Fietsreis Velsen Noord, Chatham, Velsen Noord.
|
Berichten: 2.265
Topics: 65
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 34417
3397 x bedankt in 1491 berichten
Net als vooraf voor vorig jaar maak ik dit jaar weer plannen om een rondje deels door Engeland te maken.
Vorig jaar was het evenement afgelast maar dat bleek slechts met een jaar uitgesteld te zijn. Dus ben ik weer aan het plannen. Ik hoop tegen die tijd in de B4M te rijden maar het kan zijn dat ik nog de Strada heb.
De route is huis, zeg maar de Velserpont, Rotterdam, Zeeland, Brugge, Duinkerken, Dover, Chatham, in Londen de Theems over, dan Colchester, Harwich, Hoek van Holland en langs de kust weer naar huis.
Op dit moment ben ik vooral bezig met de route door Rotterdam en door België.
Ik hoorde van Arend Jan dat er een leuke tunnel is in Rotterdam. Maar ik heb niet onthouden welke tunnel.
Verderop hoop ik in Zeeland een paar mooie bruggen te doen en dan met een veerboot naar Zeeuws Vlaanderen, dan door naar Brugge of omgeving. Daarvoor zoek ik een makkelijke route.
Overnachten bij Vrienden op de Fiets, b&b's en hotels. In Nederland - België - Frankrijk van tevoren geboekt, in Engeland weet ik dat ik een dag vooruit kan boeken.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 3.154
Topics: 109
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3615
3858 x bedankt in 2609 berichten
Mooi plan Willeke
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.064
Topics: 114
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12340
9582 x bedankt in 4681 berichten
16-Feb-2025, 10:31 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Feb-2025, 10:32 PM door 365cycle.)
(16-Feb-2025, 09:05 PM)Willeke_IGKT schreef: Op dit moment ben ik vooral bezig met de route door Rotterdam en door België.
Ik hoorde van Arend Jan dat er een leuke tunnel is in Rotterdam. Maar ik heb niet onthouden welke tunnel. We hebben er meerdere:
Beneluxtunnel: Ligt ten Westen van Rotterdam, sluit vanuit jou gezien Vlaardingen aan op Pernis. De gewone buis heeft een lift en een roltrap, maar die is al tijden dicht. Er is een pendeldienst, maar als je de ingang voorbij rijdt kan je rechtsom naar de brommerbuis. Die is vrij geleidelijk dus als je zorgt dat je omlaag wat extra vaart maakt kom je redelijk soepel boven. Vanaf daar richting Brugge is denk ik het fijnst via de Botlek en de Hartelbrug, en dan zo westelijk mogelijk rijden (N57), helemaal naar Vlissingen. Daar heb je dan het veer naar Breskens etcetera. Dat veer is niet zo snel maar verder rijdt Zeeland heerlijk door.
Heinenoordtunnel: Om hier te komen moet je één van de bruggen in Rotterdam hebben; de Erasmusbrug of de Brienenoordbrug. De Erasmusbrug ligt in de stad maar is een minder pittige klim; de Maastunnel is er ook nog, maar die ligt dusdanig in de stad dat je daar geen plezier aan gaat beleven. Om bij de Brienenoord te kunnen moet je ook een stukje stad rijden of wat flink naar het Oosten uitwijken (in het eerste geval - bekijk de OBT-route nog eens, dan ben je er al bijna en met een beetje mazzel kan je nog even sightsee-en op de Watertorenweg), en de klim is ook vrij pittig, maar daarna zit je wel op een heerlijk fietspad naar Barendrecht. De Heinenoordtunnel heeft zoals ik elders al schreef een beetje een U-vorm, zeker beladen wegen de laatste loodjes het zwaarst. Als ik geen zin had ging ik daarom altijd via de brommer-/busroute de tunnel in. De hekken zijn vrijwel altijd open, dus tussendoor kan je dan nog de fietsbuis in schieten. De eerste keer zou ik dat direct voor het in gaan van de tunnel doen, net voor het donker wordt linksaf door het witte hek. Aan het andere kant kan je dan de lift pakken, wel zo comfortabel  Vanaf dit punt - of nee, zelfs vanaf de Brienenoord - heb ik een hele fijne, snelle route voor je tot in ieder geval Middelburg, Vlissingen zou ik even moeten zoeken. Volgens mij is er geen snellere manier om vanuit Zeeland de Westerschelde over te steken dan vanuit Walcheren; De tunnel is niet voor fietsers, en je kan via Antwerpen maar dat stuk West-Brabant waar je dan door moet is in mijn ervaring echt een kinderkopjesfeest.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.765
Topics: 41
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2582
2365 x bedankt in 877 berichten
16-Feb-2025, 10:43 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Feb-2025, 10:46 PM door Fietsbennie.)
Hoi Willeke. Tip van een Tukker:
Rotterdam: 's Gravenweg, schiet lekker op en weinig drukte.
en Maastunnel. Een beleving op zich.
Stukkie Zeeuws Vlaanderen
Ga langs de kustlijn, dat is het mooiste fietspad vind ik van Zeeuws Vlaanderen.
Bij de grens bij Retranchement kom je langs de bunkers. Vanaf st Anna ter Muiden ben je langs kanaal via Damme zo in Brugge. Goed fietsen daar.
Alternatief is om via het Zwin naar Knokke te gaan, daar fiets je langs de zee over goed aangelegde stoeptegels. Je weet niet wat je ziet, geen millimeter strand is onbebouwd gebleven.
Zie ook Mijn site
Berichten: 6.064
Topics: 114
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12340
9582 x bedankt in 4681 berichten
(16-Feb-2025, 10:43 PM)Fietsbennie schreef: Rotterdam: 's Gravenweg, schiet lekker op en weinig drukte. Max 38 km/h, boven de 39 kom je los
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 371
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 122
677 x bedankt in 345 berichten
(16-Feb-2025, 11:18 PM)365cycle schreef: (16-Feb-2025, 10:43 PM)Fietsbennie schreef: Rotterdam: 's Gravenweg, schiet lekker op en weinig drukte. Max 38 km/h, boven de 39 kom je los 
Volgens mij blijft Willeke onder deze snelheden
Berichten: 6.064
Topics: 114
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12340
9582 x bedankt in 4681 berichten
Er lezen meer mensen mee
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.935
Topics: 114
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7839
2888 x bedankt in 1362 berichten
17-Feb-2025, 06:06 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Feb-2025, 06:15 PM door Hoekie.)
(16-Feb-2025, 10:43 PM)Fietsbennie schreef: Hoi Willeke. Tip van een Tukker:
Ga langs de kustlijn, dat is het mooiste fietspad vind ik van Zeeuws Vlaanderen.
Eens.
Zeker als het rustig is, is het stuk Breskens <> Cadzand-Bad
Tijdens een langweekend daar ben ik meerdere malen voor de lol heen en weer gereden.
En 's avonds laat omdat het dan pas echt rustig was en je de fiets heerlijk kan laten bollen. Die glooiingen 
NB Het is niet een enkel fietspad maar heeft wat splitsingen; dat je niet ineens bij een strandpaviljoen stil staat en weer naar boven moet...
Het grindpad van Cadzand-Bad naar Knokke is wat minder maar nog steeds mooi en veelal lekker breed. Met inderdaad daarna bij Knokke allemaal tegels en beton.
Berichten: 356
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 23
1011 x bedankt in 334 berichten
17-Feb-2025, 08:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Feb-2025, 10:49 PM door Martin van Mourik.)
Brugge zou ik wel aanbevelen om in je route op te nemen. Het heeft een mooie historische binnenstad die de moeite waard is om even in rond te kijken. Tegelijkertijd is Brugge een redelijk compacte stad, en ben je vrij vlot de stadse drukte weer uit. Er zijn in Brugge diverse punten waar je je drinkwater kunt bijvullen.
Je kunt vanaf Sluis mooi langs het kanaal naar Brugge rijden. Het Vlaamse fietsknooppuntennetwerk loopt langs de noordwestoever van het kanaal. Ik heb daar nooit gereden, maar ik heb goede ervaringen met jaagpaden in België. Op beelden op mapillary.com ziet het er goed uit.
Van Brugge richting Nieuwpoort is de N367 via Jabbeke en Gistel goed te doen.
Neem je naar Dover een veerdienst vanaf Duinkerken of vanaf Calais?
Op mijn rondje Nederland - Duinkerken - Straatsburg - Nederland vorige zomer ben ik pal langs de kust gereden, omdat ik eens wilde zien hoe het daar was. Vanaf de Franse grens loopt er een mooie fietsroute, le Vélomaritime tot aan de westkant van Duinkerken.
http://brouter.de/brouter-web/#map=12/51...,51.042949
Daarna moet je dan wel nog een flink stuk door het stedelijke gebied van Duinkerken heen om in het havengebied te komen.
Als je wilt opschieten dan zou ik afraden om pal langs de kust te rijden. Een klein stukje landinwaarts is het veel rustiger, terwijl het aan de kuststrook een en al stedelijk gebied is.
Om op te schieten naar het havengebied aan de oostkant van Duinkerken zou ik zo iets doen, via Bergues, Brouckerque en Loon-Plage om Duinkerken heen:
http://brouter.de/brouter-web/#map=13/50...e=fastbike
Of als je in Calais moet zijn iets vergelijkbaars, maar dan verder via Gravelines:
http://brouter.de/brouter-web/#map=11/50...e=fastbike
De Franse D-wegen zijn over het algemeen goed te fietsen.
Berichten: 366
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 22
214 x bedankt in 128 berichten
17-Feb-2025, 09:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Feb-2025, 09:55 PM door voodoo.)
Je kunt Rotterdam ook helemaal vermijden, er vaart een pontje tussen Hoek van Holland en de tweede Maasvlakte en een tussen Maassluis en Rozenburg.
Stop making sense
Berichten: 2.265
Topics: 65
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 34417
3397 x bedankt in 1491 berichten
Ik ken Brugge redelijk goed als toerist, dus de stad bezoeken hoeft niet, maar het lijkt mij een goed punt om in de buurt te slapen als het in de dag planning past.
Zeker de ferry uit Duinkerken en niet Calais, met een overnachting in de buurt zodat een redelijk vroege boot haalbaar is.
Het veer naar Rozenburg heb ik al eens gebruikt, toen geen veer Hoek - Maasvlakte gevonden. Ga ik nogmaals naar kijken.
Dank allemaal, dit zijn al een hoop bruikbare tips.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 2.130
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1656 x bedankt in 943 berichten
18-Feb-2025, 12:04 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-Feb-2025, 12:07 AM door Lopopodium.)
(17-Feb-2025, 10:36 PM)Willeke_IGKT schreef: Het veer naar Rozenburg heb ik al eens gebruikt, toen geen veer Hoek - Maasvlakte gevonden. Ga ik nogmaals naar kijken.
Die liggen ook een kilometer of 15-20 van elkaar vandaan. Het meest praktische veer is die van Maassluis naar Rozenburg. Die vaart vaak, het is dan ook een autoveer. De van Hoek van Holland naar de Maasvlakte vaart eens per twee uur. En is een stuk duurder en langzamer dan die van Maassluis naar Rozenburg. Meer een toeristisch bootje. Zie https://veerponten.nl
Maar eenmaal op de Maasvlakte is het wel wat leuker fietsen als je eenmaal bij het Oostvoornse Meer bent. Dan begint de duinen en kan je een leuke route door een mengeling van duinen en bos langs Rockanje fietsen en de oversteek naar Stellendam maken. Vanaf daar adviseer ik de fietsroute langs de kust aan de westelijke kant te maken en gelijk richting Havenhoofd af te slaan. Een mooie stuk duinen annex bos om verder richting Zeeland te gaan.
Berichten: 6.064
Topics: 114
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12340
9582 x bedankt in 4681 berichten
Vaart dat pontje nog altijd? Die was ooit failliet nl.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.660
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2447
2725 x bedankt in 1190 berichten
Het hele verhaal inclusief faillissement staat hier op pontjes.nl
Damen shipyards heeft de veerdienst overgenomen.
Groet,
Marco
Berichten: 2.365
Topics: 26
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 32
3619 x bedankt in 1985 berichten
Hoeksveer.nl is de website van de pont Hoek van Holland <=> Maasvlakte. Die vaart, maar kennelijk niet elke dag. Wel iets om rekening mee te houden.
De pont van Maassluit-Rozenburg vaart ook nog steeds. Die was het volgens mij die ooit failliet is gegaan. Maar vaart ook weer. Zowel autopont als het fietsveer. Laatste afgelopen zomer nog gepakt.
Berichten: 2.130
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1656 x bedankt in 943 berichten
(18-Feb-2025, 10:34 AM)Roepers schreef: Het hele verhaal inclusief faillissement staat hier op pontjes.nl
Ik zat op die foto's nog even te kijken of Rod Steward er ook opstaat. Niet gezien. Die werkte jarenlang op die boot als kaartjesknipper. Maar sinds het gedoe met het faillissement heb ik 'm niet meer gezien. Wellicht zijn zangcarrière weer opgepakt?
Berichten: 2.265
Topics: 65
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 34417
3397 x bedankt in 1491 berichten
Ik heb nu mijn rondje gefietst, het werd ruim 700 km.
In verband met het plannen van vakantie dagen had ik ervoor gekozen om zaterdag 3 mei te vertrekken, een erg lange eerste dag te doen en omdat simpel te houden de pont Maassluis Rozenburg te gebruiken. Toen brak ik het puntje van mijn sleutelbeen en werd me verteld dat ik weken lang niet naar mijn werk mag, maar als ik het zonder mijn schouder te forceren kon ik wel mag fietsen in de B4M. Dat was op woensdag 30 april.
Dus op donderdag 1 mei in de fiets naar mijn werk, goed opgelet of ik de arm 'verboden' bewegingen moet laten maken bij in en uitstappen en waar en hoe het pijn doet in normaal gebruik. Dat valt alles mee, eigenlijk is er geen enkel probleem, zelfs uitstappen gaat zonder verkeerde bewegingen. Ik maak vaker fouten met gewoon in huis zijn.
Maar wel de reisplannen aangepast. De eerste nacht in Haamstede was al geboekt, met een potentieel zere schouder een record rit rijden leek me niet verstandig dus met de Vrienden op de fiets site naar een slaapplaats halverwege gezocht. Dat werd in het kassen gebied, ergens tussen Monster en Wateringen.
Wordt vervolgd.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 2.265
Topics: 65
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 34417
3397 x bedankt in 1491 berichten
15-May-2025, 08:14 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-May-2025, 08:38 AM door Willeke_IGKT.)
Ik begon mijn reis na een bezoek aan de fysiotherapeut, haalde de volgende pont, Velsen, met wat wachttijd en raakte in gesprek met verschillende mensen voor en op de pont. In de buurt van Vogelenzang een paar paarden voor mij uit, maar zowel die aan de teugel als die met een ruiter reageerden met slechts een verbaasde blik.
Langs de Leidse vaart, de rustige kant, en ergens net na een brug stond een geel bord, waarschuwing voor werkzaamheden. Er reden veel mensen door en er kwamen ook mensen van de andere kant, dus er maar op gegokt dat het voor fietsers niet afgesloten was.
Bij de werkzaamheden werden we even tegen gehouden zodat een graafmachine het pad over kon naar het water. Terwijl ik sta te wachten werd ik aangesproken door een dame op een ebike, ik zou ver van huis zijn. Ze had me op de pont gezien. Maar vertelt dat dit slechts het begin van de tocht was.
Een stukje verderop, ik denk net ten zuiden van Wassenaar maar ik heb geen track van deze dag, was er een heel leuk landelijk weggetje, ik reed er al een heel eind op, het was net van fietspad weer toegankelijk voor overig verkeer, stond er een grotere graafmachine grotendeels op mijn pad. Hij werd verplaatst, nu blokkeerde hij het hele weggetje. Nee, we verplaatsen hem niet, rij maar terug, het is verderop toch helemaal geblokkeerd. Het is niet zo ver, maar 500 meter of zo. Ga maar terug en dan bij de benzinepomp rechts. (Alsof fietsers in onbekend gebied benzine pompen zien en onthouden.)
Gelukkig gaf de navigatie wel hulp, maar het was geen leuke ervaring. Ondanks de erg kleine pony die daar aan de teugel geleid werd. Rustig dier.
Verder eigenlijk geen bijzonderheden die dag, het vrienden op de fiets adres was goed te vinden en de mensen aardig.
Molen en leuk trekvaart bord aan het begin van het leuke maar gesloten fietspad.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 2.265
Topics: 65
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 34417
3397 x bedankt in 1491 berichten
Zaterdag 3 mei ben ik wel naar Haamstede gefietst.
Omdat ik zo dicht in de buurt was eerst de Maeslantkering bekeken.
Best een indrukwekkend ding, zeker als je erlangs fietst.
Ook wat hoogte verschil waar veel groepen racefietsers gebruik van maakten.
Ik ben langs het water blijven fietsen tot waar je van het water afgeleid wordt, ik kon de pont zien varen naar de overkant maar toen ik na wat bochten bij de veerstoep kwam kwam de pont ook net aan. De kosten voor de overtocht, €1,01 werden voor het oprijden geïnd. Dat enorme bedrag is overigens nog steeds niet van mijn bank afgeschreven.
Op de pont staan kletsen met twee mannen die een meerdaagse tocht maakten op hun snelle lichte fietsjes, met een zadeltas en een in het frame gehangen. Dan zitten wij in een VM toch beter in de bagage ruimte.
Het fietsen van de pont naar het zuiden was geen probleem, de laatste keer dat ik deze pont gebruikt had was voor de boot naar Hull en ik herinner mij grote hoeveelheden industrie. Deze keer was het snel landelijk.
Om weg te blijven van grote wegen (ik haat dat constante zoeven van auto's langs me) ben ik door Brielle gereden. En daar mijn fiets aan de rand van een terras tegen een tafeltje gezet. Ik heb buiten picknicks nog nooit zo dicht bij een VM gegeten.
Op Goeree de kust route genomen, het eerste stukje duin, vanuit stilstand op een wegdek met grind was onmogelijk maar er waren een paar sportieve mannen die me spontaan een duwtje aanboden en daar heb ik graag gebruik van gemaakt. Leuk rijden verder, een paar uitdagende klimmetjes en mooie afdalingen.
De fietspaden over de Deltawerken zijn ook goed, ruim, goed wegdek en geen conflict situaties met snelverkeer, alles is goed gescheiden.
In Haamstede net even verkeerd gereden (niet de enige keer deze tocht, de meeste meld ik maar niet) wat resulteerde in een rondje om de kerk. Een erg kort rondje. Ik heb rotondes gehad die groter waren.
Bij de B&B, zonder ontbijt, mocht de fiets in een half open fietsen schuurtje. Droog onder dak maar met de staart buiten.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 2.130
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1656 x bedankt in 943 berichten
Dat 'weggetje ten zuiden van Wassenaar' is hier: https://www.google.com/maps/@52.2107436,...FQAw%3D%3D
Ten noorden van Leiden.
Dat is inderdaad een leuk weggetje, die ik ook graag meepak als ik vanuit het noorden naar Den Haag fiets.
Berichten: 2.265
Topics: 65
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 34417
3397 x bedankt in 1491 berichten
Van Haamstede heb je nog een dam van de Deltawerken en volgens mij was het daar dat ik mijn enige standaard ligfiets tegenkwam, een delta trike met onderstuur, ik denk een Hase, Kettwiessel?
We hebben gegroet.
Weer over de kleinere wegen en fietspaden naar het zuiden, bij Vlissingen het veer naar Breskens. Wat een toneelstuk, in een gebouw bij een loket een kaartje halen, dan met dat kaartje een poortje door, in een wachtruimte wachten tot de pont binnenkomt. En dat kaartje kost best veel. Tegenwoordig mogen de auto's gratis door de tunnel. Ze moeten het ook voor fietsers en voetgangers gratis maken, gelijkheid. (Een jaar langer tol heffen in de tunnel was genoeg geweest voor jaren gratis fietsen overzetten.)
![[Afbeelding: IMG-20250504-130840-295.jpg]](https://i.postimg.cc/nhdc8JLQ/IMG-20250504-130840-295.jpg)
Eenzaam in het veer Vlissingen Breskens.
In de boot moet je je fiets alleen laten en naar boven. Bij aankomst moet je van de boot af zoals je erop gegaan was, maar niet genoeg ruimte om een rondje te rijden in een VM.
Min of meer toevallig Sluis als mijn laatste plaats in Nederland gekozen en daar, weer bij toeval, de juiste route de stad uit. Nu ja, bijna. Ik moest nog even een brug over. Erop ging. Eraf was de hoek te scherp, het wegdek los grind. Dus uitstappen en voorzichtig draaien en rustig naar beneden laten rollen.
Daarna was het jaagpad, voornamelijk de rustige kant en met goed wegdek naar Brugge.
![[Afbeelding: IMG-20250505-100200-934.jpg]](https://i.postimg.cc/1z1dmW3c/IMG-20250505-100200-934.jpg)
Jaagpad in België.
Omdat ik al een aantal keer als toerist in Brugge geweest was had ik er deze keer voor gekozen om buiten de oude stad om te gaan. Een handig tussenpunt op de navi bracht mij langs kanalen om de oude stad en op het goede punt om verder met jaagpaden verder te gaan. Pas de laatste paar kilometer ben ik op gewone wegen gemoeten. Aan de rand van Jabbeke bij een keten hotel geslapen, de fiets achter het hotel op een terras aan een metalen steun van de schutting vast gelegd, stoel op de kant en afgedekt met de volledige schuimkap.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Bedankt door: Fietsbennie , 365cycle , Roepers , liggende daan , Hoekie , gideon , Lig-hen , Wim -de roetsende , Boyd Maduro , Chepap , martinus , GertBr , Hardloper
Berichten: 2.265
Topics: 65
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 34417
3397 x bedankt in 1491 berichten
10 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 uren geleden door Willeke_IGKT.)
Ik stond op met een regenboog in de lucht en druppels op de fiets. Maar de binnenkant was droog.
Na een korte tijd fietsen kwam ik over een weg met een opvallende naam en een leuk straatnaambord:
De Schuddebeurzeweg. Langs het natuurgebied Schuddebeurze.
Ik kwam ook weer over een jaagpad, weer goed asfalt.
Even een korte stop op de kustboulevard, maar met alle mensen die er liepen, honden, kinderen aan het spelen (een paar zelfs op Trikers), kortom niet geschikt om door te fietsen. Wel een goede plek om te lunchen.
Vlak achter de kust door gefietst en na de grens met Frankrijk de kust route. Dit fietste best goed, wel vaker onderbroken door zijwegen dan onze Nederlandse fietsroutes.
Wat me verbaasde was de aanwezigheid van knooppunten, deze zijn dus ook in Frankrijk aanwezig.
Duinkerke voorbij ging makkelijk via de route, ik had een hotel in Loon-Plage, dat was makkelijk te vinden maar het hotel was moeilijker. Op het adres dat ik van internet gehaald had waren er appartementen die eruit zagen alsof ze ooit een hotel waren geweest. Er liepen ook twee jonge mannen met een rugzak te zoeken. Gebeld met het hotel, ik kreeg alleen te horen bij de Carrefour. Gelukkig gaf de dame die de jonge mannen hielp mij aanwijzingen richting Carrefour.
Voor de deur stond al een bakfiets, ik heb mijn fiets met toestemming van zowel het hotel als de eigenaar van die bakfiets ernaast geparkeerd en aan het metaal van een frame vastgezet.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 173
Topics: 7
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 422
286 x bedankt in 153 berichten
Willeke,zie geen straatnaambord maar ben wel nieuwsgierig.
Berichten: 2.265
Topics: 65
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 34417
3397 x bedankt in 1491 berichten
Vroeg wakker geworden en op het moment dat ik de wekker had staan de deur uitgegaan.
En de aanwijzingen naar de haven voor auto's gevolgd, daar kwamen later ook fietsen bij.
Op de weg stonden hokjes zoals die vroeger bij tolwegen. De eerste wilde zowel mijn boeking nummer als mijn paspoort, die laatste zat achter mij in mijn handtas, ik had verwacht bij een kantoor te stoppen voor in te checken. Maar even de fiets uit was geen probleem. Dit was veel dichter bij het hotel dan waar ik het inchecken gedacht had en ik was dus lekker vroeg.
Nog een paar controle punten, paspoort check wel, controle van de fiets en inhoud, nee rij maar door, en ik was bij de terminal om half 7. Ik stond vooraan in een rij, naast mij in de volgende rij stonden een paar auto's. Verder was ons deel van de grote parkeerplaats leeg. Verderop waren de vrachtwagens, daar waren er wel veel.
De gebouwen waren wel open maar binnen was er bijna niets open. Alleen de toiletten (werden nog schoongemaakt) en de automaten voor koffie en iets te eten.
Toen ik weer naar de fiets ging, rond de tijd dat het inschepen zou beginnen, was het nog steeds de enige in de rij en wadren er een paar auto's meer evenals een paar busjes, een van de personeelsleden riep de verschillende rijen voorwaardes. De auto's en busjes naar rechts, vrachtwagens en ik naar links. Ik kreeg de ruimte na een serie vrachtwagens om omhoog te fietsen, ik stond in versnelling 1 en dat was nodig, en mocht mijn fiets achterin in een hoek, parkeren. Daarna kwamen er nog een paar van die hele grote jongens. Dus mijn fiets vastgezet en gewacht tot het personeel mij kwam halen.
Aan boord wat te eten gehaald en het gratis snel internet gebruikt om deze site te moderatoren.
In Engeland aangekomen wachten tot alle vrachtwagens van het dek waren. Eenmaal op de grond werd ik door het personeel naar een uitgang gestuurd, via verschillende smalle paadjes met scherpe hoeken. Daarna de weg op, note to self, keep left. Langs de kust, onder de grote weg door, even naar een supermarkt. Daar voor de deur geparkeerd en een aantal vragen beantwoord, positieve reacties. Boodschappen gedaan en weer terug bij de fiets weer vragen en positieve reacties. Dat zette de toon voor de hele tijd in Engeland. Heel veel positieve reacties, opgestoken duimen enz.
Ik ben mijn of meer uit de stad gefietst, vrijwel horizontaal.
In een gehucht met de naam Kearsney een leuk smal weggetje ingeslagen, dat begon bijna meteen te stijgen. Na een klein stukje uitgestapt en gaan duwen. Eenmaal boven stond er een bord bij een hek, pas op, hier kunnen militairen oefenen, raak geen verdachte voorwerpen aan en blijf op de aangegeven route.
Achter dat hek was een veld, vlak met kort gras en een paar schapen, geen route aangegeven behalve op de kaart van de navigatie. Die maar gevolgd en tot bijna het einde van het veld goed kunnen rijden. Daar was er een stukje naar beneden en weer omhoog. Daar was wel een duidelijk pad. Kaal zand met geulen en kuilen dieper dan 30 cm.
Dus duwen op twee wielen waar nodig.
Dan een hek en aan de andere kant, voor het veld waar ik net af kwam dit bord.
Daarna ging het pad verder met nauwelijks verbetering. Hier en daar berijdbaar maar met nog steeds kuilen. Een zag ik te laat, de bodem van de fiets tegen de grond, wankel. Dus de voet aan de lage kant uit de fiets en bij bewegen meteen mijn achterste eruit. De fiets ging inderdaad op de kant maar kon niet doorrollen en heeft geen schade opgelopen. Wat was ik blij toen ik weer op een echte weg kwam.
Na dit avontuur wilde de fiets niet meer lekker schakelen naar en vanuit zijn 1.
Lastig in heuvelachtig gebied.
Later op de dag nog een onverhard pad geweigerd, dan maar omrijden. Dus wel een erg drukke weg geaccepteerd, met fietsen op de combinatie stoep-fietspad. Wel twee keer oversteken omdat het pad van kant wisselde. Het hotel was daarna dichtbij. Goed oud hotel, met een pub op de begane grond. Ik mocht zelf de beste parkeerplek uitzoeken en heb de fiets vastgelegd aan een stevige boom, toevallig onder mijn raam. Lekker gegeten.
Berichten: 2.265
Topics: 65
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 34417
3397 x bedankt in 1491 berichten
Martinus, het koste wat tijd. Ik had in het begin de antwoord optie gekozen zonder de uitgebreide mogelijkheden, lastig als je foto's wil inplakken. Dus daarom de vertraging.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 173
Topics: 7
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 422
286 x bedankt in 153 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door martinus.)
Nou voel ik me een beetje verlegen..dank je voor de terugmelding!
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|