Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De “ethische” regels van de ligfietser
(9 uren geleden)melle z schreef: Je 'beroep op de natuur' is overigens een drogreden.

365cycle beroept zich niet op de natuur. Hij zegt: 
Citaat: Ontspannen achterover liggen is gewoon een veel natuurlijkere houding. 

Deze link heeft echt niets met een natuurlijkere houding te maken: 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Beroep_op_de_natuur

Racefiets/mountainbike/gravelbike-klachten (de ligfiets staat er niet bij): https://medsupport.nl/kennis/6-lichameli...lossingen/
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Als dit geen beroep op de natuur is weet ik het ook niet meer:

(, 12:27 PM)365cycle schreef: Wij mensen zijn niet gemaakt om urenlang met de helft van ons gewicht op onze armen te hangen. We zijn ook niet gemaakt om met de andere helft van ons gewicht urenlang alleen op onze zitbotjes te steunen. Onze nekspieren zijn niet gemaakt om urenlang statisch hard aan ons hoofd te trekken, alleen om te zorgen dat we meer zien dan ons eigen voorwiel.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Tijanus
(8 uren geleden)melle z schreef: Als dit geen beroep op de natuur is weet ik het ook niet meer:

(, 12:27 PM)365cycle schreef: Wij mensen zijn niet gemaakt om urenlang met de helft van ons gewicht op onze armen te hangen. We zijn ook niet gemaakt om met de andere helft van ons gewicht urenlang alleen op onze zitbotjes te steunen. Onze nekspieren zijn niet gemaakt om urenlang statisch hard aan ons hoofd te trekken, alleen om te zorgen dat we meer zien dan ons eigen voorwiel.

Denk jij dan wel dat wij hiervoor gemaakt zijn? Volgens mij is de mens vooral een loper. Natuurlijk gezien dan  Big Grin Tongue 

Er waren toen namelijk nog geen fietsen  Wink  Dat durf ik wel als feit te poneren.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(23-Apr-2025, 11:16 PM)Tijanus schreef: ...is onvervangbaar.

Tsja, voor mij is dat een soort van masochisme. Verschrikkelijk.
Zou de velomobiel niet bestaan, dan zou ik denk ik überhaupt niet meer voor het plezier fietsen. Alleen utilitair.
Antwoord }
Ik vind eigenlijk niet dat dit draadje een goede wending neemt.
Is er al een ethische regel dat een ligfiets zo'n goede pakezel is?

[Afbeelding: 512px-2_Pakezeltjes.jpg?20250423140954]
De Duisdorfer pakezel en een ligfiets als pakezel
Roepers, CC BY 4.0, via Wikimedia Commons
Antwoord }
"Beroep op de natuur" iets verder doorgetrokken: "De natuur heeft geen wielen ontwikkeld, dus objecten met wielen zijn slecht!"
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
Mijn vrouw en ik doen alle korte vakanties op de ligfiets. Met 4 Ortlieb tassen gezamenlijk, hebben we nog ruimte over. Maar ik zeg erbij dat we nooit lang weggaan.
Maar onze fietsen blijven echt pakezels. Kijk eens naar de fiets van de Tovenaar!!
Groet,

Tom
Antwoord }
(8 uren geleden)melle z schreef: Deze amateur heeft op een berg meer plezier op een racefiets dan op een ligfiets. Dat geldt zoals gezegd elders niet, en het kan heel goed zijn dat dat voor een ander weer anders is. Gelukkig ben ik niet beperkt tot een enkel type fiets, maar als ik moest kiezen zou mijn keuze erg van de omgeving afhangen.
Na mijn velomobiel is de fiets die de meeste kilometers maakt een vouwfiets. Of eigenlijk zelfs 2, waarbij ik op basis van de omstandigheden kies of die met 8V derailleur (sneller, beter met tegenwind) of die met 3-speed naaf en kettingkast (prettiger bij regen) de betere keuze is. Dan is er nog de bakfiets, al zou ik die graag ook in ligvorm hebben.

Je hoort mij niet zeggen dat andere fietsen geen nut hebben, maar als we puur naar ergonomie kijken valt er simpelweg weinig tegen een goed ontworpen ligfiets in te brengen, en heel veel tegen de racefiets.

(8 uren geleden)melle z schreef: Ik ging er vanuit dat je dat zelf ook wel wist, maar wellicht verduidelijkt dit wat ik bedoelde.  Wink
Dit komt een beetje neerbuigend over. Ik neem er geen aanstoot aan, maar jammer is het wel, want...

(8 uren geleden)melle z schreef: Als dit geen beroep op de natuur is weet ik het ook niet meer
Ik weet wat het betekent, maar behalve dat je beroep op de natuur verkeerd gebruikt in de zin (de uitdrukking beschrijft op zich al een drogreden, dus dat er dan nog eens achter zetten is niet dubbelop) maakt vaker zeggen nog geen onderbouwing.

Daarmee onderschrijf je juist wat ik eerder al schreef: er zijn een hoop sterke argumenten tegen de ergonomie van een racefiets, en behalve persoonlijke voorkeur hoor ik eigenlijk nooit goed onderbouwde argumenten tegen de houding op de ligfiets.

Ik heb niets tegen je plezier met de racefiets, er staat zelfs een gravelbike op mijn eigen verlanglijstje. Maar dat heeft echt niets met de tophouding (of het enorme comfort) te maken Wink 

Als laatste: het is niet zo dat we alles op natuurlijke wijze moeten doen, maar dicht bij de basis blijven maakt de ontwikkeling van goede nieuwe producten en tools wel een stuk eenvoudiger. Die keer dat we voornamelijk onze pols in gingen zetten voor zeer fijnmotorische bewegingen, toen bleek ook dat we dat beter aan onze vingertoppen over konden laten. Gevolg: Iedereen weet wat een muisarm is, maar ik heb nog nooit van iemand met een schrijfarm gehoord.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
Grappig dat in een item over ethiek irritatie ontstaat.
Ik heb sinds kort (nou ja, een jaar) een ligfiets en ja, dat ligt comfortabel.
Het nadeel is dat een ligfiets een stuk minder wendbaar is (zeker wanneer je korte benen hebt zoals ik). Wanneer je kiest voor snelheid, lig je flink achterover, wat je zicht op de weg net zo beperkt als een bukfiets, en je nek ook in een rare bocht dwingt.
Alle typen fietsen hebben voor- en nadelen. Iedereen kiest wat hij of zij het leukst vindt. Ik vind bergop fietsen ook een soort van masochisme, maar de snelste willen zijn in een race met ligfietsen leidt ook tot een hoop pijn. Bij mij is het uitzicht de beloning voor het werk, voor een ander is het winnen -of het meedoen de beloning.
Zó leuk dat we allemaal anders zijn!
Litespeed Siena, Koga FPM, Optima Stinger
Antwoord }
Heren, graag terugkeren naar de regels op de websites.
Jullie hebben allebei/allemaal dezelfde punten verschillende keren naar voren gebracht, en het lijkt mij dat jullie het niet verder .et elkaar eens zullen worden.

Mochten jullie op het forum verder willen discussiëren, graag in een eigen draadje.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Roepers

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Nieuwe Quest 3.0
En het staat op de s...Roepers — 11:46 PM
Nieuwe Quest 3.0
Ik vind het te ver...ZoefZoef — 11:08 PM
Heren, graag terugke...Willeke_IGKT — 11:01 PM
Grappig dat in een i...Bianca F — 11:00 PM
M5 LowRacer van Hans
Zo'n carbon lowrac...365cycle — 10:56 PM
Deze amateur heeft...365cycle — 10:49 PM
Nieuwe Quest 3.0
En als je een goeie ...365cycle — 10:36 PM
Even voorstellen; een Zeeuwse ligger :-)
En heeft iemand ...Wim -de roetsende — 10:34 PM
Nieuwe Quest 3.0
Ik vind het te ver...Wim -de roetsende — 10:32 PM
Nieuwe Quest 3.0
Ik vind het te ver...365cycle — 10:29 PM
Even voorstellen; een Zeeuwse ligger :-)
En heeft iemand va...liggende daan — 10:27 PM
Nieuwe Quest 3.0
14 juni hebben ze...ZoefZoef — 10:20 PM
M5 LowRacer van Hans
'Toy' was ook be...ZoefZoef — 10:19 PM
M5 LowRacer van Hans
'Toy' was ook best...Wim -de roetsende — 10:14 PM
Nieuwe Quest 3.0
14 juni hebben z...Wim -de roetsende — 10:12 PM
M5 LowRacer van Hans
[quote="Wim -de...365cycle — 10:06 PM