Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alpe-Adria 2024: van Salzburg naar Slovenië, Istrië (Kroatië) en Tirol.
#1
Eind augustus begin september ben ik weer op mijn de Challenge Wizard de Alpen ingetrokken, samen met mijn broer op zijn Cannondale touring bike. De tocht ging per trein naar Salzburg, waar we begonnen met de fietstocht. Via Villach door Slovenië via de Julische Alpen tot Istrië (Kroatië) en terug noordwaarts via Triiëst, de Italiaanse Dolomieten, over de Brennerpas en via Innsbruck tot Duitsland, waar we weer een trein terug pakten naar huis.

[Afbeelding: AP1GczPL0-RjE7vXmQ6sQGc5lmLnvzJXV-jWT7ty...authuser=0]




In deel 1 van het videoverslag fietsen we door de Veluwe naar een camping bij Herwen bij de grens bij Elten waar we de volgende dag op een Duitse boemel stappen om in twee dagen naar Salzburg te reizen. 






Onderweg komen we veel liggers tegen op de Veluwe:


[Afbeelding: medium.jpg]




Mooi stukje via de Italiaanse Weg bij Doorwerth

[Afbeelding: medium.jpg]
Antwoord }
#2
Leuk. Ik zag allemaal bekende plekken.
Waren jullie na de mammoet naar links (en daarna meteen rechts) gegaan om in Aerdt te komen? Die dijk, dat is een van de favoriete dijkjes van mij om overheen te fietsen.
Antwoord }
Bedankt door: De tovenaar , Willeke_IGKT
#3
Nee, de route van de mammoet tot aan de camping was deze:
https://bikerouter.de/#map=13/51.9036/6....e=trekking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Vanaf de Camping Aigen volgen we de Tauernradweg / Eurovelo 14 fietsroute langs de rivier de Salzach. Aanvankelijk waren we van plan om naar het Dachstein gebergte te fietsen, maar dat plan is voor een eerste fietsdag wat te ambitieus en volgen de makkelijker Ennsdal fietsroute. We kamperen op de Reiteralm camping bij Gleiming. De volgende dag vervolgen we de Ennsdal fietsroute tot Stein an der Enns. Vanaf hier beklimmen we de mooie Sölkpas. Een lange, zware en steile klim die we al in 2021 vanaf de andere (zuidelijke) kant hebben beklommen. Toen had ik veel problemen om boven te komen, het laatste steilere stuk van >10% zelfs moeten lopen. Deze keer heb ik er veel minder moeite mee dankzij de SPD pedalen, een nieuwe en betere achterdemper en meer (klim)kilometers in de banaantassen. We kamperen in Olachgut bij Murau en volgen de volgende dag de R2 (Mur Radweg) richting het westen tot Stadl an der Mur. Vanaf hier klimmen we naar de Flattnitzer Höhe, een lange geleidelijke en niet al te lastige klim, maar minder spectaculair. Na een lange afdaling kamperen we aan de Ossiacher See bij Villach. 

Video




Tauernradweg

[Afbeelding: medium.jpg]



We laten het Dachstein gebergte links liggen

[Afbeelding: AP1GczNRzqApV2HXxW1zbhzJcx_c-vDH6EezI-a9...authuser=0]



Sölkpas

[Afbeelding: medium.jpg]

[Afbeelding: medium.jpg]



Camping aan de Ossiacher See

[Afbeelding: medium.jpg]

GPS tracks: 

Salzburg - Gleiming https://ridewithgps.com/trips/222266730 
Gleiming - Murau https://ridewithgps.com/trips/222268337 
Murau - Ossiach https://ridewithgps.com/trips/222268653
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen , Tijanus
#5
De Julische Alpen (Villach - Kranjska Gora - Vršič pas - Bovec - Mangart)

Vanaf de Ossiacher See gaat de Ciclovia Alpe Adria fietsroute langs de Gail over vrijliggende fietspaden langs de buitenwijken van Villach. Iets ten zuiden steken we de Italiaanse grens over.
Meteen na de grens moet er fors worden geklommen, gelukkig is het maar een kort maar bijzonder steil klimmetje. De route voert nu over druk befietste fietssnelwegen over oude spoortracés. Bij Tarvisio slaan we oostwaarts richting Slovenië. 

[Afbeelding: medium.jpg]

[Afbeelding: medium.jpg]

Vlak voor de grens slaan we een zijweggetje in naar de Lago di Fusine Superiore voor een fraai uitzicht op de Julische Alpen. We kamperen 5 km voorbij Kranjska Gora op camping Spik met fraai uitzicht op de bergen.

[Afbeelding: AP1GczOu9Zj5TsM3yrwtB6RCKKEgz2QSN5PQltdU...authuser=0]

De volgende dag fietsen we over de steile Vršič-pas, met 1611 meter hoogte de hoogste bergpas van Slovenië. De gevreesde klim met zijn steile met klinkers verharde haarspeldbochten valt goed mee, zelfs met een zwaar bepakte ligfiets. Na een lange afdaling slaan we voor twee dagen de tenten op bij Kamp Polovnik in Bovec.

[Afbeelding: medium.jpg]

[Afbeelding: medium.jpg]



Vanuit Bovec fietsen we de volgende dag zonder bepakking naar de hoogst gelegen verharde weg van Slovenië: de Mangartsko sedlo (2.055m). Deze fraaie
en loodzware klim staat al jaren op onze bucketlist. Drie jaar geleden wilden we die ook al beklimmen. Helaas ging het klimmen op de ligfiets niet zo lekker en hebben we 'm moeten schrappen.
Maar vandaag is het erg mooi weer, een perfecte dag om eindelijk deze monstercol te bedwingen. Het eerste stuk fietsen we over een drukke weg die naar de Predilpas en de Italiaanse grens voert. Deze steile klim is door het verkeer en wat mechanische issues met een verschuivende kettingbuis geen pretje. De buis schuift telkens naar voren en is met de meegenomen inbus- en steeksleutels niet goed vast te zetten. Een rolletje ducktape doet echter wonderen. De klim naar de Mangart is een tolweg en aanzienlijk minder druk met autoverkeer, maar wel veel fietsers. De steile passages van 15-20% zijnnog net te doen. Dergelijke stukken zijn gelukkig vrij kort, het is voornamelijk een heel geleidelijke klim van rond de 10%. Zeker zonder bepakking prima te doen. Bovenop de col maakt de weg nog een lusje. Dit stuk is afgesloten voor verkeer mbv een slagboom waar we onderdoor kruipen, geen fietser die zich tegen laat houden. Op dit mooie laatste stuk dat tot boven de 2000 meter voert is het helemaal autovrij en we maken veel foto's en video's. Na een korte en snelle afdaling slaan we nog een fraai zijdalletje in van de Loška Koritnica vallei voor nog meer mooie plaatjes. Wat is dit deel van Slovenië toch ontzettend mooi!

[Afbeelding: AP1GczMOnSmzF1sRH90jrKO3rnSupQ1oCmzDL-GI...authuser=0]



GPS tracks:
Ossiach-Kranjska Gora https://ridewithgps.com/trips/222269119
Kranjska Gora - Bovec https://ridewithgps.com/trips/215392185
Bovec - Mangart https://ridewithgps.com/trips/215632023
Antwoord }
Bedankt door: Atrike , Willeke_IGKT , Hardloper , GertBr


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
Gisteren een handbik...365cycle — 12:18 PM
Roetsbanden
Ik vind foto's plaat...Wim -de roetsende — 11:36 AM
Roetsbanden
Ik kreeg net een f...ZoefZoef — 10:31 AM
Roetsbanden
Dank allen! Ik ...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Alpe-Adria 2024: van Salzburg naar Slov...
De Julische Alpen (V...De tovenaar — 08:39 AM
Roetsbanden
Dank allen! Ik he...TimSch — 08:08 AM
Roetsbanden
Nee, maar ik ga het ...Wim -de roetsende — 07:54 AM
Roetsbanden
Welke banden a...ZoefZoef — 05:04 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Oh joh, vind je het ...365cycle — 12:37 AM
Roetsbanden
Inmiddels heb ik m...ZoefZoef — 11:19 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Welles ;) De ...Hoekie — 11:03 PM
Roetsbanden
Michelin Wild Run'R ...365cycle — 09:10 PM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Ja, mijn pedalen (zo...365cycle — 09:09 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
 Heb nog geen rese...365cycle — 09:07 PM
Roetsbanden
Welke banden adv...Wim -de roetsende — 08:48 PM
Roetsbanden
Inmiddels heb ik mij...TimSch — 08:44 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Vandaag eerste woon ...Hoekie — 07:58 PM