Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Herintroductie
#27
(07-May-2023, 08:16 PM)Wim -de roetsende schreef: Mocht je nog een keer contact opnemen doe Hans dan de groeten.
Ik heb de groeten overgebracht.

En je krijgt de groeten terug!
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#28
Eerder dit jaar had ik de kans om Jeroen S zijn oude Dries Baron over te nemen. In eerste instantie wilde mijn zwager er een tijdje op fietsen om te zien of ligfietsend forensen iets voor hem was, maar hij had er al gauw genoeg van omdat hij op deze fiets geen tas mee kon nemen. Daarna heb ik de fiets in mijn werkplaats in NL gestript en het frame en de wielen meegenomen naar Engeland en hem opgebouwd met nieuwe SRAM Force 22 2x11 derailleurs en SRAM 2x10 Eagle grip shifters die ik nog had liggen. Met het vaste stuur kon ik niks omdat mijn knieën er tegenaan kwamen, tenzij ik het veel te dicht naar me toe zette, waardoor het meteen ook veel te hoog uitkwam. Het viel niet mee om onderdelen voor een alternatief bijeen te scharrelen en ik kan thuis niet lassen. Uiteindelijk bood een aluminium (Challenge?) stuurbochtje uit een bak van ACE uitkomst; ik heb het flink ingekort en de uiteinden uitgeboord zodat er TRP bar-end remgrepen in pasten. Ik heb een goedkope stuurpen voor een vouwfiets van eBay gebruikt, waarvan ik de klem heb vervangen door een inbusboutje. De stuurbocht is me veel te breed, maar ik kan de gripshifters er niet verder opschuiven doordat het een gebogen stuurbocht is, dus smaller maken wil niet. Ik heb intussen een paar meter 7/8" 4130 chromoly buis gekocht; nu ik de juiste verhoudingen weet kan ik in mijn werkplaats een keer een stuurtje in elkaar lassen.

Ik had nog een Optima carbon zitje dat ook mooi van pas kwam. De voorste steun zit achterstevoren, waardoor het zitje voor een beetje aan de hoge kant zit, wat prima werkt maar er een beetje vreemd uitziet. Met de steun andersom raakte het zitje de framebuis. Wellicht verzin ik nog iets anders, het oog wil ook wat per slot van rekening (als iemand een voorste steun van een Optima Baron over heeft hou ik mee aanbevolen, die hebben een ander model).

Vanmorgen had ik eindelijk de kans om de fiets uit te testen op de baan en dat viel niet tegen. Met de M5 Low Racer (die ik een paar weken geleden verkocht heb) had ik altijd het gevoel dat er te weinig druk op het achterwiel zat omdat ik vanwege korte benen het zitje erg ver naar voren gezet had, waardoor de achterkant soms leek te willen uitbreken. Ik had ook in elke snelle bocht het gevoel dat ik een gevecht aan het leveren was met de middlepuntvliedende kracht, waardoor ik erg veel snelheid verloor. Daarnaast raakten de binnenkanten van mijn benen de remklauw, als ik niet heel voorzichtig deed tot bloedens toe. Al met al was het een mooie fiets, maar niet voor mijn bouw. Deze 406/559 Baron zat meteen als gegoten, net als mijn rode 451/622 Baron, die inmiddels ook de nodige aanpassingen heeft ondergaan (zie verder naar onder).

De omstandigheden zaten niet mee vanmorgen, het was 12˚, vochtig en het waaide stevig, maar ondanks dat haalde ik zonder al te grote inspanning ruim 32km/u gemiddeld op een uur rondjes draaien (het is door twee krappe bochten niet de snelste baan), wat vergelijkbaar is met de M5, maar daarmee moest ik er harder voor werken, ondanks 'snellere' banden en een efficiëntere aandrijflijn. Wat ook niet hielp is dat ik vorige week een stevige verkoudheid had, die moeiteloos overging in een beginnende hernia, waardoor ademhalen pijn deed en ik af en toe flink vaart moest minderen omdat ik duizelig werd door zuurstofgebrek. Afstappen viel ook niet mee... Inmiddels begrijp ik niet meer hoe ik vanmorgen heb kunnen fietsen, ik kan ondertussen amper meer van de bank afkomen.  Angry

Waar ik met de M5 bij elke bocht snelheid verloor doordat de fiets rechtdoor wilde kan ik nu lekker doorstampen, daarnaast kan ik op de Baron veel sneller accelereren. De SRAM Force 22 derailleur/ Eagle shifter combinatie schakelt superstrak, een waar genot. De LDPE irrigatiebuis-kettingbuizen zijn geruisloos (!!) en storen mij voor de verandering niet, maar eigenlijk kan het ook wel zonder want mijn benen lijken de ketting nergens te raken. De wiellagers zijn versleten; ik heb ze helemaal schoongemaakt en van nieuw vet voorzien, maar vooral het achterwiel 'lagert' flink, wat vooral irritant is als je op hoge snelheid uitrolt, bijvoorbeeld in een bocht. Daarnaast werkt het vet zichzelf er uit. Op termijn maar eens op zoek naar een mooi setje nieuwe wielen. Wellicht laat ik de fiets ook een keer opnieuw poedercoaten, de coating is niet echt mooi meer. Een andere (mono) voorvork staat voorlopig hoger op het lijstje. Ik heb hem met nieuwe balhoofdlagers weer bruikbaar gekregen, maar eigenlijk is hij af.

(Voordat iemand de indruk krijgt dat Jeroen me een kat in de zak verkocht heeft: ik wist dat het een oude en vermoeide fiets was, Jeroen heeft me precies verteld wat er allemaal mis mee was en de prijs was er ook naar.)

[Afbeelding: 54083450689_17e8de4893_b.jpg]
[Afbeelding: 54083450609_48a70d5872_b.jpg]
[Afbeelding: 54083577560_5912593fe7_b.jpg]


De rode heb ik afgelopen zomer flink onder handen genomen en is nu bijna helemaal naar wens met een nieuwe cockpit zonder brifters in mijn blikveld (ook hier wil ik nog een smaller stuur voor maken).

[Afbeelding: 53920630796_13d861f216_b.jpg]
[Afbeelding: 54082435302_09211f771f_b.jpg]


Om de feestvreugde nog verder te vergroten komt begin december de zwarte Optima Baron van Bob Hagendijk mijn collectie verrijken, wat het totale aantal Barons in mijn vloot op drie brengt. De rode Baron is door de stroomlijnpunt wat lastig in mijn auto te vervoeren, ik ben altijd bang dat er iets beschadigt als ik hem er op zijn zijkant in leg en de stroomlijn helemaal vervormt. De zwarte Baron wil ik in NL gebruiken voor dagtochten die niet vanuit 'huis' beginnen en waarvoor de fiets achter in de auto moet en om samen met mijn broer of met vrienden te ligfietsen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#29
Ik heb eventueel nog een setje 406/559 wielen in mijn stash: Zwarte Shimano XT Centerlock, maar ook zwarte Velocity velgrem velgen, samen met DB spaken. Best een licht setje dacht ik.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#30
Mooie fietsen hoor. Ik ben wel benieuwd wat zo'n lage fiets nog aanvoelt. Mocht je in Twente zijn en je wilt een keer streetlegal proberen, altijd welkom voor een bakkie koffie of thee met een wolkje melk...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT , 365cycle
#31
Ik begreep dat jij Bob zijn Baron nog wilde proberen voordat hij wegging?

Dries, dank voor je reactie, ik heb je een PB gestuurd.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Fietsbennie
#32
"RBC heeft zich voor volgend seizoen versterkt met drie Baronnen. De gebroeders Jens en Sander Wirix en Moustafa Mohammad spelen dit seizoen nog bij Baronie in de Derde Divisie, maar zijn volgend seizoen in het Atik Stadion te bewonderen."
[Afbeelding: rbc-roosendaal-wirix-mohammad.jpg]
https://voetbaljournaal.com/rbc-versterk...-baronnen/

Melle heeft zich óók versterkt met drie Baronnen! Big Grin
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#33
Die van mij zien er gelukkig een stuk beter uit.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#34
Mooi om te zien dat ie zijn plekje gevonden lijkt te hebben, zo een als die rode heb ik ook ooit gehad, maar dan in het grijs. Die paste mij beter.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#35
Hoe reageren de anderen op de baan als jij op een lage snelheidsduivel rijdt?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#36
Oja is waar ook ja.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#37
Wat een mooie exemplaren! En weer een variatie erbij daar de mijne 451/559 wielen heeft,ook met RX100 naven waarvoor gelukkig nog een goede as te vinden was.Stuur heb je mooi opgelost,de mjne is nog origineel en merk dat ie niet helemaal lekker 'ligt'.
Welke voorrem gebruik je op de groene Dries?
Hoe fietst het kwa scherpe bochten met de 'loshangende' ketting? Ben benieuwd daar ik geen dubbele kettingrol aanbrengen kan omdat de bout ooit (bij de vorige eigenaar) afgebroken is.Heb 'm laten uitboren maar een stuk zit er nog in dus kwa hevelkracht kan er maar 1 kettingrol op.
Veel rijplezier gewenst!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#38
(, 10:36 PM)Jeroen S schreef: zo een als die rode heb ik ook ooit gehad, maar dan in het grijs. Die paste mij beter.
Ik merk eigenlijk geen verschil, beide zitten me als gegoten. Ik wil de 170 cranks op de rode nog wel een keer vervangen door 155, dat is wat ik ook op de groene heb. Er zit een mooi Shimano FC-6400 600 "tri colour" crankstel op en ik heb een identieke set om in te korten.

(, 10:45 PM)Willeke_IGKT schreef: Hoe reageren de anderen op de baan als jij op een lage snelheidsduivel rijdt?
De meeste mensen op de baan (kinderen (en volwassenen) die leren fietsen, trage mamils op snelle fietsen, mensen die revalideren na een hersenbloeding, ex-rokers en drinkers (vooral in januari), mensen die trainen voor een triathlon of ironman, etc.) reageren vrijwel zonder uitzondering belangstellend en positief. Het gebied rondom de baan wordt als losloopgebied voor honden gebruikt en ik krijg van eigenaren wel eens het verwijt dat ik hun honden aan het schrikken maak door mijn snelheid. Gelukkig zit er een vrij hoog hek rondom de baan, dus ze zoeken het maar uit met hun gezeur. Af en toe is er een malloot die binnen het hek de hond uitlaat (er staat duidelijk op het toegangshek dat dit ten strengste verboden is), daar heb ik weinig geduld mee.

(10 uren geleden)martinus schreef: [...] met RX100 naven warvoor gelukkig nog een goede as te vinden was.
Helaas zijn bij deze wielen de cups ook versleten. Verrassend genoeg zijn de velgen nog prima, maar als ik toch een nieuw wiel moet spaken stap ik wellicht liever over op iets anders.

(10 uren geleden)martinus schreef: Welke voorrem gebruik je op de groene Dries?
TRP T925 achterrem, zowel voor als achter. Ik heb het voorste gat in de voorvork uitgeboord zodat ik de remklauw aan de achterkant kon monteren.

(10 uren geleden)martinus schreef: Hoe fietst het kwa scherpe bochten met de 'loshangende' ketting?
Fietst prima, op de M5 had ik het ook zo en op de rode Baron ook. Toen ik de M5 net had was ik bang dat de bochten op de baan te krap zouden zijn om de ketting langs het voorwiel te laten lopen, maar in de praktijk heb je amper stuuruitslag nodig. Je kunt bij de groene Baron wel goed zien dat er in het verleden geen kettingbuizen gebruikt zijn, de voorvork is behoorlijk aangevreten (vandaar dat ik graag een monovork zou hebben).
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: martinus , Willeke_IGKT
#39
Dank je Melle,toch een keer uitproberen met een enkele kettinrgol met 'buisje' eronder,moet wel zeggen dat 'k de fiets veel in de stad gebruik vandaar ook de vraag.De rem is een goede tip! Heb hier alleen 'hoge armpjes' remmen.
Moet wel bekennen dat mijn flink gebruikte Dries met bagagedrager en Ortlieb's er niet zo 'racy' uitziet als de mooie fietsen hierboven : ))
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#40
Ik heb op zowel de rode als de groene Baron voor de trekkende ketting een Alligt 68mm rol met aluminium tanden en voor de retour een 68mm rol met o-ring.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinus
#41
Trekkende ketting de 68mm met kunststof tanden onder de stoel en boven 60mm met ook kunststof tanden,retour boven 50mm o-ring en beneden kettingbuis ivm de afgebroken bout.
Crank is 140mm ivm mijn lengte van 173cm.,kettingblad is enkel,53 tands en achter 11-34 vanwege de heuvels hier.
Met deze configuratie kan ik goed door dicht bebouwde gebieden zoals centrum Maastricht,Aken enzo,gebruik 'm dus als dagelijkse fiets.Tja een race-versie lijkt me ook te gek maar dan zou 'n tweede Dries wel fijn zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#42
Er staan een paar mooie Stingers op MP, maak daar een stads-/ werkpaard van en bouw je Baron om tot racefiets!
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#43
De FosVelo moet opgeknapt worden en staat nu nog bij de lasser,dat is mijn werkpaard cq tourfiets.
Kwa racer heb je helemaal gelijk..gewoon doen.
Soms heb je 'n ander nodig om tot inzicht te komen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#44
Ik heb net bij Tempelman een Optima race wielset besteld, voor de prijs kon ik het niet te laten en dan kan ik in ieder geval vooruit voorlopig. Ik heb ook gevraagd of ze toevallig een onderste steun voor het zitje hebben. Ik had eerder als eens gevraagd of ze nog Optima stickers hebben, maar blijkbaar is er bij de overname van de Optima inboedel het één en ander de container ingegaan.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#45
Het aantal ligfietsen is nog daar aan toe,N+1,maar de reserve-onderdelen nemen toch wel 'wat' ruimte in beslag. Wel weer heerlijk om in je dozen te graaien en een willekeurig projekt op te pakken omdat je weer een stukje van de puzzel gevonden hebt!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: johmamail, 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Het is eigenlijk mee...Hoekie — 08:35 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Ik heb een tijdje ge...Tom Fekkes — 08:21 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Jong geleerd is oud ...Hardloper — 08:05 PM
Herintroductie
Het aantal ligfietse...martinus — 03:45 PM
Herintroductie
Ik heb net bij Tempe...melle z — 02:41 PM
Herintroductie
De FosVelo moet opge...martinus — 02:29 PM
Fransen betogen tegen SUV's en voor mee...
(ik weet dat het e...365cycle — 01:55 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Er zijn velen die ...365cycle — 01:45 PM
Herintroductie
Er staan een paar mo...melle z — 01:40 PM
Herintroductie
Trekkende ketting de...martinus — 01:25 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Er zijn velen die m...twilwel — 12:57 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Er zijn velen die me...Hoekie — 12:42 PM
Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk ...
@twilwel, ik denk da...Willeke_IGKT — 12:34 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik snap gewoon nie...qv-tester — 12:25 PM
Fransen betogen tegen SUV's en voor mee...
De man was de cont...qv-tester — 12:18 PM
Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk ...
Als Strada rijde...twilwel — 12:02 PM
Herintroductie
Ik heb op zowel de r...melle z — 11:58 AM