Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ervaring met vouwbare trike?
#1
Vandaag heb ik weer heerlijk gereden met de catrike. Dat zou ik ook verder van huis willen doen, maar dan moet ik er eerst naartoe fietsen en dat is meestal niet handig.
Ik weet dat er vouwbare trikes zijn. Bestaat er een model dat lekker vlot fietst, makkelijk opvouwt en in een kleine auto past? Bijvoorbeeld in ons familiekoekblik de C3.
En misschien is het hoog gegrepen, maar kan een opgevouwen trike als vouwfiets mee met de trein?
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
(27-Aug-2024, 08:51 PM)Theo Mol schreef: kan een opgevouwen trike als vouwfiets mee met de trein?
Nee.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Ik heb er kort eentje gehad en dat hele vouwgebeuren is nogal een uitdaging, zelfs al mocht je nog wel de trein in is het nog steeds een gedoe om hem uiteindelijk in de trein te krijgen op een manier dat niet voor anderen in de weg staat.. Maar voor in de auto is het prima te doen, dan vouw je hem op, haalt de wielen eraf en hij past zo achter op de stoel. (moet je niet zo'n absurd grote trike van staal nemen natuurlijk :p)
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Het gaat wel eens mis met de plek net naast de scharnieren bij de HP velotechnik trikes.

https://www.velomobilforum.de/forum/inde...-fx.63289/

https://www.velomobilforum.de/forum/inde...-fx.24873/

https://www.velomobilforum.de/forum/inde...che.71161/

Ergens in die draadjes vindt je dan ook wel opmerkingen van mensen die zeggen dat ze uit praktische overwegingen de vouw functie toch een stuk minder gebruiken als gedacht. Het blijft een vrij groot, zwaar en lastig te hanteren ding. De rode draad die ik eruit haal, is dat je alleen de vouwversie moet kopen als je die echt nodig hebt.

Zo'n vouw Scorpion is vermoedelijk wel een aardig stukje zwaarder als de Cattrike. Wat het hanteren ook niet makkelijker maakt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(27-Aug-2024, 08:57 PM)365cycle schreef:
(27-Aug-2024, 08:51 PM)Theo Mol schreef: kan een opgevouwen trike als vouwfiets mee met de trein?
Nee.

Niet volgens de regeltjes, maar ik de praktijk is het prima mogelijk.  En anders als je in discussie gaat met de conducteur aangeven dat je m om medisch redenen gebruikt, bijv. vanwege evenwichtsproblemen.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(27-Aug-2024, 08:57 PM)365cycle schreef:
(27-Aug-2024, 08:51 PM)Theo Mol schreef: kan een opgevouwen trike als vouwfiets mee met de trein?
Nee.

Waarom niet?
Volgens de AVR van 1 juli 2024 geldt:

5.4 Welke voorwaarden gelden voor uw fiets en andere vervoermiddelen?
Onder voorwaarden mag u uw fiets meenemen in de trein. NS maakt daarbij onderscheid tussen:
a) opgevouwen vouwfietsen,
b) reguliere fietsen, en
c) (aangepaste) fietsen als hulpmiddel voor reizigers met een beperking.

En verder moet dan gelden voor categorie A:

(dat de vouwfiets) ingevouwen maximaal de volgende afmetingen heeft:
- breedte maximaal 45 cm
- lengte maximaal 86 cm
- hoogte maximaal 80 cm

... volgens mij komt mijn Gekko FX 3x20 daar tamelijk dicht bij in de buurt.
Waarom zou het dan geen valide vouwfiets zijn?

(Als ik de AVR zuiver beperkend lees mogen (gemonteerde) randonneurs, eenwielers, crossfietsen, hybrides, en BMX-fietsjes ook niet mee want:
"Onder reguliere fietsen (categorie b) worden ook verstaan (limitatief): elektrische fietsen, racefietsen, mountainbikes en gedemonteerde fietsen.")
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Ik gok dat de genoemde maten de ruimte tussen de stoelen is bij een NS trein. Je kunt daar tussen twee van elkaar af kijkende bankjes iets kwijt. Een grote koffer, of dus een vouwfiets die precies die maat heeft. Daar staat ie dan niemand in de weg. Of je de fiets wel of niet kunt vouwen lijkt me wat minder relevant, dan de maximale maten. Maar goed ik werk niet bij de NS.

Verder hangt het zoals Zoefzoef in de praktijk met de uitleg van de regels erg af van het dienstdoende personeel.

Hieronder een video over het vouwen van de Hp Trike en duidelijke beelden van hoe substantieel het pakket is wat er overblijft. Achterbank plat en in de auto zie ik nog wel gebeuren. Maar met dat pakketje over het perron sprinten tot de juiste ingang van de trein, en dan door de meute naar binnen met dat pakket in je handen, en even terug om je stoel te halen?

Ik zie het niet gebeuren.

Het vouwen begint bij 3.10 https://www.google.com/search?sca_esv=b9...hphGQ,st:0
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Heb een hp Velotechnik Scorpion fs 26 gehad en m 1x opgevouwd om m in een grote doos te stoppen voor transport naar de Duitse koper. Die trike had destijds onder garantie al een nieuw frame gehad nadat de eigenaar er plots doorzakte. Het bekende punt was kapot gegaan: afgescheurd bij scharnierpunt.

Als je ermee in de trein wilt zou ik m niet opvouwen maar met de twee voorwielen tegen de wand zetten indien mogelijk. Verticaal dus en ander lekker onopgevouwen. Laat de NS maar de rambam krijgen. Dan heb ik het dus over de fietsplaatsen vooraan bij de intercitys.

En onopgevouwen -> eigen zitplaats in de trein Smile

Wat betreft het formaat. De scorpion FS20 die ik had ging niet opgevouwen in een kleine auto. Weet niet meer of dat nou met een omgeklapte achterbank ging of niet Een andere Gekko FX ging er volgens mij ook niet opgevouwen in een auto, maar ik weet niet meer wat voor auto dat was.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Ik ben bekend met de Scorpion FS 20 en 26 (in verschillende uitvoeringen). Ze rijden zeker lekker sportief, en zijn makkelijk op te vouwen/uit te klappen.
Er passen er 2 in mijn Ford Focus wagon. (of 1 als ik de achterbank niet neerklap)
Kwestie van stoel eraf (3 snelsluitingen), vergrendeling indrukken, achterkant naar voren klappen, en zo de auto in schuiven.
Je kan ook nog de voorwielen eruit halen, dan zijn ze nog iets kleiner (heb ik niet nodig gehad, maar is ook zo gepiept)

Nadeel is dat de trike relatief zwaar is, en niet goedkoop.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(27-Aug-2024, 11:01 PM)Tijanus schreef: Waarom niet?
Volgens de AVR van 1 juli 2024 geldt:

[...]

(dat de vouwfiets) ingevouwen maximaal de volgende afmetingen heeft:
- breedte maximaal 45 cm
- lengte maximaal 86 cm
- hoogte maximaal 80 cm

... volgens mij komt mijn Gekko FX 3x20 daar tamelijk dicht bij in de buurt.

Waarom zou het dan geen valide vouwfiets zijn?
Je geeft het antwoord zelf al: Hij komt in de buurt, maar zit er niet onder (85x55x80 geloof ik).

De enige vouwligfiets die kan is een M5 CMPCT, en die heb ik om die reden ook gehad. Toch vind ik een gewone vouwfiets handiger voor de keren dat ik de fiets meeneem naar (bijvoorbeeld) Berlijn.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus
#11
(27-Aug-2024, 11:45 PM)ZoefZoef schreef: Heb een hp Velotechnik Scorpion fs 26 gehad en m 1x opgevouwd om  m in een grote doos te stoppen voor transport naar de Duitse koper. Die trike had destijds onder garantie al een nieuw frame gehad nadat de eigenaar er plots doorzakte.  Het bekende punt was kapot gegaan: afgescheurd bij scharnierpunt.

Ah dus de hp vs fs 26 enduro kan zomaar breken? Het leek mij wel een leuke om mee door de ruige terrein te rijden waar ik de QV niet door heen wil sturen
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(28-Aug-2024, 10:21 AM)Hardloper schreef:
(27-Aug-2024, 11:45 PM)ZoefZoef schreef: Heb een hp Velotechnik Scorpion fs 26 gehad en m 1x opgevouwd om  m in een grote doos te stoppen voor transport naar de Duitse koper. Die trike had destijds onder garantie al een nieuw frame gehad nadat de eigenaar er plots doorzakte.  Het bekende punt was kapot gegaan: afgescheurd bij scharnierpunt.

Ah dus de hp vs fs 26 enduro kan zomaar breken? Het leek mij wel een leuke om mee door de ruige terrein te rijden waar ik de QV niet door heen wil sturen

Er zijn er meerdere spontaan gebroken bij het scharnierpunt. Of dat inmiddels verholpen is door HP velotechnik durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen maar ik vermoed haast van wel.  Inmiddels is dat alweer enkele jaren geleden en de enduro is een van de latere modelletjes van deze Scorpion.

Bij een gebruikte aanschaf HP Velotechnik is het in ieder geval wel iets waar je rekening mee moet houden en heel goed naar moet kijken. Zoiets valt dan niet meer onder de garantie terwijl de eerste eigenaar dat wel had.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#13
Ik heb een ICE sprint gehad die vouwbaar was en die paste achterin een C2 met de achterbank plat. Was wel wat gepruts om hem door de achterklep te krijgen en goed neer te leggen. Die krengen zijn best zwaar en onhandig. Ik heb hem nooit in de trein meegenomen, dat leek me zeer onpraktisch.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(28-Aug-2024, 09:44 AM)365cycle schreef:
(27-Aug-2024, 11:01 PM)Tijanus schreef: (NS eisen vouwfiets)
maximaal de volgende afmetingen heeft:
- breedte maximaal 45 cm
- lengte maximaal 86 cm
- hoogte maximaal 80 cm

... volgens mij komt mijn Gekko FX 3x20 daar tamelijk dicht bij in de buurt.

Waarom zou het dan geen valide vouwfiets zijn?
Je geeft het antwoord zelf al: Hij komt in de buurt, maar zit er niet onder (85x55x80 geloof ik).

De enige vouwligfiets die kan is een M5 CMPCT, en die heb ik om die reden ook gehad. Toch vind ik een gewone vouwfiets handiger voor de keren dat ik de fiets meeneem naar (bijvoorbeeld) Berlijn.
Ah, toch puur de opgevouwen maat dus.
Je klonk zo beslist dat het een meer kwalitatief dan kwantitatief probleem leek.

Volgens HP wordt de FX20 82 x 83 x 52 in gevouwen toestand.
Dat is met een iets uitstekend stuur, als je die wat bijdraait (inbusje) zou je rond 82 x 83 x 50 kunnen komen.
Pretty close, but no cigar!

Toch zo marginaal dat het binnen mijn marges voor burgelijke ongehoorzaamheid past... Smile

(Net terug uit Oostenrijk / Italië, aldaar diverse treinstellen gezien met 40+ fietsplekken. Weet de NS wel dat Nederland ook een beetje fietsland is?)

Interessanterwijs geldt volgens NS voor 'handbagage' een maximum van... 85 x 85 x 85 cm! (Niet meer dan twee stuks per persoon daarvan!)
Eventueel gaat de Gekko dus gewoon in een zelf-pas-gemaakte-tas van oud tentdoek, en er gaat plots een heel nieuwe wereld open.

(De tas-optie doet het heel aardig bij gedemonteerde racefietsen. Scheelt plekken reserveren, als je uit Italië komt bijvoorbeeld).
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: blokdoorn , Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#15
(27-Aug-2024, 08:51 PM)Theo Mol schreef: Vandaag heb ik weer heerlijk gereden met de catrike. Dat zou ik ook verder van huis willen doen, maar dan moet ik er eerst naartoe fietsen en dat is meestal niet handig.
Ik weet dat er vouwbare trikes zijn. Bestaat er een model dat lekker vlot fietst, makkelijk opvouwt en in een kleine auto past? Bijvoorbeeld in ons familiekoekblik de C3.
En misschien is het hoog gegrepen, maar kan een opgevouwen trike als vouwfiets mee met de trein?

Zelf al jaren een Challenge Alizé en die kun je weliswaar opvouwen en past achterin een Smart, maar dan wel zonder bagagedrager en liever ook geen spatborden. Of een fiets snel is hangt denk ik toch van de berijder af, ik merk dat ik beduidend langzamer ben op de trike als met de 2-wieler. Het gedoe om de fiets op te vouwen is iets waarom ik nu niet meer met de trein reis met deze fiets al was dat vooral naar buitenlandse bestemmingen. Ander nadeel van deze fiets is dat ze niet meer gemaakt worden, je bent dus aangewezen op de 2e hands markt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Welkom op de site _Peter.

Ik heb wel eens een niet opgevouwen trike een trein in zien rijden bij de NS en twee stations verder er weer uit, maar dat leek mij een geval van trike in plaats van booster of rolstoel, dus alleen als je echt heel slecht kan lopen. En totaal afhankelijk van liften die bereikbaar zijn en werken.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Challenge Chamsin-E - 2022 - zgan - van...
Bedankt voor de sn...Wim -de roetsende — 09:51 AM
Challenge Chamsin-E - 2022 - zgan - van...
Hallo, Is deze ...boomtop4 — 09:27 AM
Challenge Chamsin-E - 2022 - zgan - van...
Bedankt voor de snel...Imaro de Zoeker — 09:26 AM
Challenge Chamsin-E - 2022 - zgan - van...
Hallo, Is deze ...Wim -de roetsende — 09:19 AM
Challenge Chamsin-E - 2022 - zgan - van...
Hallo, Is deze fi...Imaro de Zoeker — 09:15 AM
M5 EBS remhendels gezocht
Mocht er nog iemand ...Wim -de roetsende — 09:11 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Even een overzicht v...John1000 — 07:54 AM
ervaring met vouwbare trike?
Welkom op de site _P...Willeke_IGKT — 05:59 AM
Schijfremmen, remblokjes, en.. en..
Het kan ook helemaal..._Peter — 12:14 AM
Trike in trein
In Duitsland kun je ..._Peter — 12:01 AM
ervaring met vouwbare trike?
Vandaag heb ik wee..._Peter — 11:54 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
 Hoe hij dat in de...Wim -de roetsende — 11:06 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Overigens vind i...Tijanus — 10:58 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Jij bent niet rela...Wim -de roetsende — 09:56 PM
Paard!!! Hoe reageert ie vandaag?
Ik had vorige week e...Lopopodium — 09:25 PM
Alpe-Adria 2024: van Salzburg naar Slov...
Nee, de route van de...De tovenaar — 09:18 PM
Paard!!! Hoe reageert ie vandaag?
Gelukkig heeft de jo...Fietsbennie — 09:16 PM