Getuige van aanrijding wielrenner
|
Berichten: 330
Topics: 22
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 7
932 x bedankt in 307 berichten
, 12:56 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 01:11 AM door Martin van Mourik.)
Ik was vanmiddag getuige van een aanrijding van een wielrenner. Op de rotonde aan de westkant van Leersum, de kruising van de Rijksstraatweg en Maarsbergseweg / Broekhuizerlaan. Vlak voor ik de rotonde op reed hoorde ik een doffe klap en zag ik schuin tegenover, achter het eiland in het midden van de rotonde, een fietser door de lucht vliegen. Ik ben de rotonde halfom rondgereden, oplettend dat ik zelf niet ook nog aangereden werd, heb mijn fiets tegen een paal gezet en ben maar gaan kijken of ik nog enige hulp kon bieden. Er waren al meerdere omstanders bij, twee fietsers en twee mensen uit een auto die vanuit Doorn richting Leersum reden en de aanrijding voor hun neus hadden zien gebeuren. De aangereden wielrenner lag inmiddels in zijligging op de vluchtheuvel tussen de rijbanen, waarschijnlijk hadden ze hem daar naartoe geholpen. Een vrouw zat gehurkt bij hem en nam met hem een reeks vragen door over waar pijn zat en waar niet en of hij moeite had met ademhalen, duizelig was en dat soort dingen, typisch gedrag van iemand die EHBO-cursussen heeft gevolgd, leek me. 112 werd gebeld en ze lieten de telefonist van de centrale met de aangereden fietser zelf overleggen over hoe kritisch het was. Het leek allemaal enigszins mee te vallen, hij kon zijn armen en benen bewegen, en hij zei dat hij hevige pijn had aan de rechterkant van zijn borstkast. Ik vermoed dat hij een aantal gekneusde of gebroken ribben had. Aan de achterkant van zijn helm zat een barst.
Om de ontstane opstopping niet verder te laten duren zetten de automobilist die hem hadden aangereden, en de degenen die het komend uit tegengestelde richting voor zich hadden zien gebeuren hun auto's in de berm. Ondertussen lag de aangereden wielrenner al een tijd lang op de koude stenen in zijn dunne sportkleding. Iemand kwam aanzetten met een reddingsdekentje en deze werd om hem heen geslagen. De automobilist die hem had aangereden haalde een plaid uit zijn auto, die werd ook nog over hem heen gedrapeerd.
Zijn fiets was door iemand aan de zijkant van de rijbaan neergelegd. Dat vond ik niet zo'n geweldige plek, ik heb hem toen maar opgepakt en op de vluchtheuvel tegen een paal gezet. Ik zag op het scherm van zijn garmin fietscomputer dat deze de aanrijding gedetecteerd had, er stond op het scherm dat er een noodoproep verzonden was. Het leek me voor hem fijner om hier zelf naar te kunnen kijken. Ik heb de fietscomputer van het stuur gehaald en aan hem gegeven. Hij pakte het ding van me aan, deed iets op het aanraakscherm, en stopte het in een van de zakken op zijn rug.
Een politiewagen arriveerde, en kort daarna een ambulance. Ze parkeerden op het eiland midden op de rotonde. De ambulancebroeder hurkte neer bij de aangereden fietser en sprak hem aan. Hallo, ik ben Kees, en we gaan je meenemen in onze ambulance (of iets van die strekking). Kun je je benen nog bewegen? ja? dan kun je lopen! wel helpen je overeind! De twee ambulancebroeders trekken hem onder zijn oksels overeind en lopen een stukje richting de ambulance met de aangereden fietser tussen zich in. AAAAAAARGH!!! de wielrenner strompelt voorover gebogen en kermt het uit van de pijn. In de buurt van de ambulance moet een van de twee de achterdeuren nog openen en de brancard eruit trekken. De wielrenner zakt ineen. Daarna trekken ze hem weer omhoog en helpen hem de brancard op.
Fietsverkeer heeft op deze rotonde voorrang. Het is een punt waar ik altijd goed oplet of ik die voorrang ook krijg als ik er langs kom. Een van de Maarsbergseweg komende automobilist had de wielrenner bij het rechts afslaan niet opgemerkt. De bestuurder zei een paar keer terwijl we daar allemaal stonden, "hij zwaaide nog naar me, ik dacht dat hij rechtdoor ging (wijst richting Doorn), ik had hem niet gezien".
Zo te zien ging de politie zich bekommeren over het meenemen van de fiets. Daar heb ik niet meer op gewacht. Ik ben verder gereden naar natuurgebied het Leersumse veld, en heb daar een rondje om de plassen gelopen.
Berichten: 5.617
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11160
8650 x bedankt in 4257 berichten
Heftig Martin! Moest je het even van je af schrijven?
(, 12:56 AM)Martin van Mourik schreef: "hij zwaaide nog naar me, ik dacht dat hij rechtdoor ging (wijst richting Doorn), ik had hem niet gezien". Ehh... beste automobilist, wat is het nou? Zwaaide hij, dacht de bestuurder dat hij rechtdoor ging, of had hij 'm niet gezien?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 911
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 172
1580 x bedankt in 642 berichten
Deze rotonde ken ik; vaak overheen gefietst en een jaar vlakbij gewoond. Het klopt dat het een rotonde in de bebouwde kom is en dat fietsers er voorrang hebben.
Dit is niet het eerste fietsongeluk wat er gebeurd (ik heb ook een noodstop moeten maken of moest verder via de rijbaan, omdat een aankomende automobilist me niet opmerkte). Er zijn ook al vaker plannen om dit gevaarlijke punt 'aan te pakken', maar er gebeurd niks. Gevaar voor fietsers is kennelijk acceptabel.
Sorry voor mijn cynisme; sterkte voor de wielrenner.
Niels, doekje, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 1.551
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 355
3012 x bedankt in 1408 berichten
Dat is een schokkende ervaring. Gelukkig waren er meer mensen die konden helpen. Het is altijd riskant als er een reeks rotondes is waar fietsers soms wel en soms niet voorrang hebben.
Berichten: 374
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 166
665 x bedankt in 337 berichten
Ja, die afwijkende rotondes...
Als Fietsersbond Kampen gaan we ook in actie komen:
https://www.destentor.nl/kampen/de-kwest...~aa079d96/
Een zwaar kloten oversteek, nu al met de fietser in de voorrang. Willen ze dat ook nog omgooien...
Berichten: 911
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 172
1580 x bedankt in 642 berichten
(6 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: Ja, die afwijkende rotondes...
Als Fietsersbond Kampen gaan we ook in actie komen:
https://www.destentor.nl/kampen/de-kwest...~aa079d96/
Een zwaar kloten oversteek, nu al met de fietser in de voorrang. Willen ze dat ook nog omgooien...
Doe zoals in Houten: een ongelijkvloerse kruising.
Maar dit is te duur en gaat bovendien in tegen het recht van de sterkste.
Fietsen is goedkoop; dus veiligheid moet goedkoop.
Veiligheid voor automobilisten is veel belangrijker; daar gaan miljarden naartoe. Maar ja, een auto kost ook wat.
Niels, populist, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 2.041
Topics: 58
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 30654
2987 x bedankt in 1334 berichten
Er gaan stemmen op om overal de fiets uit de voorrang te halen op rotondes, ik ben meer voor fietsers overal voorrang, heb je ook eenduidigheid.
En een maximale hoogte voor de bulten in het midden van rotondes zodat je verkeer aan kan zien komen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.671
Topics: 39
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2198
2071 x bedankt in 790 berichten
Ik snap het best. Met die electrische fietsen en fatbikes is risico hoger om dat spul aan te rijden. Zeker als vrachtverkeer met de dode hoeken.
Berichten: 115
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 3
236 x bedankt in 102 berichten
Heftige ervaring...
Het is inderdaad een vervelende rotonde daar met die haakse bochten voor fietsers, richting Rhenen kom je nog een paar van die juweeltjes tegen. Ik geef altijd heel overdreven richting aan in de hoop dat de automobilisten me snappen, maar in dit geval deed de racefietser dat misschien ook werd dat als vriendelijk zwaaien opgevat
Berichten: 911
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 172
1580 x bedankt in 642 berichten
(2 uren geleden)Victor schreef: Heftige ervaring...
Het is inderdaad een vervelende rotonde daar met die haakse bochten voor fietsers, richting Rhenen kom je nog een paar van die juweeltjes tegen. Ik geef altijd heel overdreven richting aan in de hoop dat de automobilisten me snappen, maar in dit geval deed de racefietser dat misschien ook werd dat als vriendelijk zwaaien opgevat
Richting Rhenen is een provinciale weg door dorpen heen.
Ieder dorp heeft de vrijheid genomen een dubbelzijdig fietspad links danwel recht van deze weg te leggen. Als fietser moet je hierom herhaaldelijk oversteken.
Ongelukken zijn voorspelbaar.
Niels, boos, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 890
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 461
1716 x bedankt in 829 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door datakneder.)
(6 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: Ja, die afwijkende rotondes...
Als Fietsersbond Kampen gaan we ook in actie komen:
https://www.destentor.nl/kampen/de-kwest...~aa079d96/
Een zwaar kloten oversteek, nu al met de fietser in de voorrang. Willen ze dat ook nog omgooien...
Dit is wel een heel rare situatie. Een rotonde met slechts één punt voor fietsers om over te steken en in de praktijk blijkt dat problematisch. Nou dan moet het wel een echt fout ontwerp zijn.
Bovendien als ik bij de Mac wat ga halen mag ik als fietser niet via dit ingang terug (laten we even buiten beschouwing dat het eenrichtingsverkeersbord aan de linkerkant staat). Dus moet ik de uitgang aan de Zambonistraat nemen en dan over de rotonde rijden. Maar het verkeer dat uit de ambachtsstraat komt ziet vlak voor het oprijden van de rotonde een bord verboden voor fietsen en denkt dat deze rotonde dus fietsvrij is...
Er is trouwens nog iets goed mis. Het is een turbo-rotonde (zie bordjes voor de motorrijders op te waarschuwen voor verhoogde rijbaanscheiding, en dat alleen vanaf de Ambachlaan. Uit andere richtingen mogen de motorrijders gewoon op hun bek gaan), maar de toerit bestaat niet uit meerdere rijbanen zodat je kunt voorsorteren. Op turborotondes worden fietsers normaal uit de voorrang genomen. Dus kan ik begrijpen dat deze constructie leidt tot ongelukken.
Berichten: 5.617
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11160
8650 x bedankt in 4257 berichten
49 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 46 minuten geleden door 365cycle.)
(3 uren geleden)Fietsbennie schreef: Zeker als vrachtverkeer met de dode hoeken. Ik vind dat veel vrachtwagenchauffeurs en hun fabrikanten zich veel te makkelijk verschuilen in hun dode hoeken.
Kijk voor de grap eens wat we tegenwoordig kunnen met camera's:
Je ziet hier vanuit de auto een nauwkeurig beeld van de auto zoals dat er vanaf boven uit zou zien, vanuit bijvoorbeeld een drone. Die hangt er niet, dit beeld wordt door de computer realtime opgebouwd uit camera's in de spiegels, de achterklep en op andere punten in de auto.
Dit systeem zit in een simpele Volvo XC40. Een vrachtwagen kost een veelvoud daarvan, en is meer dan 2x zo hoog als alles wat in een dode hoek zou kunnen verdwijnen (m.a.w. met correct geplaatste camera's met een beeldhoek van slechts 120 graden mis je niets dat dicht bij de vrachtwagen is).
De dode hoek bestaat anno 2025 uit pure onwil.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 39
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 23
69 x bedankt in 35 berichten
39 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 minuten geleden door Snoek043.)
(3 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Er gaan stemmen op om overal de fiets uit de voorrang te halen op rotondes, ik ben meer voor fietsers overal voorrang, heb je ook eenduidigheid.
En een maximale hoogte voor de bulten in het midden van rotondes zodat je verkeer aan kan zien komen.
Wanneer ik met de Snoek in Nederland rijd vind ik het prima om te wachten bij oversteekplaatsen voor autoverkeer, dat voorrang heeft op fietsers. Je legt met andere woorden een deel van de verantwoordelijkheid bij diegene die het meeste kans heeft op een ernstig letsel. In België maak ik altijd oogcontact, of wacht ik tot de wagen stopt en teken doet van over te steken. Wanneer ik dan zelf met de wagen rijd en fietsers/voetgangers kruis, krijg je de helft van de tijd een vriendelijk bedankje, maar vaak niets. Sommigen steken over zonder nog maar te kijken. Had ik dat laatst zelf geprobeerd, was ik overreden door een lijnbus. Dan lig je daar met je voorrang. Mensen met zwarte jassen (ik draag er ook 1) en zwarte broek zie je 's avonds bijna niet wandelen. Zelfs al is de oversteekplaats in kwestie verlicht en duikt men plots vanachter een wagen tevoorschijn, moet je zelf ook 2 keer nadenken.
Ik zie dagelijks fietsers netjes in orde met fluovestjes en verlichting, maar evengoed zonder verlichting. Stel je jezelf dan even alle voetgangers voor die 9 van de 10 geen fluo dragen of verlichting. Ja, kleine kinderen wel, die dragen dat meestal. Maar naarmate zij ouder worden, vinden velen dat stom (ik hoorde het laatst van een vrouw die in de bakker werkte en 3 kinderen had, waarvan de 2 oudsten die 'stomme' vestjes niet meer wilden dragen).
In het geval van deze wielrenner wil ik geen oordeel vellen, maar zelfs al heb je voorrang, ga je die toch niet nemen als je geen absolute zekerheid hebt. Met een mastodont van een vrachtwagen of een bus loopt het sowieso slecht af. Vlakbij mijn ouders waar we wekelijks gaan mountainbiken is een veertienjarig meisje doodgereden door een bus. De buschauffeur werd verblind door een tegenligger en flashte hierbij met zijn grootlichten, waarbij 2 meisjes dachten dat de bus hen wilde laten oversteken. Ik praat het gedrag van de busschauffeur zeker niet goed, die had feitelijk altijd moeten vertragen bij een gevaarlijkse oversteekplaats maar het heeft mij wel doen beseffen dat ik altijd zal stoppen bij oversteekplaatsen, zelfs al heb ik voorrang.
Tegenwoordig werken verkeerslichten hier zodanig dat fietsers en voetgangers op een afzonderlijk tijdstip kunnen oversteken, nooit samen met autoverkeer. Dat is een goede zaak.
Berichten: 2.041
Topics: 58
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 30654
2987 x bedankt in 1334 berichten
Het is belachelijk dat mensen die lopen of fietsen fluor hesjes zouden moeten dragen maar mode met fellere kleuren voor jassen is wel wenselijk.
In dit geval gaf de fietser aan op de rotonde te willen blijven en begreep de automobilist dat niet, mogelijk wel even vaart geminderd. Dat is een collega van mij ook overkomen met ook een ongeval tot gevolg en hem eigenlijk gestopt met fietsen op de racefiets daardoor.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
|
Gebruikers die dit topic lezen: 13 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|