Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Van Raam trike accustoring
#1
Ik ben geloof ik aan m'n 25e jaar ligfietsen toe  Smile Tweedehands, altijd zelf m'n onderhoud gedaan. Vanwege evenwichtsproblemen van m'n echtgenote is het een paar jaar geleden gelukt haar ook eindelijk aan een ligfiets te krijgen, namelijk een Van Raam trike (easy sport, de onderstuurvariant, ook weer tweedehands). Anderhalf jaar geleden een tweede voor haar gekocht, nu met accu.

Eigen onderhoud gaat prima zolang het balhoofden, remkabels en derailleurs betreft, maar een elektrische fiets heb ik nog niet te pakken gehad. Accu een keer vervangen door een tweedehands exemplaar omdat de eerste het niet meer deed: er kwam water uit toen ik hem openmaakte... De tweede gaf na een jaartje trouwe dienst ook een storing, dus maar eens een nieuwe gekocht. Eh.... dezelfde storing.

Vraag: van de vijf ledjes op de accu knippert de middelste zodra ik 'em aansluit. Cleantron/Van Raam accu. Weet iemand wat dat betekent?

Het nadeel van een Van Raam is dat heel erg graag willen dat alles via hun dealers loopt. Technische vragen naar hun helpdesk leveren geen antwoorden op maar "ga maar naar je dealer". En tja, da's wat lastig met een tweedehandsje. Ik heb eens de dealer in Vianen (dat ligt in de buurt) gevraagd of ze onderdelen konden bestellen, maar dat weigerden ze, volgens mij omdat ze alleen naar fietsen kijken die ze zelf hebben verkocht. Onderdeel uiteindelijk in Soest kunnen bestellen.

Maar goed, een vraag over de accu liep ook dood. Geen handleiding online te vinden. Ik zal nog een mailtje naar "Soest" sturen, daar had ik ook de accu besteld, als consument zou je toch de volledige handleiding mogen krijgen, vind ik. Maar die lopen misschien ook vast op wat Van Raam-geslotenheid?

Enfin, ik hoopt dat iemand weet wat het betekent als het middelste ledje knippert...

Reinout
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , 365cycle
#2
Kan Cleantron jou niet helpen? Zij maken de accu en zitten in Nieuw Vennip

Of ff bij kwsseuren informeren:
Bij KWS Seuren bieden wij uitgebreide revisie- en reparatiediensten voor Cleantron accu's, waarmee we bijdragen aan de verlenging van hun levensduur en het verbeteren van de prestaties.
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#3
Ik had bij cleantron de website al doorgenomen en daar geen handleiding gevonden. 't Is meer een reclamesite gericht op andere bedrijven waar ze vervolgens de spullen voor maken, tenminste, daar lijkt het op. Maar ik kan er wel eens een mailtje aan wagen. Niet geschoten is altijd mis.

KWS Seuren nog niet geprobeerd, wel fietsaccuwinkel.nl waar ik de nieuwe accu ook heb besteld, maar die hadden geen handleiding. KWS doet ook reparaties, misschien dat die meer weten. Ik zal ook daar een poging wagen.

Blijf het raar vinden dat ik geen handleiding kan vinden.

Reinout
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Wat zegt AI:
[Afbeelding: image.png]

Vraag schreef:Wat betekend wanneer van de vijf ledjes op de accu, het middelste ledje knippert odra ik hem aansluit bij een Cleantron/Van Raam accu.
Copilot
Antwoord schreef:Wanneer het middelste ledje van de vijf ledjes op de accu knippert, betekent dit meestal dat de accu bezig is met opladen. Dit is een normaal teken dat de accu correct is verbonden met de oplaadkabel en dat het oplaadproces actief is.

Is dit je eerste keer dat je een Cleantron/Van Raam accu gebruikt, of heb je al eerder ervaring met het opladen van elektrische fietsen?

Hoe werkt een Van Raam accu en het opladen? | Van Raam
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Het is niet tijdens het opladen dat het ledje knippert, maar zodra ik 'em in de houder op de fiets steek (of, als 'ie er in zit, hem aanzet).
De accu is volledig opgeladen. (En de vorige accu waarvan ik me afvroeg of 'ie defect had hetzelfde knipperende ledje).

Alles wat ik kon bereiken schoongemaakt, drooggemaakt, contactjes gereinigd, enz.

Reinout
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(13-Oct-2024, 09:22 PM)reinout schreef: Het is niet tijdens het opladen dat het ledje knippert, maar zodra ik 'em in de houder op de fiets steek (of, als 'ie er in zit, hem aanzet).
De accu is volledig opgeladen. (En de vorige accu waarvan ik me afvroeg of 'ie defect had hetzelfde knipperende ledje).

Alles wat ik kon bereiken schoongemaakt, drooggemaakt, contactjes gereinigd, enz.

Reinout
Bekijk anders eens de link die onderaan staat.

Citaat:Wat betekend wanneer van de vijf ledjes op de accu, het middelste ledje knippert zodra ik hem aansluit op een fiets bij een Cleantron/Van Raam accu zonder dat ik de accu oplaad

Citaat:Als het middelste ledje van de vijf ledjes op de accu knippert zodra je de accu aansluit op de fiets zonder dat je de accu oplaad, kan dit een teken zijn dat de accu niet goed is verbonden of dat er een probleem is met de aansluiting. Het kan ook wijzen op een probleem met de accu zelf of de fiets.

Het is het beste om de volgende stappen te nemen:

1 Controleer of de accu goed is aangesloten op de fiets.
2 Zorg ervoor dat de aansluitingen schoon en vrij van corrosie zijn.
3 Probeer de accu op een andere fiets of met een andere oplaadkabel om te zien of het probleem blijft bestaan.

Als het probleem blijft bestaan, is het verstandig om contact op te nemen met de klantenservice van Cleantron of Van Raam voor verdere hulp.

Heb je al deze stappen geprobeerd, of wil je dat ik je ergens anders mee kan helpen?
Rood licht blijft knipperrn bij accu opladen. Maar wat geeft : 452267 (gebruikershandleiding.com)

Zeg niet dat dit het is. Maar ik probeer je op weg te helpen met AI.

Ken je trouwens iemand met dezelfde accu's? Probeer dan de accu van hem / haar in je fiets en jouw accu in de fiets van de andere. Welke accu / fiets geeft dan die lampjes. Hiermee heb je een idee of de fiets elektronica, dan wel in de accu de fout zit.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Misschien zou je de hartingbank kunnen bellen en vragen hoe het zit want die doen ook onderhoud aan de van raam fietsen. Maar bij hun loopt het weer via de wmo. Dus je zou daar denk niks kunnen bestellen maar misschien kunnen ze je wel antwoord geven.

https://www.google.com/search?client=ope...8&oe=UTF-8
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#8
Of bij USVA in Haarle. Zij bouwen Trikes om voor mensen met een beperking/uitdaging.

https://www.usva-bikes.com/
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#9
(13-Oct-2024, 09:26 PM)Hardloper schreef: Zeg niet dat dit het is. Maar ik probeer je op weg te helpen met AI.
Vet, we hebben hier op het forum onze eigen AI helpdesk die consequent het goede antwoord op de verkeerde vraag blijft geven.

"Ik wil een medewerker spreken"
"medewerker spreken"
"medewerker NU"

Tongue 

Zonder gekheid: Als het plaatje dat je van Van Raam schetst hier klopt, vind ik het ronduit schandalig hoe ze met hun (in veel gevallen hulpbehoevende) klantenkring omspringen. 
Een bekende van me reed een (9 jaar oude, geen fonkelnieuwe!) Lexus en verhuisde naar Monaco. Zijn vaste dealer kreeg bericht van zijn verhuizing, dus werd hij door de dealer in Monaco gebeld met de mededeling dat zijn auto bij x km weer onderhoud nodig had en de vraag of hij alvast een afspraak wilde maken.
Zo attent hoeven we in ligfietsland echt niet te zijn, maar dealers die niet naar een tweedehandsje willen kijken en een fabrikant die desondanks gewoon naar "je dealer" verwijst, zonder aan te geven waar je moet zijn?
Kom op zeg. En vervolgens vrolijk klagen dat de markt voor ligfietsen steeds minder wordt... ja dat snap ik, het mobiliteitsvraagstuk van hulpbehoevenden wordt blijkbaar betrouwbaarder opgelost met een scootmobiel Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: reinout , Willeke_IGKT , Hardloper
#10
Eh, Hardloper, ik gebruik zelf geen AI omdat ik het niet zo nuttig vind. Met grote stelligheid wordt van alles beweerd door zo'n AI wat je als mens vervolgens allemaal weer na mag kijken
In jouw antwoord wordt een "rood ledje tijdens het opladen" genoemd: dat heeft toch geen nut als ik het over een groen ledje zonder opladen heb?
En "het kan aan de accu, de connectoren of de fiets liggen": het enige wat daardoor uitgesloten wordt is de kat van de buren Big Grin 
De door je eerste AI-antwoord opgerakelde link "heb je dat al gelezen" is de standaard accu-pagina van Van Raam. Eh ja... die heb ik uiteraard al vier keer doorgenomen op een hint.
En de tip van de AI om "contact op te nemen met de servicedesk van Van Raam": dat is een nutteloze tip als je m'n oorspronkelijke bericht leest.

Uiteraard waardeer ik hulp, maar copy/pasta van AI-antwoorden levert in mijn ervaring geen bruikbare info op (en wel weer nakijkwerk aan mijn kant).

Reinout

(14-Oct-2024, 09:38 AM)365cycle schreef: Zonder gekheid: Als het plaatje dat je van Van Raam schetst hier klopt, vind ik het ronduit schandalig hoe ze met hun (in veel gevallen hulpbehoevende) klantenkring omspringen. 

Ik vermoed dat het goed bedoelde visie is. Van Raam, dat zullen toch vaak inderdaad hulpbehoevende klanten zijn. Daarvoor heb je lokale dealers nodig die de service verlenen. Waar je vervolgens als leverancier weer een goede band mee moet hebben en die je dus niet moet "ondermijnen" door buiten de dealers om aan rechtstreekse verkoop te doen. De dealers zijn vervolgens zelf weer gewend, vermoed ik, om alles netjes via gemeentes en WMO enzo te doen en zijn niet ingesteld op particulieren die zelf onderhoud wensen te doen.

Mijn vraag over de accu aan Van Raam gaf me dit (standaard)antwoord:

Citaat:We vinden het vervelend dat er een probleem is met uw Van Raam fiets. U kunt het best even naar uw dealer gaan om het probleem te laten bekijken

Als zij meer informatie nodig hebben of vragen hebben, zullen zij ons inschakelen. Zo zorgen we er samen voor dat er een goede oplossing komt.

Ik antwoordde toen:

Citaat:De fiets hebben we via marktplaats gekocht, de huidige accu later ook. Dus formeel hebben we geen dealer.

Wel hebben we reserveonderdelen (en oplader) via een dealer in Soest gekocht, die verkoopt ook accu's, dus daar kunnen we het ook proberen of die wel antwoord wil geven.

Ik hoopte eigenlijk op een snel linkje naar de volledige gebruiksaanwijzing...

Als antwoord geen inhoudelijke info of handleiding, maar:

Citaat:De dealer in Soest kan het probleem bekijken en u daar dan antwoord op geven wat er aan de hand is met uw fiets.

Oh, en daarna nog een standaardmailtje gekregen:

Citaat:Wij hebben u recent geholpen. Wij streven naar een hoge tevredenheid en horen daarom graag hoe u dit contact heeft ervaren?

Big Grin 

Qua KWS/USVA/Hartingbank: ik wacht even een dagje af of ik antwoord van cleantron zelf krijg voordat ik verder ga "spammen".

Reinout
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , Roepers , 365cycle
#11
Antwoord Cleantron:

Citaat:Van Raam heeft alle informatie in huis om dit op te lossen; zij leveren onze accu's aan de markt en moeten hun dealers hierover informeren.

Zonet als eerste de dealer in Soest gemaild, ik dacht dat dat half hetzelfde bedrijf was als de fietsaccuwinkel waar ik de nieuwe accu heb gekocht. Als 'officiële dealer' aangesproken, kijken of dat helpt.

Vraag me langzamerhand af of het handiger was geweest zelf een fiets van elektra te voorzien i.p.v. "kant en klaar" te kopen: dan wist ik in ieder geval hoe het geheel in elkaar zat. Maar ja, de officiële Van Raam aansturing klonk wel alsof het erg goed geregeld was. Voor je het weet is het natuurlijk achter de schermen standaard apparatuur, geen idee. Ik ben een beetje teveel "human powered" Smile Dit is m'n eerste aanraking met een elektrische fiets.

Reinout
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#12
Probeer deze eens. Dit lijkt me een kleine zelfstandige en die zijn naar mijn ervaring serieuzer dan dozenschuivers, want dat kijken de dealers van VanRaam kennelijk te zijn als ze zelfs een simpele vraag niet kunnen of willen beantwoorden.

https://techniek.piet-van-meel.nl/winkel...sb0035-101


Dat gezeik wat jij nu hebt is voor mij een reden om geen e-bike te kopen. Torenhoge prijzen voor accu's die dan ook nog eens de fiets niet overleven, waarna je weer honderden euro's voor een nieuwe accu mag lappen. Zag net een accu voor een VanRaam staan voor een whopping 950 euro. Alsof het niets is..
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(14-Oct-2024, 12:47 PM)ZoefZoef schreef: Dat gezeik wat jij nu hebt is voor mij een reden om geen e-bike te kopen. Torenhoge prijzen voor accu's die dan ook nog eens de fiets niet overleven, waarna je weer honderden euro's voor een nieuwe accu mag lappen.  Zag net een accu voor een VanRaam staan voor een whopping 950 euro. Alsof het niets is..
Dat is inderdaad niet mis.  Doh
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Nouja, ik moet toegeven dat ik wel een ebike heb en een e-trike heb gehad. Die laatste dat was een hp velotechnik Scorpion met daarop een BionX accu en motor. Die versie was helemaal dichtgetimmerd. Reviseren van die accu zou onmogelijk zijn , want softwarematig was alles helemaal dichtgetimmerd. Losse onderdelen kon je niet kopen. Een nieuwe accu zou iets van 500 euro kosten. Ik heb het ding heel rap weer verkocht toen ik dat las..
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Die €950 komt me helaas bekend voor... Ik denk dan met vreugde aan m'n flevobike bike die ik in 1999 heb gekocht voor 500 gulden en die nu nog door m'n dochter wordt gebruikt Smile

Maar ja, m'n echtegenote heeft er fysiek wel veel aan, aan de elektrische ondersteuning, ook al heeft ze 'em (terecht) alleen maar in de eerste stand staan.
Een beetje onderhoudbaarheid van het systeem zou wel leuk zijn...

Reinout
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Zou het kunnen zijn dat de accu aangemeld moet worden bij het systeem zoals dit bij de meeste ebikemerken het geval is.
Niettemin vind ik dat het een bedrijf als van Raam zich er gemakkelijk vanaf maakt door te verwijzen naar een dealer. 
Als je claimt een goed product te verkopen moet je er ook vanuit gaan dat er een tweedehands markt is die niet via een dealer verkocht word en juist door deze mensen correct te behandelen kan dit de juiste basis vormen bij de keuze voor een nieuw exemplaar 
Heb zelf al 3 bakfietsen, een duofiets en quattrocycle zelf voorzien van een universele ondersteuning 
Wil zelf kunnen bepalen welke accu ik toepas en dat scheelt veel geld en zorgt ervoor dat ze onderling uitwisselbaar zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , reinout , Willeke_IGKT
#17
(14-Oct-2024, 02:14 PM)Arno boogaart schreef: Zou het kunnen zijn dat de accu aangemeld moet worden bij het systeem

Zou kunnen, ik heb geen handleiding dus ik weet niet eens hoe ik 'em aan zou moeten melden. Hoe maakt zo'n accu trouwens connectie? Er zit geen USB aansluiting op en ik neem aan dat er geen 4G kaartje in zit. Bluetooth?
Een beetje googlen later: ah, je kan een app downloaden en dan met bluetooth naar je display kletsen. Maar ik heb niet zo'n nieuw display.
Nou ja, ik wacht wel even af of ik nog antwoord krijg.

Reinout
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Vorige week donderdag via de dealer in Soest antwoord van Van Raam gekregen. Die vermoeden dat het probleem in de controller ligt. (Ze hadden een paar controlestappen zoals "accu los, knippert het dan ook?" wat ik allemaal negatief kon beantwoorden.) Vorige week vrijdag op verzoek serienummer accu's en fiets doorgegeven met een nette PDF met foto van de ledjes en complete beschrijving van m'n observaties. Nu even wachten op antwoord.

Er werd door Van Raam ook expliciet gezegd dat ze geen storingshandleidingen aan eindgebruikers willen geven. Zeker niet qua elektra.

Oh gruwel, misschien zit er iemand wel met z'n vingers aan en probeert hij z'n eigen bezit te repareren... Enfin, in de PDF met info heb ik ook de foto van het binnenwerk van de controller bijgevoegd Big Grin Die had ik eerder die week al uit elkaar gehaald om de contacten nog beter te kunnen reinigen. En om te controleren of er geen water bij was gekomen (nee: helemaal droog, reden waarom ik keek is omdat de allereerste accu vol met water zat...)

Reinout
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers , Hardloper
#19
Eventueel kan je nog kijken of je hier iets kan vinden waarmee je ze wat kan aansporen?
Recht op reparaties simpeler en aantrekkelijker voor consumenten
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , reinout
#20
www.europarl.europa.eu schreef:Toegang tot reserveonderdelen, gereedschap en reparatie-informatie voor consumenten

Volgens mij is dit misleidend. Als ik het stukje goed lees, moeten bedrijven alleen aan derde bedrijven toegang tot informatie en onderdelen geven. Hetb enige dat ze rechtstreeks aan consumenten verplicht zijn, is een "Europees informatieformulier", dat hen moet "helpen reparatiediensten te beoordelen en te vergelijken op basis van details over de aard van het defect, de prijs en de duur van de reparatie."
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: reinout , Willeke_IGKT
#21
Anderhalve week antwoord gehad. 
  • De fiets blijkt uit 2013 te stammen.
  • De oudere accu met knipperend 1e+4e ledje is compleet ontladen en dus niet meer te repareren. Wel wat raar, want die accu deed het de eerste keer na een reset gewoon weer een tijdje. Ook netjes steeds op tijd opgeladen. En nu zou het opeens een doodvonnis voor de accu betekenen?
  • De nieuwe accu met het knipperende 3e lichtje: hopelijk is dat verholpen als er een software update naar de fiets geschreven wordt. "Nou, kan ik daar dan voor langskomen?" Gezien de drukte bij fietsenhandelaren laat het noodgedwongen antwoord zich raden: ergens vanaf januari.
Dus... als particulier krijg je de mogelijkheid niet zelf iets te repareren, dat moet via de dealer. Maar dat kan pas over drie maanden dus.... de fiets staat drie maanden nutteloos te wezen.

Ik kreeg daar een beetje de hik van. Ik hoop toch op wat algemenere soort onderdelen waar je eventueel zelf mee aan de slag kan enzo.

Enfin, de oplossing: vanmiddag bij Abeona langsgeweest en goed geholpen en een mooie tweedehands Azub trike gekocht  Smile Volgende week haal ik 'em op.  De Van Raam gaan dan wel in januari een software update laten geven, dan kan die als reservefiets fungeren... Ik gok dat de Azub een stuk beter gaat bevallen dan de Van Raam.

Reinout
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
Ik heb opgezocht @Ar...twilwel — 12:47 AM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Op de vierde dag sto...Martin van Mourik — 12:21 AM
Stuurbuis M5 blueglide
Hey Ellert en Bram...Boyd Maduro — 12:01 AM
XL Hotspot in 3d-print
Nee, ik ga ḿ nie...Arend-Jan — 11:53 PM
XL Hotspot in 3d-print
Uhm, is die bulk d...twilwel — 11:08 PM
Spel M5 Carbon High racer
Welkom bendijkema, ...Willeke_IGKT — 10:37 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
En neem even een (ko...Willeke_IGKT — 10:33 PM
Spel M5 Carbon High racer
bendijkema — 10:10 PM
OBT 2024 Rotterdam
Bovenstaande brou...Martin van Mourik — 10:03 PM
XL Hotspot in 3d-print
De Bulk is standaard...Jeroen S — 10:01 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Die is vast nog wel ...Jeroen S — 09:55 PM
XL Hotspot in 3d-print
Uhm, is die bulk dan...blokdoorn — 09:54 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet a...ZoefZoef — 09:36 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet a...Hardloper — 09:04 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet all...ZoefZoef — 08:57 PM
De Remcoreflex
Ja, als het vlak b...LigZeeuw — 08:04 PM
De Remcoreflex
Dat probeer ik maa...365cycle — 04:46 PM