MM/DID naven
|
Berichten: 997
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1673 x bedankt in 901 berichten
26-Dec-2024, 01:09 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Dec-2024, 01:25 PM door melle z.)
Ik heb bij Tempelman een Optima Baron wielset gekocht voor mijn groene Dries Baron, maar ik had me niet gerealiseerd dat optima 135mm achternaven gebruikte, terwijl mijn fiets een wiel met 130mm naaf nodig heeft.* De naven in de nieuwe wielset zijn van DID, een merk/ fabrikant/ type waarover ik online niks kan vinden. Op het label op de doos staat 'MM' (is dat de fabrikant?) en artikelnummer 'OP508-091', maar dat levert via Google niks op.
Weet iemand toevallig of dit naven van een bekende fabrikant zijn met een ander stickertje? Ik hoop dat ik ergens een passende 130mm as kan vinden zodat ik de zaak om kan bouwen. Het gaat om een QR naaf met machinelagers, dus de as inkorten inkorten is er helaas niet bij.
* Waarom zijn ligfietsen meestal afgemonteerd met mountainbikeonderdelen? Ik gebruik zelf vrijwel altijd racegroepen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 206
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 578
391 x bedankt in 198 berichten
26-Dec-2024, 01:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Dec-2024, 01:49 PM door Tijanus.)
Over DID kan ik geen zinnig woord zeggen, maar volgens mij zijn racefietsen van 130 mm naar 135 mm geswitched bij de overgang van 7-speed naar 8-speed. Wellicht kun je daar iets mee.
De keuze voor MTB groepsets bij ligfietsen hangt vermoedelijk samen met de voorkeur voor triggershifters? Die zijn er niet echt voor racefietsen - al heb je natuurlijk 'fitnessbikes' met flatbars waar ze wel op worden gebruikt. De shifters en derailleurs waren tussen MTB en racegroepen bij shimano tot en met 9-speed algemeen* uitwisselbaar, daarna zit er verschil in cable pull en ratio.
*Dura ace is wel eens afwijkend. Zie Sheldon Brown etc.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 2.017
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2997 x bedankt in 1656 berichten
26-Dec-2024, 02:00 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Dec-2024, 02:07 PM door ZoefZoef.)
DID staat waarschijnlijk voor Dutch ID. Onderdeel van Optima; deze naven zijn waarschijnlijk in eigen huis ontwikkeld. Het bedrijf zit nog steeds op hetzelfde adres in Beverwijk.
@Arend-Jan zou je wellicht meer kunnen vertellen. Die heeft de vouwbare Optima baron als asftudeerproject bij Optima gedaan dus weet ongetwijfeld wat precieser hoe het bij Optima in elkaar zit bedrijfstechnisch.
Berichten: 997
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1673 x bedankt in 901 berichten
26-Dec-2024, 02:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Dec-2024, 02:07 PM door melle z.)
Ik heb hier twee racefietsen, een Koga uit 2009 en een Willier uit ±2014. Net even nagemeten, beide 2x10 en 130mm met snelspanner.
(26-Dec-2024, 02:00 PM)ZoefZoef schreef: DID staat waarschijnlijk voor Dutch ID. Onderdeel van Optima. Hah, daar had ik nog niet aan gedacht. In dat geval lijkt het mij waarschijnlijk dat het een rebrand is. Ik heb Tempelman gemaild voor info, maar daar verwacht ik verder niet veel van.
Inmiddels met bovenstaande informatie weer een stap verder gegoogled: https://mmbicycles.com/ Ik zal ze eens mailen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 2.017
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2997 x bedankt in 1656 berichten
26-Dec-2024, 02:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Dec-2024, 02:20 PM door ZoefZoef.)
Optima / MMbicycles / Dutch ID. Het is allemaal aan elkaar verwant. Ik zou Dutch ID als eerste mailen.
Berichten: 206
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 578
391 x bedankt in 198 berichten
Oh, dan was ik abuis en had ik toch even naar mijn schuurtje moeten lopen voor bevestiging. Maar ja, het weer is niet erg uitnodigend, en ik dacht dan toch nog niks te weten want de oudste fiets in mijn schuurtje (Stalen Bianchi ~1995) is al 8-speed. De recentere Optima Orca is nog wel 7-speed, maar daar had ik even niet aan gedacht.
Kennelijk heeft het verschil tussen 559 en 622 wielen me altijd behoed voor harde confrontaties met deze werkelijkheid
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 2.017
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2997 x bedankt in 1656 berichten
MM - Michael van der Meijden?
DID - Dutch ID
OP - Optima
508-091 artikelnummer
Ik denk dat zo'n beetje alles samenvat over deze naaf. Ik heb ze ook niet onder andere ligfietsen dan de Optima baron gezien.
Berichten: 112
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 3
229 x bedankt in 99 berichten
Vziw zijn naven met snelspanners en velgremmen voor racefiets 130mm en voor MTB 135mm (voor het achterwiel, voorwiel is 110 voor beide). Er is soms wel enige speelruimte; in de stalen achtervork van mijn M5 SP past zowel 130 als 135mm :-)
Alleen hele oude racefietsen hebben nog smallere achternaven.
Berichten: 677
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 651
507 x bedankt in 282 berichten
De breedte van de voornaaf is toch 100mm?
Berichten: 997
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1673 x bedankt in 901 berichten
Ja, voornaven zijn over het algemeen 100mm.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 112
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 3
229 x bedankt in 99 berichten
Berichten: 352
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 183
1047 x bedankt in 348 berichten
(26-Dec-2024, 02:39 PM)ZoefZoef schreef: MM - Michael van der Meijden?
DID - Dutch ID
OP - Optima
508-091 artikelnummer
Ik denk dat zo'n beetje alles samenvat over deze naaf. Ik heb ze ook niet onder andere ligfietsen dan de Optima baron gezien.
Zoefzoef gaat door voor de koelkast!
Een andere as vinden om van 135 naar 130 te gaan wordt wel een uitdaging. Die naven waren er al toen ik er rondliep en ik weet dus niet welke producent erachter zit, sorry. 99,9% kans dat het een Taiwanees is.
Ik zou hem zelf omspaken naar een andere naaf (of verkopen en een ander wiel zoeken).
Berichten: 1.490
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 292
2891 x bedankt in 1348 berichten
Hallo Melle,
Ik sluit me helemaal aan bij het bovenstaande. Waarschijnlijk een anders bestickerde Taiwanees. Bitex naven zou je eens kunnen bekijken, die doen ook Trike naafjes e.d. maar geen idee of die het was. Novatec is een andere grotere producent waar ik op hun site een boel naaf onderdeeltjes vind. Mogelijk zit er iets voor jou bij?
https://www.eshop.novatecwheels.eu/eshop...c-17.xhtml
Heb je de naaf al nader bekeken, om te zien hoe deze in elkaar zit? Zeker aan de linker kant is er soms wel genoeg aan vulstukjes e.d. voorhanden wat een beetje slanker kan. Eigenlijk zou er aan beide kanten 2,5mm af moeten.
Berichten: 997
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1673 x bedankt in 901 berichten
10 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 uren geleden door melle z.)
Ik ben ook bang dat het een lastig verhaal gaat worden. Er zat een Joytech snelspanner bij het wiel, maar ik heb online geen vergelijkbare Joytech naven kunnen vinden. Zelf een asje draaien wordt hem ook niet, aangezien ik niet de apparatuur en de vaardigheden heb om een binnenzeskant te frezen of te brootsen (een 130mm lang Ø5mm gat boren heb ik ook nog nooit gedaan, dat lijkt me ook nog wel een uitdaging). Omspaken is inderdaad een optie als ik niks anders kan vinden (559 velgremwielen met 130mm naaf groeien niet aan de bomen helaas), maar met deze wielset hoopte ik nou juist een keer snel klaar te zijn, want ik heb al genoeg projecten...
(10 uren geleden)Jeroen S schreef: Heb je de naaf al nader bekeken, om te zien hoe deze in elkaar zit? Zeker aan de linker kant is er soms wel genoeg aan vulstukjes e.d. voorhanden wat een beetje slanker kan. Eigenlijk zou er aan beide kanten 2,5mm af moeten. Ik heb hem uiteraard meteen uit elkaar gehaald! De spacers kan ik inkorten, maar dan ben ik er nog niet, want het binnenzeskant aan de niet-aandrijfzijde van de as is niet diep genoeg meer voor een inbussleutel als ik hem aan die kant inkort.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 221
Topics: 8
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 55
456 x bedankt in 207 berichten
Als je er inderdaad ietsje af kan, kun je hem misschien wel in het frame krijgen. Met wat verleggen van de spaakspanning is het wiel dan wel weer in het midden van de fiets te krijgen. Overigens positieve ervaring met bestellen van een naaf bij novatec.
Berichten: 1.490
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 292
2891 x bedankt in 1348 berichten
Misschien past het wel, als je een beetje duwt....
Berichten: 997
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1673 x bedankt in 901 berichten
10 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 uren geleden door melle z.)
(10 uren geleden)Jeroen S schreef: Misschien past het wel, als je een beetje duwt.... Nee, dat gaat niet lukken, het is een degelijk gebouwd frame. Zie ook mijn vorige post, die heb ik net ge-edit.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 206
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 578
391 x bedankt in 198 berichten
10 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 uren geleden door Tijanus.)
Is switchen naar 650c een idee?
Ofwel, heb je ruimte om van 559 naar 571mm te gaan?
Het is een wat incourante racemaat, maar daarmee vermoedelijk wel verkrijgbaar in 130/velg en nog wel gebruikt als TT-(voor)wiel dus snelle bandjes zijn wellicht ook wel te vinden. Sterker nog, Decathlon lijkt er gewoon nog (minder snelle) bandjes voor te hebben.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 997
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1673 x bedankt in 901 berichten
(10 uren geleden)Tijanus schreef: Is switchen naar 650c een idee? Ik zie niet helemaal wat ik daarmee opschiet. Ik heb velgremmen en ik weet ook niet of mijn remhoeven dat halen. Ik heb nog niet echt gezocht, maar als ik geen bruikbaar wiel kan vinden dan bouw ik wel een nieuw wiel, al dan niet met de velg en spaken van het niet passende wiel. Als ik besluit dat ik belangrijkere dingen te doen heb laat ik een wiel bouwen.
Gelukkig werkt het oude wiel nog prima tot ik iets geregeld heb, helaas moet ik aleen de Pro One band weer omzetten en dat is een k.u.t. klus omdat die dingen amper van/ om een velg willen en ze moeilijk hobbelvrij te krijgen zijn, hoeveel bandenzeep je ook gebruikt en hoe hard je ze ook oppompt.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 5.481
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10775
8340 x bedankt in 4123 berichten
Ik kan eens kijken of ik een passend wiel heb liggen. Heb hier nl. een nog nieuw 7-speed wiel (met zo'n schroefnaaf en een nieuwe cassette). Gemonteerd en nog 5 km mee gereden, maar de fiets lijkt op dit moment te ver heen om verder op te knappen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 997
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1673 x bedankt in 901 berichten
8 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 minuten geleden door melle z.)
Dank 365cycle, maar dat is niet helemaal wat ik zoek. Er zit een SRAM Force 22 11-speed derailleur met 10-speed cassette op mijn fiets, dus ik heb een wiel met freehub nodig.
Ik denk overigens dat ik eruit ben. De linker spacer zit over de as geschoven en trek je er zo vanaf (er zit een o-ring in om ervoor te zorgen dat hij er niet af lazert als het wiel niet in een fiets zit). Als ik met een 4mm afsteekbeitel op de draaibank de spacer doormidden haal (zodat ik beide uiteinden behoud) en beide stompjes even schoon draai zodat de spacer de facto 5mm korter word, kan ik de as links door de pad laten steken. De padden van deze fiets zijn maar liefst 8mm dik, en de as draagt normaal op 4,5mm. Als ik de spacer 5mm korter maakt, steekt de as dus 1,5mm door, wat met een spacer aan de buitenkant van de pad wel op te lossen is (ik wil de as eigenlijk niet 1,5mm korter maken, want het zeskant voor de inbus is maar 6mm diep). Wellicht moet ik de velg daarna nog even opnieuw centreren, maar dat is overkomelijk. Helaas kan ik tot 2 januari niet in de werkplaats op mijn werk terecht en ik verwacht voor die tijd ook geen antwoord van Tempelman, dus wellicht ga ik de komende dagen even ouderwets zagen en vijlen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Boyd, ik heb een ven...Willeke_IGKT — 12:24 AM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Boyd, zie ook de p...Boyd Maduro — 12:18 AM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Zo de laatste voorbe...Boyd Maduro — 11:37 PM |
wat ze zeggen
|
Dus de zon bestaat n...blokdoorn — 11:08 PM |
Velomobiel advies
|
Die blauwe niet-el...datakneder — 10:03 PM |
Velomobiel advies
|
Je kan ook een te ko...Piet K — 09:55 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Zo ken ik hem inder...mvdriel — 09:52 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Zo ken ik hem inderd...Arend-Jan — 09:11 PM |
wat ze zeggen
|
Ferrari! :cool: ...Victor — 09:08 PM |
wat ze zeggen
|
Leuk zo'n foto met...De tovenaar — 08:56 PM |
Medeliggers onderweg
|
Kleurrijk gebeuren...Wim -de roetsende — 08:49 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Ik heb de CCU in...ZoefZoef — 08:49 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Hebben we een hand g...Willeke_IGKT — 08:48 PM |
Medeliggers onderweg
|
Kleurrijk gebeuren h...Thijs OO — 08:48 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Blij dat ik vandaag ...TimSch — 08:34 PM |
wat ze zeggen
|
Leuk zo'n foto met j...TvWijk — 08:28 PM |
Velomobiel.nl October 2024 news
|
Leuk dat de quest ge...ZoefZoef — 08:22 PM |
|