Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Meekleurende brilglazen onder racekap
#1
Ik ben aan het overwegen om meekleurende brilglazen in mijn sportbril te zetten maar bedacht me dat het probleem dat die hebben in een auto (niet of héél langzaam meekleuren door te weinig uv als gevolg van de voorruit die dit tegenhoudt) best ook wel in een velomobiel (onder een racekap) hey geval kan zijn. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ik heb meekleurende glazen in mijn brillen (al een aantal achter elkaar) en het is bij iedere ruit weer afwachten of ze wel of niet werken.

Meestal wel maar juist als ze niet werken heb je de zonnebril hard nodig.

Als je racekap al hebt kun je de opticien vragen of die een glas of bril heeft om het te testen.

Oh, ja, ik heb naast de meekleurende glazen tegenwoordig ook een echte zonnebril want de dekking van de meekleurende glazen is vaak net niet sterk genoeg.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(16-Sep-2024, 10:51 PM)Boyd Maduro schreef: Ik ben aan het overwegen om meekleurende brilglazen in mijn sportbril te zetten maar bedacht me dat het probleem dat die hebben in een auto (niet of héél langzaam meekleuren door te weinig uv als gevolg van de voorruit die dit tegenhoudt) best ook wel in een velomobiel (onder een racekap) hey geval kan zijn. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Autoruiten zijn voorzien van een speciale coating.
Bij de vizieren van een racekap vraag ik me af of die gecoat zijn. Ik vermoed van niet eigenlijk. Zit er een motorvizier op, dan verwacht ik eigenlijk ook niet echt problemen. Volgens mij rijdt het gros van de motorrijders die brildragend zijn echt niet met een speciale bril als ze op de motor stappen.

Verder niet brildragend dus een echt antwoord moet ik je schuldig blijven.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Ik gebruik de kap alleen als het zulk pleurisweer is dat er absoluut geen kans is op zon Tongue
Aan de andere kant, wat Willeke al zegt: De meekleurende glazen kleuren niet hard genoeg mee, zeker als de zon laag staat (wanneer ik dus heen of terug rij van mijn werk). Hiervoor heb ik een overzet zonnebril (ik heb ook een gele overzetbril, in geval van mist en druilerig weer)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Jammer dat racekappen geen dubbellaags visier hebben zoals je in sommige motorhelmen heb, dan je gewoon een zonnevisier omlaag kunt klappen zodra het zonnig is. Het liefst dan ook polariserend.

https://www.voordeelhelmen.nl/helmen/mot...nnevizier/

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(17-Sep-2024, 10:11 AM)Raymond schreef: Jammer dat racekappen geen dubbellaags visier hebben zoals je in sommige motorhelmen heb, dan je gewoon een zonnevisier omlaag kunt klappen zodra het zonnig is. Het liefst dan ook polariserend.

Zelf reed ik altijd op de tweewieler met een pet op. Ook bij het zeilen een pet op. Maar geen zonnebril omdat het voor mij teveel wegneemt van mijn zicht.

In mijn kap heb ik nu wel een zonneklep ingebouwd die ik gebruik bij laagstaande zon. Ik zou niet anders mee willen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#7
Al eens mee ge-experimenteert. Met mee kleurende brilglazen. Met de belofte van: deze kleuren wel heel snel mee.
Niet dus, niet snel genoeg. Én blijven ietsje donkerder bij geen zonlicht.

Ik zou nog wel eens wat met het vizier zelf willen doen. Die kan je snel omhoog klappen. Maar dat is denk ik hetzelfde verhaal.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Ik heb gewoon een zonnebril met wisselbare glazen van de Decathlon. Hier zitten 4 glazen bij, van gewoon transparant tot heel donker voor zonnige omstandigheden in de sneeuw. Dan kies je gewoon het meest geschikte glas voor je gaat rijden. Het transparante glas is ook handig om insecten uit je ogen te houden als het donker is (weinig tot niet relevant in een racekap Wink )
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(17-Sep-2024, 11:43 AM)datakneder schreef:
(17-Sep-2024, 10:11 AM)Raymond schreef: Jammer dat racekappen geen dubbellaags visier hebben zoals je in sommige motorhelmen heb, dan je gewoon een zonnevisier omlaag kunt klappen zodra het zonnig is. Het liefst dan ook polariserend.

Zelf reed ik altijd op de tweewieler met een pet op. Ook bij het zeilen een pet op. Maar geen zonnebril omdat het voor mij teveel wegneemt van mijn zicht.

In mijn kap heb ik nu wel een zonneklep ingebouwd die ik gebruik bij laagstaande zon. Ik zou niet anders mee willen.

Ik snap niet dat mensen met een pet op kunnen rijden. Als ik dat doe kan ik regelmatig stoppen om de pet van de grond te vissen. Die krengen blijven niet op mijn hoofd zitten, tenzij er een koordje aan zit om onder mijn kin te knopen...
Zeker met een klep is het snel over zodra je boven de 30km/h komt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Dan heb je vast geen koerspet geprobeerd (of je koerspetten zijn een maat te groot).

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
NB Zoek in het Duitse forum op 'Sonnenblende' en er zijn allerlei zonneklep oplossingen te vinden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Sinds ik last heb van progressieve deterioratie van het haarvlak heb ik bij het fietsen van lange toertochten ook een (gewoon) petje op. Het floept er slechts eens in de tien tochten eens af. En eigenlijk alleen bij windkracht 4 of harder, of als je toevallig eens in een windvlaag van een gebouw komt. Ga je hard een afdaling in, dan houd ik mijn hoofd een klein beetje naar beneden om te voorkomen dat de klep wind vangt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(17-Sep-2024, 01:57 PM)melle z schreef: Dan heb je vast geen koerspet geprobeerd (of je koerspetten zijn een maat te groot).

Ik denk dat het te maken heeft met de lengte van mijn haar. Misschien dat ik moet wachten tot ik kaal wordt Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro
#14
Ik kan je verzekeren dat dat helpt!

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel
#15
(17-Sep-2024, 03:16 PM)Frutsel schreef: Ik denk dat het te maken heeft met de lengte van mijn haar. Misschien dat ik moet wachten tot ik kaal wordt Smile

Een goedkoop baseball petje, eentje met de twee stripjes plastic, kun je in je haar vastzetten, net boven het elastiek van de staart.

Ik vond het wennen toen mijn haar kort ging.

Of terug naar de damesmode van ruim een eeuw terug, hoedespelden, die blijven ook alleen zitten als je haar vast gezet is.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(17-Sep-2024, 12:36 PM)Frutsel schreef: Ik snap niet dat mensen met een pet op kunnen rijden. Als ik dat doe kan ik regelmatig stoppen om de pet van de grond te vissen. Die krengen blijven niet op mijn hoofd zitten, tenzij er een koordje aan zit om onder mijn kin te knopen...
Zeker met een klep is het snel over zodra je boven de 30km/h komt.

Ik rij nooit zonder pet op. Daardoor heb ik nooit een zonnebril nodig, verbrandt mijn hoofd niet bij intense zon, kan ik laag staande zon bijna altijd buiten beeld houden, krijg ik geen onderkoeld hoofd in de kou, en blijft neerslag bijna altijd uit mijn ogen.
Een koordje onder je kin lijkt me mega-irritant.

De oorband waarmee ik windgeruis aan mijn oren onderdruk houdt mijn pet altijd op zijn plaats, ook bij stevige rukwinden en bij afdalingen waar ik zonder te trappen boven de 60 km/u kom. Zie ook deze draad over windgeruis: https://ligfietsers.nl/thread-1668-post-...l#pid53460

Mijn oorband is eigenlijk nog een in een vrij primitief stadium van ontwikkeling, ik zie nog veel ruimte voor verbetering, maar ik ga nooit van huis zonder dat ding, of het moet lopend zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(17-Sep-2024, 01:57 PM)melle z schreef: Dan heb je vast geen koerspet geprobeerd (of je koerspetten zijn een maat te groot).

Klopt, die waaien echt nooit af.

Ik heb deze: https://www.futurumshop.nl/gripgrab-ligh...wart.phtml
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Wat maakt zo'n koerspet nou anders dan een reguliere pet?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
(17-Sep-2024, 07:43 PM)Lopopodium schreef: Wat maakt zo'n koerspet nou anders dan een reguliere pet?

De vorm en het formaat van de klep.

Is kleiner, maar houdt perfect de zon uit mijn gezicht.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Wat is een 'reguliere pet'? Een basebal pet? Koerspetten zijn gemaakt van katoen (of iets moderners), zitten strak om je kop en hebben elastiek in de band. Ze hebben een kleine klep en passen zowel met de klep naar voren of naar achter (om je nek tegen de zon te beschermen) ook onder een helm.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(17-Sep-2024, 05:31 PM)Martin van Mourik schreef: Ik rij nooit zonder pet op. Daardoor heb ik nooit een zonnebril nodig, verbrandt mijn hoofd niet bij intense zon, kan ik laag staande zon bijna altijd buiten beeld houden, krijg ik geen onderkoeld hoofd in de kou, en blijft neerslag bijna altijd uit mijn ogen.
Een koordje onder je kin lijkt me mega-irritant.

De oorband waarmee ik windgeruis aan mijn oren onderdruk houdt mijn pet altijd op zijn plaats, ook bij stevige rukwinden en bij afdalingen waar ik zonder te trappen boven de 60 km/u kom. Zie ook deze draad over windgeruis: https://ligfietsers.nl/thread-1668-post-...l#pid53460

Mijn oorband is eigenlijk nog een in een vrij primitief stadium van ontwikkeling, ik zie nog veel ruimte voor verbetering, maar ik ga nooit van huis zonder dat ding, of het moet lopend zijn.

Lang haar isoleert goed, zowel koud als warm (zon op je hoofd) heb ik weinig last van. Als het echt koud wordt draag ik een headband zodat ik geen koude oren krijg (lang haar blijft niet voor je oren zitten als je fietst Tongue )
Laagstaande zon blokkeren is voor zover ik kan zien het nuttigste effect van een pet. Een koerspet lijkt me een te klein klepje hebben.

Minder druppels op mijn bril zou ook wel erg fijn zijn overigens...

Iets tegen windgeruis is ook wel een nuttig iets inderdaad. (Daar helpt de headband tegen, maar ja, die is me veel te warm als het buiten boven de 5 graden is)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
(17-Sep-2024, 08:22 PM)Frutsel schreef: Laagstaande zon blokkeren is voor zover ik kan zien het nuttigste effect van een pet. Een koerspet lijkt me een te klein klepje hebben.
Dat klepje werkt prima tegen de zon (hoewel ik sowieso ook een zonnebril draag als het ook maar een beetje zonnig is).

(17-Sep-2024, 08:22 PM)Frutsel schreef: Minder druppels op mijn bril zou ook wel erg fijn zijn overigens...
Tegen zweetdruppels op je bril help een koerspet in ieder geval prima.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
(17-Sep-2024, 08:22 PM)Frutsel schreef: Laagstaande zon blokkeren is voor zover ik kan zien het nuttigste effect van een pet. Een koerspet lijkt me een te klein klepje hebben.

Na al die jaren kan ik je verzekeren dat het klepje groot genoeg is. Je moet het petje wel ver genoeg naar voren trekken.

Het klepje staat schuin naar beneden en op een ligfiets kijk je er dan net onderdoor. Ideaal.

Het klepje is in het midden iets langer/dieper en daardoor houdt het de zon perfect uit de ogen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#24
(17-Sep-2024, 11:43 AM)datakneder schreef: In mijn kap heb ik nu wel een zonneklep ingebouwd die ik gebruik bij laagstaande zon. Ik zou niet anders mee willen.

Hmm, heb je daar een foto van?

(17-Sep-2024, 11:53 AM)qv-tester schreef: Ik heb gewoon een zonnebril met wisselbare glazen van de Decathlon. Hier zitten 4 glazen bij, van gewoon transparant tot heel donker voor zonnige omstandigheden in de sneeuw. Dan kies je gewoon het meest geschikte glas voor je gaat rijden. Het transparante glas is ook handig om insecten uit je ogen te houden als het donker is (weinig tot niet relevant in een racekap Wink )

Ja ik heb ook wel een normale sportzonnebril maar dan moet ik lenzen in en dat probeer ik te voorkomen. (Vindt het 's ochtends vaak te veel gedoe en 's avonds voor alleen het ritje terug zonde van de daglenzen)

(17-Sep-2024, 02:05 PM)Hoekie schreef: NB Zoek in het Duitse forum op 'Sonnenblende' en er zijn allerlei zonneklep oplossingen te vinden.

Ah dank, ik zal even kijken
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#25
Ik heb een tijd een zonnebril van Oakley gehad met meekleurende glazen. Die werkte o.a. in de auto erg goed. Ik deed hem in het buitenland op de snelweg niet af in tunnels, die ging erg snel van licht naar donker of andersom. Achter het autoglas. Inmiddels passen mijn ogen niet meer bij de sterkte van de optiek en prisma van de bril.

Gebruik momenteel een baseball petje, een lichte zomerpet van de decathlon en in de winter een geisoleerde Leger pet met van die flappen. Bij sterke zon in combinatie met gewone zonnebril. Ik rijd een groot deel van het jaar in de ochtend en de middag recht tegen de zon in.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
Ik zal er eerstvolgende rit eens op letten. Ik heb sinds kort meekleurende glazen op mijn bril staan en rijd sinds kort steeds met de racekap op om de koude rijwind uit mijn ogen te houden. Anders heb ik heel de dag last van jeuk aan mijn ogen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: MickWo, 9 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Parkeerhoes voor Quest XS
Omdat mn QuestXS een...ZoefZoef — 06:11 PM
Lezyne solutie droogt niet?
Ik heb nog nooit...ZoefZoef — 06:07 PM
Lezyne solutie droogt niet?
Nou, dat viel dus te...Roepers — 05:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Google Maps is er ...ZoefZoef — 05:49 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een carbon stoel k...365cycle — 05:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Google Maps is er to...365cycle — 05:23 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Van ligfietsen ken i...bucovaina — 04:02 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer ...datakneder — 03:04 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer is...Lopopodium — 02:47 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...omdat ik een kwar...datakneder — 02:43 PM
hurricane brake studs
Als je 't wil tig-la...martinus — 02:36 PM
hurricane brake studs
Zilverkleurig hard...Boyd Maduro — 02:21 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...omdat de inschrij...Boyd Maduro — 02:16 PM
hurricane brake studs
Zilverkleurig hard g...martinus — 02:16 PM
Bandenkeuze QuestXS
Het achterwiel i...ZoefZoef — 02:12 PM
Bandenkeuze QuestXS
Het achterwiel is ...Raymond — 01:57 PM
Bandenkeuze QuestXS
Ik had GoCycles ...Boyd Maduro — 01:43 PM