Velomobilist in zwaar ongeluk betrokken
|
Topics: 8
Bedankt: 69
512 x bedankt in 231 berichten
Het is per definitie de aanwezigheid van de automobilist die voor het gevaar zorgt, niet de voetganger. Als je die te laat ziet, dan rijd je te hard voor de omstandigheden of let je onvoldoende op. De verantwoordelijkheid ligt zowel juridisch als moreel bij degene die voor een voertuig kiest dat gemakkelijk ernstige gevolgen kan veroorzaken.
Topics: 3
Bedankt: 37
115 x bedankt in 56 berichten
07-Mar-2025, 04:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Mar-2025, 05:04 PM door Snoek043.)
(07-Mar-2025, 02:52 PM)365cycle schreef: 0,0% zichtbaar zijn is echt onzin en victim blaming. We hebben die discussie eerder gevoerd; als je het niet meer goed ziet, niet je vaart minderen of stoppen met een snel voertuig besturen.
Over dat het type fiets niet uitmaakt: klopt. Mijn oude bakfiets was een enorm lang gevaarte, turquoise en groen geschilderd. Ik ben groot en droeg een oranje jas toen een automobilist mij "echt niet gezien had", recht voor een school, overdag met veel licht, op een rotonde, waar ik in de voorrang reed met een meter arm naar links uitgestoken vanaf voordat ik de rotonde betrad. Het werd een gecontroleerde aanrijding (alternatief was nog harder remmen en dan vermoedelijk slippen en vallen), heeft me een nieuwe bakfiets opgeleverd.
Wat betreft bedanken: alarmlichten even aan kan ook. Als je de knop niet hebt is verbinden van de drie pinnen van de knipperlicht schakelaar voldoende. En onder een toerkap zijn mijn vingers meestal vochtig genoeg om dat zonder metaal ofzo te doen 
Let's agree to disagree. Dit staat er op een site te lezen in België over plichten bij voetgangers:
- U bent verplicht gebruik te maken van het voetpad als dat aanwezig is.
- Als u binnen twintig meter afstand van een zebrapad bent, moet u dat gebruiken om de straat over te steken.
- Voor u de straat oversteekt, moet u er zeker van zijn dat er geen verkeer aankomt of dat u veilig kunt oversteken zonder het verkeer nodeloos te hinderen.
- U moet altijd voorrang verlenen aan tram en trein.
- U moet aangepaste kleding dragen. Zorg ervoor dat u steeds duidelijk zichtbaar bent voor bestuurders. Draag bijvoorbeeld geen donkere kleren als het donker wordt.
Puntje drie is volgens jou onzin, een voetganger hoort niets te doen en een autobestuurder alles? Dat is dus ook klinklare onzin. Jij hoort gewoon zelf ook op te letten.
Doe je dat niet, tart je het lot, en dat is gewoon dom. Puntje 5 houdt eigenlijk niemand rekening mee, zelfs ik zelden of nooit. Maar ik heb wel het nodige verstand om niet als een kip zonder kop het zebrapad over te steken.
(07-Mar-2025, 04:21 PM)blokdoorn schreef: Het is per definitie de aanwezigheid van de automobilist die voor het gevaar zorgt, niet de voetganger. Als je die te laat ziet, dan rijd je te hard voor de omstandigheden of let je onvoldoende op. De verantwoordelijkheid ligt zowel juridisch als moreel bij degene die voor een voertuig kiest dat gemakkelijk ernstige gevolgen kan veroorzaken.
Volgens die redenering moeten alle fietsers stapvoets rijden op fietspaden want mogelijks komt er een voetganger uit een winkel gelopen die zonder te kijken het fietspad oversteekt.
Topics: 5
Bedankt: 16
12 x bedankt in 7 berichten
In het Nieuwsblad een nieuwe artikel over de veiligheid van de Velomobiel. Met onder andere reacties van Johan Vollenbroek en Roel van Dijk
https://www.bd.nl/goirle/ernstig-ongeluk...~a936cb1f/
Inderdaad, als je dwars door een winkelgebied fietst of langs een uitgaande school is het ook als fietser je verantwoordelijkheid om flink vaart te minderen. Natuurlijk let ik als voetganger ook op voordat ik oversteek, maar dat neemt niet weg dat de oorzaak van het gevaar bij de keuze van de andere weggebruiker voor een veel sneller en gevaarlijker voertuig ligt. Ik vind eigenlijk bizar dat onze infrastructuur er opgericht is degene die kiest voor zon sneller en gevaarlijk voertuig zo weinig mogelijk te hinderen. Vandaaruit ontstaat ook het victimblaming: de kwetsbare langzame gebruiker van de openbare ruimte moet maar zorgen dat hij zichtbaar en veilig is. Dat vind ik echt de wereld op zn kop.
Topics: 36
Bedankt: 591
1460 x bedankt in 525 berichten
(07-Mar-2025, 05:13 PM)Goosen schreef: In het Nieuwsblad een nieuwe artikel over de veiligheid van de Velomobiel. Met onder andere reacties van Johan Vollenbroek en Roel van Dijk
Kan het helaas niet lezen door de paywall, was wel benieuwd. Wel erg jammer van het gekozen citaat in de koptekst: ‘Die ondingen horen niet op de weg. Veel te laag, gaan veel te hard. Niet zichtbaar genoeg.’
Benieuwd of ze daar nog een positieve draai aan proberen te geven en of dat nog lukt...
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Topics: 23
Bedankt: 29
3187 x bedankt in 1759 berichten
Topics: 3
Bedankt: 345
686 x bedankt in 265 berichten
Gister zag ik in het nieuws dat er 4 doden waren gevallen in het verkeer. en dan heb ik de gewonde die daar nog bovenop komen niet geteld. En die mensen zaten allemaal veilig in de auto. Maar als er dan een ongeluk met een velomobiel gebeurt zijn dat ineens gevaarlijke fietsen. En roepen mensen de domste dingen.
En als mensen op straat mij tegen komen en ze vragen of een vlaggetje erop veiliger zou zijn en ik ik geef ze mijn menig. snappen ze wel waarom ik er voor kies om er geen vlaggetje op te hebben. En zijn mensen voor de rest altijd verder heel positief over de fiets en vinden ze het mooi om te zien.
Maar ik vraag vaak ook hoe groot het vlaggetje moet zijn, en de breedte en hoe hoog die op de fiets moet zitten. Maar eigenlijk heeft niemand die er graag een vlag op zou zien daar een antwoord op. En dan heb je het over de kleur nog niet gehad.
En nog even over de krantenbericht dat er word gezegd ik heb een koptelefoon op zodat ik niet aangesproken wordt. ik luister dan ook wel muziek maar als ik ergens stilsta en iemand heeft een vraag of wil graag een keer kijken dan neem ik daar altijd even de tijd voor.
Ik rij juist graag met zoveel mogelijk contact, zicht en frisse lucht, dus zonder kap, koptelefoon etc. Mijn dochter mag van mij ook niet met koptelefoon op fietsen, maar ook hiervoor geldt weer: voor automobilisten is volledig geaccepteerd dat ze afgesloten zijn van de omgeving, muziek op hebben etc.
Topics: 156
Bedankt: 2335
8098 x bedankt in 3955 berichten
07-Mar-2025, 07:27 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Mar-2025, 08:36 PM door Wim -de roetsende.)
(07-Mar-2025, 05:45 PM)TimSch schreef: Kan het helaas niet lezen door de paywall, was wel benieuwd. Wel erg jammer van het gekozen citaat in de koptekst: ‘Die ondingen horen niet op de weg. Veel te laag, gaan veel te hard. Niet zichtbaar genoeg.’
Benieuwd of ze daar nog een positieve draai aan proberen te geven en of dat nog lukt...
Ik vind het artikel best oké.
De kop en daaronder staan uitspraken die op social media te vinden zijn. Ach ja, die herkennen wij wel. Toch?
Ernstig ongeluk met ligfiets in Goirle doet imago geen goed, maar hoe (on)veilig is zo’n velomobiel eigenlijk?
GOIRLE - ‘Die ondingen horen niet op de weg. Veel te laag, gaan veel te hard. Niet zichtbaar genoeg.’ Op sociale media is menigeen snel klaar met de velomobiel. Aanleiding: het ernstige ongeluk woensdagmiddag in Goirle met zo'n overkapte ligfiets op drie wielen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Topics: 97
Bedankt: 3240
3496 x bedankt in 2390 berichten
07-Mar-2025, 07:57 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Mar-2025, 09:06 PM door Hardloper.)
(07-Mar-2025, 05:13 PM)Goosen schreef: In het Nieuwsblad een nieuwe artikel over de veiligheid van de Velomobiel. Met onder andere reacties van Johan Vollenbroek en Roel van Dijk
De man van de nicht, van mijn allerbeste vriendin heeft dat toevallige geschreven.
Op en aanmerkingen kan ik dus zo regelrecht naar de auteur door sluizen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Topics: 110
Bedankt: 7575
2693 x bedankt in 1270 berichten
07-Mar-2025, 07:57 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Mar-2025, 08:09 PM door Hoekie.)
(07-Mar-2025, 07:27 PM)Wim -de roetsende schreef: (07-Mar-2025, 05:45 PM)TimSch schreef: Kan het helaas niet lezen door de paywall, was wel benieuwd. Wel erg jammer van het gekozen citaat in de koptekst: ‘Die ondingen horen niet op de weg. Veel te laag, gaan veel te hard. Niet zichtbaar genoeg.’
Ik vind het artikel best oké.
De kop en daaronder staan uitspraken die op social media te vinden zijn. Ach ja, die herkennen wij wel. Toch?
Laat dat vet gedrukt quoten maar weg. Bij vaak genoeg herhalen gaan mensen dingen geloven...
Ja, wij herkennen dat wel.
Het artikel is inderdaad best oké
Elke dag lees ik in de krant ook over zware ongelukken met fietsen en scooters
-Roel van Dijk, Voorzitter Ligfietsvereniging NVHPV
Zo is het. Helaas kan ik er hier thuis over mee praten. Levensgevaarlijk die e-bikes...
Topics: 80
Bedankt: 2164
2499 x bedankt in 1106 berichten
(07-Mar-2025, 06:33 PM)Veloquest schreef: En nog even over de krantenbericht dat er word gezegd ik heb een koptelefoon op zodat ik niet aangesproken wordt. ik luister dan ook wel muziek maar als ik ergens stilsta en iemand heeft een vraag of wil graag een keer kijken dan neem ik daar altijd even de tijd voor.
Dat is deze passage:
Citaat:Toch is het imago niet best, blijkt ook uit reacties van ligfietsers op hun eigen forum. ‘Ik fiets altijd met een koptelefoon. Dan spreken ze me niet zo snel aan, ook als ik stilsta. Maar negen van de tien keer tijdens het boodschappen doen probeert zo’n tokkie een gesprek te starten door te beginnen over hoe laag en gevaarlijk zo’n fiets wel niet is en dat er een vlaggetje op zou moeten.’
Een ligfietsforum? Dat moet dan toch dit forum zijn? Ik heb hier gezocht maar kon de bewuste passage niet vinden
De zoekfunctie hier niet. Google niet. Waar komt dit citaat vandaan?
Groet,
Marco
Topics: 110
Bedankt: 7575
2693 x bedankt in 1270 berichten
07-Mar-2025, 08:18 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Mar-2025, 08:26 PM door Hoekie.)
(07-Mar-2025, 07:59 PM)Roepers schreef: Dat is deze passage:
Citaat:Toch is het imago ...
Een ligfietsforum? Dat moet dan toch dit forum zijn? Ik heb hier gezocht maar kon de bewuste passage niet vinden
Ik heb even gezocht op tokkie.
https://ligfietsers.nl/thread-2210-post-...l#pid46032
Best creepy dat er van hier gequote wordt alsof dit forum een betrouwbare bron is; Je leest in dat topic niet of nauwelijks als mensen het gewoon leuk/positief vinden.
Dat wat ik ervaar bij 95%. Er zitten altijd wel zeikerds en napraters bij...
Moet je eens over speed pedelecs of wielrenners beginnen. Die hebben een goed imago....NOT.
Alleen automobilisten hebben een goed imago. Dat weer wel. Natuurlijk. /s
Topics: 39
Bedankt: 2342
2179 x bedankt in 823 berichten
(07-Mar-2025, 07:57 PM)Hardloper schreef: De man van de nicht, van mijn allerbeste vriendin heeft dat toevallige geschreven.
De buurman van de achternicht van mijn schoonvader heeft dat stuk toevallig gelezen
Topics: 23
Bedankt: 29
3187 x bedankt in 1759 berichten
(07-Mar-2025, 07:59 PM)Roepers schreef: (07-Mar-2025, 06:33 PM)Veloquest schreef: En nog even over de krantenbericht dat er word gezegd ik heb een koptelefoon op zodat ik niet aangesproken wordt. ik luister dan ook wel muziek maar als ik ergens stilsta en iemand heeft een vraag of wil graag een keer kijken dan neem ik daar altijd even de tijd voor.
Dat is deze passage:
Citaat:Toch is het imago niet best, blijkt ook uit reacties van ligfietsers op hun eigen forum. ‘Ik fiets altijd met een koptelefoon. Dan spreken ze me niet zo snel aan, ook als ik stilsta. Maar negen van de tien keer tijdens het boodschappen doen probeert zo’n tokkie een gesprek te starten door te beginnen over hoe laag en gevaarlijk zo’n fiets wel niet is en dat er een vlaggetje op zou moeten.’
Groet,
Marco
Volgensij is dat een quote van Gideon, toch?
Topics: 4
Bedankt: 2
1139 x bedankt in 618 berichten
Yes uit de "velomobiel haat" topic.
M'n koptelefoon is ondertussen omgeruild voor een groter variant
(Ik ben verder wel vriendelijk hoor, maar in mijn woon/werk ritjes kom ik vrij weinig positief tegen, het is vaker negatief en nog vakerder idioot gedrag + schelden. Ik heb daar geen energie voor)
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Topics: 111
Bedankt: 11483
8929 x bedankt in 4386 berichten
07-Mar-2025, 09:24 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Mar-2025, 09:25 PM door 365cycle.)
(07-Mar-2025, 05:55 PM)ZoefZoef schreef: Zonder paywal: https://archive.ph/ey9Id Direct onder dat artikel:
"Wagen slaat vier keer over de kop op viaduct bij Tilburg"
en
"Dode en meerdere gewonden bij frontale botsing in Waalwijk"
De common denominator is de automobilist.
Kan aan mij liggen hoor, maar volgens mij valt het met onze velomobielen allemaal vooral op, en daardoor ook mee.
Wat ook gemist is in het artikel is dat een velomobiel weliswaar vaker bij een ongeval betrokken is, maar ook veel meer kilometers maakt dan een gewone fiets. Er zijn genoeg velonauten die niet onder doen voor de gemiddelde automobilist.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Topics: 1
Bedankt: 0
22 x bedankt in 2 berichten
Beste medeliggers,
Een hoop mensen zullen geschrokken zijn na het ongeval van Jan. Ik heb met zijn vrouw afgesproken dat ik binnen de ligfietswereld contactpersoon zal zijn. Natuurlijk ben ik ook in contact met Roel van Dijk. Situatie van Jan is natuurlijk ernstig, maar eigenlijk is er op dit moment geen nieuws. Jan ligt in sinds het ongeval in coma en het is afwachten tot hij bijkomt. Als er nieuws is dan laat ik het jullie weten.
Duim voor hem,
Wilco.
Bedankt door: 365cycle , LigfietsWilsum , datakneder , Roepers , Fietsbennie , Willeke_IGKT , Kapitein Bosui , Tijanus , Wim -de roetsende , Frutsel , Boyd Maduro , twilwel , Hoekie , martinR , Chepap , edberg02 , Lig-hen
Dank voor het oppakken van de woordvoerdersrol Wilco, en ook voor jou sterkte toegewenst.
In words of others,
Topics: 1
Bedankt: 13
926 x bedankt in 505 berichten
(07-Mar-2025, 08:43 PM)ZoefZoef schreef: (07-Mar-2025, 07:59 PM)Roepers schreef: (07-Mar-2025, 06:33 PM)Veloquest schreef: En nog even over de krantenbericht dat er word gezegd ik heb een koptelefoon op zodat ik niet aangesproken wordt. ik luister dan ook wel muziek maar als ik ergens stilsta en iemand heeft een vraag of wil graag een keer kijken dan neem ik daar altijd even de tijd voor.
Dat is deze passage:
Groet,
Marco
Volgensij is dat een quote van Gideon, toch?
Ach wat één persoon ooit eens heeft gezegd is tegenwoordig in de berichtgeving leidend voor de hele goegemeenschap. Dat heeft ook te maken met de kwaliteit van de betreffende journalist.
Groet,
Tom
Bedankt: 7
37 x bedankt in 23 berichten
07-Mar-2025, 10:20 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Mar-2025, 10:33 PM door JarnoH.)
Het zal altijd een eindeloze discusie blijven. Maar ik verbaas me er altijd over dat mensen ligfietsen niet of moeilijk zien terwijl de afmeting van iedere ligfiets altijd groter is dan een rechtop fiets. Tevens een afwijkend en "vreemd" object is. Dit zou juist meer moeten opvallen. Dan vraag ik me af of je (huis)dieren, kinderen, rolstoelgebruikers wel ziet en zo kan ik nog wel even doorgaan en of deze ook een vlaggetje zouden moet gebruiken? Ook op de motor wordt je over het hoofd gezien weet ik uit ervaring. Volgens mij is de enige correcte oorzaak hiervan dat mensen niet opletten en niet met het verkeer bezig zijn. Maar de schuld bij jezelf zoeken is uiteraard lastig.
Voor Jan en familie heel veel sterkte gewenst.
Azub 6 - M5 M-racer - Raptobike 622 - Sunrider - HP Speedmachine - Azub Fatty
Topics: 2
Bedankt: 707
512 x bedankt in 257 berichten
(07-Mar-2025, 08:18 PM)Hoekie schreef: Moet je eens over speed pedelecs of wielrenners beginnen. Die hebben een goed imago....NOT.
Alleen automobilisten hebben een goed imago. Dat weer wel. Natuurlijk. /s
Wielrenners en speedpedeleccers... beide andere groepen die de alleenheerschappij van koning auto op de weg betwisten.
Dat valt natuurlijk niet goed bij het lezers- eh, plaatjeskijkpubliek van bepaalde media.
Maar automobilisten een goed imago?
Waarom hoor ik dan grapjes dat knipperlichten bij die 'dikke Duutse bakken' een zeer prijzige optie zijn?
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Topics: 16
Bedankt: 118
393 x bedankt in 180 berichten
Als iemand "autonormatief" begint te zeuren over slecht zichtbaar, vraag ik hoe vaak ze al over een badkuip gestruikeld zijn.... net zo breed, langer.
Oh en de kleur is hemelsblauw; als je die kleur onder de horizon ziet ben je meestal aan de rand van een zwembad. Bij de meeste automobilisten gaan bij het zien van die kleur de alarmbellen wel af en de voet op de rem.
Even an absolute beginner has to start somewhere.
08-Mar-2025, 01:20 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Mar-2025, 01:20 AM door 365cycle.)
Ze zijn te laag en ze gaan veel te snel.
Oh nee wacht, als er een kenteken op zit telt dat ineens niet.
In words of others,
Bedankt: 21
29 x bedankt in 20 berichten
08-Mar-2025, 07:48 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Mar-2025, 07:54 AM door Lig-ger.)
Wat fijn om te lezen dat het jullie toch ook wel raakt.
Een afweging maken om toch een helm te gaan dragen voor die kleine kans dat het toch jouw leven kan redden voor een gezonde oude dag. Wetend dat je dagelijks moet schreeuwen omdat er iemand toch niet oplet, verleid werd door een schermpje, geen verlichting voert, omdat dat toch wel stoer is, kleding draagt die donkerder is dan de nacht, of een ego heeft dat groter is dan de grootste kerk op aarde.
Allemaal redenen waarom ik gemiddeld 3x een mede verkeersdeelnemer toe schreeuw als schrikreactie. Naast de toeter en bel die we hebben en veelvuldig gebruiken.
En natuurlijk dit naast al die vele leuke reacties en humor onderweg, wat wel de boventoon blijft voeren, wat velomobielen iedere dag weer leuk maakt.
Het artikel vond ik zeer professioneel gemotiveerd, zonder oordeel. Das best knap en bijzonder.
Eigenlijk een goed artikel om op onze ligfiets pagina te zetten.
Goede onderbouwingen, zonder veel woorden ergens aan vuil te maken, of verdere verwijzingen te maken.
Iets wat je als ligfietser op dit forum al snel wel doet.
Fijn dat jullie al mijn persoonlijke aspecten, frustraties en waarnemingen en daardoor oordelen precies benoemen. Hierdoor voel ik me tenminste niet de enige.
Laat staan al die anderen die dit lezen, of zelfs nog twijfelen om een velomobiel aan te schaffen.
Door hierover te lezen, wat het met ons doet, wat wij ervaren, en hoe we daarmee omgaan.
Ontzettend bedankt voor jullie posts en medeleven.
Laten we hiervan leren en al het negatieve omzetten in positiviteit.
Wat leren we hieruit?
Waarbij we uitgaan van dat ieder persoon het beste wilt.
Iedereen deugt
Topics: 80
Bedankt: 2164
2499 x bedankt in 1106 berichten
08-Mar-2025, 08:16 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Mar-2025, 09:13 AM door Roepers.)
(07-Mar-2025, 10:20 PM)JarnoH schreef: Maar ik verbaas me er altijd over dat mensen ligfietsen niet of moeilijk zien terwijl de afmeting van iedere ligfiets altijd groter is dan een rechtop fiets.
Dit is dus NIET WAAR! Mijn Mini (Sinner Demon 16/20) is dus kleiner dan de meeste "normale" rechtop fietsen. Hij is slechts 160 cm lang terwijl de rechtopfietsen 180 cm lang zijn. Waarom schrijf ik dit hier? Omdat in de draadje blijkt dat er ook door anderen dan ligfietsers meegelezen wordt en exact dit aangevoerd wordt als reden om ligfietsen in treinen te verbieden. Dus alsjeblieft, schrijf dit niet meer op hier en geef NS en andere openbare vervoerders geen reden om ligfietsen te verbieden!
Groet,
Marco
|
Gebruikers die dit topic lezen: 16 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|