Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bülk Distance
3 uur geleden heeft Bill Russell foto's op Facebook geplaatst.

Ik had begrepen dat het tot de Spezi geheim moest blijven.

Voor wie Facebook heeft: https://www.facebook.com/bill.russell.5688 

of: https://www.facebook.com/photo/?fbid=101...7120582309

Nieuwe staart, maar die hadden we al gezien. Wielkappen net zoals de Tuna: beter goed gejat, dan slecht bedacht.

Verder lijkt het op een Bülk.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
Heb je de foto's opgeslagen? Ik krijg vooral te zien dat het niet zichtbaar is nl.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
(16-Apr-2025, 06:19 PM)365cycle schreef: Heb je de foto's opgeslagen? Ik krijg vooral te zien dat het niet zichtbaar is nl.

Printscreens  Big Grin

Volgens Ben Parke mocht het vandaag bekend gemaakt worden. Maar dan niet door Bill Russel, maar door velomobileworld.com.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
https://store.velomobileworld.com/produc...ce/#colors
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
https://www.youtube.com/watch?v=VmaNPLHTHTM
Antwoord }
First thoughts: Tof ding, en de Bülk was al een hele goede fiets. Er zit ook wel een stukje praktisch gemak in (iets met goed gejat en slecht gedaan).
Aan de andere kant: Of ik 'm nu ineens de extra €2K waard vind? Dat gevoel heb ik eerlijk gezegd niet.
In words of others,
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Mooi, dan kan ik niks meer per ongeluk lekken.

Edit:
Spoiler dan maar: op basis van de info is mijn keuze op een Bülk MK2 (MK1 2025) gevallen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Mooie fiets:

[Afbeelding: Helter-BD3.png]

... de draaicirkel wordt wel wat groter dan die van B4M en Urban (dus ongeveer in de regio van de Buelk 1?)
En slechts 6 cm langer dan 'het origineel', en relatief gunstig geprijsd t.o.v. een M9.

Het lijkt me dat daar zeker wel een markt voor is.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , twilwel
Wielluiken lijken wel gejat te zijn van de Tuna?

Zo op het eerste gezicht vind ik m echt foeilelijk. Dat ding oogt gewoon veels te lang. De achterzijde vind ik ook niet mooi. Maar goed, daar merk je dan weer weinig van als je erin rijdt Wink
Antwoord }
Bedankt door:
(16-Apr-2025, 09:28 PM)ZoefZoef schreef: Dat ding oogt gewoon veels te lang. 
Hij oogt inderdaad lang, en dat komt omdat de bovenkant van de muts ver doorloopt.
Hij is nog steeds 9 cm korter dan de Milan GT, maar die had meer overhang aan de voorzijde.
Verbaast me ergens dat dat in een fiets die sneller zou moeten zijn niet terug gekomen is. Volgens mij zit de meeste winst juist in de neus, die van de Milan was dicht bij perfect (vergelijk 'm maar eens met de Snoek, en bedenk je ook dat een perfecte druppelvorm op de weg niet kan).
In words of others,
Antwoord }
Bedankt door:
Vroeger had je de Quest, QuestXS, Strada en Mango Nu heb je de Bülk, Bülk, Bülk en Bülk. Oh! en de Alpha, Alpha, Alpha en Alpha Big Grin

Vind hem ook echt onwijs lelijk, maar hij heeft wel alle toeters en bellen die ik persoonlijk op een velomobiel zou willen hebben.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
Bedankt door:
(16-Apr-2025, 09:15 PM)Tijanus schreef: .. de draaicirkel wordt wel wat groter dan die van B4M en Urban (dus ongeveer in de regio van de Buelk 1?)

Het voelt aan als iets wendbaarder dan de MK1. Terwijl er toch 5mm meer ruimte is tussen de wielkasten. Maar nee, niet op het niveau van de B4M uiteraard.

Ik zie dat de wielkast is voorbereid voor de veerpoten met elastomeren van de Alpha`s, dus dat zal wel een optie zijn of worden.

Qua snelheid schat ik m̀ in als erg dicht bij de SnoekL . Snellere rijders dan ik zullen dat uit moeten vechten, maar ik had hetzelfde gevoel als met de SnoekL: belachelijk gemakkelijk om op 50km/h te krijgen.

Op detailniveau zijn er veel verbeteringen t.o.v. de MK1. Het valt niet in het oog, maar de achterste wielkast is nu zo vormgegeven dat je gemakkelijk een hand in het hoedje krijgt, dus bijvoorbeeld een dikke slaapzak kun je nu wel bovenin proppen en er is merkbaar meer bagageruimte omdat de wielkast niet bol is (wat stijf is, maar veel ruimte wegneemt) , maar gegolfd en daardoor nogal wat slanker is als bij de MK1. De achterband wisselen is (tegen mijn verwachting) gemakkelijker geworden. Bij de MK1 is het best lastig om de binnenband en 28mm band op zń plek te krijgen, maar de Distance kwam met een 32-622 Conti en die vond ik redelijk gemakkelijk om af te halen en weer om te leggen. Hoe dat kan met een slankere wielkast is me nog niet duidelijk. Ik moet nog veel heen en weer lopen en vergelijken tussen MK1 en Distance.....
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Tijanus , Willeke_IGKT , Hoekie , John70
We hadden het er in een groepchat ook over. Voor wie het parallel met een Milan SL wil trekken:

[Afbeelding: schaaldistance.png]

Klik voor het complete plaatje.
Voorwielen staan exact gelijk, fietsen zijn op schaal (op basis van de op dit moment bekende informatie).

(16-Apr-2025, 09:53 PM)Gideonaut schreef: Vroeger had je de Quest, QuestXS, Strada en Mango Nu heb je de Bülk, Bülk, Bülk en Bülk. Oh! en de Alpha, Alpha, Alpha en Alpha Big Grin
Ongeveer zoals Audi de Audi, Audi, Audi, Audi, Audi, Audi, Audi, Audi, Audi, Audi, Audi, Audi, Audi, Audi, Audi, Audi en Audi maakt.
Oh ja, en de AUDI.

Toch?
In words of others,
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Thijs OO
Theorietje van mij: Naarmate je dichter bij het optimum zit, worden verbeteringen marginaler. Ik dacht dat punt al met de Quest bereikt was, maar door de fietsen kleiner te maken met minder frontaal oppervlak bleek er nog winst te behalen. Prijs was minder ruimte bij de trappers, maar een kleiner crankstel bleek ook zijn voordelen te hebben.  En nu, waar kan nu nog winst behaald worden? Een kleinere fiets voor kleinere mensen (Snoek), maar de Snoek-L geeft dat weer prijs.

Althans dat is mijn analyse van de huidige situatie. Ik denk dat de Halo echt wel een verbetering is, maar dan op het punt van veiligheid.

Groet,

Marco
Antwoord }
(16-Apr-2025, 09:15 PM)Tijanus schreef: Mooie fiets:

Ze hebben een actie bij de Pearle  Big Grin

Luister, ik geef het heel eerlijk en direct toe: ik ben jaloers op hoe praktisch deze fiets mij lijkt, met al die grote luiken. Maar mooi? Nee, dat kan ik hem niet noemen.

Gelukkig verschillen smaken, anders zouden we allemaal hetzelfde rijden  thumb

(16-Apr-2025, 10:05 PM)365cycle schreef: Ongeveer zoals Audi de Audi, Audi, Audi, Audi, Audi, Audi, Audi, Audi, Audi, Audi, Audi, Audi, Audi, Audi, Audi, Audi en Audi maakt.
Oh ja, en de AUDI.

Toch?

Is Bülk het merk of het model/type?

Met de MK1 (die toen nog geen mk1 heette) dacht ik dat het het model was. Maar het is ondertussen een serie geworden. 
Bülk MK1, 4More, Urban, Distance 

Met zoals Alpha dat is, met A7 A9 A9.2 M9 W9 W9s
Niets mis mee, lijkt me.

Audi is geen model, maar een merk, dus die vergelijking is niet helemaal fair
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Tijanus , Willeke_IGKT
(16-Apr-2025, 10:05 PM)365cycle schreef: Voor wie het parallel met een Milan SL wil trekken:

[Afbeelding: schaaldistance.png]

Dit is de Distance met de hoge kap, maar zelfs ik met 1,92m en maat 48 schoenen pas (nog net, met wat knibbelen aan de stoel) onder de m.i. mooiere medium kap.

Hee, de tiloog is weg. Ik heb misschien de enige Distance met tiloog? Zit er voortaan een gat in de achterkant die als tiloog dienst doet? Dat zou wel logisch zijn.

[img][Afbeelding: IMG-7809.jpg]

Dit is niet meer dan een snapshot, maar ziet er volgens mij veel beter uit dan de officiële foto’s? De medium kap is van de MK1 geleend want de kappen worden nageleverd.
Antwoord }
(16-Apr-2025, 09:57 PM)twilwel schreef: Ik zie dat de wielkast is voorbereid voor de veerpoten met elastomeren van de Alpha`s, dus dat zal wel een optie zijn of worden.

Die wielkast heeft de MK1 2025 al. Elastomeren is daarmee ook al bij de MK1 2025 een optie. 200 euro.
Het werd me afgeraden. Hybride is denk ik sowieso best of both worlds, dus heb ik daar voor gekozen.
Antwoord }
(16-Apr-2025, 10:24 PM)Arend-Jan schreef: Audi is geen model, maar een merk, dus die vergelijking is niet helemaal fair
Ik denk dat Bülk tegenwoordig ook een merk is. 
Bij de Milan gebeurde precies hetzelfde: het begon met "Milan", maar dat werd de "GT". Daarna kwamen de SL, RS en 4.2.

Alpha is ook soort van de merknaam van Daniel geworden.
Verder hebben we Velomobiel.nl en Intercity Bike.

Zo'n groei maken overigens heel veel merken door: Mercedes-Benz had vroeger ook de 200, 200D, 250D etcetera. Hetzelfde model, de uitdrukking zei vooral iets over de motorisering. Later is dat E200D en C200 geworden.
In words of others,
Antwoord }
(16-Apr-2025, 11:14 PM)Hoekie schreef: Die wielkast heeft de MK1 2025 al. Elastomeren is daarmee ook al bij de MK1 2025 een optie. 200 euro.

Het werd me afgeraden. Hybride is denk ik sowieso best of both worlds, dus heb ik daar voor gekozen.

Ik zie grote verschillen bij de Alphas met de elastomeren. De ene schommelt als een gek terwijl de andere als een blok op de weg ligt. Ik heb begrepen dat er nu groter diameter elastomeren beschikbaar zijn die beter geschikt zijn voor zwaardere rijders?. Het lijkt me wel wat qua betere demping dan met stalen veren, maar ik heb een hekel aan een overhellende carrosserie, dus het moet wel redelijk stevig zijn.
Antwoord }
(16-Apr-2025, 10:59 PM)twilwel schreef: Dit is de Distance met de hoge kap, maar zelfs ik met 1,92m en maat 48 schoenen pas (nog net, met wat knibbelen aan de stoel) onder de m.i. mooiere medium kap.

Hee, de tiloog is weg. Ik heb misschien de enige Distance met tiloog? Zit er voortaan een gat in de achterkant die als tiloog dienst doet? Dat zou wel logisch zijn.

[img][Afbeelding: IMG-7809.jpg]

Dit is niet meer dan een snapshot, maar ziet er volgens mij veel beter uit dan de officiële foto’s? De medium kap is van de MK1 geleend want de kappen worden nageleverd.

Ik weet niet hoe je het voor elkaar hebt gekregen, maar ik vind hem op jouw foto inderdaad echt mooier dan de officiële profielfoto. De lagere kap zonder de "shit-ik-zie-opzij-niets-ruitjes-fix" is inderdaad ook echt fraaier. Heeft helaas bovenop wel nog steeds dezelfde knik bij de overgang naar de staart.

Het neusje lijkt op jouw foto ook anders, minder stomp (meer als die van een Milan), maar dat kan ook aan de hoek of lens liggen?
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , 365cycle , Willeke_IGKT
(16-Apr-2025, 11:29 PM)Arend-Jan schreef: Ik weet niet hoe je het voor elkaar hebt gekregen, maar ik vind hem op jouw foto inderdaad echt mooier dan de officiële profielfoto. De lagere kap zonder de "shit-ik-zie-niets-ruitjes-fix" is inderdaad ook echt fraaier.

Ik was nota bene een van die "ik zie niks" klagers, maar nu die hogere kap beschikbaar is, is de enige reden dat ik ḿ besteld heb om grote rijders makkelijker te laten proefrijden.  Ik pas in de MK1 nu toch onder de medium kap door de trapas verder naar voren te zetten, de onderkant van de stoel wat af te halen  (schuurde anders over de bodem) en de stoel een gat verder naar voren te zetten in het raster. Lekker vlak liggen en zelfs met medium kap goed zicht naar opzij.

Citaat:Het neusje lijkt op jouw foto ook anders, minder stomp (meer als die van een Milan), maar dat kan ook aan de hoek of lens liggen?

Kennelijk komt dat doordat ik de foto meer van voren heb genomen in plaats van recht opzij. Maar opzet was dat niet, het was even snel een foto nemen en later is het er niet mer van gekomen om bij de Hunebedden een fotoserie te maken met goed licht. Met dit weer zal dat nog wel even duren ook.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
(16-Apr-2025, 11:48 PM)twilwel schreef: Lekker vlak liggen en zelfs met medium kap goed zicht naar opzij.
Dat werkt in open terrein heerlijk. In wat stedelijker gebied vind ik zeker met onze lengte de Tuna toch wel echt prettiger (tenzij de Rotte Rijders een perfecte route uitgezet hebben natuurlijk Wink ). In gebieden zoals waar de jongste velomobieldealer van Nederland zich gaat vestigen is de Bülk wel erg fijn, op hele lange afstanden hard knallen vind ik vlak liggen ook erg prettig.
In words of others,
Antwoord }
Wat ik gisteren in een groupchat over de fiets zij:
Citaat: Ik denk dat het mooier zal zijn met de lage/geen kniebulten. Ik vind de fiets nu erg bobbelig.
Ronding van de kap loopt ook niet vloeiend over in de staart
(en ik vind de stompe neus van de Bulk niet zo mooi, dus hier ook niet)

Op de foto van Twilwel vind ik de fiets al een stuk mooier maar de kap loopt nog steeds niet mooi over in de achterkant. Door de hoek valt de stompe neus niet zo op. Dat is dan weer een voordeel.

Qua praktisch ontwerp lijkt het wel een erg mooie fiets
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , John70
Ik vergeleek de Bülk met de Multipla: Niet gemaakt om naar te kijken, maar om in te rijden. Tongue
Want ik vind de Bülk niet mooi (en de Milan ook niet, het stompe snuitje is niet het enige minpunt Big Grin), maar het is wel een lekkere fiets om mee te rijden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
De "shit-ik-zie-opzij-niets-ruitjes-fix" raampjes vind - ik - juist weer mooi; geeft iets means look en 'hobbelt' mooi door na de bobbels in de neus.
Vanwege mijn lengte zullen het wel de medium worden. Jammer, daar mogen die raampjes ook wel in.

En ja, een Snoek, met name de L is (in de juiste (uni) kleur) prachtig. Zo mooi dat je 'm alleen al als schilderij aan de muur zou hangen.

En ja, de Bülk ben ik, in mooi uni kleur, bij voorkeur zonder stickers, rustig, mooi gaan vinden. Vooral als het de mijne wordt natuurlijk. Mooi in balans met ronde voor en achterkant.
De staart van de Distance lijkt net alsof die er niet op hoort. Komt door de vele Bülk foto's denk ik. Milans zien er inmiddels raar spitsig uit. Velomobielen zonder 'regengoot' zien er maar raar uit. Dual tone vind ik bij voorbaat onrustig. Helemaal met stickers en afdekkappen in andere kleuren.

Laten we de looks op neutraal houden. Dan wordt prijs en met name het praktische belangrijker.

Prijs is serieus meer. Zeker omdat het basis prijs is. Zonder verlichting. Zelfs zonder Ventisit.
Een Bülk MK1 is daarmee al meer geld dan een Snoek of DF/Tuna. Een Distance gooit daar nog iets van 1500 Euro bovenop. In 2024 iets van 2000 Euro.
En dan komen, in ieder geval bij mij, de nodige goodies bij zoals de betere verlichting, betere demping achter en 12 speed aandrijflijn.
Maar mooi dat ik van standaard unitone lak hou ander komt dat er ook nog bij.

Praktisch: 
De Distance wordt volgens de spec sheet 6 cm langer: Korter is altijd praktischer.
Iets breder: betere draaicirkel? Meer front oppervlak? en daardoor iets minder snel?
Meer losse onderdelen door de hosen: gewicht? In de praktijk overkill nu voetpoten zo makkelijk te verwijderen zijn? Eerder kans op bijgeluiden?

Wederom luchtvering achter. Top.
Wederom diepere hakbulten (vanaf 2024?) Top. Was de dealbreaker dat ik een Bülk niet aandurfde.
Wederom wielkasten ontworpen door Wolfgang (vanaf herfst 2024); meer ruimte voor de kuiten. Was de dealbreaker dat ik een Bülk niet aandurfde.
Hoods zijn uitwisselbaar. Slim. Als het niet hoeft, waarom zou je het anders doen.

En dan nog: 
Geen optie compleet zwarte velgen (rustiger, mooier) of je moet de kwetsbaardere Fratelli velgen nemen. Die bovendien kritischer zijn op montage banden.
Geen optie V-Box leverbaar vanaf fabriek
Geen optie standverlichting vanaf fabriek
Antwoord }
(17-Apr-2025, 12:34 AM)365cycle schreef:
(16-Apr-2025, 11:48 PM)twilwel schreef: Lekker vlak liggen en zelfs met medium kap goed zicht naar opzij.
Dat werkt in open terrein heerlijk. In wat stedelijker gebied vind ik zeker met onze lengte de Tuna toch wel echt prettiger

Het is inderdaad erg sneu wanneer je in de Randstad velomobiel moet rijden Big Grin . Afijn, niet mijn probleem.
Antwoord }

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Is dat gebruikelij...365cycle — 03:59 PM
Bülk Distance
De SnoekL is effic...365cycle — 03:52 PM
Zou heel goed kunnne...De tovenaar — 03:00 PM
Omdat ik volgende ...Josligfiets — 02:56 PM