Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pech onderweg
#1
Vanmiddag brak een paar kilometer voor Loppersum mijn ketting. Ik dacht eerst dat hij gewoon dat hij voor van de tandwielen afliep waardoor ik niet geheel alert reageerde. Eerst probeerde ik de ketting weer te fixen, maar de ketting was toch wel erg vies. Toen wilde ik naar huis lopen maar heb hem later toch maar  door de kettingbuis geduwd en gefixed. Ook nog op de draaiing gelet en daarna vlakbij de derailleur met een snelschakeltje de ketting weer verbonden. Dat laatste ging opvallend gemakkelijk. Mijn handen waren wel heel erg vies en heb ze met soda thuis weer schoon gekregen. Volgende klus: ketting ontvetten. Want dit is te erg. Of hebben jullie handschoentje bij je voor dit soort gevallen?

Ik ben trouwens wel blij dat ik het toch gefixed heb onderweg. Dat geeft wel voldoening.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Kijk, een fraai voorbeeld van zelfredzaamheid! De laatste keer dat bij mij een ketting brak, was op de motor. Grote knal en einde verhaal. Dat werd duwen...

Ik smeer mijn kettingen met Squirt, dat moet wel regelmatig maar dat spul, een soort wax, veeg je redelijk eenvoudig van je handen af. Maar een paar latex handschoenen is wel een idee, ik ga er toch eens een paar in mijn zadeltasje stoppen.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik hoorde eens over de tip om bij een benzinestation een paar plastic handschoentjes te halen en die bij je te hebben voor het geval dat. Die handschoenen worden blijkbaar aangeboden aan klanten om een benzinegeur van de handen tegen te gaan na het tanken. Maar het lijkt mij dat dat wel erg onzinnig is, en ik hoop dat dat valt onder het plasticverbod waar de rietjes ook onder vallen. Dus misschien is het daar niet meer te verkrijgen.

Ach, wat spuug (of water uit de fles) en de handen aan je sokken (of eventueel gras in de berm dat buiten bereik van urinerende honden ligt) afvegen laat de meeste kettingsmeer wel verdwijnen.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik heb ooit een paar latex handschoentjes in de tas van mijn DF gestopt. In al die tijd nooit gebruikt en inmiddels zien ze eruit alsof ze spontaan uit elkaar zullen vallen als ik ze zou willen aantrekken. Ik zou ze natuurlijk kunnen vervangen, maar dan denk ik bij mezelf, blijkbaar heb ik ze niet nodig, dus waarom zou ik ook.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(11-Dec-2018, 01:51 PM)Lopopodium schreef: ....Ik hoorde eens over de tip om bij een benzinestation een paar plastic handschoentjes te halen en die bij je te hebben voor het geval dat. Die handschoenen worden blijkbaar aangeboden aan klanten om een benzinegeur van de handen tegen te gaan na het tanken....

Dit is vooral voor autobnobilisten die diesel tanken. Benzinegeur aan je handen is zo verdwenen. Dieselgeur blijft lang zitten.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(11-Dec-2018, 03:03 PM)GertBr schreef:
(11-Dec-2018, 01:51 PM)Lopopodium schreef: ....Ik hoorde eens over de tip om bij een benzinestation een paar plastic handschoentjes te halen en die bij je te hebben voor het geval dat. Die handschoenen worden blijkbaar aangeboden aan klanten om een benzinegeur van de handen tegen te gaan na het tanken....

Dit is vooral voor autobnobilisten die diesel tanken. Benzinegeur aan je handen is zo verdwenen. Dieselgeur blijft lang zitten.

Yep. Ik neem af en toe een setje mee voor thuis. Dat ik geen Diesel heb, let ik dan ff niet op  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Benzine sloopt de huid, wasbenzine veel minder. Dat is mijn ervaring althans.

Ik heb al anderhalf jaar het plan om plastic handschoentjes in mijn fietstas te stoppen. Ondertussen wel zo'n quicklink in de tas gedaan. Heb ook een mini-flesje bij me, die ik al een half jaar van plan ben te vullen met wasbenzine. Heb onder de tas altijd een poetslap liggen, die dient ook om het gerammel van het U-slot te elimineren.

In 17000 km nog maar 1 keer echt(*) pech gehad; een afgebroken (Frans!) ventiel. Dat was nog voor de tijd dat ik een reserveband bij me had. Heb een krappe 2 km gelopen met de fiets, bij een collega geruild voor een gewone fiets, bij een medevelonaut een reserveband gehaald en de erna op de terugweg weer omgewisseld en de collega hartelijk bedankt voor de overnight stalling

Sindsdien heb ik wél altijd een reserve binnenband bij me, maar nog nooit nodig gehad.

Ik vermoed wel dat binnenkort de linker kunststofprop in m'n Mango stoelhouder het gaat begeven...

(*) Aanrijdingen met minieme schade niet meegeteld en de "loopt leeg in 12 uur" ook niet.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(11-Dec-2018, 12:23 AM)Roepers schreef: Vanmiddag brak een paar kilometer voor Loppersum mijn ketting. Ik dacht eerst dat hij gewoon dat hij voor van de tandwielen afliep waardoor ik niet geheel alert reageerde. Eerst probeerde ik de ketting weer te fixen, maar de ketting was toch wel erg vies. Toen wilde ik naar huis lopen maar heb hem later toch maar  door de kettingbuis geduwd en gefixed. Ook nog op de draaiing gelet en daarna vlakbij de derailleur met een snelschakeltje de ketting weer verbonden. Dat laatste ging opvallend gemakkelijk. Mijn handen waren welWant dit is te erg. Of hebben jullie handschoentje bij je voor dit soort gevallen?

Ik ben trouwens wel blij dat ik het toch gefixed heb onderweg. Dat geeft wel voldoening.

De goedkope handschoentjes die ik bij de Action Koop, scheuren heel snel dus niet echt geschikt Wel handing om onderweg naar afspraak reedlike schon Handen te houden als er it’s simpels gebeurt. Voor het schoonmaken Ketting thuis, heb ik een paar van die huishoudhandschoenen.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ik vertelde mijn vrouw dat ik graag handschoentjes mee wilde nemen en zij haalde toen een hele doos met van die rubberen tandartshandschoentjes tevoorschijn. Die ik heb waarschijnlijk gekocht in de tijd dat mijn kettingen om de haverklap braken. Daar heb ik nu een paar in mijn doosje met snelschakeltjes gelegd. Ik kan voorlopig wel vooruit.
Antwoord }
Bedankt door: MarkNieuw
#10
Naast de nodige lekke fietsbanden één keer een gebroken ketting gehad.
Gelukkig heb ik "alles" bij me; zélfs latex handschoenen.
Na een half uurtje klussen in het zonnetje reed ik weer vrolijk verder.
Oh ja, nog wél een opmerking gehoord: Ah, vandáár de term "ligfiets".
(Quest lag op z'n kant)
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Afgelopen maandag had ik weer een gebroken ketting. Ik fietste naar Garrelsweer en bij een windvlaag brak de ketting van mijn Record weer. Mijn kettingpons zit aan aan zo'n multitool en daarvan bleek maar de helft in de toptas te zitten. Ik moest daarom nog 3,5 kilomter naar huis lopen. Thuis kon ik de andere helft niet vinden. Ik heb daarom maar een nieuwe kettingpons besteld. Dinsdag kwam hij aan en toen was de klus in de 10 minuten geklaard. Gisteren weer met de Record gefietst en de reparatie bleek prima.

De ketting is nu in 2 maanden 2 keer gebroken. Eerst wilde ik hem maar gelijk laten vervangen, maar mijn regel is dat kettingen en kransjes niet tijdens het winterseizoen vervangen worden. Zo jammer om met een nieuwe ketting door de pekel te rijden.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Misschien een beetje off-topic, maar wat is een goede kettingpons? Ik heb er verschillende versleten, maar die waren binnen de korste keren kapot of voldeden om een andere reden niet.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Ik gebruik de volgende kettingponzen met plezier:
voor onderweg: ToPeak Alien
voor thuis: Rohloff Revolver

Beide zo'n 15 jaar geleden aangeschaft en redelijk veel gebruikt
Antwoord }
Bedankt door: Atrike
#14
Ik heb ook ooit eens een pons gehad die niet voldeed. Daarom besloot ik nu maar niet een te goedkope te bestellen bij Futurumshop: Klik.

Eén keer gebruikt en toen voldeed hij goed. Dat is niet overdreven veel ervaring met de pons. Ik gebruik trouwens quicklinks om de ketting weer te sluiten. Met terugponsen heb ik slechte ervaringen (oftewel veel frustratie).

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Atrike
#15
Ik had afgelopen vrijdag lekke achterband pech.  Omdat ik het euvel niet kon vinden (in het pikke donker in the middle of nowhere ) en ik geen reserve buitenband bij me had heb ik de anwb uiteindelijk toch maar gebeld.  Gisteren had ik daarom een reserve buitenband achter bij me.  En op de terugweg uit Dronten weer een lekke achterband.  Nu onder een lantaarnpaal.  En heb die nu voor het eerst zelf gewisseld (buiten en binnenband). Goede trainingen voor Parijs Brest Parijs. Mocht ik daar een lekke achterband krijgen.  Hoop wel dat ik voorlopig geen lekke achterband meer heb.  Had gisteren ook 2x een lekke voorband maar dat wisselt op een strada toch een stuk makkelijker.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Ik heb twee stuks van deze kettingpons, 1 voor thuis en 1 voor onderweg. Regelmatig gebruikt en werkt echt super. Typisch geval van "klein maar fijn" 

[Afbeelding: TopeakSuperChainTool.png]

(07-Feb-2019, 01:19 PM)Roef Veerman schreef: Ik had afgelopen vrijdag lekke achterband pech.

Tja, dat hoort bij het velomobiel rijden ben ik intussen achter... Heb er nu 4 gehad in een krappe 1.100 km... Zelfs de "onplatbare" Marathon Plus stond bij mij na 3,5 km leeg  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Atrike
#17
(07-Feb-2019, 01:19 PM)Roef Veerman schreef: Ik had afgelopen vrijdag lekke achterband pech. 

Was dat op je rit naar Dronten? En was het het waard? Het weer is niet veel soeps deze dagen...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#18
Gisteren was ik naar Dronten. En het was hard nodig. Nu rijdt m'n fiets weer als een zonnetje (in de regen)
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(07-Feb-2019, 01:49 PM)ErikvanD schreef: Tja, dat hoort bij het velomobiel rijden ben ik intussen achter...

Leg dat eens uit a.u.b.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(07-Feb-2019, 02:17 PM)GertBr schreef:
(07-Feb-2019, 01:49 PM)ErikvanD schreef: Tja, dat hoort bij het velomobiel rijden ben ik intussen achter...

Leg dat eens uit a.u.b.

Nou ja, als ik 4 platte achterbanden heb ik 4 weken tijd met de Mango en nagenoeg nooit een lekke band heb met mijn andere fietsen, dan moet er haast wel een verband zijn  Big Grin

... of zou het toch gewoon domme pech zijn  Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Het ligt vooral aan het seizoen en je plek op de weg. En uiteraard speelt er ook een geluks /pech factor mee. En welke banden je rijdt.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(07-Feb-2019, 02:20 PM)ErikvanD schreef: Nou ja, als ik 4 platte achterbanden heb ik 4 weken tijd met de Mango en nagenoeg nooit een lekke band heb met mijn andere fietsen, dan moet er haast wel een verband zijn  Big Grin

... of zou het toch gewoon domme pech zijn  Wink

Je foto's bekijkend, ben je ook niet te zwaar... Tongue
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Citaat:Je foto's bekijkend, ben je ook niet te zwaar... Tongue

Mijn BMI zegt van niet... net niet... Mijn fiets zal wel behoorlijk vol bagage, iig tijdens de 11 stedentocht.

Maar dan nog was het gewoon dikke vette (banden)pech denk ik.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Een fiets met drie banden levert natuurlijk ook 50% meer kans op 'een' lekke band vergeleken met een fiets met twee banden. En als de drie banden ook nog eens niet in hetzelfde spoor rollen zoals bij een tweewieler, verhoogt dat de kans natuurlijk ook. En ik kan me voorstellen dat een driewieler ook zwaarder is, met iets meer kans op doordrukken bij glas of stukken metaal en steentjes die op de weg liggen.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Ik denk dat de wielkasten van een velomobiel de kans op lekke banden vergroten.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Hoe dat zo? Meer dan spatborden?
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM