(, 07:03 PM)Gideonaut schreef: M'n Velayo stuurt een stuk rustiger en stabieler dan de DF vind ik. De Different (het model van hout) vond ik zwaar sturen, maar wel direct. De bouwers zullen het vast wel beter weten maar ik voel mij een stuk veiliger in de Velayo dan in de DF.Heb je de oude of de nieuwe draagarmen onder je DF?
Met beide is de DF een vrij zenuwachtige fiets, de oude setup is zelfs héél zenuwachtig. Wel ook scherp en trefzeker, maar zeker met stevige wind is met één hand rijden dan geen optie.
In de Tuna zit een stuk meer rust, ze hebben daar een mooie balans in het weggedrag voor gevonden. Ik zou 'm namelijk zeker nog omschrijven als lichtvoetig, "nimble". Een Milan stuurt verhoudingsgewijs zwaar/lijzig, gaat veel liever gewoon rechtdoor.
Ontspannen stuurgedrag is zeker niet hetzelfde als veilig stuurgedrag. Een goed voorbeeld van die tegenstelling is de Tatra 87:
Wikipedia over de Tatra 87 schreef:The Tatra 87 was praised by German officers in World War II for the superior speed and handling it offered for use on the Autobahn. The Nazi armaments and munitions minister Fritz Todt declared: "This 87 is the Autobahn car ..."
It was known, however, as the 'Czech secret weapon' because it killed so many Nazi officers during World War II that the German Army eventually forbade its officers from driving the Tatra. However, this alleged story has never been proven and is considered apocryphal, the order forbidding the T87 use being imposed only after several non-fatal accidents.[11]
Er zit een deel gerucht in, maar dat de auto twee gezichten kent is ook gewoon logisch als je het ontwerp van het onderstel gaat bekijken.
Als je meer wil weten over wat er zo gevaarlijk is aan die Tatra gaan we wel erg offtopic, dus klik dan hier.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.