Getuige van aanrijding wielrenner
|
Berichten: 330
Topics: 22
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 7
933 x bedankt in 307 berichten
, 12:56 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 01:11 AM door Martin van Mourik.)
Ik was vanmiddag getuige van een aanrijding van een wielrenner. Op de rotonde aan de westkant van Leersum, de kruising van de Rijksstraatweg en Maarsbergseweg / Broekhuizerlaan. Vlak voor ik de rotonde op reed hoorde ik een doffe klap en zag ik schuin tegenover, achter het eiland in het midden van de rotonde, een fietser door de lucht vliegen. Ik ben de rotonde halfom rondgereden, oplettend dat ik zelf niet ook nog aangereden werd, heb mijn fiets tegen een paal gezet en ben maar gaan kijken of ik nog enige hulp kon bieden. Er waren al meerdere omstanders bij, twee fietsers en twee mensen uit een auto die vanuit Doorn richting Leersum reden en de aanrijding voor hun neus hadden zien gebeuren. De aangereden wielrenner lag inmiddels in zijligging op de vluchtheuvel tussen de rijbanen, waarschijnlijk hadden ze hem daar naartoe geholpen. Een vrouw zat gehurkt bij hem en nam met hem een reeks vragen door over waar pijn zat en waar niet en of hij moeite had met ademhalen, duizelig was en dat soort dingen, typisch gedrag van iemand die EHBO-cursussen heeft gevolgd, leek me. 112 werd gebeld en ze lieten de telefonist van de centrale met de aangereden fietser zelf overleggen over hoe kritisch het was. Het leek allemaal enigszins mee te vallen, hij kon zijn armen en benen bewegen, en hij zei dat hij hevige pijn had aan de rechterkant van zijn borstkast. Ik vermoed dat hij een aantal gekneusde of gebroken ribben had. Aan de achterkant van zijn helm zat een barst.
Om de ontstane opstopping niet verder te laten duren zetten de automobilist die hem hadden aangereden, en de degenen die het komend uit tegengestelde richting voor zich hadden zien gebeuren hun auto's in de berm. Ondertussen lag de aangereden wielrenner al een tijd lang op de koude stenen in zijn dunne sportkleding. Iemand kwam aanzetten met een reddingsdekentje en deze werd om hem heen geslagen. De automobilist die hem had aangereden haalde een plaid uit zijn auto, die werd ook nog over hem heen gedrapeerd.
Zijn fiets was door iemand aan de zijkant van de rijbaan neergelegd. Dat vond ik niet zo'n geweldige plek, ik heb hem toen maar opgepakt en op de vluchtheuvel tegen een paal gezet. Ik zag op het scherm van zijn garmin fietscomputer dat deze de aanrijding gedetecteerd had, er stond op het scherm dat er een noodoproep verzonden was. Het leek me voor hem fijner om hier zelf naar te kunnen kijken. Ik heb de fietscomputer van het stuur gehaald en aan hem gegeven. Hij pakte het ding van me aan, deed iets op het aanraakscherm, en stopte het in een van de zakken op zijn rug.
Een politiewagen arriveerde, en kort daarna een ambulance. Ze parkeerden op het eiland midden op de rotonde. De ambulancebroeder hurkte neer bij de aangereden fietser en sprak hem aan. Hallo, ik ben Kees, en we gaan je meenemen in onze ambulance (of iets van die strekking). Kun je je benen nog bewegen? ja? dan kun je lopen! wel helpen je overeind! De twee ambulancebroeders trekken hem onder zijn oksels overeind en lopen een stukje richting de ambulance met de aangereden fietser tussen zich in. AAAAAAARGH!!! de wielrenner strompelt voorover gebogen en kermt het uit van de pijn. In de buurt van de ambulance moet een van de twee de achterdeuren nog openen en de brancard eruit trekken. De wielrenner zakt ineen. Daarna trekken ze hem weer omhoog en helpen hem de brancard op.
Fietsverkeer heeft op deze rotonde voorrang. Het is een punt waar ik altijd goed oplet of ik die voorrang ook krijg als ik er langs kom. Een van de Maarsbergseweg komende automobilist had de wielrenner bij het rechts afslaan niet opgemerkt. De bestuurder zei een paar keer terwijl we daar allemaal stonden, "hij zwaaide nog naar me, ik dacht dat hij rechtdoor ging (wijst richting Doorn), ik had hem niet gezien".
Zo te zien ging de politie zich bekommeren over het meenemen van de fiets. Daar heb ik niet meer op gewacht. Ik ben verder gereden naar natuurgebied het Leersumse veld, en heb daar een rondje om de plassen gelopen.
Berichten: 5.623
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11171
8668 x bedankt in 4263 berichten
Heftig Martin! Moest je het even van je af schrijven?
(, 12:56 AM)Martin van Mourik schreef: "hij zwaaide nog naar me, ik dacht dat hij rechtdoor ging (wijst richting Doorn), ik had hem niet gezien". Ehh... beste automobilist, wat is het nou? Zwaaide hij, dacht de bestuurder dat hij rechtdoor ging, of had hij 'm niet gezien?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 911
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 172
1582 x bedankt in 642 berichten
Deze rotonde ken ik; vaak overheen gefietst en een jaar vlakbij gewoond. Het klopt dat het een rotonde in de bebouwde kom is en dat fietsers er voorrang hebben.
Dit is niet het eerste fietsongeluk wat er gebeurd (ik heb ook een noodstop moeten maken of moest verder via de rijbaan, omdat een aankomende automobilist me niet opmerkte). Er zijn ook al vaker plannen om dit gevaarlijke punt 'aan te pakken', maar er gebeurd niks. Gevaar voor fietsers is kennelijk acceptabel.
Sorry voor mijn cynisme; sterkte voor de wielrenner.
Niels, doekje, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 1.551
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 355
3012 x bedankt in 1408 berichten
Dat is een schokkende ervaring. Gelukkig waren er meer mensen die konden helpen. Het is altijd riskant als er een reeks rotondes is waar fietsers soms wel en soms niet voorrang hebben.
Berichten: 374
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 169
665 x bedankt in 337 berichten
Ja, die afwijkende rotondes...
Als Fietsersbond Kampen gaan we ook in actie komen:
https://www.destentor.nl/kampen/de-kwest...~aa079d96/
Een zwaar kloten oversteek, nu al met de fietser in de voorrang. Willen ze dat ook nog omgooien...
Berichten: 911
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 172
1582 x bedankt in 642 berichten
(, 09:00 AM)LigfietsWilsum schreef: Ja, die afwijkende rotondes...
Als Fietsersbond Kampen gaan we ook in actie komen:
https://www.destentor.nl/kampen/de-kwest...~aa079d96/
Een zwaar kloten oversteek, nu al met de fietser in de voorrang. Willen ze dat ook nog omgooien...
Doe zoals in Houten: een ongelijkvloerse kruising.
Maar dit is te duur en gaat bovendien in tegen het recht van de sterkste.
Fietsen is goedkoop; dus veiligheid moet goedkoop.
Veiligheid voor automobilisten is veel belangrijker; daar gaan miljarden naartoe. Maar ja, een auto kost ook wat.
Niels, populist, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 2.041
Topics: 58
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 30679
2991 x bedankt in 1335 berichten
Er gaan stemmen op om overal de fiets uit de voorrang te halen op rotondes, ik ben meer voor fietsers overal voorrang, heb je ook eenduidigheid.
En een maximale hoogte voor de bulten in het midden van rotondes zodat je verkeer aan kan zien komen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.672
Topics: 39
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2201
2074 x bedankt in 791 berichten
Ik snap het best. Met die electrische fietsen en fatbikes is risico hoger om dat spul aan te rijden. Zeker als vrachtverkeer met de dode hoeken.
Berichten: 115
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 3
236 x bedankt in 102 berichten
Heftige ervaring...
Het is inderdaad een vervelende rotonde daar met die haakse bochten voor fietsers, richting Rhenen kom je nog een paar van die juweeltjes tegen. Ik geef altijd heel overdreven richting aan in de hoop dat de automobilisten me snappen, maar in dit geval deed de racefietser dat misschien ook werd dat als vriendelijk zwaaien opgevat
Berichten: 911
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 172
1582 x bedankt in 642 berichten
(9 uren geleden)Victor schreef: Heftige ervaring...
Het is inderdaad een vervelende rotonde daar met die haakse bochten voor fietsers, richting Rhenen kom je nog een paar van die juweeltjes tegen. Ik geef altijd heel overdreven richting aan in de hoop dat de automobilisten me snappen, maar in dit geval deed de racefietser dat misschien ook werd dat als vriendelijk zwaaien opgevat
Richting Rhenen is een provinciale weg door dorpen heen.
Ieder dorp heeft de vrijheid genomen een dubbelzijdig fietspad links danwel recht van deze weg te leggen. Als fietser moet je hierom herhaaldelijk oversteken.
Ongelukken zijn voorspelbaar.
Niels, boos, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 891
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 463
1718 x bedankt in 830 berichten
8 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 uren geleden door datakneder.)
(, 09:00 AM)LigfietsWilsum schreef: Ja, die afwijkende rotondes...
Als Fietsersbond Kampen gaan we ook in actie komen:
https://www.destentor.nl/kampen/de-kwest...~aa079d96/
Een zwaar kloten oversteek, nu al met de fietser in de voorrang. Willen ze dat ook nog omgooien...
Dit is wel een heel rare situatie. Een rotonde met slechts één punt voor fietsers om over te steken en in de praktijk blijkt dat problematisch. Nou dan moet het wel een echt fout ontwerp zijn.
Bovendien als ik bij de Mac wat ga halen mag ik als fietser niet via dit ingang terug (laten we even buiten beschouwing dat het eenrichtingsverkeersbord aan de linkerkant staat). Dus moet ik de uitgang aan de Zambonistraat nemen en dan over de rotonde rijden. Maar het verkeer dat uit de ambachtsstraat komt ziet vlak voor het oprijden van de rotonde een bord verboden voor fietsen en denkt dat deze rotonde dus fietsvrij is...
Er is trouwens nog iets goed mis. Het is een turbo-rotonde (zie bordjes voor de motorrijders op te waarschuwen voor verhoogde rijbaanscheiding, en dat alleen vanaf de Ambachlaan. Uit andere richtingen mogen de motorrijders gewoon op hun bek gaan), maar de toerit bestaat niet uit meerdere rijbanen zodat je kunt voorsorteren. Op turborotondes worden fietsers normaal uit de voorrang genomen. Dus kan ik begrijpen dat deze constructie leidt tot ongelukken.
Berichten: 5.623
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11171
8668 x bedankt in 4263 berichten
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door 365cycle.)
(10 uren geleden)Fietsbennie schreef: Zeker als vrachtverkeer met de dode hoeken. Ik vind dat veel vrachtwagenchauffeurs en hun fabrikanten zich veel te makkelijk verschuilen in hun dode hoeken.
Kijk voor de grap eens wat we tegenwoordig kunnen met camera's:
Je ziet hier vanuit de auto een nauwkeurig beeld van de auto zoals dat er vanaf boven uit zou zien, vanuit bijvoorbeeld een drone. Die hangt er niet, dit beeld wordt door de computer realtime opgebouwd uit camera's in de spiegels, de achterklep en op andere punten in de auto.
Dit systeem zit in een simpele Volvo XC40. Een vrachtwagen kost een veelvoud daarvan, en is meer dan 2x zo hoog als alles wat in een dode hoek zou kunnen verdwijnen (m.a.w. met correct geplaatste camera's met een beeldhoek van slechts 120 graden mis je niets dat dicht bij de vrachtwagen is).
De dode hoek bestaat anno 2025 uit pure onwil.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 41
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 23
72 x bedankt in 37 berichten
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door Snoek043.)
(10 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Er gaan stemmen op om overal de fiets uit de voorrang te halen op rotondes, ik ben meer voor fietsers overal voorrang, heb je ook eenduidigheid.
En een maximale hoogte voor de bulten in het midden van rotondes zodat je verkeer aan kan zien komen.
Wanneer ik met de Snoek in Nederland rijd vind ik het prima om te wachten bij oversteekplaatsen voor autoverkeer, dat voorrang heeft op fietsers. Je legt met andere woorden een deel van de verantwoordelijkheid bij diegene die het meeste kans heeft op een ernstig letsel. In België maak ik altijd oogcontact, of wacht ik tot de wagen stopt en teken doet van over te steken. Wanneer ik dan zelf met de wagen rijd en fietsers/voetgangers kruis, krijg je de helft van de tijd een vriendelijk bedankje, maar vaak niets. Sommigen steken over zonder nog maar te kijken. Had ik dat laatst zelf geprobeerd, was ik overreden door een lijnbus. Dan lig je daar met je voorrang. Mensen met zwarte jassen (ik draag er ook 1) en zwarte broek zie je 's avonds bijna niet wandelen. Zelfs al is de oversteekplaats in kwestie verlicht en duikt men plots vanachter een wagen tevoorschijn, moet je zelf ook 2 keer nadenken.
Ik zie dagelijks fietsers netjes in orde met fluovestjes en verlichting, maar evengoed zonder verlichting. Stel je jezelf dan even alle voetgangers voor die 9 van de 10 geen fluo dragen of verlichting. Ja, kleine kinderen wel, die dragen dat meestal. Maar naarmate zij ouder worden, vinden velen dat stom (ik hoorde het laatst van een vrouw die in de bakker werkte en 3 kinderen had, waarvan de 2 oudsten die 'stomme' vestjes niet meer wilden dragen).
In het geval van deze wielrenner wil ik geen oordeel vellen, maar zelfs al heb je voorrang, ga je die toch niet nemen als je geen absolute zekerheid hebt. Met een mastodont van een vrachtwagen of een bus loopt het sowieso slecht af. Vlakbij mijn ouders waar we wekelijks gaan mountainbiken is een veertienjarig meisje doodgereden door een bus. De buschauffeur werd verblind door een tegenligger en flashte hierbij met zijn grootlichten, waarbij 2 meisjes dachten dat de bus hen wilde laten oversteken. Ik praat het gedrag van de busschauffeur zeker niet goed, die had feitelijk altijd moeten vertragen bij een gevaarlijkse oversteekplaats maar het heeft mij wel doen beseffen dat ik altijd zal stoppen bij oversteekplaatsen, zelfs al heb ik voorrang.
Tegenwoordig werken verkeerslichten hier zodanig dat fietsers en voetgangers op een afzonderlijk tijdstip kunnen oversteken, nooit samen met autoverkeer. Dat is een goede zaak.
Berichten: 2.041
Topics: 58
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 30679
2991 x bedankt in 1335 berichten
Het is belachelijk dat mensen die lopen of fietsen fluor hesjes zouden moeten dragen maar mode met fellere kleuren voor jassen is wel wenselijk.
In dit geval gaf de fietser aan op de rotonde te willen blijven en begreep de automobilist dat niet, mogelijk wel even vaart geminderd. Dat is een collega van mij ook overkomen met ook een ongeval tot gevolg en hem eigenlijk gestopt met fietsen op de racefiets daardoor.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 829
Topics: 32
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 319
843 x bedankt in 365 berichten
(7 uren geleden)365cycle schreef: ...kijk voor de grap eens wat we tegenwoordig kunnen met camera's...
Ik stond laatst naast een vrachtwagen "zonder" spiegels en vond dat best eng. Ik probeer bij het passeren, oversteken, inhalen, enz... (soms ook via de zijspiegels) oogcontact te maken met de chauffeur...
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Berichten: 41
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 23
72 x bedankt in 37 berichten
5 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 uren geleden door Snoek043.)
(7 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Het is belachelijk dat mensen die lopen of fietsen fluor hesjes zouden moeten dragen maar mode met fellere kleuren voor jassen is wel wenselijk.
In dit geval gaf de fietser aan op de rotonde te willen blijven en begreep de automobilist dat niet, mogelijk wel even vaart geminderd. Dat is een collega van mij ook overkomen met ook een ongeval tot gevolg en hem eigenlijk gestopt met fietsen op de racefiets daardoor.
Ik geef alleen maar aan dat wanneer je de volledige verantwoordelijkheid legt bij 1 bepaalde groep dit zeker al niet leidt tot een veiliger verkeer. Als je geen automobilist bent is dat heel moeilijk te begrijpen.
Ik rijd dagelijks met mijn wagen en heb onlangs bijna een fietser aangereden. Mevrouw reed zonder verlichting rond in het zwart gekleed en moest mij voorrang verlenen. Ik schrok me een ongeluk toen ik zag dat er een fietser plots opdook. Toen ik verhaal wilde halen stopte mevrouw plots en zette haar licht aan. De reflex om bij het opstappen je lichten aan te zetten was kennelijk teveel gevraagd.
Op het Duitse forum is er ook zo'n topic, wat is er vandaag met je gebeurd op de weg. Ik zou ook eens een dashcam in mijn wagen moeten steken en verhalen beginnen delen. Het leven zoals het is langs beide kanten. En ik ben dan zelf fietser! Ik voel mij tien keer veiliger op een 50 of 70-baan met autoverkeer dan op het jaagpad tussen wielrenners en fietsers.
(6 uren geleden)GertBr schreef: (7 uren geleden)365cycle schreef: ...kijk voor de grap eens wat we tegenwoordig kunnen met camera's...
Ik stond laatst naast een vrachtwagen "zonder" spiegels en vond dat best eng. Ik probeer bij het passeren, oversteken, inhalen, enz... (soms ook via de zijspiegels) oogcontact te maken met de chauffeur...
Door dat oogcontact te maken heb je toch een zeker gevoel van veiligheid? Ik kan er met mijn verstand niet bij waarom iemand daar geen zin in zou hebben. En nog steeds gebeuren er dagelijks ongelukken met dodehoekongevallen etc. Allemaal vermijdbaar als je beide oplet.
Berichten: 92
Topics: 14
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 21
128 x bedankt in 69 berichten
Heftig verhaal, goed dat je er over schrijft.
Ik hoop dat het goed gaat/komt met de wielrenner.
mijn indruk is dat je, de laatste jaren, steeds meer risico loopt in het verkeer.
Wat kun je er aan doen.
Proberen zo zichtbaar mogelijk te zijn.
Defensief rijden.
Ik pas mijn route aan om zo min mogelijk risico te nemen.
Soms rijd ik een paar kilometer om voor een veiligere reis.
Dat stuk van Amenrongen naar Rhenen is echt een hele vervelende weg.
Als ik daar heen rijd dan ga ik vaak bij Amenrongen het bos in en dan rijd ik via knooppunten naar Rhenen.
Ik ga dan langs Kwintelooijen en kom dan via paardeveld in Rhenen, vlakbij de Rijn, uit.
Berichten: 231
Topics: 8
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 59
481 x bedankt in 217 berichten
(8 uren geleden)Niels van der Wal schreef: (9 uren geleden)Victor schreef: Heftige ervaring...
Het is inderdaad een vervelende rotonde daar met die haakse bochten voor fietsers, richting Rhenen kom je nog een paar van die juweeltjes tegen. Ik geef altijd heel overdreven richting aan in de hoop dat de automobilisten me snappen, maar in dit geval deed de racefietser dat misschien ook werd dat als vriendelijk zwaaien opgevat
Richting Rhenen is een provinciale weg door dorpen heen.
Ieder dorp heeft de vrijheid genomen een dubbelzijdig fietspad links danwel recht van deze weg te leggen. Als fietser moet je hierom herhaaldelijk oversteken.
Ongelukken zijn voorspelbaar.
Niels, boos, van der Wal Dat komt heel vaak voor, waardoor het geregeld veiliger is om te spookfietsen.
Berichten: 5.623
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11171
8668 x bedankt in 4263 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door 365cycle.)
(7 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Het is belachelijk dat mensen die lopen of fietsen fluor hesjes zouden moeten dragen maar mode met fellere kleuren voor jassen is wel wenselijk. Klopt, en dat niet alleen. Het maakt de weg vrij voor victim blaming: "ik reed je aan, maar het was niet mijn schuld, want jij had je fluorhesje niet aan".
Da's gewoon niet oké, en ik zie het in dit topic ook alweer een beetje gebeuren. Het dragen van een hesje maakt het makkelijker voor medeweggebruikers om je te zien, maar het ontslaat ze niet van de verantwoordelijkheid om je te zien.
(6 uren geleden)GertBr schreef: Ik stond laatst naast een vrachtwagen "zonder" spiegels en vond dat best eng. Ik probeer bij het passeren, oversteken, inhalen, enz... (soms ook via de zijspiegels) oogcontact te maken met de chauffeur... Het toevoegen van camera's betekent niet dat een spiegel ineens overbodig is of geen nut meer heeft. Bij veel auto's zitten de camera's in de spiegels verwerkt, ook als er gewoon spiegels zijn.
(5 uren geleden)Snoek043 schreef: Ik geef alleen maar aan dat wanneer je de volledige verantwoordelijkheid legt bij 1 bepaalde groep dit zeker al niet leidt tot een veiliger verkeer. Als je geen automobilist bent is dat heel moeilijk te begrijpen. Ik ben een zeer ervaren automobilist, maar doordat ik nu ook veel fiets ben ik heel scherp gaan inzien dat ik de verantwoordelijkheid vroeger te vaak bij de fietser gelegd heb. Zeker als die fietser een tiener is ben ik de oude en de wijze met het potentieel moordwapen.
(5 uren geleden)Snoek043 schreef: Ik rijd dagelijks met mijn wagen en heb onlangs bijna een fietser aangereden. Mevrouw reed zonder verlichting rond in het zwart gekleed en moest mij voorrang verlenen. Ik schrok me een ongeluk toen ik zag dat er een fietser plots opdook. Toen ik verhaal wilde halen stopte mevrouw plots en zette haar licht aan. De reflex om bij het opstappen je lichten aan te zetten was kennelijk teveel gevraagd. Of ze was het vergeten. Het is jammer dat je hier, ook na mogelijk een aantal dagen bezinning en verwerking van de adrenaline - meteen uit gaat van de kwade opzet.
In dit geval ben ik heel blij dat jij wél scherp was, maar dat ben je niet altijd. Je geeft aan dat je wel weet dat niet alle fietsers felle kleding dragen, en dat ze ook niet altijd licht aan hebben. Dan is het hetzelfde als met een velomobiel: mij wordt weleens verweten dat ik "veel te laag" ben en dat men een normale fietser wel zou zien omdat die veel hoger is. Mijn antwoord is dan standaard: "U weet nu dat ik hier rondrijd, en dat mijn fiets altijd verlicht is, maar wel zo laag als een snelle sportwagen. Aan u om de volgende keer wél te letten op lage voertuigen".
(5 uren geleden)Snoek043 schreef: Op het Duitse forum is er ook zo'n topic, wat is er vandaag met je gebeurd op de weg. Ik zou ook eens een dashcam in mijn wagen moeten steken en verhalen beginnen delen. Het leven zoals het is langs beide kanten. En ik ben dan zelf fietser! Ik voel mij tien keer veiliger op een 50 of 70-baan met autoverkeer dan op het jaagpad tussen wielrenners en fietsers. Heb je al weleens een aanrijding tussen auto en fietser meegemaakt, waarbij jij zelf de zwakkere verkeersdeelnemer was?
Ik wel. Beide keren heeft de velomobiel me veilig gehouden, anders had ik geheid iets van een whiplash (#1) en een stapel gebroken botten (#2) gehad, maar één ding kan ik je vertellen en dat is dat het angst inboezemt. Een auto is een potentieel moordwapen, en wordt ook regelmatig als zodanig gebruikt.
Je bent niet veiliger op een 50- of 70-baan met autoverkeer dan wanneer je je puur tussen fietsers begeeft, echt niet. Het is er allemaal wel een stuk voorspelbaarder, omdat automobilisten rijbewijzen hebben en daardoor wel iets consequenter rijden dan fietsers. De enige reden dat ik vaak de voorkeur geef aan de rijbaan boven het fietspad, is ook vanwege automobilisten; het fietspad wordt hier vaak overgeslagen wanneer er uitgekeken moet worden. Als ik met de velomobiel ben krijg ik dan vast te horen dat ik veel te laag ben en/of veel te snel rijd, wanneer ik op de vouwfiets ben komt er hooguit "oeps, ik had je niet gezien!" (vrij vertaald: "oeps, reed ik je toch bijna dood, en je kind erbij!")
Dit is misschien wel een leuk schrijfseltje om aan deze discussie toe te voegen.
(5 uren geleden)Snoek043 schreef: Door dat oogcontact te maken heb je toch een zeker gevoel van veiligheid? Ik kan er met mijn verstand niet bij waarom iemand daar geen zin in zou hebben. En nog steeds gebeuren er dagelijks ongelukken met dodehoekongevallen etc. Allemaal vermijdbaar als je beide oplet. Ik kom dagelijks in situaties die dodelijk hadden kunnen aflopen als ik niet opgelet had (overigens zelden met voetgangers of andere fietsers... de situaties zijn er wel maar potentieel dodelijk is het dan eigenlijk nooit). Gelukkig doe ik dat dan meestal blijkbaar wel. Soms doe ik het niet (niet expres), maar doet iemand anders het. Twee voorbeelden: - Eergisteren nog was ik in een situatie waarin ik een automobilist zág stoppen om voorrang te verlenen aan het fietspad. Ik reed 45 km/h, hij draaide zijn hoofd van links naar rechts en leek mijn kant uit te kijken, maar ik remde toch, want besefte me dat ik de zon in de flank had, voor hem dus recht in zijn gezicht, en dat hij me dus mogelijk toch niet zou zien. Toen ik bijna bij hem was zag ik zijn gezichtsuitdrukking even kort in schrikmodus gaan, daarna gebaarde hij "gaat u voor". Hij zag me dus eigenlijk te laat, maar doordat we allebei wel alert waren ging het helemaal prima.
- Vorige week ergens stak ik een rotonde rechtdoor over, maar was ik mijn uk ergens op aan het wijzen, en wees ik ook echt, soort van half naar rechts. Dat werd geïnterpreteerd als "wij gaan direct van de rotonde af", ik schrok want er werd naar ons getoeterd (van links, heel dichtbij). Klein gesprekje: "je gaf richting aan naar rechts!" - "nee sorry, ik wees m'n ukkie ergens op, slechte timing!" - "ok, gelukkig is het goed gegaan! fijne dag!" - "insgelijks". Mijn fout dus, maar dankzij de oplettende automobilist typ ik dit zonder gips.
Een ongeval gebeurt alleen wanneer beide partijen onvoldoende rekening houden met onverwachte situaties en wanneer beide niet opletten. Laten we met z'n alle proberen zo vaak mogelijk voldoende rekening te houden met onverwachte situaties, en zo goed mogelijk op te letten.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 352
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1165
727 x bedankt in 334 berichten
Eigenlijk zouden rotondes de fietser moeten beschermen tegen de automobilist. Dat er bijvoorbeeld automatisch een slagboom daalt als er een fietser oversteekt.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 2.846
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3133
3372 x bedankt in 2333 berichten
Sterkte @Martin van Mourik, uiteraard ook aan de betrokken wielrenner.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.623
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11171
8668 x bedankt in 4263 berichten
(3 uren geleden)PieterTrapt schreef: Eigenlijk zouden rotondes de fietser moeten beschermen tegen de automobilist. Dat er bijvoorbeeld automatisch een slagboom daalt als er een fietser oversteekt. Word je eerst onderuit geschoffeld door een afgebroken slagboom, komt er daarna nog een auto over je heen. Toegegeven, het wordt er wel spannender van
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.672
Topics: 39
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2201
2074 x bedankt in 791 berichten
(7 uren geleden)365cycle schreef: De dode hoek bestaat anno 2025 uit pure onwil.
Daar ben ik het niet mee eens.
Vrachtwagens zijn duur in aanschaf en moeten zichzelf terugverdienen en een paar cent voor de zaak overhouden.
Dit gebied rondom de auto in beeld, is mooi werk.
Ik ben wel benieuwd wat die camera gaat doen als je er een fietsendrager of aanhanger of caravan erachter knoopt.
Wat ik wil zeggen is, stel er bestaat een camera die achter de oplegger, en naast de oplegger kan kijken?
En deze camera's, "zien" die wat voor soort oplegger erachter hebt? City of 3 asser of misschien wel een LZV (2 aanhangers)?
Kunnen deze camera's zien welke kant de oplegger stuurt als je het materiaal achteruit gaat naar een laaddock?
Al zou deze camera's bestaan, wat ik nog betwijfel, voordat je al het materiaal wat rondrijdt ermee uitgerust hebt of vervangen hebt door nieuw materiaal ben je wel even verder. Plus heb je nog te maken met chauffeurs, al dan niet met leesbril, vermoeid, of situatie thuis, die moeten een gebied in de gaten houden wat denk ik 5 a 10 keer zo groot is dan dat gebied rond de volvo.
Niet verkeerd bedoeld maar ik nodig je graag keer uit om keer naast me te zitten om allerlei situaties te bekijken waar en hoe het mis kan gaan met de dode hoek.
Lees nog maar eens na waar die hoeken zich overal bevinden: dode hoeken .
Tuurlijk ben ik een fietser, maar ik heb enorm respect voor vrachtwagens en berijders, zeker wat ik allemaal gezien heb blijf ik er met de fiets uit de buurt, en laat ik ze graag voorgaan.
Berichten: 891
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 463
1718 x bedankt in 830 berichten
(2 uren geleden)Fietsbennie schreef: Tuurlijk ben ik een fietser, maar ik heb enorm respect voor vrachtwagens en berijders, zeker wat ik allemaal gezien heb blijf ik er met de fiets uit de buurt, en laat ik ze graag voorgaan.
Ik heb ook respect voor vrachtwagenchauffeurs. Dat heb ik gekregen toen ik mijn vrachtwagenrijbewijs haalde. Maar wat ik niet begrijp is dat vrachtwagens toegelaten worden tot de weg.
Stel ik verzin het om totaal geblinddoekt rond te gaan rijden. En bij een aanrijding ga ik zeggen dat ik je totaal niet gezien heb. Wat waar is. Hoe haal je het in je hoofd om met een voertuig rond te gaan rijden waarbij je plekken hebt die je niet kunt zien maar wel een groot gevaar vormen voor medeweggebruikers. En dan campagnes op gaan zetten dat fietsers moeten gaan opletten voor dode hoeken bij vrachtwagens. Nou hierbij een tip: "Let op voor volledig geblinddoekte chauffeurs."
De dode hoek is geen excuus voor de chauffeur. Het is een excuus voor een slecht ontwerp.
Berichten: 5.623
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11171
8668 x bedankt in 4263 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door 365cycle.)
(2 uren geleden)Fietsbennie schreef: Daar ben ik het niet mee eens.
Vrachtwagens zijn duur in aanschaf en moeten zichzelf terugverdienen en een paar cent voor de zaak overhouden. Laten we het eens zakelijk benaderen: Als jij een beoogde 10.000 stuks van een setje camera's kan verkopen voor €1500 per stuk vind ik het nog best een interessante businesscase om me in te verdiepen.
Ik denk dat die 10.000 alles behalve onrealistisch is om te verkopen, en de €1500 als verkoopprijs voor een set evenmin.
Er zit een stukje schoonheid in onze huidige wetgeving, en dat gebaseerd is op EU-wetgeving:
EU schreef:Voor vrachtwagen met oplegger (vrachtwagencombinatie) mag de maximale lengte 16,50 meter zijn. Een vrachtwagen met aanhanger mag maximaal 18.75 meter zijn. Bij LZV's (Lange Zware Voertuigen), is de maximale toegestane lengte 18,75 meter. Behalve dat vrachtwagens vrijwel zonder uitzondering tegen de maximum afmetingen aan zitten hebben ze ook nog vrijwel allemaal dezelfde basisvorm. Dat maakt kalibratie van een dergelijk camerasysteem relatief eenvoudig.
En over die prijs: Alles is duur. Vrachtwagens ook. Diesel kost nu iets van €1,70 per liter. Alleen de brandstofkosten voor zo'n vrachtwagen rijden zijn al zo'n 50 cent per kilometer. Ik vind zo'n bedrag voor een camerasysteem dan eigenlijk gewoon heel erg meevallen.
(2 uren geleden)Fietsbennie schreef: Dit gebied rondom de auto in beeld, is mooi werk.
Ik ben wel benieuwd wat die camera gaat doen als je er een fietsendrager of aanhanger of caravan erachter knoopt. Ik niet. Voor zowel Volvo als een vrachtwagen is dat een kwestie van code aanpassen.
(2 uren geleden)Fietsbennie schreef: Wat ik wil zeggen is, stel er bestaat een camera die achter de oplegger, en naast de oplegger kan kijken?
En deze camera's, "zien" die wat voor soort oplegger erachter hebt? City of 3 asser of misschien wel een LZV (2 aanhangers)?
Kunnen deze camera's zien welke kant de oplegger stuurt als je het materiaal achteruit gaat naar een laaddock? Idem hier: De stuurhoek is voor iedere moderne vrachtwagen uit te lezen. Zo niet, dan is het nog wel te realiseren door de relatieve positie van de verschillende camera's op de vrachtwagen ten op zichte van elkaar te registreren. Die op de cabine draaien dan namelijk in een andere richting dan die op de oplegger.
(2 uren geleden)Fietsbennie schreef: Al zou deze camera's bestaan, wat ik nog betwijfel, voordat je al het materiaal wat rondrijdt ermee uitgerust hebt of vervangen hebt door nieuw materiaal ben je wel even verder. Het is een kwestie van toepassen van reeds bestaande technologie, en het doen van de juiste investering. Eén dode fietser kost een transportbedrijf heel wat meer dan €1500, het zou me niets verbazen als de daadwerkelijke kosten daarvan ergens tussen het 50- en 100-voudige liggen.
(2 uren geleden)Fietsbennie schreef: Plus heb je nog te maken met chauffeurs, al dan niet met leesbril, vermoeid, of situatie thuis, die moeten een gebied in de gaten houden wat denk ik 5 a 10 keer zo groot is dan dat gebied rond de volvo. Ten eerste: dat is hun beroep. Ze kunnen er dus maar beter goed in zijn.
Ten tweede: hoe denk je dat dat makkelijker gaat? Door vantevoren op te letten wat er je dode hoek in- en uitschuift? Of door vlak nadat je je knipperlicht inschakelt even een snelle blik op een schermpje dat de boel van boven weergeeft te werpen voordat je instuurt?
(2 uren geleden)Fietsbennie schreef: Niet verkeerd bedoeld maar ik nodig je graag keer uit om keer naast me te zitten om allerlei situaties te bekijken waar en hoe het mis kan gaan met de dode hoek. In een vrachtwagen? Daar heb ik al eens gezeten. Ook weleens geprobeerd er één te parkeren.
Hoeveel chauffeurs er ook over vertellen... het is niet mijn dode hoek. Ik ga niet in die dode hoek staan of fietsen wanneer er een vrachtwagen rijdt, en ik leer mijn kind om dat ook niet te doen. Het zou echter zo kunnen zijn dat een ander kind of zelfs een volwassene dat wél doet. En nee, mijns inziens kan je jezelf dan niet van een schuldgevoel af praten door "ja maar hij zat in m'n dode hoek" te zeggen. Daarmee zeg je als chauffeur/transporteur namelijk impliciet dat dode zwakke verkeersdeelnemers een ingecalculeerd risico zijn in je beroep.
(2 uren geleden)Fietsbennie schreef: Tuurlijk ben ik een fietser, maar ik heb enorm respect voor vrachtwagens en berijders, zeker wat ik allemaal gezien heb blijf ik er met de fiets uit de buurt, en laat ik ze graag voorgaan. Ik ook, maar dit lijkt me totaal niet relevant in dit gesprek. Het gaat om dat moment dat jij even niet oplet en je ineens op een vervelende plek bevindt, naast/voor/achter een voertuig met beperkingen.
Nog zo'n goed voorbeeld van een risico voor vrachtwagenchauffeurs, dat met de hedendaagse technologie gewoon niet mogelijk zou moeten zijn. Dat het wél kan is een gebrek aan investeringen in de voertuigen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.033
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1741 x bedankt in 935 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 53 minuten geleden door melle z.)
(1 uur geleden)365cycle schreef: Ten eerste: dat is hun beroep. Ze kunnen er dus maar beter goed in zijn.
Ten tweede: hoe denk je dat dat makkelijker gaat? Door vantevoren op te letten wat er je dode hoek in- en uitschuift? Of door vlak nadat je je knipperlicht inschakelt even een snelle blik op een schermpje dat de boel van boven weergeeft te werpen voordat je instuurt? Ik vind dit nogal een cynische kijk op vrachtwagenchauffeurs. Ik heb 10 jaar lang met grote bussen met laadklep en bakwagens (dus zonder binnenspiegel) in een stad gereden en de honden lusten er geen brood van hoe fietsers zich aan alle kanten langs je proberen te wurmen. Als ik in god zou geloven zou ik hem op mijn blote kniëen danken dat het nooit fout is gegaan, met een >7,5T bakwagen of een citytrailer moet het in steden helemaal zweten zijn.
Een LZV mag overigens 25,25m zijn.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
|
Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|