Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stelling: Fietsen op een enkelsporige ligfiets is het enige echte ligfietsen!
#27
Citaat:Hoe kan je een 2-wieler 'enkelsporig' noemen? Kijk eens in de sneeuw naar wat voor sporen je achterlaat?
Als je een twee wieler fiets rechtuit laat rijden volgen de wielen elkaar in hetzelfde spoor.
Een driewieler die de wielen niet recht achter elkaar heeft zal altijd meer dan een spoor achter laten. Bij rechtuit rijden laten de meeste drie wielers 3 sporen achter. Vier wielers 2. (Voorbeeld van een driewieler combinatie die enkel sporig is, een twee wieler met een enkel wiel aanhanger.)

Dat je in sneeuw vaak twee sporen van enkelsporige fietsen ziet is omdat precies rechtuit rijden niet makkelijk is en nog minder als het glad is.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#28
(31-Aug-2024, 11:53 PM)Frutsel schreef: Hoe kan je een 2-wieler 'enkelsporig' noemen? Kijk eens in de sneeuw naar wat voor sporen je achterlaat?

Een 2 wieler is een balansvoertuig; het voorwiel gaat verder heen en weer dan het achterwiel.
Dit noem je een vetergang; kijk maar achter je in de sneeuw.

(En een kattenspoor in de sneeuw heeft vier pootafdrukken; maar is 1 spoor.)

Niels, spoort, van der wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt , Tijanus
#29
Bij de rechtopfietsen zijn de categoriën inmiddels zeer versnipperd en groeien ook deels naar elkaar toe. GCN en andere kanalen zijn er vreselijk druk mee te verklaren wat het verschil is tussen een flatbar Gravelbike en een Mountainbike, maar hoe moet dat dan als het een dropbar mountainbike is, of een Monstercross met voorvering. En is een mountainbike uit de negentiger jaren dan niet stiekum een gravelbike?

Ik heb op het amerikaanse forum al eens wat enthousiaste reacties gekregen toen ik de bekende lange wielbasis fietsen als de Goldrush, toureasy e.d. omschreef als de evolutionaire schakel tussen een crankforward en een recumbent. Het waren ook ligfietsen, was de tendens, terwijl het volgens mij zitfietsen zijn. De belangrijkste voordelen van een ligfiets, comfortabele zithouding omdat het gewicht over de hele rug verdeeld wordt, klein frontaal oppervlak zijn niet van toepassing.

Ik vind de houding belangrijker als het aantal wielen.
Antwoord }
#30
(01-Sep-2024, 09:21 AM)Niels van der Wal schreef: (En een kattenspoor in de sneeuw heeft vier pootafdrukken; maar is 1 spoor.)

Bijna goed: Een kat stapt met zijn achterpoten in de afdruk van zijn voorpoten Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#31
(31-Aug-2024, 08:17 PM)Bob Hagendijk schreef: Ik heb mijn binnenbeen juist altijd gebogen. Geen kans dat je met de band je voet raakt, en ik buig mijn binnenbeen naar buiten als een motorrijder, dat geeft mij meer gevoel van stabiliteit. Waarom zou je je binnenbeen gestrekt moeten houden?

Helemaal gestrekt is niet nodig (het was meer een duiding van de interpretatie van 'andersom'), maar binnenbochtbeen 'ingetrokken' zoals op de racefiets (met als effect de binnencrank op ~3 uur i.p.v. ~12 uur op de bukfiets) levert een veel grotere kans op om met je voorwiel je hak aan te tikken met alle mogelijke narigheid van dien.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#32
(01-Sep-2024, 07:48 AM)Wim -de roetsende schreef: Het onderliggende verhaal is natuurlijk wel dat er bijna geen tweewielers meer geproduceerd worden. 

Dit is uiteraard het gevolg van de vraag, die er dus bijna niet meer is.

Dit betreur ik als echte enkelsporige ligfietser wel. 


Kijk, dit had ik zelf kunnen schrijven. Ik fiets alleen op tweewielige  ligfietsen en ik vind het geweldig, zelfs na bijna dertig jaar. Heerlijk relaxed, genietend van het landschap. En het zeer uitgebreide fietspadennetwerk in Nederland is vooral geschikt voor tweewielers en ik kan er met mijn ligfietsen er uitstekend op uit de voeten.

Waarom gaat dan de tweewielige ligfiets dan teloor?

(31-Aug-2024, 09:07 AM)HugoW1975 schreef: Hoi,

ik stop even met ligfietsen. Ik rijd nu 3,5 km door een onoverzichtelijk dorpscentrum naar mijn werk, ik ben op de gewone fiets sneller en veiliger. Ik durf meer op de gewone fiets, omdat ik meer kan zien en beter gezien wordt. Ik heb nog wel plannen voor een racer, maar tijd en middelen zijn schaars. Wie weet later, als ik groot ben.

De fiets is inmiddels verkocht.

Ik denk dat veel rijders heel gespannen op hun ligfiets zitten en dat  dat de reden is dat bijvoorbeeld Hugo zijn ligfiets maar weer verkoopt. En de obsessie met snelheid is ook een hele belangrijke oorzaak. Zie de reactie van Hugo. Hij wil misschien een racer hebben. Ligfietsen moet vooral heel snel gaan en dat valt eerst tegen door het gebrek aan ontspanning. Dus gaat de ligfiets maar weer in de verkoop.  Ligfietsen moet eerst ontspannen worden.  Ervaar het ligfietsen op twee wielen eens hoe wonderbaarlijk het is en wat er allemaal niet mogelijk is op een tweewielige ligfiets.

Groet,

Marco
Antwoord }
#33
Hoe ouder ik wordt, hoe relaxter ik wordt op de ligfiets

Alles relativeren komt ook vaak als je op leeftijd komt. Ik rijd bijna elke dag.
Groet,

Tom
Antwoord }
#34
(31-Aug-2024, 11:33 AM)Niels van der Wal schreef: Ligfietsen gaat om de houding van de fietser; niet om het aantal wielen.

Niels, meer dan 1 wiel, van der wal

Eens. Verder vind ik het een non-issue.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
#35
Vind ik ook. De goede verstaander ... .

Velomobielen, fietsen, ligfietsen. Ik begrijp het allemaal als iemand voor me staat met een velomobiel, ligfiets, trike of klassieke fiets.
Antwoord }
#36
Ik pleit voor een strikt onderscheid tussen de Echte Ligfietsers™ en die poseurs in hun verschrikkelijke vel*m*biels ! Wat hebben die lui te verbergen? Waarom kan je hun benen nooit zien? Trappen ze überhaupt wel? Zoveel vragen.......

;-)
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , martinR , martinus
#37
Wat Wim naar mijn idee aan de orde heeft willen stellen is dat de teloorgang van de tweewielige ligfiets te betreuren is. Daarom stelde hij dat het "echte" ligfietsen  op een tweewieler gebeurt. Ik vind dat wat al te prikkelend gesteld en de discussie gaat nu over de vraag wat echte ligfietsen zijn.

Maar toch zou er meer op tweewielers geligfietst moeten worden.

Groeten,
Marco
Antwoord }
#38
Het is tijd om dit draadje te stoppen.
Taal zoals van Pieter Trapt hoort niet op dit forum, ook niet met een knipoog.

Ik denk dat alles al gezegd is.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
#39
Het topic wordt weer geopend.
Wat ik wel benadrukt wil hebben is dat het topic is bedoeld voor ervaringen/gevoelens/ideeen waarom een bepaald soort fiets voor jou het ultieme ligfiets gevoel geeft. Dat dit verschil in meningen zal geven is niet erg, zolang er geen groepen gekleineerd of uitgesloten worden. Het is dus niet bedoeld om een splitsing te maken waarbij de ene soort fiets "beter" is dan de ander.
Als laatste: Humor wordt door iedereen anders opgevat. Als iets niet serieus genomen moet worden, zorg dan dat dit als zodanig herkenbaar is.
Antwoord }
#40
Dankjewel moderatoren voor het heropenen  Smile 

Citaat: Van mijzelf:

Ik had nog graag het gesprek iets meer in de richting willen hebben van mijn bedoeling.

Namelijk: waarom verdwijnen de tweewielers?

 


De stelling in de openingspost was misschien iets te heftig aangezet. Waarvoor mijn excuses aan degenen die zich daaraan gestoord hebben.

Het ging mij er vooral om, zoals Roepers hierboven al had aangegeven, dat ik de teloorgang van de Tweewieler betreur.

Tweespalt of uitsluiting is uiteraard nooit het doel geweest van dit topic.


Een uitspraak van mij is: "Het maakt mij niet uit op wat voor soort, als mensen maar fietsen."

Zelf ben ik juist het voorbeeld van iemand die een zeer divers arsenaal aan fietsen heeft. Zie mijn handtekening.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#41
(03-Sep-2024, 06:17 AM)Wim -de roetsende schreef: Dankjewel moderatoren voor het heropenen  Smile 

Citaat: Van mijzelf:

Ik had nog graag het gesprek iets meer in de richting willen hebben van mijn bedoeling.

Namelijk: waarom verdwijnen de tweewielers?

 

De grootste factor wordt denk ik benoemd in de bedrijfsnaam van onze Bram:

"Meer meters met minder moeite"

Dat kan 'tegenwoordig' met een e-bike ook, en wel met een voor velen laagdrempeliger instap.
(In de fatbike discussie(s) is het primaire probleem misschien zelfs, dat het te laagdrempelig is geworden).
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#42
Toch worden er nog wel wat tadpoles en velomobielen verkocht.  Het aantal tweewielers is zelfs vergeleken met het aantal tadpoles laag.

Ik denk dat  een nieuwkomer op een tweewieler  meer moet wennen. Je fietst over het algemeen er zo op weg, maar voordat  je ontspannen op een tweewielligfiets zit dat duurt best wel een tijd. In die periode vallen de snelheden ook tegen.  Snel willen zijn en ontspannen op een ligfiets rijden zijn sowieso wat tegengesteld.

Ik heb mij daarom altijd wat verzet tegen de benadering van Bram Moens. Je hoeft helemaal niet snel, maak de ligfiets je eigen geniet van zijn rijeigenschappen. Merk hoe forse tegenwind toch duidelijk minder effect heeft. Probeer eens korte rondjes te draaien. Probeer tussen de hekjes te slalommen. Neem dat idiote smalle fietspad met die bruggetjes met een enkele leuning. Geniet van de ligfiets en het uitzicht en voel hoe de fiets je door het landschap heen draagt. 

Dit is eigenlijk mijn manier van ligfietsen. De meerwaarde van tweewielligfietsen boven de tadpoles en de velomobielen zit hem erin dat vele fietspaden alleen voor tweewielers zijn bedoeld en zelfs dan nog aan de smalle kant. En plat door de bocht gaan op een ligfiets is ook heerlijk.  

Wat een ook een factor zou kunnen zijn, is de vergrijzing. Ligfietsers uit de jaren negentig worden ouder en kiezen daarom voor een tadpole. Nieuwe generaties worden maar weinig geconfronteerd met  ligfietsen in het algemeen en tweewielers in het bijzonder. Vooral de velomobielen vallen op. Tweewielers zien ze toch erg weinig en waar kun je ze kopen?


Groet,

Marco
Antwoord }
#43
Daar komt bij dat de fietsindustrie liever electrische fietsen verkoopt en promoot (duurder, dus meer opbrengst). De overstap van een gewone fiets naar een electrische fiets is immers veel kleiner dan naar een ligfiets. Batavus heeft wel eens met de relaxx een halfslachtige poging gedaan om een ligfiets in de markt te zetten, maar die was het net niet. Veel mensen vinden het ook eng "dat je zo laag ligt". Voor de meeste mensen is de drempel simpelweg te groot. Dat is jammer, maar ik zou niet weten hoe dat op te lossen is.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Tijanus
#44
(03-Sep-2024, 09:31 AM)Atrike schreef: Daar komt bij ...

En de huidige infrastructuur helpt er ook niet bij: lage heggetjes vlak voor de kruising (waren ze maar laag) en auto's parkeren tussen de rijbaan en het fietspad.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel , 365cycle
#45
Het is ook een beetje een Pavlov-reactie. Ligfiets => laag. Zelfs op de Maxi (Sinner Demon 20/26) krijg ik die reactie. Is het niet te laag? Dan zeg ik: "Kijk nou eens goed, is dit een lage fiets? Ik zit hoger dan veel automobilisten. Ik zit even hoog of hoger dan berijders van een scootmobiel. Ik steek boven kinderen uit."  En dan geven ze toe: "Inderdaad, deze fiets is niet laag."  Dus voordat er goed gekeken wordt, is het oordeel al klaar. Het gaat ook rond. Zo wordt er over ligfietsen gesproken in gesprekken. Ligfietsen zijn gevaarlijk laag en dat oordeel wordt overgenomen zonder er ooit 1 gezien te hebben, bij wijze van spreken.

Tweewielligfietsen hoeven dus helemaal niet laag te zijn, als dat al een bezwaar zou zijn. Ik denk dat de tweewielligfietsen gemiddeld hoger zijn dan andere en toch gaat juist die fiets teloor.

Groet,

Marco
Antwoord }
#46
(03-Sep-2024, 09:31 AM)Atrike schreef: Daar komt bij dat de fietsindustrie liever electrische fietsen verkoopt en promoot (duurder, dus meer opbrengst).


Massaproductie, dus lagere kosten => meer marge => meer winst. Ik denk niet dat een al-dan-niet electrische bukfiets duurder is dan een ligfiets.

En daar heb je een heel groot probleem met de marginale vervoersmiddelen: productiecapaciteit.
Als er nu een run op ligfietsen zou komen (begin nieuw schooljaar?) Waar haal je dan zoveel fietsen vandaan in korte tijd? Dus dan kiest iedereen toch maar voor een beschikbare fiets, zelfs al zouden ze wat anders willen.

Ik moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken dat er veel ligfietsers in (bv) Amsterdam gaan rijden: De meeste mensen kunnen al amper op een bukfiets rijden, het gezwabber van onervaren ligfietsers lijkt me levensgevaarlijk.
En ervaren wordt je alleen door kilometers te maken, en dat doe je niet in de stad.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#47
(03-Sep-2024, 11:34 AM)Frutsel schreef: En ervaren wordt je alleen door kilometers te maken, en dat doe je niet in de stad.
Hiermee ben ik het oneens. Juist in een stad bouw je behendigheid op die je op lange afstanden maar zelden nodig hebt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT , martinus
#48
(03-Sep-2024, 03:45 PM)365cycle schreef:
(03-Sep-2024, 11:34 AM)Frutsel schreef: En ervaren wordt je alleen door kilometers te maken, en dat doe je niet in de stad.
Hiermee ben ik het oneens. Juist in een stad bouw je behendigheid op die je op lange afstanden maar zelden nodig hebt.

Ik bedoelde meer dat de meeste mensen in de stad maar een klein rotstukkie per keer fietsen.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
#49
in dit filmpje zie je iets wat je wel met een tweewieler ligfiets doet maar niet met een velomobiel. 
Dus weer een + puntje voor team tweewiel. 

https://www.youtube.com/watch?v=PmT3pJ77Z_4
Antwoord }
#50
Challenge accepted! Big Grin Big Grin Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Veloquest
#51
(03-Sep-2024, 05:20 PM)Veloquest schreef: in dit filmpje zie je iets wat je wel met een tweewieler ligfiets doet maar niet met een velomobiel. 
Dus weer een + puntje voor team tweewiel. 

https://www.youtube.com/watch?v=PmT3pJ77Z_4

Hilarisch. Een wheely met een Oké-Ja. Ik wist niet dat zoiets kon. Spectaculair.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Veloquest
#52
(03-Sep-2024, 05:20 PM)Veloquest schreef: in dit filmpje zie je iets wat je wel met een tweewieler ligfiets doet maar niet met een velomobiel. 
Dus weer een + puntje voor team tweewiel. 

https://www.youtube.com/watch?v=PmT3pJ77Z_4

Die fiets lijkt me toch suboptimaal voor dit doel, zeker met dat 16" voorwiel. Mijn meiden waren 7 en 8 toe ze hun oké-ja's kregen als eerste ligfiets. Gelukkig ging het er bij hun wat rustiger aan toe...
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 50 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Mijn nieuwe Performer Highracer
Hoe bevallen de beid...Lopopodium — 11:16 PM
Hallo allemaal!
Ik stel mij graag ev...denman1710 — 11:11 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Probeer het, en je w...Lopopodium — 11:02 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
OK bedankt iederee...Wim -de roetsende — 11:01 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag ben ik deze ...kuŝbiciklo — 10:23 PM
Ervaringen met de Tuna
Als ik zo lees zal v...Hardloper — 10:01 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi Wit is Niet...Hoekie — 09:52 PM
Heeft iemand een heflift in gebruik?
Ik vind de fiets t...Hoekie — 09:41 PM
Heeft iemand een heflift in gebruik?
Ik vind de fiets toc...Jeroen S — 09:37 PM
Medeliggers onderweg
Schijnbaar is da...Bob Hagendijk — 08:44 PM
Medeliggers onderweg
Schijnbaar is dat ...Josligfiets — 08:22 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Zie hierJosligfiets — 08:17 PM
DF269 - Verkocht
Vanmorgen weer gespo...Arend-Jan — 08:17 PM
Ervaringen met de Tuna
Ja, dat is ook preci...Arend-Jan — 08:15 PM
Medeliggers onderweg
En ik nu twee keer d...Arend-Jan — 08:13 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Ik krijg een déjà vu...Lopopodium — 08:03 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer ...Fietsbennie — 08:02 PM