelf niet als ligfietsers zien.
[Afbeelding: 5af6084b3be537c076c1e52ed35ff759.jpg]
Ik denk dan dus aan dit type, wat zien we dan. Een stoel waarop iemand rechtop zit. En wat is de forum URL: LIGfietsers. Dus LIGGEN en dat is niet zitten. Dus in die zin rijden op dit type fiets is geen ligfietsen. Maar zitfietsen. 

Je haalt het gevoel van auto /kart (god zij dank ook een kart) rijden erbij. ik vind het gevoel in een VM echt wel anders, dan het rijden wat ik had met een kart. Die trekt veel sneller op dan ik met de VM. En daar lag ik toch niet in.  Die is veel meer open.

Andere punt: in de bocht hangen, nou ik kan niet herinneren dat ik uitgebreid door de bochten heb gehangen als kind met de fiets. Laat staan als volwassene.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
#4
(31-Aug-2024, 09:47 AM)Hardloper schreef: Andere punt: in de bocht hangen, nou ik kan niet herinneren dat ik uitgebreid door de bochten heb gehangen als kind met de fiets. Laat staan als volwassene.

Dat lijk je dan te zijn vergeten  Big Grin 

Het is bijna onmogelijk om in een bocht niet iets te 'hangen'. Misschien is het een taaldingetje, maar ik bedoel dus het enigszins schuin gaan met je fiets. Zeker op hogere snelheid vind ik dat een heerlijk gevoel. Vooral met de Roeifiets trouwens en dan ook nog gewoon blijven doorgaan met het maken van de slagen. Oh, dat is echt zo geweldig.

Racefietsers doen dit altijd met hun binnenpedaal omhoog, kun je nagaan hoe schuin je dan hangt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#5
(31-Aug-2024, 09:47 AM)Hardloper schreef: Je haalt het gevoel van auto /kart (god zij dank ook een kart) rijden erbij. ik vind het gevoel in een VM echt wel anders, dan het rijden wat ik had met een kart. Die trekt veel sneller op dan ik met de VM. En daar lag ik toch niet in.  Die is veel meer open.

Edit:

Ik zie geen quote en zowel Wim als ik gebruiken nergens het woord kart of auto.

(Domme opmerking van mij).
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#6
(31-Aug-2024, 09:20 AM)Wim -de roetsende schreef: Rijden op een meersporige fiets komt toch iets meer in de buurt van rijden in een auto of met een kart. Zorgt dit dan nog wel voor het echte fietsgevoel?

Jawel. Ik.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
(31-Aug-2024, 09:20 AM)Wim -de roetsende schreef: Schuin hangen in de bochten, de wind om je heen voelen, een vrij uitzicht, enz. 

Ik heb nog nooit in een vm gereden, maar wat hierboven staat omschrijft precies waarom ik graag op mijn open ligger fiets. Of vm's ook ligfietsen mogen heten vind ik niet zo boeiend.ik vind ze in ieder geval tot dezelfde familie horen. Dat heb ik met de zit fietsen zoals van raams en Batavus relax niet .
Antwoord }
#8
Tsja, lig-fietsen. Op de extremere tweewielers en trikes - lig- je inderdaad. Vlak. Aero.
Voor de rest is het meer zitten dan liggen. Denk: als met een F1 auto.
Dus nog voor enkel vs meersporig, dekt de aanduiding - lig - in de meeste gevallen niet (meer) de lading.

Mijn stelling zou dan worden : Vlak liggend op een enkel( of meer)sporige fiets is het enige echte lig-fietsen!
Antwoord }
#9
(31-Aug-2024, 10:28 AM)Hoekie schreef: Mijn stelling zou dan worden : Vlak liggend op een enkel( of meer)sporige fiets is het enige echte lig-fietsen!

Oh, deze vind ik ook interessant.

Dan moeten we eigenlijk op lig-/zithoek gaan indelen. 


Tot 25 graden is dan bijvoorbeeld een echte ligfiets.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#10
Ligfietsen gaat om de houding van de fietser; niet om het aantal wielen.

Niels, meer dan 1 wiel, van der wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
#11
Velomobiel.nl modellen hebben een zithoek van 35º - 40º

MilanSL MK7: 25º

M5 CHR: 18º - 23º

Fujin SL I: 17º - 23º
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#12
(31-Aug-2024, 09:53 AM)Wim -de roetsende schreef: Het is bijna onmogelijk om in een bocht niet iets te 'hangen'. Misschien is het een taaldingetje, maar ik bedoel dus het enigszins schuin gaan met je fiets. Zeker op hogere snelheid vind ik dat een heerlijk gevoel. Vooral met de Roeifiets trouwens en dan ook nog gewoon blijven doorgaan met het maken van de slagen. Oh, dat is echt zo geweldig.

Racefietsers doen dit altijd met hun binnenpedaal omhoog, kun je nagaan hoe schuin je dan hangt.

Het is inderdaad altijd even wennen om dit met een Baron/M5LR voor de veiligheid 'precies andersom' te doen, dus met het binnenbeen gestrekt.
Bij snellere of flauwere bochten kun je met Baron/M5LR (e.d.) overigens ook prima doortappen.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Ik zie rijden op een lig trike als zeer verwant met rijden op een ligfiets.
Als ik geen trike had gehad was ik waarschijnlijk nooit met een tweewieler begonnen.

Dat de zithoek van belang zou zijn vind ik onzin. Een Batavus Relax is veel dichter bij een vlakke ligger dan bij een 'gewone' fiets en is een natuurlijke stap voor veel personen.

Het is de positie van de trappers ten opzichte van de plek waar je zit wat het een ligfiets maakt, niet de hoek die je rug maakt ten opzichte van de grond.

Misschien is het woord lig in ligfiets niet helemaal juist maar het is nu eenmaal waar we op uitgekomen zijn.

Is een Bülk voor iemand met een lange rug wel een ligfiets maar voor mij die rechter-op moet zitten niet? Natuurlijk niet, het is dezelfde fiets. Dus waarom wel dat verschil in open fietsen?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
#14
(31-Aug-2024, 12:05 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik zie rijden op een lig trike als zeer verwant met rijden op een ligfiets.


Het is de positie van de trappers ten opzichte van de plek waar je zit wat het een ligfiets maakt, niet de hoek die je rug maakt ten opzichte van de grond.

De beleving op een 3- of 4-wieler vind ik zo afwijkend dat ik het dus niet echt meer vind lijken op fietsen. 
Maar goed, dit is mijn mening.
Bij fietsen hoort wat mij betreft dus echt dat gevoel van evenwicht.


De tweede opmerking hierboven vind ik interessant. 

De UCI (of was het een andere groepering) heeft tenslotte nooit de ligfiets uitgesloten van deelname aan wedstrijden.
Ze hebben de eisen aan de fiets aangepast. Het crankstel mocht nog maar een x-aantal centimeters voor het zadel uitsteken. Het aantal weet ik niet meer, maar het zijn er zo weinig dat iedere ligfietsachtige niet voldoet aan de regels.






De argumenten tot nu toe:


  1. De enkelsporige/tweewieler is de enige echte ligfiets, omdat in andere talen dit ook de enige is die fiets/tweewieler wordt genoemd.
  2. Fietsen wordt bepaald door de beweging. [Dan zou roeifietsen geen fietsen meer zijn en daar ben ik het uiteraard niet mee eens  Big Grin ]
  3. Van Raams en de Relaxx worden als zitfiets aangeduid en dit zijn dus geen ligfietsen.
  4. Vlak liggend is het enige echte ligfietsen. Dan wordt dus de zit-/lighoek bepalend. Idem hierboven eigenlijk.
  5. Ligfietsen gaat om de houding van de fietser. Dit is dus al de 3e keer dat deze genoemd wordt.
  6. De positie van de trappers ten opzichte van de zitpositie. Dit argument wordt eigenlijk bevestigd door de 'uitsluiting' van het UCI.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#15
Hoe kan je bovenstaande argumenten gebruiken bij een lage handfiets?
Met name punten 2 en 6. De 'trappers' zijn weer beduidende anders dan die van een reguliere ligfiets of een conventionele fiets, en worden niet bediend met de benen maar met de hand (is dat sowieso fietsen?).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Ik denk overigens dat de hele bedoeling van deze stelling is om mensen/fietsen uit te sluiten.
Als forum is het juist onze bedoeling om mensen in de groep op te nemen en eigenlijk alle mens aangedreven voertuigen die buiten het bereik van gewone fiets forums vallen.

Dus ik ben het oneens met alle tussen conclusies!!!!
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
#17
(31-Aug-2024, 12:17 PM)Wim -de roetsende schreef: De tweede opmerking hierboven vind ik interessant. 

De UCI (of was het een andere groepering) heeft tenslotte nooit de ligfiets uitgesloten van deelname aan wedstrijden.
Ze hebben de eisen aan de fiets aangepast. Het crankstel mocht nog maar een x-aantal centimeters voor het zadel uitsteken. Het aantal weet ik niet meer, maar het zijn er zo weinig dat iedere ligfietsachtige niet voldoet aan de regels.

Het was de UCi, in 1934, toen ze werden gesteld voor het dilemma te moeten kiezen tussen twee in dat jaar gereden werelduurrecords. Beide zouden ze de eerste verbetering (kunnen) zijn sinds 1913, dus op zich al bijzonder genoeg. Maar één ervan was op een ligfiets (meneer Fauré), en een ander op een 'normale' racefiets (meneer Richard).

Per stemming werd bepaald:

They then voted to recognize the (upright) record of Maurice Richard.
Immediately thereafter the [new] definition of what constituted a sport bicycle was accepted by a 58-to-46 vote.
The following rules would be in effect in UCI sanctioned racing from that point in history on:
The bottom bracket had to be between 24 and 30 centimeters above the ground.
The front of the saddle could only be 12 centimeters behind the bottom bracket.
The distance from the bottom bracket to the axle of the front wheel had to be between 58 and 75 centimeters.

Met velomobiel-achtige aerodynamische optimalisaties (neuskegels en staarten) was al eerder geëxperimenteerd, met de nodige ongelukken, deze waren al verboden in 1914.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
#18
(31-Aug-2024, 12:03 PM)Tijanus schreef: Het is inderdaad altijd even wennen om dit met een Baron/M5LR voor de veiligheid 'precies andersom' te doen, dus met het binnenbeen gestrekt.
Bij snellere of flauwere bochten kun je met Baron/M5LR (e.d.) overigens ook prima doortappen.

Dat was zeker wennen, ik weet nog goed dat ik het gevoel had dat het niet goed zou gaan terwijl ik wist dat ik mijn been juist moest strekken omdat het anders niet goed zou gaan. Nu is ook dat gewoon intuïtie geworden en voelt het soms op de rechtopfiets zelfs een beetje raar.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Ik heb mijn binnenbeen juist altijd gebogen. Geen kans dat je met de band je voet raakt, en ik buig mijn binnenbeen naar buiten als een motorrijder, dat geeft mij meer gevoel van stabiliteit. Waarom zou je je binnenbeen gestrekt moeten houden?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus
#20
(31-Aug-2024, 12:57 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik denk overigens dat de hele bedoeling van deze stelling is om mensen/fietsen uit te sluiten.

Deze stelling heeft geen doel. En ik kan het weten, want ik heb 'm opgesteld.

Er worden dus geen mensen of fietsen uitgesloten.

Zoals ik hierboven al schreef:
De titel van dit topic is een stelling. Een stelling mag prikkelend en enigszins provocerend zijn. 
Ik hoop dat hier begrip voor is.


Onze voertuigen behoren allemaal tot de HPV's. 

Met uitzondering van de gemotoriseerde uitvoeringen dan  Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink  


Maar die worden niet door mijn stelling uitgesloten  Big Grin Cool 
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Een roeifiets is geen fiets.
Een VM is een velomobiel
Een driewiler is een fiets met 3 wielen
Een tweewieler is een fiets met een stoel.

Maar als je fietst op deze apparaten zijn het fietsen.
Groet,

Tom
Antwoord }
#22
Mijn Stelling: Fietsen op een enkelsporige Ligfiets is het enige echte enkelsporig ligfietsen!

Verder heb ik geen behoefte aan onderverdelingen in subgroepjes die zichzelf echter vinden dan de rest Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#23
(31-Aug-2024, 08:50 PM)Tom Fekkes schreef: Een roeifiets is geen fiets.
Een VM is een velomobiel
Een driewiler is een fiets met 3 wielen
Een tweewieler is een fiets met een stoel.

Maar als je fietst op deze apparaten zijn het fietsen.

Mooi  Exclamation
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
Door dit topic heb ik nu weer zin om op een van mijn enkesporige ligfietsen te fietsen. Want dat is nu wel heel lang geleden dat ik dat gedaan heb. want de velomobiel is toch wel een verslaving geworden. 

Maar ja op een enkelsporige ligfiets is het fantastisch om door bochten te gaan. 
En met een velomobiel is het fijn om wat harder te gaan op rechte stukken en je evenwicht niet hoeft te bewaren bij stoplichten. dus het rijdt wat relaxter. 

dus ik stem op alle 2 de fietsen.
Antwoord }
#25
Hoe kan je een 2-wieler 'enkelsporig' noemen? Kijk eens in de sneeuw naar wat voor sporen je achterlaat?

Verder is het type fiets dat ik pak ondergeschikt aan het doel waar ik hem voor gebruik. De enige constante is dat het een ligfiets is (2 of meer wielen, al dan niet met omhulsel).
Ga lekker tegen bukfietsen ageren als je zonodig tweespalt wil zaaien. De alternatieve fietsen-wereld is te klein om tegen elkaar op te hitsen zonder verliezen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Roepers
#26
(31-Aug-2024, 11:53 PM)Frutsel schreef: Hoe kan je een 2-wieler 'enkelsporig' noemen? Kijk eens in de sneeuw naar wat voor sporen je achterlaat?

Verder is het type fiets dat ik pak ondergeschikt aan het doel waar ik hem voor gebruik. De enige constante is dat het een ligfiets is (2 of meer wielen, al dan niet met omhulsel).
Ga lekker tegen bukfietsen ageren als je zonodig tweespalt wil zaaien. De alternatieve fietsen-wereld is te klein om tegen elkaar op te hitsen zonder verliezen

Over dat sneeuwverhaal had ik ook al lopen nadenken. Toch heet een tweewieler een enkelsporige fiets.

Elke fiets heeft een ander doel. Klopt, hier ben ik het ook 100% mee eens. Daarom heb ik er nu ook 6  Big Grin 

Tweespalt is nooit een doel van dit draadje geweest. Het zou heel jammer zijn als mensen het zo gaan interpreteren.

Bovenaan staat een stelling en die had ik daar gezet om een gesprek op gang te brengen. Ik zie aan veel bijdragen dat dit goed gelukt is.
En als er mensen zijn die door dit draadje weer hun tweewieler gaan pakken, dan is dat een erg leuk neveneffect.



Het onderliggende verhaal is natuurlijk wel dat er bijna geen tweewielers meer geproduceerd worden. 
Dit is uiteraard het gevolg van de vraag, die er dus bijna niet meer is.
Dit betreur ik als echte enkelsporige ligfietser wel. 

De vm is voor mij meer een vervoersmiddel om van A naar B te komen. Daar ga ik bijna nooit in mijn vrije tijd zomaar een rondje mee fietsen. 

Behalve dan de LOL en MooiTwente tochten als het slecht weer is  Wink Big Grin Tongue
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Mijn nieuwe Performer Highracer
Hoe bevallen de beid...Lopopodium — 11:16 PM
Hallo allemaal!
Ik stel mij graag ev...denman1710 — 11:11 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Probeer het, en je w...Lopopodium — 11:02 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
OK bedankt iederee...Wim -de roetsende — 11:01 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag ben ik deze ...kuŝbiciklo — 10:23 PM
Ervaringen met de Tuna
Als ik zo lees zal v...Hardloper — 10:01 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi Wit is Niet...Hoekie — 09:52 PM
Heeft iemand een heflift in gebruik?
Ik vind de fiets t...Hoekie — 09:41 PM
Heeft iemand een heflift in gebruik?
Ik vind de fiets toc...Jeroen S — 09:37 PM
Medeliggers onderweg
Schijnbaar is da...Bob Hagendijk — 08:44 PM
Medeliggers onderweg
Schijnbaar is dat ...Josligfiets — 08:22 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Zie hierJosligfiets — 08:17 PM
DF269 - Verkocht
Vanmorgen weer gespo...Arend-Jan — 08:17 PM
Ervaringen met de Tuna
Ja, dat is ook preci...Arend-Jan — 08:15 PM
Medeliggers onderweg
En ik nu twee keer d...Arend-Jan — 08:13 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Ik krijg een déjà vu...Lopopodium — 08:03 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer ...Fietsbennie — 08:02 PM