Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe iets aan pijn aan de kuiten doen?
Sinds ik weer zes dagen van de week op pad ben, heb ik snel last van de kuiten. Ze gaan zeer doen en lijken zo strak als een snaar te staan en zo kunnen scheuren.
De rest wil door behalve de kuiten. En gun ik mezelf geen (voldoende) rust. Is er een manier om minder snel last van de kuiten te hebben?

Iets van strekken?
Langere warming up?
Zalf?
Iets anders?

Wat zegt jullie ervaring?
Antwoord }
Is bij de Bülk misschien de zithoogte vs de trapashoogte anders dan bij jouw vorige vm-en?

Dat zou misschien iets kunnen verklaren. Oplossing: wennen  Big Grin
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
De plaatjes in je schoenen maximaal naar achteren
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
Voor jou een test je zithoogte aanpassen met een extra kussen of juist zonder kussen.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
(, 08:25 PM)Hoekie schreef: Sinds ik weer zes dagen van de week op pad ben, heb ik snel last van de kuiten. Ze gaan zeer doen en lijken zo strak als een snaar te staan en zo kunnen scheuren.
De rest wil door behalve de kuiten. En gun ik mezelf geen (voldoende) rust. Is er een manier om minder snel last van de kuiten te hebben?

Iets van strekken?
Langere warming up?
Zalf?
Iets anders?

Wat zegt jullie ervaring?

Dit kan een serieus probleem worden; je hebt het risico van spierscheuring of zweepslag.
Als je blijft fietsen, doe dan geen explosieve inspanningen. Dit zet een grote kracht op de spieren die ze op dit moment misschien niet aan kunnen. Fiets ook met een hoge trapfrequentie; een hogere frequentie zet minder kracht op de spieren. (als je even snel blijft fietsen)

Wat je kan doen is strekken en masseren. Nu veel, maar als ze weer ontspannen zijn regelmatig. Spieren hebben bij regelmatige inspanning onderhoud nodig, anders worden ze stram en verkorten ze.

Masseren:
Masseer zowel de grote kuitspier als ook de kleine kuitspier en ook de hamstring. De hamstring is slecht doorbloed; schade hier is hierom ernstig. Masseren zorgt voor doorbloeding. Doorbloeding is nodig voor het afvoeren van beschadigd weefsel en het aanvoeren van herstelmateriaal. Gebruik eventueel tijgerbalsem; ook het warmte effect zorgt voor betere doorbloeding, al is het effect van masseren veel groter.

Strekken:
Strek statisch; als je gaat veren maak je scheurtjes in je spieren, wat een scheur kan worden. (Bovendien worden scheurtjes littekens, wat juist weer voor stijvere spieren zorgt.)
Strek de hoge kuitspieren door in looppas te gaan staan en je been recht te houden (eerst links, dan rechts). Duw je hak in de grond en naar hang naar voren. Doe dit stevig; ongeveer 20 seconden en wissel van been
Strek de lage kuitspier door en looppas te gaan staan en door te zakken op je achterste been. De hak van dit been duw je weer de grond in. Ook dit doe je stevig; ongeveer 20 seconden en wissel van been.
Er zijn meerdere manieren om in stand kuitspieren te strekken. Deze pakken net weer een ander deel. Als je ze weet of vindt kunnen ze er achteraan.

[Afbeelding: Rekken-en-strekken-van-de-kuitspieren-2660951995.jpg]

Je kan verder kijken naar traptechniek, de lengte van je bracket, de positie van je fietsplaatjes, je zit/lig houding, etc. Daar heb ik echter minder verstand van; er zijn vast lezers die je hier goed advies over kunnen geven.

Ik strek overigens ook de aanhechting van mijn bovenbenen met de heup. Als deze korter worden door het fietsen geeft dit nl. rugklachten.

Niels, klachtvrij, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Naast de warming up, de cooling down ook niet vergeten. Wat bij mij na lange fietstochten lijkt te helpen is een beetje wandelen, Hoeft niet eens veel te zijn, maar voldoende om de doorbloeding weer te stimuleren. Tenminste dat is denk ik wat het doet. Het scheelt voor mijn gevoel in de spierpijn de volgende dag.

Spiroflor van VSM lijkt bij mij wel wat te helpen als spieren ineens vast zitten.

Als puber met groeispurts had ik nog al eens last van spierkramp in de kuiten. Echt heel forse spierkramp. De kuiten strekken heb ik toen geleerd. Gewoon gaan staan met 2 benen naast elkaar en dan je ene been laten staan en een stapje naar voren doen. Van je achterste voet je hak op de grond laten. Beetje spelen met de lengte van je stap om het punt te vinden waarop je je kuit voelt strekken. Of iets door je voorste knie zakken.

Ook de schoenplaatjes afstelling is wel een puntje, als het niet helemaal optimaal is zijn kuiten en knieën vaak de punten die zich melden.
Antwoord }
Toen ik de DF kocht en naar huis ging fietsen was het ook een explosie van pijn, ik ben zo lang bezig geweest met het heen en weer schuiven van de crankset en schoenplaatjes maar zodra het goed stond was de pijn per direct verdwenen.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
(, 10:55 PM)Niels van der Wal schreef: Ik strek overigens ook de aanhechting van mijn bovenbenen met de heup. Als deze korter worden door het fietsen geeft dit nl. rugklachten.

Hoe dit je dit? Wil ik graag weten om te kijken of ik er baat bij zou hebben.

Groet
Met 3 stuurtypes in de hand, fietst men door het ganse land ( en daarbuiten)
Antwoord }
(, 11:36 PM)Josligfiets schreef:
(, 10:55 PM)Niels van der Wal schreef: Ik strek overigens ook de aanhechting van mijn bovenbenen met de heup. Als deze korter worden door het fietsen geeft dit nl. rugklachten.

Hoe dit je dit? Wil ik graag weten om te kijken of ik er baat bij zou hebben.

Groet

Het gaat om de pezen die de aanhechting tussen de heup en de grote beenspier vormen. Bij veel fietsen worden deze korter en trekken de heup krom. Dit geeft rugklachten. Doel van strekken is ze ontspannen en lang te houden.
Wat ik iedere ochtend doe, is op 1 been staan, je lang maken, (voor je balans en je houding van belang), de zool van je losse voet naar je achterwerk brengen en je voet aan de bovenkant vastpakken (als het kan met 2 handen). Een beetje het idee zoals je een bierflesje vasthoud. In het begin is dit lastig ivm balans.
Het strekken doe je door je voet omhoog te trekken/duwen, je knieën naast elkaar te houden (van belang; je knie wijst dan naar de grond en je strekt de spier/pees waar het om gaat) en je heup naar voren te duwen en je lang te maken. (visueel sta je dan recht). Dit houd je 20 seconden vast en wisselt dan van been.

Je ziet wielrenners dit soms zittend op de fiets doen.

[Afbeelding: maxresdefault-2058288633.jpg]

Niels, 1.80 m, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door:
De schoenplaatjes kun je maar beperkt naar achteren zetten. Daarvoor is een oplossing: mid foot cycling.

Hoewel oorspronkelijk bedoeld voor racefietsers die last kregen van de bal van de voet, zorgt het ook voor minder ‘arm’ en dus ‘kracht’ op de kuiten.

Dat zal veel inspanning van de kuiten schelen met, hoop ik, vermindering van je klachten.

Deze werden mij destijds aangeraden door Frutsel, bij mij werkt het perfect!

https://mid-foot-cycling.com/
Antwoord }

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
L6e-BP... op het fietspad?
Heeft uw fiets 2 v...Hardloper — 01:36 PM
[Verkocht] stalen bagagedrager
Verkocht, mag op slo...De tovenaar — 10:54 AM
Dan zou ik drie acht...LigfietsWilsum — 10:49 AM
Ben van Northland Velo gaat verhuizen
Ondanks dat ze dacht...Hardloper — 10:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als ik het echt ...Hardloper — 10:32 AM
Ik lees dat de wette...Hardloper — 10:28 AM
De schoenplaatjes ku...Raptobrikker — 09:12 AM
Ik strek overig...Niels van der Wal — 08:16 AM
Ik strek ove...Josligfiets — 11:36 PM
Toen ik de DF kocht ...Gideonaut — 11:15 PM
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fu...
Ik ben blij om te ho...Jeroen S — 11:06 PM
Naast de warming up,...Jeroen S — 10:56 PM
Sinds ik weer zes d...Niels van der Wal — 10:55 PM
Ben van Northland Velo gaat verhuizen
Ben, Mijn vrouw en i...Jeroen S — 10:38 PM
Een kolomboor is wel...melle z — 10:37 PM
Voor jou een test je...Willeke_IGKT — 10:15 PM
Maar dat kan toch no...Coen__ — 09:43 PM