Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rolmaat?
|
Berichten: 330
Topics: 21
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1074
673 x bedankt in 309 berichten
13-Oct-2024, 05:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Oct-2024, 05:11 PM door PieterTrapt.)
(13-Oct-2024, 04:52 PM)Tijanus schreef: Oftewel, ik snap de aversie tegen 'goedkope Chinese meuk' (VanMoofs, Pinarello's, Iphones, BMW's, diverse grondstoffen voor vrij prijzige medicijnen, huuuh!), maar het probleem met bandenplakken lijkt mij inderdaad vooral in het hoofd van de fietsenmaker te zitten. Ik vermoed dat het vooral gaat om afwijkende en "lastige" bouten & moeren om het wiel los te krijgen. Plus de andere redenen die in de artikelen genoemd worden:
- vervelende en armlastige klanten, die moeilijk doen over de rekening;
- brandgevaar van slechte accu's (lijkt me een tikkie overdreven, maar het wordt gezegd);
- de associatie van fatbikes met agressief en/of crimineel gedrag, waar de fietsenmakers niks mee te maken willen hebben;
- de slechte kwaliteit van die fietsen, waar je als fietsenmaker je tijd niet aan wilt verdoen. Bovendien zit er een aansprakelijkheidskant aan: stel jij vervangt als fietsenmaker zo'n band, je zet het wiel netjes terug, maar de week erna gaat dat wiel (dat immers van lage kwaliteit is) alsnog kapot. De klant komt verhaal halen bij de fietsenmaker: "Jij hebt mijn wiel kapot gemaakt". Daar heb je toch als rijwielhersteller helemaal geen zin in?
- de fietsenmakers hebben werk genoeg. Dan laat je die fatbikes liever aan jouw deur voorbij gaan.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
Duidelijk en ik heb daar ook wel veel begrip voor.
'Mijn' fietsenmaker rekent 'uurtje factuurtje' voor troep-fietsen. Voor echte fietsen heeft hij tarieven.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.670
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3132 x bedankt in 2178 berichten
Jong geleerd is oud gedaan:
Voor al 2,5 jarige bestaan er fatbikes.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 519
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
837 x bedankt in 462 berichten
Ik heb een tijdje geleden zo' n fiets gerepareerd voor een vriendin. Derailleur uit het lood. Alles beweegt, zelfs het plaatj waar de deraillerpad op gemonteerd is.
NIET KOPEN. Levensgevaarlijk asl alles vervormt.
Groet,
Tom
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(22-Oct-2024, 08:05 PM)Hardloper schreef: Jong geleerd is oud gedaan:
Voor al 2,5 jarige bestaan er fatbikes.
Maar deze vind ik dus echt wel heel erg vet.
Dit is toch helemaal geweldig mooi als je 2 of 3 jaar oud bent
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 518
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 514
1307 x bedankt in 471 berichten
En van het Nederlandse merk Berg mag je, in tegenstelling tot die Chinese rommel, ook wel een behoorlijke bouwkwaliteit verwachten.
Verbaas me alleen over die paar ielige spaakjes
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 2.670
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3132 x bedankt in 2178 berichten
Over fatbikes gesproken. Hebben jullie gisteren de ICE Full Fat gezien? Stond bij de stand van Tempelman. Volgens mij had hij een Rohloff naaf, maar hoe dan ook. Hij rijdt best wel soepel vond ik. Maar het tandwieltje voor was ook niet heel groot. Dus de topsnelheid was ook maar 19km/u. Maar had ook niet de speciale schoentjes.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 287
Topics: 11
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 66
513 x bedankt in 266 berichten
ICE Full Fat gezien? Stond bij de stand van Tempelman. Volgens mij had hij een Rohloff naaf
Hier zat inderdaad een Rohloff in. Aan het eind van de beurs nog een korte uitleg gegeven over de Rohloff aan een paar personen die de trike stonden te bewonderen. Mijn mening: ziet er leuk uit maar voor mij te onpraktisch (erg breed, past niet door een deur, te weinig offroad mogelijkheden in de buurt. Wellicht handig voor in steden met tramrails)
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
Ik ken weinig van fatbikes, maar zijn er geen "deftige" merken die een fatbike verkopen en niet zomaar op te drijven zijn? Zou dat het probleem ook niet verhelpen? Op zich zou het dan ook maar gewoon een standaard elektrische fiets worden en daar is weinig tot geen gedoe rond.
Of is het omdat de Chinese varianten een pak goedoper zijn?
Berichten: 184
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 520
354 x bedankt in 178 berichten
(29-Oct-2024, 07:43 AM)bucovaina schreef: Ik ken weinig van fatbikes, maar zijn er geen "deftige" merken die een fatbike verkopen
Zeker wel. En die zijn ongeveer 400% duurder dan een "Ouxi".
(29-Oct-2024, 07:43 AM)bucovaina schreef: en niet zomaar op te drijven zijn? Zou dat het probleem ook niet verhelpen?
Alles met een electromotor is eigenlijk vrij eenvoudig op te voeren.
De kitjes voor een Koga zijn wellicht wat duurder dan die voor een Ouxi, maar ze zijn er gewoon wel.
Dat prijzigere e-bikes wezenlijk moeilijker op te voeren zijn is een fabeltje. Het leek zelfs het/een primair verkoopargument van VanMoof.
(29-Oct-2024, 07:43 AM)bucovaina schreef: Op zich zou het dan ook maar gewoon een standaard elektrische fiets worden en daar is weinig tot geen gedoe rond.
Of is het omdat de Chinese varianten een pak goedoper zijn?
Goedkoper, dus beschikbaar voor een veel grotere groep mensen, waarvan een percentage denkt koning van de weg te zijn.
Net zoals m.i. wat te fors percentage van SUV-rijders dat ook denkt te zijn. Prijs is in dat opzicht beperkt relevant.
Maar ook goedkopere en kwalitatief mindere onderdelen, en dus problematischer om te onderhouden voor fietsenmakers.
Al gold ook dat in zekere zin voor VanMoof. Nou ja, daar waren ook best wat klachten over.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 2.670
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3132 x bedankt in 2178 berichten
29-Oct-2024, 09:29 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Oct-2024, 09:34 AM door Hardloper.)
(29-Oct-2024, 07:16 AM)Josligfiets schreef: Hier zat inderdaad een Rohloff in. Aan het eind van de beurs nog een korte uitleg gegeven over de Rohloff aan een paar personen die de trike stonden te bewonderen. Mijn mening: ziet er leuk uit maar voor mij te onpraktisch (erg breed, past niet door een deur, te weinig offroad mogelijkheden in de buurt. Wellicht handig voor in steden met tramrails)
Het is misschien inderdaad wat onpraktisch; maar desondanks was het leuk om eens te hebben geprobeerd. Zonder speciale schoenen had ik hem richting 19km/u gekregen. Dus een motor erop en je kan hem zo opvoeren tot 45km/u. Dat mag duidelijk zijn na een korte proefrit. Die Ice VTX trike was ook leuk speelgoed. Daar ging ik sneller mee. Al was deze niet helemaal goed op mij afgesteld. Maar ik denk dat ik er wel minder op gezien wordt dan met de QV. Maar die trikes hebben wel een beduidend kortere draaicirkel. Maar zou zo’n fat trike ook onder de fatbike regels vallen?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 965
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1620 x bedankt in 871 berichten
(29-Oct-2024, 09:15 AM)Tijanus schreef: De kitjes voor een Koga zijn wellicht wat duurder dan die voor een Ouxi Wacht, zijn er Koga fatbikes? Die heb ik nog niet in mijn Koga verzameling!
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
|
Gebruikers die dit topic lezen: 46 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|