Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rolmaat?
|
Berichten: 2.742
Topics: 93
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2940
3242 x bedankt in 2248 berichten
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 2.016
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1469 x bedankt in 833 berichten
Ik denk dat ik met mijn 40-559 nog wel veilig ben...
Berichten: 2.742
Topics: 93
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2940
3242 x bedankt in 2248 berichten
(02-Sep-2024, 08:31 PM)Lopopodium schreef: Ik denk dat ik met mijn 40-559 nog wel veilig ben...
Maar je bent toch al over de 18?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 196
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 553
373 x bedankt in 189 berichten
De VanNicholas heeft 22 mm bandjes. Daarmee ga ik nog wel even vrijuit...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 2.016
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1469 x bedankt in 833 berichten
(02-Sep-2024, 08:40 PM)Hardloper schreef: (02-Sep-2024, 08:31 PM)Lopopodium schreef: Ik denk dat ik met mijn 40-559 nog wel veilig ben...
Maar je bent toch al over de 18?
Al dertig jaar nog steeds niet.
Berichten: 2.541
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2042
2413 x bedankt in 1072 berichten
De makers van het filmpje hebben groot gelijk. De hele discussie om nieuwe regels voor fatbikes slaat nergens op. Minister Agema wilde ook geen nieuwe regels voor fatbikes. Ze zei dat het vooral nodig was dat de huidige regels beter gehandhaafd worden. En ik ben het daar zo mee eens.En de fietsersbond had ook al een dergelijk standpunt. Dus meer handhaving en niet meer regels. Die hele hetze rond fatbikes heeft ook wel iets engs. Ze pikken er een groep uit en die moeten via nieuwe regels aangepakt worden. Het gaat weer eens om jongeren en die mogen niet meer rijden op fatbikes terwijl het probleem dat geconstateerd wordt over de hele linie van elektrische fietsen speelt, namelijk veel exemplaren voldoen niet aan de regelgeving.
Groet,
Marco
Berichten: 196
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 553
373 x bedankt in 189 berichten
Het is inderdaad wel ietwat zorgwekkend dat dit nu plotseling een dermate urgent probleem gemaakt wordt dat het nieuwe wetgeving zou vereisen, terwijl de fabrieksmatig illegale Vanmoofs jarenlang ongemoeid zijn gelaten.
Niet dat ik an sich tegen (bijvoorbeeld) een helmplicht voor e-bikes ben.
Maar dan gewoon allemaal... (en gelijk ook de snorfietsen meenemen, graag!)
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 2.016
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1469 x bedankt in 833 berichten
(02-Sep-2024, 09:08 PM)Tijanus schreef: Niet dat ik an sich tegen (bijvoorbeeld) een helmplicht voor e-bikes ben.
Maar dan gewoon allemaal... (en gelijk ook de snorfietsen meenemen, graag!)
Ik ben bang dat dat een hellend vlak is naar uitbreiding naar alle fietsen...
Berichten: 352
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 133
619 x bedankt in 317 berichten
GoCycles da's zeker een grensgeval?
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(02-Sep-2024, 09:08 PM)Tijanus schreef: Het is inderdaad wel ietwat zorgwekkend dat dit nu plotseling een dermate urgent probleem gemaakt wordt dat het nieuwe wetgeving zou vereisen, terwijl de fabrieksmatig illegale Vanmoofs jarenlang ongemoeid zijn gelaten. Het grote verschil is dat VanMoof op zich geen slechte fietsen bouwde. De elektronica was soms wat nuttig maar ze stuurden en remden gewoon goed. Daarnaast was het vermogen van de motor op zich beperkt; onder ongunstige omstandigheden reed een voormalig opdrachtgever ook geen 32 km/h meer (in US-modus), maar liet de tegenwind niet meer dan 26-27 km/h toe.
Mijn eigen bakfiets is voorzien van de motor die ook op een aantal fatbikes zit, van Bafang. Ik heb 'm begrensd op snelheid, niet op koppel; dit om de simpele reden dat ik de bakfiets vol met kattengrit en kind ook de heuvel over wil kunnen trappen (in de hoogste stand - als ik 'm al gebruik staat ie daar meestal niet). Ik heb één keer een testritje gemaakt zonder snelheidsbegrenzer; het ding zoeft ondanks de enorme huif zelfs met een zuchtje tegenwind tot over de 45 km/h door.
Een Fatbike met deze motor is niets meer of minder dan een speed pedelec zonder typegoedkeuring. Toen ik nog een mini-365cycle was hadden we hier goedkoop geproduceerde Chinese BMXjes die onder allerlei omstandigheden door midden braken etc. Dat gebeurde ook bij kinderen, maar dan wel op snelheden tot misschien 15 km/h. Als dat soort kwaliteit fietsjes nu ineens gemotoriseerd is en 45+ km/h kan zijn de zorgen terecht. De oplossing alleen niet, en het gebrek aan aandacht voor het grootste gevaar op de weg evenmin.
Enkel om nostalgische redenen geplaatst:
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 532
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
857 x bedankt in 472 berichten
We hebben in Nederland geen handhavers meer, dus elke extra regel kan je meteen in de prullenbak gooien.
Groet,
Tom
Berichten: 533
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 537
1347 x bedankt in 486 berichten
Ben net ingehaald door een fatbike. Meneer van ca 30 jaar, heus geen tiener. Klein sigaartje in de mond, voor de vorm af en toe de trappers even rond. Geen helm, geen verzekeringsplaatje, geen licht aan. Ik reed dik 40 km/u....
Helemaal eens met wat Marco al zegt: er zijn meer dan voldoende regels om deze meneer van de weg te halen. Moet alleen nog even gebeuren....
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 2.016
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1469 x bedankt in 833 berichten
(03-Sep-2024, 04:58 PM)TimSch schreef: Ben net ingehaald door een fatbike. Meneer van ca 30 jaar, heus geen tiener. Klein sigaartje in de mond, voor de vorm af en toe de trappers even rond. Geen helm, geen verzekeringsplaatje, geen licht aan.
Licht aan overdag is ook een beetje overdreven. Sterker nog, wees blij. De meeste elektrische fietsen weten ook overdag de tegenliggers te verblinden met die klote lampen! Ik heb liever dat de politiek wat doet aan verblindende verlichtingen...
Berichten: 533
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 537
1347 x bedankt in 486 berichten
Voor een speed pedelec (wat je volgens mij zou moeten zijn als je zo hard gaat) is het verplicht licht te voeren overdag als ik mij niet vergis.
Doe het met de vm ook trouwens.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 339
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1120
695 x bedankt in 321 berichten
03-Sep-2024, 06:04 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Sep-2024, 06:08 PM door PieterTrapt.)
De regels die we voor bromfietsen hadden waren best logisch:
- een maximaal motorvermogen (bij benzinemotoren vertaald in maximaal 50cc cilinderinhoud), omdat te veel vermogen bij jongere berijders té verleidelijk is.
- een maximaal toegestane snelheid binnen- en buiten de bebouwde kom
- eisen aan de berijder: minimumleeftijd, al dan niet helmplicht, al dan niet een certificaat.
Over de exacte grenzen kun je altijd debatteren, maar als systeem was dit in mijn ogen prima.
Bij elektrische fietsen, inclusief Fatbikes, werkt het op papier zó:
- een maximaal motorvermogen (maar wordt nooit gecontroleerd)
- een maximaal toegestane snelheid binnen- en buiten de bebouwde kom (maar wordt nooit gecontroleerd)
- eisen aan de berijder: minimumleeftijd, al dan niet helmplicht, al dan niet een certificaat (deze eisen zijn er voor de elektrische fiets niet, heel vreemd)
De oplossing ligt volgens mij dan voor de hand:
- ga controleren op het maximum vermogen van de motor
- ga controleren op het maximum snelheid
- als dat nog niet genoeg is, voer dan aanvullend een minimumleeftijd en/of certificaatplicht en/of helmplicht in.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
04-Sep-2024, 10:29 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Sep-2024, 10:37 AM door 365cycle.)
(03-Sep-2024, 06:04 PM)PieterTrapt schreef: De regels die we voor bromfietsen hadden waren best logisch:
- een maximaal motorvermogen (bij benzinemotoren vertaald in maximaal 50cc cilinderinhoud), omdat te veel vermogen bij jongere berijders té verleidelijk is. Ook bij verbrandingsmotoren is een maximaal motorvermogen vastgesteld: 4 kilowatt, net als voor de speed pedelec. Meting is gelijk aan bij zware motorvoertuigen, netto vermogen aan de krukas dus.
(03-Sep-2024, 06:04 PM)PieterTrapt schreef: - een maximaal toegestane snelheid binnen- en buiten de bebouwde kom En een maximale topsnelheid, waar eigenlijk alleen bij bromfietsen op gehandhaafd wordt.
Veel snorscooters kunnen standaard 35 km/h of sneller.
(03-Sep-2024, 06:04 PM)PieterTrapt schreef: Bij elektrische fietsen, inclusief Fatbikes, werkt het op papier zó:
- een maximaal motorvermogen (maar wordt nooit gecontroleerd) Dat maximale motorvermogen is bij elektrische lichte voertuigen onduidelijk gedefinieerd. Nergens staat of het vermogen aan het achterwiel betreft, of juist aan de uitgaande as, of zelfs het opgenomen vermogen uit de accu. Navraag van fabrikanten hierover heeft niets opgeleverd. Gevolg is dus dat zelfs elektrische fietsen van gerenommeerde merken vaak flink meer vermogen leveren dan eigenlijk mag. Een oude Strömer pedelec (zonder speed) trekt net zo snel op als z'n "broertje" met kenteken, maar stopt gewoon wat eerder.
(03-Sep-2024, 06:04 PM)PieterTrapt schreef: - een maximaal toegestane snelheid binnen- en buiten de bebouwde kom (maar wordt nooit gecontroleerd)
- eisen aan de berijder: minimumleeftijd, al dan niet helmplicht, al dan niet een certificaat (deze eisen zijn er voor de elektrische fiets niet, heel vreemd) De elektrische fiets was eigenlijk al een prutsconstruct. Een spartamet moet wel verzekerd zijn, maar is langzamer dan veel E-bikes.
(03-Sep-2024, 06:04 PM)PieterTrapt schreef: De oplossing ligt volgens mij dan voor de hand:
- ga controleren op het maximum vermogen van de motor
- ga controleren op het maximum snelheid
- als dat nog niet genoeg is, voer dan aanvullend een minimumleeftijd en/of certificaatplicht en/of helmplicht in. Maximumsnelheid en maximumvermogen zijn beide moeilijk vast te stellen. De rollenbank test alleen hoe snel het wiel wil draaien, zeker voor een niet begrensde bromfiets met een beperkt vermogen is dat een probleem.
Minimumleeftijd vind ik een mooi doel. Een jong kind moet mijns inziens gewoon zelf kunnen trappen, uitzonderingen daargelaten.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.742
Topics: 93
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2940
3242 x bedankt in 2248 berichten
04-Sep-2024, 10:50 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Sep-2024, 03:53 PM door Hardloper.)
(03-Sep-2024, 06:04 PM)PieterTrapt schreef: De oplossing ligt volgens mij dan voor de hand:
- ga controleren op het maximum vermogen van de motor
- ga controleren op het maximum snelheid
- als dat nog niet genoeg is, voer dan aanvullend een minimumleeftijd en/of certificaatplicht en/of helmplicht in.
Hoe ga je het maximum vermogen vaststellen? Ik bedoel wat het op dat moment kan of wat in theorie mogelijk is met de motor. In het eerst geval, wanneer ze hem resetten ga je het niet meer vaststellen. Dus dat werkt niet.
Tweede geval, dan gaat iedere VM ook een speedelec zijn die een hulp motor heeft, aangezien deze makkelijk veel makkelijker over de 25 kunnen halen met beperkte capaciteit motor.
Maar we kunnen allemaal lachen over het opmeten van de bandjes. Het is wel zo, dat de jeugd de brede banden stoer vind en daardoor net een brommer. Dus helm plicht voor banden van laten we zeggen minimaal MTX / mountainbikes ontmoedigd de jeugd wel de fatbikes. En de mountainbikers dragen in theorie toch al een helm, dus heb je er niet mee. En voor de jeugd is de fatbike daarmee gelijk minder aantrekkelijk. En juist die willen hem opvoeren denk ik.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 77
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 0
140 x bedankt in 70 berichten
Helaas gaat handhaven niet lukken , want er zijn te weinig handhavers. Het helpt (misschien)door een deadline in te stellen.
Ga je harder dan toegestane snelheid, huppakee je fatbike wordt direct een schrootbak.
Ik zie dagelijks bijv. automobilisten nog met de telefoon in de hand/oren rijden. Dat bewijst keer op keer dat er te weinig handhavers zijn en dat velen schijt hebben aan wetten en regels en ook schijt aan mensenlevens.
Berichten: 2.541
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2042
2413 x bedankt in 1072 berichten
Maar als er geen handhavers zijn, helpen nieuwe regels ook niet. Nieuwe regels maken kost ook geld, geef dat uit aan verbetering van de handhaving.
Groet,
Marco
Berichten: 533
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 537
1347 x bedankt in 486 berichten
04-Sep-2024, 11:14 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Sep-2024, 11:18 AM door TimSch.)
(04-Sep-2024, 10:50 AM)Hardloper schreef: (03-Sep-2024, 06:01 PM)TimSch schreef: De oplossing ligt volgens mij dan voor de hand:
- ga controleren op het maximum vermogen van de motor
- ga controleren op het maximum snelheid
- als dat nog niet genoeg is, voer dan aanvullend een minimumleeftijd en/of certificaatplicht en/of helmplicht in.
Hoe ga je het maximum vermogen vaststellen?.....
Dat schreef ik helemaal niet
(04-Sep-2024, 10:50 AM)Hardloper schreef:
Tweede geval, dan gaat iedere VM ook een speedelec zijn die een hulp motor heeft, aangezien deze makkelijk veel makkelijker over de 25 kunnen halen met beperkte capaciteit motor.
Dat is nu ook al zo wanneer de motor blijft ondersteunen boven de 25 km/u, al trekken veel ondersteunde VM rijders zich daar niets van aan en zie je dus weinig VMs met een kentekenplaatje etc
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 1.477
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 672
2442 x bedankt in 1138 berichten
(04-Sep-2024, 11:09 AM)Dharm2004 schreef: Ga je harder dan toegestane snelheid, huppakee je fatbike wordt direct een schrootbak.
En daar gaat elke fiets waar 365cycle op rijdt...
Je mag namelijk best harder rijden dan 25km/h op een e-bike, alleen de ondersteuning moet ermee ophouden na 25km/h.
Maar controles van fietsers zijn best moeilijk. Als je een controlepunt hebt opgezet gaan de scholieren (toch wel de doelgroep in deze) binnen de kortste keren via een andere route rijden.
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
04-Sep-2024, 03:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Sep-2024, 03:26 PM door 365cycle.)
(04-Sep-2024, 12:37 PM)Frutsel schreef: En daar gaat elke fiets waar 365cycle op rijdt...
Je mag namelijk best harder rijden dan 25km/h op een e-bike, alleen de ondersteuning moet ermee ophouden na 25km/h. Grappig genoeg ben ik deze week inderdaad staande gehouden
Ik had een rechthoekig pakketje achterop, en was behoorlijk aan het doorstampen op de vouwfiets. Had ook nog wat wind mee, dus dan zit de gang er ook al gauw in; dusdanig dat ik ongeveer gelijk op reed met een politieauto (ze reden rustig). Op de rotonde direct daarna versperden ze mijn weg, en moest ik dus even stoppen.
Na 2x kijken constateerde de agent dat er wel een blokje achterop zat, maar er geen motor te vinden was en zei hij "sorry, fijne reis!"
Ook op de bakfiets (met huif!) betekent een snelheid boven de 25 niet dat de motor nog wat doet. Ik heb één keer een poging gedaan om m'n vriendin bij te houden op haar Strömer. Ging best redelijk; zij reed het eerste stuk best rustig (tot het ging regenen ), en een sterke motor die het optrekken tot 26 km/h voor je regelt is ook wel prettig als je jezelf op duur helemaal stuk aan het rijden bent. Het laatste stuk (met regen) heb ik de hele tijd zonder E gereden, en ook al ging m'n hartslag ver in het rood, op onderstaand stukje ben ik wel trots
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 211
Topics: 8
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 54
439 x bedankt in 197 berichten
Op een ww rit van 2x80km reed 4 op de 5 middelbare scholieren slingerend over de weg door intensief smartphonegebruik. Wetgeving zonder handhaving heeft niet veel zin. Handhaving is arbeidsintensief, dus dat gaat niet lukken zonder automatisering.
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(04-Sep-2024, 03:23 PM)blokdoorn schreef: Op een ww rit van 2x80km reed 4 op de 5 middelbare scholieren slingerend over de weg door intensief smartphonegebruik. Wetgeving zonder handhaving heeft niet veel zin. Handhaving is arbeidsintensief, dus dat gaat niet lukken zonder automatisering. Op zich kunnen we daarvoor ook Google en Apple lastig vallen.
Beweeg je je sneller dan 10 km/h voort en zit je niet overduidelijk op een spoor? Smartphone blokkeren.
Vervelend voor passagiers in auto's enzo, maar dat moet dan maar.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.742
Topics: 93
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2940
3242 x bedankt in 2248 berichten
(04-Sep-2024, 03:28 PM)365cycle schreef: Op zich kunnen we daarvoor ook Google en Apple lastig vallen.
Beweeg je je sneller dan 10 km/h voort en zit je niet overduidelijk op een spoor? Smartphone blokkeren.
Vervelend voor passagiers in auto's enzo, maar dat moet dan maar.
Wat ga je hiervoor gebruiken? De interne versnellingsmeters? Want constant GPS gebruiken om de snelheid te bepalen, dat gaat niet de batterij duur goed bevorderen.
En daarbij, dan gaat Handsfree bellen ook niet meer.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 119
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2022
Bedankt: 128
196 x bedankt in 110 berichten
veel van die wetgeving is er alleen om gebruik van auto's in woongebieden te kunnen voortzetten.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|