Ventilatie en transpiratie
|
Berichten: 286
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 87
597 x bedankt in 270 berichten
(29-Apr-2025, 11:10 PM)Arend-Jan schreef: Je kan ook de bodemplaat er in zn geheel uithalen he.. dan heb een enorm rechthoekig gat Zo voor de hand liggend, dat ik er geen moment aan gedacht heb ? Uiteraard ga ik dat eerst eens proberen alvorens het carbon met gereedschap te bewerken.
Berichten: 34
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2024
Bedankt: 16
98 x bedankt in 34 berichten
05-May-2025, 02:18 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-May-2025, 04:17 PM door renevoorburg.)
Ik overweeg dus iets als luchthappers om vast te maken aan de schuimkap. Een allereerste prototype is net uit de printer gerold:
Een Tuna met kieuwen!
De hoogte is tussen de 2,5 en 3,5 cm en daardoor kan het klittenband van de schuimkap nog steeds gebruikt worden om deze dicht te doen.
Bevestiging aan de schuimkap kan natuurlijk eenvoudig met klittenband. Moet nog een manier verzinnen om te zorgen dat de kieuwen de instaprand niet beschadigen als de fiets trilt.
Wat denken jullie hiervan?
Berichten: 780
Topics: 45
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 6
1680 x bedankt in 733 berichten
05-May-2025, 06:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-May-2025, 06:20 PM door Bob Hagendijk.)
Ziet er gelikt uit! Ziet eruit alsof het zo hoort zelfs, en dat is een compliment voor after-market spullen.
Of het praktisch is kunnen mensen met een vm meer over zeggen. Ik kan me voorstellen dat het extra opletten is met instappen want daar wil je geen gewicht op zetten lijkt me.
En regen is misschien een issue, dat waait zo naar binnen, dus misschien verwijderbaar maken?
Berichten: 750
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1350 x bedankt in 727 berichten
Het ziet er inderdaad heel netjes uit, als het ook daadwerkelijk werkt dan heb je dat netjes gedaan. Ik ben zelf geen fan van de schuimkap, voor mij is het puur een deksel om de fiets mee af te dekken voor nieuwsgierige oogjes.
wat betreft het schuren tegen de body, je zou wat griptape kunnen plakken op de rand. Of je maakt een U-beugeltje aan het uiteinden van de "kieuwen" zodat ze niet tegen de rand leunen maar een soort van vast haken? wat ICB ook met het zomerdakje doet? en dan wat zachte klittenband aan de binnenkant.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Berichten: 2.377
Topics: 26
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 32
3629 x bedankt in 1993 berichten
Ik denk dat het een welkome aanvulling is voor hen die ook graag op de rijbaan willen hebben in plaats van het fietspad. Als ik zo kijk, dan wordt de velomobiel aan beide zijden een paar cm's breder en daarmee ook breder dan 75cm. Dat is ie niet vanaf levering, toch?
Of het ook werkt zal je zelf proefondervinderlijk moeten uitvinden. Daar ben ik wel benieuwd naar, naar die bevindingen.
Berichten: 6.087
Topics: 115
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12410
9608 x bedankt in 4701 berichten
(05-May-2025, 08:53 PM)ZoefZoef schreef: Ik denk dat het een welkome aanvulling is voor hen die ook graag op de rijbaan willen hebben in plaats van het fietspad. Als ik zo kijk, dan wordt de velomobiel aan beide zijden een paar cm's breder en daarmee ook breder dan 75cm. De DF en Tuna zijn het breedst onder bij de wielen. De DF echt op de band, de Tuna op de wielkap.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.280
Topics: 65
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 34611
3431 x bedankt in 1500 berichten
Op de rand van het gat ook klittenband, kan beide zacht zijn, geen hechting zonder vulstuk of ieder de andere kant, extra goed bevestigd indien gesloten gebruikt.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 3.161
Topics: 109
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3622
3872 x bedankt in 2616 berichten
Ik zou het niet weten uit eigen ervaring, maar is het niet een idee om juist de motor kap iets te verhogen. Om zo aan ventilatie te komen met bv een Tuna?
Of bv zo'n leukje in de racekap als wat Eva hier heeft toegevoegd aan de Snoek:
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 286
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 87
597 x bedankt in 270 berichten
De bodemplaat van mn qv verwijderen blijkt al een aardige verbetering, moet nog wel ervaren of dat in regenweer nog nadelen heeft. Het stoeltje blijft wel een ding kwa ventilatie. Niet voor niks is de challenge bij de open liggers bij mij favoriet vanwege het open aluminium stoeltje. Door wat opruimen en een ochtend vm rijden ontstond een idee: waarom probeer ik niet het challenge stoeltje dat ik toch nog heb liggen?
Het eerste testritje van vanavond met een tijdelijke constructie was in ieder geval een succes, een heerlijk ventilerend windje langs de rug. Wat ook al helpt is dat het stoeltje smaller is, dat is bij snelle bochten wat wennen, maar ervaar ik nog niet als nadeel. Hij zou nog wel net iets lager en/of iets naar achteren kunnen, nu raak ik met de knie net aan de schuimkap, terwijl dat met het originele stoeltje net niet zo is.
Eerst een langere rit voor na te gaan denken over een definitievere vastmaakconstructie.
Berichten: 1.014
Topics: 20
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 588
2006 x bedankt in 947 berichten
Ik heb als eerste het stoeltje in de WAW vervangen door een Challenge aluminium stoeltje. Helemaal prima. Nog beter was het toen het stoeltje niet meer los stond in de fiets. Nu heb ik een eigen stoeltje gemaakt op basis van de Challenge stoel.
Berichten: 1.743
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 500
3439 x bedankt in 1596 berichten
Zo'n inblaas opening als Eva monteert blaast op die plek vooral op het gezicht en een stukje bovenlijf, kan wel heel fijn zijn als je een kap gebruikt.
Mijn Milan stoel heeft ook heel veel grote gaten, maar echt waaien doet het daar onder niet, de lucht gaat daar meer over de schouders naar achteren naar die gaatjes achter in de staart.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|