Fietsers praten over auto's en Autorijden.
|
Topics: 15
Bedankt: 352
1006 x bedankt in 482 berichten
Volvo XE90, 2500kg, vierwielaangedreven. Ja natuurlijk ze wonen vast ergens helemaal achteraf aan een landweggetje dat in de wintermaanden helemaal blubber is. Dan mag dat best wel hoor.
Topics: 171
Bedankt: 2844
9307 x bedankt in 4496 berichten
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 uren geleden door Wim -de roetsende.)
(9 uren geleden)Snoek043 schreef: En eerlijk? Waarom mijn zus en haar man een grote auto nodig hebben, is eigenlijk helemaal niemands zaken.
Luister, ik ben niet over je zus en haar man begonnen hoor. Jij brengt deze informatie zelf in.
(11 uren geleden)Snoek043 schreef: Heb net even opgezocht hoeveel Dodge Rams er eigenlijk rondrijden in Nederland: nog geen 0,03%.
Dat zijn er toch 2730. Vind ik nog best veel.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Topics: 0
Bedankt: 0
181 x bedankt in 89 berichten
Oei, sinds wanneer is LUXE = ONZIN?
Topics: 115
Bedankt: 3878
4239 x bedankt in 2829 berichten
5 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 uren geleden door Hardloper.)
(7 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: (9 uren geleden)Snoek043 schreef: En eerlijk? Waarom mijn zus en haar man een grote auto nodig hebben, is eigenlijk helemaal niemands zaken.
Luister, ik ben niet over je zus en haar man begonnen hoor. Jij brengt deze informatie zelf in.
(11 uren geleden)Snoek043 schreef: Heb net even opgezocht hoeveel Dodge Rams er eigenlijk rondrijden in Nederland: nog geen 0,03%.
Klopt dit getal wel?
Iedere pagina pagina kent 1 + 2x = -.
x is het aantal kentekens op een pagina.
dodge ram 1500 kenteken gegevens - RDWdata.nl 5 pagina's 4*1000 + 638
dodge ram 1500 sport kenteken gegevens - RDWdata.nl 1 pagina 802
dodge ram 2500 kenteken gegevens - RDWdata.nl 1 pagina 603
dodge ram kenteken gegevens - RDWdata.nl 1 pagina 990
dodge ram 1500 limited kenteken gegevens - RDWdata.nl 1 pagina 250
dodge ram 1500 limited e-torque kenteken gegevens - RDWdata.nl 1 pagina 154
dodge ram 1500 laramie kenteken gegevens - RDWdata.nl 1 pagina 704
dodge ram 1500 slt kenteken gegevens - RDWdata.nl 1 pagina 210
dodge ram 1500 longhorn kenteken gegevens - RDWdata.nl 1 pagina 158
Andere type ram:
dodge ram van 25 td kenteken gegevens - RDWdata.nl 2 pagina's
dodge ram van 25 crd van kenteken gegevens - RDWdata.nl 1 pagina
Update: Ik kom uit op zo'n 6278 Dodge Rams 1500's
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Topics: 4
Bedankt: 12
74 x bedankt in 47 berichten
Ik heb een Skoda Kodiaq veelste grote SUV en rij ook op ligfietsen.... en nu?
Als automobilisten fietsers haten en andersom waar zijn we dan mee bezig? Waarom niet elkaar in waarde laten?
Azub Max - Sunrider - HP Speedmachine - Azub Fatty
Topics: 119
Bedankt: 13431
10336 x bedankt in 5035 berichten
5 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 uren geleden door 365cycle.)
(9 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: SUV zijn veel ruimte kwijt aan dikker metaal en meer versterking. Dit geeft ook slechter zicht om de auto en dat is voor mij de reden om erop tegen te zijn. Bovendien is die extra pantsering geen echte veiligheid voor de inzittenden, bij omgaan zijn de verwondingen van de inzittenden erger, heb ik ooit gehoord.
Bij Muiden stonden we ooit met drie VM bij het Muizenford, een van de drie werd aangesproken omdat de vrouw in de auto achter hem de blauwe Quest niet kon zien staan. Volgens mij is dat geen fout van de VM maar van de auto. Als je in de drie meter voor de auto niet iets van die hoogte kunt zien ben je een gevaar op de weg, kinderen, honden en ook gevallen volwassenen verdwijnen volledig uit zicht. Die Amerikaanse trucks hebben net als de wat oudere Land Rovers en de grootste Land Cruisers en G-Wagons nog een ander probleem: een ladderchassis dat de ontwerper sterk beperkt in het opnemen van kreukelzones en andere veiligheidssystemen. Mijn eigen Ssangyong had in een kop staart botsing gezeten voor ik 'm kocht (met goede reden trouwens). De andere auto was technisch total loss, de Ssangyong was behalve wat kleine schade (bumper, grille, koplampen, radiateur) niet eens vervormd, zo sterk is zo'n ladderchassis.
Wat veel mensen niet beseffen is dat dat ook in je nadeel is: als je tegen iets anders zwaars aan rijdt hebben jij en je kinderen gebroken ribben van de gordels. En ja, die pickups zijn hier via grijze import en voldoen in de VS aan minder strenge veiligheidsregels, omdat het een vracht voertuig is. Dat is ook precies de reden dat fabrikanten ze populair gemaakt hebben; ze zijn goedkoop te bouwen.
Zoek voor de grap daarnaast eens op Renault Modus Volvo 940. Massa is lang niet alles.
(8 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: Volvo XE90, 2500kg, vierwielaangedreven. Ja natuurlijk ze wonen vast ergens helemaal achteraf aan een landweggetje dat in de wintermaanden helemaal blubber is. Dan mag dat best wel hoor. Geef me willekeurig welk weggetje en een ID.3 of MG4 met de juiste banden. Geen enkel probleem om weg te komen.
Vroeger deden mensen dat soort dingen met een Kever of een Eend...
(5 uren geleden)JarnoH schreef: Ik heb een Skoda Kodiaq veelste grote SUV en rij ook op ligfietsen.... en nu?
Als automobilisten fietsers haten en andersom waar zijn we dan mee bezig? Waarom niet elkaar in waarde laten? Dit is geen haat. Dit is een realistische aanklacht tegen de almaar grotere autogekte: groter zwaarder breder meer power meer koppel meer afleiding... Maar dat het onveilig is op de weg, die schuld geven we aan de fietser. Vooral ook als die minderjarig is.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Topics: 2
Bedankt: 17
1029 x bedankt in 559 berichten
Het wordt nu wel een sektarische welles/nietes discussie. Argumenten zie ik niet meer. Ik zie alleen maar de hoofden steeds roder worden. De waarheid ligt vaak in het midden. Verantwoordelijkheid van de weggebruiker moet misschien leidend zijn.
Verdere discussie lijkt me zinloos.
Groet,
Tom
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door 365cycle.)
Sektarisch... Wat een grote woorden Tom. Maar niemand verplicht je om dit te lezen.
Het enige dat ik graag wil is geen zorgen dat ik een keer gebeld word met het nieuws dat m'n kind is doodgereden door een nette bestuurder met vier kinderen en een EX90 die even op z'n telefoon keek en daarna "oeps!" zei.
Als dat op een fiets forum teveel gevraagd is zijn we denk ik wel verloren. En dan ben ik al akkoord met het feit dat mijn kind nu significant minder vrijheid heeft op straat dan ik in 1992 had
In words of others,
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door Wim -de roetsende.)
Dit topic heet: Fietsers praten over auto's en Autorijden.
Zo lang jullie over auto's praten/schrijven gaat het nog wel goed.
Zodra het over het autorijden én het gedrag van de automobilisten gaat, wordt het meteen scherp.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Kleiner reminder Wim: dit is de hangplek.
En ja, op dit onderwerp wordt het soms scherp. Again: je hoeft het niet te lezen
Als we zelfs hier op het forum de automobilist voor moeten laten gaan wens ik jullie veel plezier. Doen we net als de rest van Nederland alsof problemen niet bestaan. Houden we het "gezellig". Tot er weer een toevoeging aan ligfiets ongelukken in de media is dan, want dan doen we een dagje collectief huilie huilie.
In words of others,
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Wim -de roetsende.)
(4 uren geleden)365cycle schreef: Kleiner reminder Wim: dit is de hangplek.
En ja, op dit onderwerp wordt het soms scherp. Again: je hoeft het niet te lezen
Het was niet bedoeld als oordeel, maar als constatering.
Zelf ben ik zeer tegen het gebruik van de SUV en alle andere belachelijke grote auto's.
Zelden is er een goede reden voor het rijden in zo'n ding.
Zelfs een Mini is tegenwoordig vele malen groter dan een auto die vroeger als een normale gezinsauto werd verkocht, zoals de Opel Kadett.
Bedankt: 18
185 x bedankt in 127 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Coen__.)
(11 uren geleden)Snoek043 schreef: Heb net even opgezocht hoeveel Dodge Rams er eigenlijk rondrijden in Nederland: nog geen 0,03%. Dus als je er eentje tegenkomt, mag je eigenlijk een wens doen. De kans dat je door zo’n bak wordt aangereden is ongeveer gelijk aan de kans dat je geraakt wordt door bliksem tijdens een zeldzame sneeuwstorm in augustus.
Maar toch fascinerend hoe zo'n voertuig — dat je in het wild zelden tot nooit ziet — er telkens weer in slaagt om het symbool te worden van alles wat mis is met mobiliteit. Het is alsof we verkeersbeleid willen voeren op basis van hypothetische Hollywood-stunts in plaats van dagelijkse realiteit.
Misschien moeten we eerst eens kijken naar de miljoenen voertuigen die wél dagelijks door woonwijken denderen, in plaats van het monster onder het bed te blijven aanwijzen. Want als we op gevoel gaan sturen in plaats van op data, zijn straks ook bakfietsen verdachte objecten. 
Aantal bliksem doden in Nederland is 1 a 2 per jaar (1). Dus alleen in augustus nog geeneens één. Dus de kans dat je door zo'n patserbak wordt aangereden (jouw woorden) is veel hoger, zeker nu we hebben kunnen vaststellen dat de kans door zo'n patserbak te worden doodgereden al hoger is. Alhoewel het percentage doden tov aanrijdingen bij die patserbakken natuurlijk wel fors hoger is zal ik niet zeggen dat het 100% is...
We zien die voertuigen dus wél in het wild en bovengemiddeld vaak in combinatie met de FO-verkeer er bij...
Heel goed dat je aangeeft dat er op data gestuurd moet worden en niet op gevoel. Dus bij deze is jouw gevoel weerlegt met de data.
(1) https://www.knmi.nl/producten-en-diensten/veiligheid
(11 uren geleden)Snoek043 schreef: (09-Aug-2025, 12:02 PM)Niels van der Wal schreef: Een automobilist is ten opzicht van een fietser de sterkere weggebruiker. Dit maakt hem in alle situaties verantwoordelijk; maar niet altijd schuldig.
De automobilist is verantwoordelijk voor de keuze voor een SUV, bekend staand om de dodelijkere capaciteit. Dit vind ik een horkerige keuze; alsof je alleen in deze wereld bent. Als je beseft dat sociaal onderdeel zijn van een maatschappij vraagt om verantwoordelijke keuzes, dan had de automobilist een andere keuze kunnen maken
Iemand die 's nachts, midden in de stad, gaat lopen schreeuwen is ook een hork.
Niels, weekend, van der Wal
Mijn zus heeft vier kinderen en rijdt daarom een monovolume. Mijn schoonbroer rijdt een Volvo EX90 — een elektrische SUV. Dat zijn geen statussymbolen of egotrippers, maar gewoon praktische keuzes binnen een gezin van zes. Ze moeten op één dag kinderen naar school, sport en muziekles brengen, én boodschappen doen — probeer dat maar eens met een stadswagentje. PS: m'n zus heeft overigens ook een bakfiets die regelmatig naar buiten komt.
Vanuit het idee dat mensen die voor een grotere wagen kiezen per definitie asociaal of 'horkerig' zijn, misken je volledig de realiteit van gezinnen, zorgverleners, of mensen die anderen vervoeren. Alsof alleen wie op de fiets zit recht heeft op morele superioriteit.
Het is makkelijk oordelen vanop de zijlijn — zeker als je zelf niet autorijdt — maar verantwoordelijkheid gaat niet enkel over welk voertuig je kiest. Het gaat erom hoe je ermee omgaat: snelheid, aandacht, respect in het verkeer. Dáár ligt het verschil tussen sociaal en asociaal gedrag. Niet bij de carrosserievorm.
Mijn moeder deed dat zonder auto
Volgens mij is er hier vooral (o.a. door mij) gezegd dat de asocialen en horken sterk oververtegenwoordigd zijn bij zulke auto's. Niet dat het aandeel 100% is. Maar het is ergens wel hilarisch om te zien hoe...
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door 365cycle.)
Eens Wim, maar we hebben ook forumleden met een andere mening. Die mogen er zijn, hoe dom ik hun redenering soms ook vind. In sommige gevallen moet ik zelfs mijn mening bijstellen.
Een discussie wordt soms fel, maar zolang het niet persoonlijk en plat beledigen wordt ben ik van mening dat het gewoon moet kunnen. Zelfs als er niet altijd heel veel aan argumenten toegevoegd wordt.
Het is soms zo dat dezelfde argumenten net even anders verwoord wel aankomen.
In dit geval knok ik daar graag voor, aangezien ik zelf de wereld vroeger ook puur vanuit de auto bekeek. Dat dat geen vrijheid maar vrijheidsbeperking was is een dtuk wijsheid dat ik pas later kreeg.
In words of others,
(11 uren geleden)Snoek043 schreef: (11 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: In de laatste twee weken een dode in Burdaard en een dode in Rouveen.
Ik wens dat ik blijf leven als ik er een tegenkom.
Ik zag vandaag 2 fietsers in m'n achteruitkijkspiegel het rode licht negeren, kennelijk zijn conflictvrije verkeerslichten ook geen oplossing. Stoppen betekent bij velen doorrijden als er niemand te zien is. Afgelopen weekend 2 steps getrakteerd op m'n claxon, rood licht? Als het rond middernacht is gelden die verkeerslichten ook niet meer natuurlijk.
Moet je een keer 'fietsforens' op Instagram opzoeken, die Nederlander staat erom bekend het recht in eigen handen te nemen. Het meest hilarische is dat die zelf voortdurend aan de schandpaal genageld wordt door andere Nederlanders die zijn gedrag op de fiets veroordelen.
Heel goed dat je het over door rood fietsen hebt. In diverse Amerikaanse staten hebben ze dat gelegaliseerd (2) met een afname in ongelukken te zien. Je gaf net aan dat beleid niet op emotie maar op data gebaseerd moest worden (of zoiets, beetje vrije interpretatie mijnerzijds wellicht). Dus dat zouden we hier ook moeten doen.
Ohja; onnodig toeteren; feitcode R419, €310
(Ik wilde nog een linkje naar de boetebase toevoegen, maar die lijkt al weken op z'n gat te liggen)
(2) https://en.wikipedia.org/wiki/Idaho_stop
Topics: 115
Bedankt: 3878
4239 x bedankt in 2829 berichten
(4 uren geleden)365cycle schreef: Het enige dat ik graag wil is geen zorgen dat ik een keer gebeld word met het nieuws dat m'n kind is doodgereden
Nou mijn neef en zijn vrouw hebben het nog altijd moeilijk mee. Op de dag van de bruiloft ceremonie van zijn jongere broer / uiteraard mijn andere neef, vond ik hem wat afwezig. Ik was 2 2 weken terug ofzo nog bij de laatst genoemde neef, het ging het over het ongeluk. Het zou zijn afgehandeld. Maar wat er nu precies is gebeurd? Dus zo'n telefoontje heeft echt wel impact nog even een impact.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Coen__.)
(8 uren geleden)Hoekie schreef: Bij een Volvo EX90 denk ik aan de meerdere berichten in de VS waar grootouders kleinkinderen letterlijk doodreden omdat ze door de hoogte hun kleinkind niet konden zien. Klinkt verschrikkelijk, is het ook, maar klinkt ook als de ultieme vorm van karma is bitch.
Juist, dat betreft de 'frontovers'.
https://www.kidsandcars.org/frontovers/facts
Veel van die monsters hebben ondertussen camera's aan de voorkant... maar het blijkt dus dat veel bestuurders die nooit gebruiken.
@Snoek043; dat is dus... data
(5 uren geleden)Hardloper schreef: (7 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: (9 uren geleden)Snoek043 schreef: En eerlijk? Waarom mijn zus en haar man een grote auto nodig hebben, is eigenlijk helemaal niemands zaken.
Klopt dit getal wel?
Iedere pagina pagina kent 1 + 2x = -.
x is het aantal kentekens op een pagina.
dodge ram 1500 kenteken gegevens - RDWdata.nl 5 pagina's 4*1000 + 638
dodge ram 1500 sport kenteken gegevens - RDWdata.nl 1 pagina 802
dodge ram 2500 kenteken gegevens - RDWdata.nl 1 pagina 603
dodge ram kenteken gegevens - RDWdata.nl 1 pagina 990
dodge ram 1500 limited kenteken gegevens - RDWdata.nl 1 pagina 250
dodge ram 1500 limited e-torque kenteken gegevens - RDWdata.nl 1 pagina 154
dodge ram 1500 laramie kenteken gegevens - RDWdata.nl 1 pagina 704
dodge ram 1500 slt kenteken gegevens - RDWdata.nl 1 pagina 210
dodge ram 1500 longhorn kenteken gegevens - RDWdata.nl 1 pagina 158
Andere type ram:
dodge ram van 25 td kenteken gegevens - RDWdata.nl 2 pagina's
dodge ram van 25 crd van kenteken gegevens - RDWdata.nl 1 pagina
Update: Ik kom uit op zo'n 6278 Dodge Rams 1500's
Dat is dan dus de 1500's en 2500's samen?
0,08% dus
Maar er zijn natuurlijk soortgelijke monsters.
Topics: 3
Bedankt: 57
232 x bedankt in 73 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Bianca F.)
(3 uren geleden)Coen__ schreef: Dat is dan dus de 1500's en 2500's samen?
0,08% dus
Maar er zijn natuurlijk soortgelijke monsters.
Als je een dag fietst, kom je er meerdere tegen. Probleem is: die dingen zijn hip, en het worden er dus steeds meer. Kennelijk willen mensen altijd hebben wat anderen hebben.
Litespeed Siena, Koga FPM, Optima Stinger
Topics: 68
Bedankt: 37136
3703 x bedankt in 1599 berichten
Camera op de voorkant, net als bij een zelf rijdende auto.
Die auto reed iemand aan, die viel op de grond, uit het zicht van de camera en de auto reed verder, over die persoon.
Dit is ook getest met een schoolbus en dummies in kinderformaat, tien aanrijdingen en tien keer reed die auto door nadat het 'kind' gevallen was. Veilig hoor, een camera voorop.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
(3 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Camera op de voorkant, net als bij een zelf rijdende auto.
Die auto reed iemand aan, die viel op de grond, uit het zicht van de camera en de auto reed verder, over die persoon.
Dit is ook getest met een schoolbus en dummies in kinderformaat, tien aanrijdingen en tien keer reed die auto door nadat het 'kind' gevallen was. Veilig hoor, een camera voorop.
Ja het lijkt er op dat de risico analyse voor zelfrijdende auto's toch wat minder strikt is dan voor het gemiddelde trafohuisje aan het einde van de straat.
|
Gebruikers die dit topic lezen: Veloquest
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|