(3 uren geleden)blokdoorn schreef: Ik kom ook niet echt meer wangedrag op fatbikes tegen dan op andere fietsen en voertuigen, ook niet op lange fietstochten door grotere plekken in het oosten van het land, misschien ligt dat vooral aan waar ik kom, maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat vooroordelen over sociale groepen ook een flinke rol spelen bij de negatieve oordelen over fatbikes.
Het zal wel ijdele hoop zijn, maar misschien kiest de jeugd door helmplicht toch weer voor de echte fiets, daar valt vast ook een hip model voor te verzinnen…. 1 waar je je smartphone op veilige manier tijdens het fietsen kan gebruiken ofzo….
Het label 'vooroordeel' is in de meeste gevallen zélf een vooroordeel.
(3 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Hier is het met fatbikes niet meer zo'n hoog percentage dat hufter gedrag vertoont, misschien omdat het vooral de eerste fatbike bezitters waren die zo hufterig waren.
Ja, alle fietsers pakken wel eens een stukje stoep mee maar de meesten doen dat op een rustig tempo en ontzien de mensen die er lopen. Fatbikes gingen met een hoog tempo de stoep op, vlak langs voetgangers. De enige keer dat er jongeren om mij heen bleven hangen, langdurig nare opmerkingen maken enz, waren het twee jongens op een fatbike.
Nu zijn er veel meer fatbikes waarbij ook vriendelijke kinderen op die dingen zijn gaan rijden, waardoor de rotte appels niet meer zo opvallen.
Maaltijd bezorgers kunnen ook de regels aan hun laars lappen, tegenwoordig gaan die hier ook vaak op een eBike, altijd haast en geen stoep is veilig.
Het totaal aantal [hufters met fatbike] stijgt daarentegen nog wel steeds heb ik het idee.
Afgelopen dinsdag nog eentje voor me op de fietssnelweg; rijdt in z'n eentje doodleuk op de weg-as, ook al komen er twee tegenliggers naast elkaar aan. Handen aan de telefoon, benen helemaal dubbel gevouwen met voeten op de achtervork / voetsteun bijrijder. Vrijloop liep dusdanig zwaar dat de trappers rond bleven draaien. Het enige wat me verbaasde was de resulterende relatief lage 23,5 km/h; wel perfect constant, ook het viaduct omhoog 23,5
Bestuurder 'type vooroordeel' trouwens.
Ik zal eerlijk toegeven dat ik hem geheel in zijn eigen stijl naar de rechterkant heb gedrukt toen ik hem inhaalde.

Die bezorgers van FLINK kunnen er inderdaad ook wat van. Maar die kun je vaak nog horen aankomen omdat die fietsen totaal niet onderhouden worden. Gehele aandrijflijn maakt gigantisch kabaal.
(, 09:41 PM)Willeke_IGKT schreef: Als je kinderen verplicht om een helm te dragen zullen ze minder fietsen voor de lol, net zoals knie en elleboog beschermers rolschaatsen tot sport maken in plaats van speelgoed. En waar sport goed is, fietsen en rolschaatsen als spelen hebben een grotere invloed omdat het vooral om plezier gaat.
Laat ze de helm alsjeblieft niet verplicht stellen voor niet ondersteunde fietsen.
Het is nog steeds niet aangetoond dat helmen de gevolgen van ongelukken in het Nederlandse fietsverkeer verminderen. Het is wel aangetoond dat het verwijderen van auto's en van paaltjes een aanmerkbaar positieve invloed hebben.
Een minimum leeftijd voor e-bikes is een reëele eis, helmplicht voor fietsen met ondersteuning sneller dan 25km/u ook, maar laat het voor de rest aan de Nederlanders zelf over.
Fietshelmplicht komt ook van de autolobby.
Nja, en die trauma-artsen houden hun mond als morbide obesitas verdubbeld dus die hebben ook niet bepaald het hele plaatje helder.
Ooh, wel benieuwd wat er in #342 stond