Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Velomobilist in zwaar ongeluk betrokken
#1
Een collega verwees mij naar onderstaand bericht.


https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4652...ig-ongeluk

Weten jullie wie dat is en hoe het met hem/ haar gaat?

Als je uit je velomobiel geknipt moet worden, moet de klap wel erg heftig zijn geweest.

De foto's laten zien dat het om een witte snoek gaat
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ja, ik weet wie het is. Wanneer ik het heb over een velonaut uit mijn omgeving. Dan heb ik het over hem. Hij lag gisteren te slapen, ik had zijn vrouw gebeld. Van alle medeligfietsers zal ik hem het beste kennen. Toen het 40 jaar NVHPV werd gevierd in Utrecht, toen ben ik vanuit thuis naar zijn thuis gereden. Om vanuit daar verder naar Utrecht te rijden. Via mijn Yoga docent ken ik hem, dus dit is niet in mijn koude kleren gaan zitten. Wij hebben samen paar tochten gemaakt. En daarnaast is hij hier een keer op de koffie gekomen zonder fietstocht samen.

(Lig)fietsongelukken in de media
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-ger
#3
Ik ben me ook al mentaal aan het voorbereiden. Komende zondag verjaardagsfeestje van mijn stiefmoeder. Allemaal familie uit Tilburg en omgeving. Ik verwacht wel aangesproken te worden over dit ongeluk.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
@Hardloper,

Weet jij iets over het exacte letsel? Zat de foto's te bekijken, en de velomobiel lijkt vooral aan de linker- en bovenzijde schade te hebben. Vermoed dat het rol/glijschade is na een boting, maar de Snoek lijkt niet te zijn omgerold: de rechterzijde lijkt voor zover ik kon oordelen intact te zijn. De plaats van de auto klopt dan weer niet echt, maar goed.

Gezien ie volgens de berichten zwaargewond is geraakt, gaat het dan vooral om hoofdletsel?


*zelf moet ik mn QuestXS nog wat beter instellen. Zou me niets verbazen als mn hoofd zoals ie nu ingesteld staat de functie van de botsmuts overneemt.. Ik moet het stoeltje heel anders instellen in ieder geval.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Nou ik heb niks gehoord van Letsel. Ik vond zijn vrouw behoorlijk kalm klinken toen ik belde. Dus misschien valt het mee. Ik ga in ieders geval even niet bellen hoeveel letsel er is. Maar over een bepaalde tijd ga ik wel opnieuw informeren. Zal dan ook vragen of ze het erg vinden als ik het met de gemeenschap deel. Mocht dat mogelijk zijn binnen het gesprek. Wil me echt niet opdringen. Dus de komende dagen hoor ik alleen iets, wanneer het gedeeld gaat worden met mij. Want wil ze nu even van de schok laten verwerken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Jeroen S
#6
Van een WhatsApp groep, gisteren, dus woensdag.
Citaat:Van Valeska:
Slecht. Hij heeft bloedingen in zijn hoofd. Ze hebben hem in slaap gebracht. Het is afwachten tot hij wakker wordt.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Fietsbennie , Chepap , Jeroen S
#7
(06-Mar-2025, 08:52 PM)Willeke_IGKT schreef: Van een WhatsApp groep
Citaat:Van Valeska:
Slecht. Hij heeft bloedingen in zijn hoofd. Ze hebben hem in slaap gebracht. Het is afwachten tot hij wakker wordt.

Aangezien ik daar niet in zit, weet ik dat niet.
Ik heb geen Whatsapp.

Maar dan kan Willeke of iemand anders die toegang heeft tot deze groep een groepsberichtje aanmaken om ze veel sterkte te wensen vanuit de gemeenschap.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Oliver
#8
(06-Mar-2025, 08:36 PM)ZoefZoef schreef: Weet jij iets over het exacte letsel?  Zat de foto's te bekijken, en de velomobiel lijkt vooral aan de linker- en bovenzijde schade te hebben.  Vermoed dat het rol/glijschade is na een boting, maar de Snoek lijkt niet te zijn omgerold:  de rechterzijde lijkt voor zover ik kon oordelen intact te zijn.  De plaats van de auto klopt dan weer niet echt, maar goed.

Gezien ie volgens de berichten zwaargewond is geraakt, gaat het dan vooral om hoofdletsel? 

De plaats van de auto op de foto is van later. De auto staat op de plek waar op de andere foto's de brandweerwagen staat. Ik neem niet aan dat een agent een beetje naar de schade kijkt terwijl de brandweer er nog niet is en iemand zwaargewond in een snoek ligt. De auto is dus waarschijnlijk niet op de exacte plaats van de impact.

De muts is wel flink beschadigd. En daar aan de binnenkant zijn ook bloedvlekken te zien. Dus hoofdletsel lijkt me aannemelijk.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#9
We kunnen Roef even vragen of diegene lid is van de vereniging. Maar ik heb geen naam oid. Sterkte ook namens mij.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#10
Laatste update.

Citaat:Jan ligt nog steeds in coma. Volgens Valeska aangereden door een niet oplettende automobilist.

De groep is Liggers Noord Holland, de contact persoon Wilco, die Jan en Valeska goed kent.

Nee, ik ga geen berichten van hier daarheen kopiëren, als groep hebben we al gevraagd om onze beste wensen en steun aan Valeska door te geven, namens alle ligfietsers en velonauten.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
#11
(06-Mar-2025, 09:40 PM)Fietsbennie schreef: We kunnen Roef even vragen of diegene lid is van de vereniging. Maar ik heb geen naam oid. Sterkte ook namens mij.

Ja, hij is lid van de vereniging.
Maar niet van het forum.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(06-Mar-2025, 07:28 PM)Lig-ger schreef: Als je uit je velomobiel geknipt moet worden, moet de klap wel erg heftig zijn geweest.

Als de bestuurder niet kan uitklikken wordt het al gauw openzagen zonder serviceluik. Dus wat dat aangaat kan de schade meevallen. (Maar uit latere berichten blijkt dat hij zijn hoofd beschadigd heeft, dus was dat in dit geval niet zo)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#13
Wat een vreselijk ongeluk. Het is toch wel bijzonder hoe ik bleef hopen dat het mee zou vallen. Hoewel ik had gelezen dat hij met de traumahelikopter was vervoerd en dat Hardloper had gehoord dat hij sliep, bleef ik toch nog hopen dat verwondingen mee zouden vallen. Dat doen ze dus niet en dat is afschuwelijk.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Lig-hen , Willeke_IGKT
#14
Coma is ook een soort slapen he.
Ik heb wat berichten gewisseld met Wilco. Er zijn positieve geluiden zover je over positief kan hebben. Maar het blijft echt finger crossed.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
#15
(06-Mar-2025, 07:28 PM)Lig-ger schreef: Als je uit je velomobiel geknipt moet worden, moet de klap wel erg heftig zijn geweest.


De vorige eigenaar van mijn DFXL werd door de brandweer uit de fiets geknipt omdat hij er zelf niet meer uit kon komen :p
Gelukkig hoeft het niet altijd zo heftig te zijn voor fietser en fiets. 


Ik vind het wel een beetje ongemakkelijk dat er zoveel detail gelijk gedeeld word hier op een openbare forum. Is dat slim?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#16
(06-Mar-2025, 08:00 PM)datakneder schreef: Ik ben me ook al mentaal aan het voorbereiden. Komende zondag verjaardagsfeestje van mijn stiefmoeder. Allemaal familie uit Tilburg en omgeving. Ik verwacht wel aangesproken te worden over dit ongeluk.

Verwijs ze maar naar https://112brabant.nl/?s=fietser. Het kan ons allemaal overkomen.

We zijn allemaal 'schuldig' aan dat we de risico's van het deelnemen aan het verkeer accepteren. En vaak excuses gebruiken om de risico's goed te praten.
Ik herinner me nog goed dat ik nadacht over rijden op een 100 km/u weg, met tegenliggers, zonder vangrail, dat ze maar op hun eigen weghelft blijven. Als ik dat vertelde keek men me met een scheef gezicht aan: 'daar denk je toch niet aan'.

Ik volg de updates met spanning. Fingers crossed.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#17
(07-Mar-2025, 01:20 PM)Gideonaut schreef: Ik vind het wel een beetje ongemakkelijk dat er zoveel detail gelijk gedeeld word hier op een openbare forum. Is dat slim?


Ik voel ook wel een beetje het ongemak. Ook met speculatie over de toedracht. 

Maar het voorval zet me wel tot denken. Ook over hoe het gebeurd kan zijn. En voor mij trek ik de conclusie dat het hier zou kunnen gaan over 'over het hoofd gezien'. En los van de schuldvraag, ook ik zie wel eens iets over het hoofd in het verkeer, is het gevolg enorm. 

In mijn hoofd speelt nu een mogelijk scenario waarbij allebei de partijen 'hun best doen'
Velonaut zie auto stoppen en denkt: 'die heeft mij gezien, ik rijd op een voorrangsweg en kan gewoon mijn snelheid behouden'.
De automobilist stopt en kijkt, maar ziet de velonaut over het hoofd. Daarna trekt hij/zij op, precies op het moment dat er geen correctiemogelijkheid is voor de velonaut.

Dit kan mij ook overkomen. En als ik dan naar het gevolg kijk... Ik ben echt aan het overwegen om toch een helm op te zetten in mijn vm. Hoe weet ik nog niet, want veel ruimte is er niet voor. (Ik zit in de muts (oud model, open muts)).

Om dit soort gedachten te krijgen is het toch wel prettig om gegevens/gedachten over dit ongeval te delen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Roepers , Willeke_IGKT
#18
Ik weet niet of jullie nu anders rijden. Maar ik was gisteren heel erg bewust van contact te zoeken met iedere auto die ik tegen kwam. Een auto toeterde losjes in plaats van knippers te gebruiken op een smalle weg met aan beide kanten een fiets suggestie strook. Ik stak doel bewust mijn hand op en maakte afwisselende duimpje + open hand naar hem. Naderhand pas had hij de ruimte om mij in te halen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Roepers , Willeke_IGKT
#19
Ja je gaat hier nog voorzichtiger en defensiever van rijden, maar zoiets gebeurd meestal juist op dat ene moment dat 1 van beiden net even niet oplet, iets over het hoofd ziet, laagstaande zon, etc. Wij fietsen jaarlijks zeer veel km’s op verschillende soorten fietsen, en het gaat soms maar net goed. Heb niet het idee dat de soort fiets veel uitmaakt. Het is onvermijdelijk dat zoiets weleens gebeurd, alleen de gevolgen zijn vaak dramatisch als het gebeurd met gevaartes van een paar 1000kg met snelheden boven de 30km/h. Het blijft toch eigenlijk bizar dat we normaal zijn gaan vinden dat die dingen de inrichting en veiligheid van onze openbare ruimte volledig zijn gaan beheersen en dat slechts een zeer kleine minderheid van de bestuurders van deze gevaartes zich hier echt bewust van is en dat omzet in gevaarmijdend rijgedrag.
Contact zoeken helpt, alleen al omdat je dan op alles voorbereid bent als dat niet lukt.
Antwoord }
#20
(07-Mar-2025, 02:04 PM)Hardloper schreef: Ik weet niet of jullie nu anders rijden. Maar ik was gisteren heel erg bewust van contact te zoeken met iedere auto die ik tegen kwam. Een auto toeterde losjes in plaats van knippers te gebruiken op een smalle weg met aan beide kanten een fiets suggestie strook. Ik stak doel bewust mijn hand op en maakte afwisselende duimpje + open hand naar hem. Naderhand pas had hij de ruimte om mij in te halen.

Als voetganger: ik denk dat veel mensen niet beseffen dat ze in hun donkere jas als het al wat sneller donker wordt 0,0% zichtbaar zijn, zeker als ze vanachter een rij geparkeerde wagens tevoorschijn springen om snel even over te steken.  Precies daarom wacht ik steeds tot auto's uit beide richtingen mij zeker gezien hebben en vaart minderen.  Een dankgebaar volgt altijd, dat is gewoon de logica zelve, een algemene vorm van beleefdheid naar diegene die voor je stopt.  Andersom krijg ik het in de wagen vaak niet, wat ik eigenlijk best zielig vind.  

Als fietser: precies hetzelfde als bovenstaande, al is het in de Snoek met racedak lastiger om de auto in kwestie te bedanken, vaak claxxoneer ik even.  Over het algemeen rijd ik met name op drukkere wegen een stuk defensiever dan vroeger. Ik heb in mijn Snoek veel meer schrik van onvoorspelbare maneuvers vanwege fietsers dan in een druk stadverkeer op de baan te rijden tussen het autoverkeer. Maar dat mooet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-ger
#21
0,0% zichtbaar zijn is echt onzin en victim blaming. We hebben die discussie eerder gevoerd; als je het niet meer goed ziet, niet je vaart minderen of stoppen met een snel voertuig besturen.

Over dat het type fiets niet uitmaakt: klopt. Mijn oude bakfiets was een enorm lang gevaarte, turquoise en groen geschilderd. Ik ben groot en droeg een oranje jas toen een automobilist mij "echt niet gezien had", recht voor een school, overdag met veel licht, op een rotonde, waar ik in de voorrang reed met een meter arm naar links uitgestoken vanaf voordat ik de rotonde betrad. Het werd een gecontroleerde aanrijding (alternatief was nog harder remmen en dan vermoedelijk slippen en vallen), heeft me een nieuwe bakfiets opgeleverd.

Wat betreft bedanken: alarmlichten even aan kan ook. Als je de knop niet hebt is verbinden van de drie pinnen van de knipperlicht schakelaar voldoende. En onder een toerkap zijn mijn vingers meestal vochtig genoeg om dat zonder metaal ofzo te doen Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-ger
#22
Draadjes als deze zijn altijd goed. Nouja, liever zie ik natuurlijk dat dergelijke ongelukken niet voorkomen, maar het zijn wel eye-openers over hoe kwetsbaar we eigenlijk zijn in het verkeer en wat een helm op je bolletje misschien wel kan voorkomen.

En dat laatste, daar ben ik geen fan van als dat verplicht zou worden gesteld, maar ik begrijp fietsers steeds meer als ze een fietshelm gebruiken. Een ongeluk zit in een klein hoekje en een split second van onopletzaamheid kan zomaar het einde betekenen van een zorgeloos leven. Een bekende is er na een val met zn e-bakfiets niet goed vanaf gekomen: zijn voorheen normale leven is voorbij. Ik hoop dat dit de velonaut in kwestie bespaard zal blijven..

Zelf zal ik er niet anders door gaan rijden. Ik reed altijd al vrij voorzichtig, zoek de grenzen niet op een fiets eigenlijk altijd al vrij defensief. Begin dan ook al een ouwe lul te worden Wink
Antwoord }
#23
Misschien goed om niet te vergeten: een fietshelm is gemaakt voor wanneer je zelf valt. Niet voor de krachten die vrijkomen bij een aanrijding met een automobilist;
Dan is het vooral extra massa op een hoofd dat toch al zwaar is.

Draag gerust een helm wanneer je je daar fijn bij voelt, maar laten we vooral niet meegaan in het narratief dat het altijd beter is. Dat is het namelijk niet, wetenschappelijk aangetoond.

Ik schrijf dit niet zomaar, wilde zelf een helm gaan dragen in de velomobiel en heb er na vrij uitgebreid "onderzoek" (lezen van een aantal papers en observeren van gedrag van automobilisten als ik met en zonder helm reed) bewust vanaf gezien.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#24
(07-Mar-2025, 02:36 PM)blokdoorn schreef: Ja je gaat hier nog voorzichtiger en defensiever van rijden, maar zoiets gebeurd meestal juist op dat ene moment dat 1 van beiden net even niet oplet, iets over het hoofd ziet, laagstaande zon, etc. Wij fietsen jaarlijks zeer veel km’s op verschillende soorten fietsen, en het gaat soms maar net goed. Heb niet het idee dat de soort fiets veel uitmaakt. Het is onvermijdelijk dat zoiets weleens gebeurd, alleen de gevolgen zijn vaak dramatisch als het gebeurd met gevaartes van een paar 1000kg met snelheden boven de 30km/h. Het blijft toch eigenlijk bizar dat we normaal zijn gaan vinden dat die dingen de inrichting en veiligheid van onze openbare ruimte volledig zijn gaan beheersen en dat slechts een zeer kleine minderheid van de bestuurders van deze gevaartes zich hier echt bewust van is en dat omzet in gevaarmijdend rijgedrag.
Contact zoeken helpt, alleen al omdat je dan op alles voorbereid bent als dat niet lukt.

Auto's zijn levensgevaarlijke dingen.

Niels

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
#25
(07-Mar-2025, 02:52 PM)365cycle schreef: 0,0% zichtbaar zijn is echt onzin en victim blaming. We hebben die discussie eerder gevoerd; als je het niet meer goed ziet, niet je vaart minderen of stoppen met een snel voertuig besturen.


Ik vind dit enigzins discutabel. Alle voertuigen dienen verlichting en/of reflectie te hebben, maar als voetganger mag je in een ghillie-suit rondlopen, en dan het overige verkeer de schuld geven dat ze je niet hebben gezien als je plotseling oversteekt?!

En wat mij betreft loopt je in een zwart pak met een bivakmuts op in het donker, maar hou er dan ook rekening mee dat JIJ moet opletten dat anderen je niet raken.

(Gelukkig lopen er steeds meer mensen met een lampje/reflectorvest rond (joggers, hondenuitlaters))
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Snoek043
#26
(07-Mar-2025, 03:38 PM)Frutsel schreef: Ik vind dit enigzins discutabel. Alle voertuigen dienen verlichting en/of reflectie te hebben, maar als voetganger mag je in een ghillie-suit rondlopen, en dan het overige verkeer de schuld geven dat ze je niet hebben gezien als je plotseling oversteekt?!

Als je oversteekt moet je uitkijken, maar ook dan draagt de automobilist de verantwoordelijkheid en niet de voetganger. We hebben gelukkig niet met z'n allen afgesproken dat je een wandelbewijs nodig hebt voor je naar buiten mag. Zwart/wit gezien mag een voetganger dus een fout maken, en een automobilist niet. Kan je over discussiëren wat je wil, ik heb de wet waarschijnlijk aan mijn zijde: we weten allebei wiens verzekeringspremie omhoog gaat als je een zwakke verkeersdeelnemer aanrijdt. Ik neem aan dat jullie ook allemaal niet terug willen naar het wilde westen van voordat dat zo was Wink 

Daarnaast ging het hier over situaties waarin de zwakke verkeersdeelnemer waarschijnlijk voorrang had. Er is geen enkele reden waarom je bijvoorbeeld een zwart geklede voetganger niet zou zien in het donker. Als bestuurder is het je verantwoording om gewoon echt goed te kijken, en niet half zoals de meesten doen. Een voetganger die in de buurt komt van mijn lichtbundel zie ik. Voor die zwarte kat die in de berm zat week ik zelfs al uit, en ik voelde me alsnog schuldig toen het dier onder mijn fiets liep, want misschien had ik er niet met volle vaart langs moeten knallen.

Dus ja, er zijn tegenwoordig ook straten in de bebouwde kom waar ik met de velomobiel sneller rijd dan met de auto, omdat ik weet dat ik met de velomobiel meer ruimte heb om uit te wijken.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-ger


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Alternatieven Meta etc voor nieuwsbriev...
In Firefox kan je ...365cycle — 12:13 AM
Alternatieven Meta etc voor nieuwsbriev...
In Firefox kan je ad...Lopopodium — 11:35 PM
Alternatieven Meta etc voor nieuwsbriev...
Als je ziet hoeveel ...Hardloper — 11:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De beentjes begonn...Tijanus — 11:06 PM
Alternatieven Meta etc voor nieuwsbriev...
Waarom vermelden ze ...Roepers — 11:06 PM
Alternatieven Meta etc voor nieuwsbriev...
Twee jaar geleden he...Tom Fekkes — 11:02 PM
Alternatieven Meta etc voor nieuwsbriev...
Aparte nieuwsberic...Hardloper — 10:11 PM
Alternatieven Meta etc voor nieuwsbriev...
Zuckerberg en data...TimSch — 09:50 PM
Alternatieven Meta etc voor nieuwsbriev...
Vraag je een nie...ZoefZoef — 09:22 PM
Alternatieven Meta etc voor nieuwsbriev...
Vraag je een nieuw...365cycle — 08:48 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag vanmiddag een...Fietsbennie — 07:50 PM
Medeliggers onderweg
Voor het eerst in ma...ZoefZoef — 07:21 PM
Alternatieven Meta etc voor nieuwsbriev...
Dat vermoeden ha...ZoefZoef — 07:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..mn roets weer wat ...ZoefZoef — 07:08 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Een favoriet wegge...Raymond — 06:08 PM
Alternatieven Meta etc voor nieuwsbriev...
Dat vermoeden had ...365cycle — 05:49 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Een favoriet weggetj...Lopopodium — 05:44 PM