Routeplanning
|
Topics: 14
Bedankt: 204
1085 x bedankt in 346 berichten
30-Jul-2025, 09:58 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Jul-2025, 11:10 AM door De tovenaar.)
Ik ben weer een tocht aan het plannen door de Alpen die we eind van de zomer hopen te gaan maken. De route start in Innsbruck, waar we met de nieuwe Öbb nightjet *) naar toe reizen. Voor het plannen van een route gebruik ik meestal de volgende apps/websites:
1) Brouter/Bikerouter.de
Hiermee worden de grove lijnen uitgezet van de tocht. Rekening wordt gehouden met campings, fietsroutes, beklimmingen en andere bezienswaardigheden.
2) Garmin Basecamp/Mapsource
Met de Openfietsmap als onderliggende kaart worden de routes gefinetuned. Bikerouter slaat soms allerlei geitenpaden in en die kan ik met deze software makkelijker traceren en corrigeren.
3) Ridewithgps.com
Handig voor streetview en voor de hoogteprofielen.
4) Climbfinder.com
Voor hoogteprofielen is climbfinder.com ook een dikke aanrader.
5) Osmand (iOS/Android app)
Als de route een beetje is uitgewerkt importeer ik alles in Osmand (iOS of Android).
Dit is dé app die ik gebruik op de fiets om de track na te fietsen.
*) Gelukkig is de ligfiets niet verboden in deze trein
Topics: 119
Bedankt: 13254
10253 x bedankt in 4992 berichten
30-Jul-2025, 02:00 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Jul-2025, 02:00 PM door 365cycle.)
Tip; pak Komoot er ook even bij. Werkt goed om routes te debuggen (door ze daar gewoon even in te laden).
Weet niet of Basecamp dat beter of slechter doet, maar er zit best wat lokale kennis van andere fietsers.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Tegenwoordig zweert iedereen bij Komoot maar ben ik geen fan van.
Het kaartbeeld bevalt me niet, voor de meeste features moet je betalen, nee dank je.
Topics: 113
Bedankt: 3855
4193 x bedankt in 2803 berichten
Ik gebruik weleens Komoot om de type paden te controleren.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
(30-Jul-2025, 03:42 PM)De tovenaar schreef: Tegenwoordig zweert iedereen bij Komoot maar ben ik geen fan van.
Het kaartbeeld bevalt me niet, voor de meeste features moet je betalen, nee dank je. Mwah, eenmalig 30 euro kon ik mee leven. Niets is gratis in het leven, zeker software ontwikkelaars en hosting niet. Daarnaast stopt Garmin langzaam maar zeker ook steeds meer features in het abonnement en de rest betaal je als je apparaten aanschaft. Een Edge is niet voor niets zo duur...
In words of others,
(30-Jul-2025, 02:00 PM)365cycle schreef: Weet niet of Basecamp dat beter of slechter doet, maar er zit best wat lokale kennis van andere fietsers.
Het ligt er aan welke kaart je laad in Basecamp. Ik gebruik mijn eigen kaart, Openfietsmap, gebaseerd op Openstreetmap data.
Omdat ik de kaart zelf heb ontwikkeld, weet ik ongeveer wat voor type wegen mooi en geschikt zijn om te fietsen. Ik ben opgegroeid in een tijdperk van de papieren kaart, dus heb de kaarten leren "lezen" en vertrouw niet blindelings op de automatische routeberekeningen.Het mooie van brouter en ridewithgps is dat je vele soorten kaarten in kan laden. Iets wat ik niet zie in Komoot. Maar ja, de "Google Maps" generatie is vermoed ik meer geneigd de routeplanners te volgen a la Komoot en zijn niet zo geïnteresseerd hoe de kaart eruit ziet (zo kaal mogelijk lijkt me).
Topics: 113
Bedankt: 3855
4193 x bedankt in 2803 berichten
30-Jul-2025, 07:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Jul-2025, 07:28 PM door Hardloper.)
(30-Jul-2025, 04:03 PM)365cycle schreef: (30-Jul-2025, 03:42 PM)De tovenaar schreef: Tegenwoordig zweert iedereen bij Komoot maar ben ik geen fan van.
Het kaartbeeld bevalt me niet, voor de meeste features moet je betalen, nee dank je. Mwah, eenmalig 30 euro kon ik mee leven. Niets is gratis in het leven, zeker software ontwikkelaars en hosting niet. Daarnaast stopt Garmin langzaam maar zeker ook steeds meer features in het abonnement en de rest betaal je als je apparaten aanschaft. Een Edge is niet voor niets zo duur...
Ik heb het ook eenmalige iets van 30 euro betaald. Volgens mij kan ik nu alle routes onderweg downloaden en volgen op al mijn Garmin met schermpjes. Maar het is inderdaad wel jammer dat steeds meer achter de maandelijkse paywall komt. Ook Polar is daar mee bezig van wat ik er zo snel van zag.
(30-Jul-2025, 04:15 PM)De tovenaar schreef: Omdat ik de kaart zelf heb ontwikkeld, weet ik ongeveer wat voor type wegen mooi en geschikt zijn om te fietsen. Ik ben opgegroeid in een tijdperk van de papieren kaart, dus heb de kaarten leren "lezen" en vertrouw niet blindelings op de automatische routeberekeningen.Het mooie van brouter en ridewithgps is dat je vele soorten kaarten in kan laden. Iets wat ik niet zie in Komoot. Maar ja, de "Google Maps" generatie is vermoed ik meer geneigd de routeplanners te volgen a la Komoot en zijn niet zo geïnteresseerd hoe de kaart eruit ziet (zo kaal mogelijk lijkt me).
Ik was met iemand wandelen heel veel jaren terug. Hij had een GPS computer mee en wist niet waar we waren. Ik zo : Kijk elektriciteit masten en volgens mij zie ik die hier op de kaart. En dus ik wist precies waar we zaten. Dus ik denk dat ik toch ook wel aardig kaart weet te lezen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
(30-Jul-2025, 04:15 PM)De tovenaar schreef: Het ligt er aan welke kaart je laad in Basecamp. Ik gebruik mijn eigen kaart, Openfietsmap, gebaseerd op Openstreetmap data.
Omdat ik de kaart zelf heb ontwikkeld, weet ik ongeveer wat voor type wegen mooi en geschikt zijn om te fietsen. Ik ben opgegroeid in een tijdperk van de papieren kaart, dus heb de kaarten leren "lezen" en vertrouw niet blindelings op de automatische routeberekeningen.Het mooie van brouter en ridewithgps is dat je vele soorten kaarten in kan laden. Iets wat ik niet zie in Komoot. Maar ja, de "Google Maps" generatie is vermoed ik meer geneigd de routeplanners te volgen a la Komoot en zijn niet zo geïnteresseerd hoe de kaart eruit ziet (zo kaal mogelijk lijkt me). Ik maak m'n routes in Brouter. Vervolgens laad ik ze bij lange routes vaak ff in Komoot, om eventuele opmerkingen van anderen tegen te komen. Eerder gebruikte ik Komoot ook om routes snel en efficiënt op m'n Wahoo te krijgen, maar nu heb ik Garmin en dan is Connect handiger.
In words of others,
Topics: 84
Bedankt: 2574
2862 x bedankt in 1249 berichten
30-Jul-2025, 08:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Jul-2025, 08:48 PM door Roepers.)
Ik ben gestopt met OSMAND. Het programma was te zwaar voor mijn oude telefoon. Alle andere apps bleven functioneren behalve OSMAND Ik kan ook niet meer bij de tracks. Ik probeerde de tracks op te laten slaan op een plek dat ik er ook met de app bestanden bij kan, maar dat is mij dus niet gelukt.
Een ander crisis moment met OSMAND was dat ik op fietsvakantie was en het programm stopte ineens met routeren. Bleek dat door een instelling van Google OSMAND ergens anders zijn kaarten moest opslaan. Dat heb ik vrij haastig gedaan blijkbaar want ik wilde verder.
Ik heb daarna gekozen voor Komoot en dat werkt vrij goed. De tracks staan online en zijn downloadbaar. Mijn kilometerstand wordt bij gehouden wat mij ook bevalt. Komoot maakt gebruik van Openstreetmap en lijkt dus heel veel veel op OSMAND in dat opzicht.
Dus redelijk tevreden. De Highlightsfunctie is een puinhoop. Ik heb wat bijgedragen maar dat doe ik denk ik niet meer.
het is een Europese App. Vind ik een pré in de door Amerikanen volledig gedomineerde digitale wereld.
Groet,
Marco
Topics: 9
Bedankt: 24
65 x bedankt in 35 berichten
Locusmap doet ook fijne routes die gemakkelijk aan te passen zijn. In de betaalde versie meer mogelijkheden. De afgelopen jaren heel wat routeplanners gebruikt waarvan ik vaak overstapte als de functionaliteit veranderde.
Garminapp heb ik altijd erg onhandig gevonden. Voor mijn eerste Garmin (Dakota, werkt nog steeds!) gebruikte ik altijd zelf samengestelde kaarten van OSM die ik dan via mijn laptop op de Garmin zette. GPX tracks maakt ik dan in gpsies (nu alltrails). Ook lang fijn gewerkt met topogps en runmap.
Nu een lange reis aan het plannen en ik twijfel of ik mijn oude Dakota mee zal nemen. Destijds overgestapt op navigatie via telefoon omdat het scherm groter en hogere resolutie heeft. Nadeel is dat deze erg warm kan worden.
Sinds ik dedicated fiets navigatie heb zweer ik erbij. Prima accuduur (door efficiëntie), heel nauwkeurig, goed afleesbaar, gewoon top.
Als je betaalbaar wil zou ik kijken voor een tweedehands of NOS Hammerhead Karoo 2, of een Garmin Edge Explore 2.
De grote Wahoo is op zich ook heel goed, maar de kaart van de andere twee vind ik duidelijker.
In words of others,
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|