Even voorstellen
|
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
Bedankt voor de link Fietsbennie!
Ik heb nog een streetlegal staan die ik komende zomer ga opknappen.
Rubber totaal verweerd, dus vervangen.
(01-Feb-2019, 11:55 AM)Fietsbennie schreef: (31-Jan-2019, 08:31 PM)Frank schreef: Dat is een StreetLegal 28/20 uit de jaren 90.
Net als m'n eerste ligfiets.
Best wel een lekker fietsje om op te rijden.
Grt,
Frank
Deze heb ik al eens moeten vervangen:
genoeg keus!
Prima fietsje. Met zo'n fiets maak ik ook de wegen mee onveilig.
Het is even wennen, vooral met wegrijden.
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(01-Feb-2019, 12:03 PM)Lobke Honney schreef: Het is mijn bedoeling dat ik de hele ligfiets uit elkaar haal, onderdelen zoek/koop en op nieuw monteer.
Nieuwe banden / binnenbanden, liefst nooit meer lek, voor remblokken nieuw, achter remmen vindt ik persoonlijk foutief geplaatst, draairichting achter wiel geven miz te hoge weerstand op de blokken in bochten, lijkt mij niet verstandig om te remmen met de voorrem in bochten.
Ervaring uit racefiets wereld, ik kan het fout hebben, want een ligfiets is geen racefiets.
Ik leer in ieder geval zeer veel hier, echt een leuk en goed forum.
Geert
Het is ook een gezellig forum. En ik voel mij nog niet te oud om wat te leren. Ik hou er ook van, om fietsen op te knappen en een tweede "leven" te geven. Maar ik ben zeer benieuwd naar jouw theorie over het plaatsen van de velgremmen vóór en na de vork gelet de draairichting van de wielen?
Berichten: 77
Topics: 8
Lid sinds: Jan 2019
Bedankt: 0
2 x bedankt in 2 berichten
Nou, die mogelijkheden zijn er wel, bv schijven , of velgen ver spaken met ge intrigeerde trommels ?
Ik denk zelf dat ik de voorste vernieuwen ga (blokjes) en de achterste waar volgens mij het meeste gewicht op komt iets ga bedenken.
Zo wil ik ook dat ik een reflector of een achter lichtje boven op mijn lig kuip ga maken.
De chauffeur,s hier in Drenthe heb ik niet zo hoog.
Als je hier naar Echten gaat en langs de begraaf plaats, daar is een smal fietspad, je mag er, sorry, moet er 60 rijden, want de veiligheid staat hier niet in een hoog vaandel, jammer maar waar.
Al was het maar een knipper of gewoon branden, met een batterijtje , volgens mij gaat dat wel werken.
Geert
Flevobike Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
(01-Feb-2019, 02:45 PM)Lobke Honney schreef: Als je hier naar Echten gaat en langs de begraaf plaats, daar is een smal fietspad, je mag er, sorry, moet er 60 rijden, want de veiligheid staat hier niet in een hoog vaandel, jammer maar waar. Klinkt alsof de begraafplaats aan klantenbinding doet.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 117
Topics: 4
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
90 x bedankt in 46 berichten
Wat betreft de remmen is de voorrem de belangrijkste op een ligfiets,zoals bij een motor. Doordat je gewicht achter zit vlieg je niet over de kop zoals bij een conventionele racefiets (zijn ook gevaarlijke dingen je vlieg over de kop bij hard remmen met je voorrem en je hoofd is het eerste wat iets raakt)
Berichten: 1.628
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2029
1916 x bedankt in 749 berichten
(01-Feb-2019, 02:45 PM)Lobke Honney schreef: Als je hier naar Echten gaat
Ik kom nog wel eens in die Drentse contreien, mocht dat weer het geval zijn dan doe ik je een PB, dan ben ik wel benieuwd...
Berichten: 77
Topics: 8
Lid sinds: Jan 2019
Bedankt: 0
2 x bedankt in 2 berichten
Ja Bart, klantenbinding, maar verder is het een dooie boel hoor, het enige wat wel mooi is van deze begraafplaats is, en hier komt "ie"
Het is een moderne begraafplaats, weekends mag je naar huis.
En Marnix, helemaal gelijk, maar ik bedoel ook eigenlijk de achterrem.
Als gewezen motor rijder weet ik daar wel iets van.
En op je hoofd vallen doe je altijd, romp en hoofd samen zijn in een val het zwaarst.
Het zou dan een trommel moeten worden, in geval ik dat zou doen.
Voorrem laat ik zo (na opknappen) en de achterrem laat ik misschien ook wel zo, wat vintage is, moet vintage blijven is mijn credo.
Wat de rubbers betreft: Zijn deze rubbers geen trekrubbers Frank ?
hoort er bij dit soort een bandje om, heeft vorige eigenaar gedaan.
Geert
Flevobike Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Berichten: 190
Topics: 7
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 4
17 x bedankt in 17 berichten
(01-Feb-2019, 05:04 PM)Lobke Honney schreef: En Marnix, helemaal gelijk, maar ik bedoel ook eigenlijk de achterrem.
Het zou dan een trommel moeten worden, in geval ik dat zou doen.
Voorrem laat ik zo (na opknappen) en de achterrem laat ik misschien ook wel zo, wat vintage is, moet vintage blijven is mijn credo.
Achter een trommelrem en dan in combinatie met een derailleurversnelling?? Geloof niet dat ik dat ooit eerder heb gezien. Kan dat wel?
En als je dan zou overwegen de derailleur ook maar overboord te gooien en er naafversnelling in te zetten, dan denk ik dat je problemen gaat krijgen om de ketting op spanning te krijgen, zeker met die verende achtervork. Of je moet er een kettingspanner tussen zetten natuurlijk.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Berichten: 77
Topics: 8
Lid sinds: Jan 2019
Bedankt: 0
2 x bedankt in 2 berichten
Tja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, en nu van iedereen zo,n beetje gehoord te hebben, gaat het dus moeilijk.
Laat ik het mooi zo, voor en achter gewoon rem blokken vernieuwen.
Morgen weer een stukje demonteren.
Van ideeén van jullie moet ik het hebben.
Frans, het rubber, weet je daarover al iets ? dat riempje er omheen, of zonder.
Geert
Flevobike Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
Ik heb op mijn ligfietsen een derailleurversnelling en rollerbrakes. Dat gaat prima.
Berichten: 77
Topics: 8
Lid sinds: Jan 2019
Bedankt: 0
2 x bedankt in 2 berichten
Rollerbrakes, die heb ik ook op mijn elektrische fiets.
Even kijken hoe die constructie is roepers.
kan het mooi afkijken van mijn Giant elek: fiets
Geert
Flevobike Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Berichten: 1.628
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2029
1916 x bedankt in 749 berichten
02-Feb-2019, 06:55 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Feb-2019, 06:56 AM door Fietsbennie.)
(01-Feb-2019, 05:04 PM)Lobke Honney schreef: Wat de rubbers betreft: Zijn deze rubbers geen trekrubbers Frank ?
hoort er bij dit soort een bandje om, heeft vorige eigenaar gedaan.
Geert
Die rubbers worden als het ware door de fiets uit elkaar getrokken, en in elkaar geduwd, en heeft op deze manier de functie de ergste 'klappen' op te vangen tussen de stoel en wiel. Ik had er precies zulke dingen op zitten, zonder riem eromheen. De eigenaar wilde denk ik graag hele strakke vering, en elk steentje voelen, of deze rubbers zoveel mogelijk beschermen omdat ze als ligfietsvering schaars zijn. Toen er destijds een van de rubbers bij mij kapot was, heb ik er voor nood een tie wrap om het hele rubber gedaan om in elk geval thuis te kunnen komen, en de tijd te hebben om nieuwe te zoeken. Maar de vering werd er niet beter op. Het werd al een drama om een spoorweg over te gaan.
Toen heb ik er een paar nieuwe op gezet, en nooit geen spijt van gehad. Wel even nameten of je de juiste maat hebt van tussenafstand. Als ik die foto van jou zie duurt het niet lang meer of ze gaan ook stuk. En het is nooit mis om alvast een vervanger of een andere aan te schaffen. Succes in elk geval.
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
Toen ik m'n Streetlegal ging halen bij Bram Moens vertelde hij dat het Fiat rubbers waren van de motor ophanging. Ik heb ze wel eens vervangen door zelf gemaakte rubber van stukken transportband. Gaf weinig vering, maar hield de boel wel bij elkaar.
Maar het zijn inderdaad dezelfde rubbers als die Fietsbennie in de eerste link aangeeft.
Had ik dat eerder geweten...
Tja, auto's en auto onderdelen zijn niet zo mijn ding.
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 77
Topics: 8
Lid sinds: Jan 2019
Bedankt: 0
2 x bedankt in 2 berichten
Die van Fietsbennie heb ik inmiddels besteld, Frank, het zijn ook rubbers voor uitlaten.
Ik denk dat daar niemand opkomt om voor een ligfiets op uitlaten site te zoeken .
Daarom ben ik zo blij met dit forum, ze helpen waar ze ju kunnen.
Ik wil voor dat het hele frame kaal is, de spullen in huis hebben.
Voor twee uitlaat rubbers was ik kwijt 31 euro, 11.50 pst, + 8 euro verzendkosten.
zelfde als mijn zwarte rubbers, maar die zitten vol scheurtjes, en daar krijg je narigheid van.;-)
Flevobike Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(01-Feb-2019, 12:03 PM)Lobke Honney schreef: achter remmen vindt ik persoonlijk foutief geplaatst, draairichting achter wiel geven miz te hoge weerstand op de blokken in bochten, lijkt mij niet verstandig om te remmen met de voorrem in bochten.
Ervaring uit racefiets wereld, ik kan het fout hebben, want een ligfiets is geen racefiets.
Geert
Maar ik ben zeer benieuwd naar jouw theorie over die foutief geplaatste achterrem.
(01-Feb-2019, 02:45 PM)Lobke Honney schreef: Nou, die mogelijkheden zijn er wel, bv schijven , of velgen ver spaken met geintrigeerde trommels ?
Ik denk zelf dat ik de voorste vernieuwen ga (blokjes) en de achterste waar volgens mij het meeste gewicht op komt iets ga bedenken.
Geert
Statische komt het meeste gewicht op het achterwiel. Dynamische belast tijdens het remmen komt het meeste gewicht op het voorwiel. Afhankelijk van de snelheid en de eventuele bagage achterop zal de verhouding voor/achter 65/35 % zijn. Bij krachtig zal die verhouding voor/achter oplopen naar 85/15 %
Piet.
Berichten: 77
Topics: 8
Lid sinds: Jan 2019
Bedankt: 0
2 x bedankt in 2 berichten
02-Feb-2019, 06:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Feb-2019, 06:26 PM door Lobke Honney.)
Rollerbrakes , ga maandag naar de fietsen boer vragen wat de mogelijkheden zijn.
Ver spaken, en of laten doen.
Ik had al op internet gekeken, en er waren zelfs setjes kant en klaar.
Maar dan zet ik ze wel voor en achter.
Bij nat weer op de velg remmen gaat ook niet lekker, denk ik, extra slijtage .
Ik heb in al die jaren geleerd op de motor, dat remmen in een bocht niet verstandig is met de voorrem.
Gaat natuurlijk vele malen sneller .
Simultaan remmen, alle remmen tegelijk wat de Italianen vaak op hun modellen (Piaggio) maken was ook zo gevaarlijk in bochten.
Je gaat geheid op je plaat.
Een van de forum leden deed mij dat van de rollerbrakes aan de hand.
Ik heb ze zogezegd op mijn Giant elek: zitten, ze zijn nagenoeg onverslijtbaar, ja, een beetje spec: vet af en toe.
Geert
Ik ken zelfs nog het systeem van een stang dwars door je spatboard met een remblok die zo op je band ging.
Rem blokjes zijn in deze tijd vintage, een raar ontwerp.
Maar dat is mijn idee.
Geert
Flevobike Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
Geert,
Ik ben wel benieuwd naar hoe het opknappen en aanpassen gaat verlopen.
Misschien verstandig om daar een apart draadje aan te wijden in het Open tweewieler gedeelte van dit forum.
Zo kan er ook specifiek op dat project vragen gesteld worden en tips gegeven worden.
Grt,
Frank
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 77
Topics: 8
Lid sinds: Jan 2019
Bedankt: 0
2 x bedankt in 2 berichten
Ja, Frank, bij deze.
Mijn enthousiasme is soms niet te temperen.
Geert
Flevobike Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
Geen probleem Geert!
Ik denk dat zodra je de eerste ritjes gaat doen je enthousiasme alleen maar zal groeien.
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
XL Hotspot in 3d-print
|
Hoekie heeft het ove...LigfietsWilsum — 07:11 AM |
Greenmachine met klik geluiden.
|
De fiets uit de open...Willeke_IGKT — 07:03 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Ik had mijn post aan...Hoekie — 03:11 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het...365cycle — 02:50 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Fijne lamp? Wat is...365cycle — 02:41 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Verstellen van de...ZoefZoef — 01:52 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM |
SL in Grou
|
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM |
SL in Grou
|
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM |
|