Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Merinowol
heeft iemand uitgebreide ervaringen met merinowol en de ventasit matje? Blijft je shirt dan mooi of slijt het door erop te liggen. Ik las dat 100% merino wol heel goed vocht afdrijft en antibacterieel is. Daardoor lijkt me een ideale materiaal om ermee te rijden. Aangezien je dan niet gelijk naar de zweet stinkt en mits mooi exemplaar dat je prima ermee voor de dag kan komen. Echter het is ook aan de prijs, dus hoe degelijk is het voor veelvuldig gebruikt als ligfiets shirt?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik gebruik al een paar jaar merino op ventisit en nog nooit iets van slijtage gemerkt. Wel heb je snel een scheur of beschadiging als je langs iets scherps komt, dat gebeurt me overigens niet met de velomobiel, maar meer met klusjes e.d.
Wat ik gebruik is dacht ik wel een mix en niet 100% merino.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
(26-Sep-2025, 11:54 AM)blokdoorn schreef: Ik gebruik al een paar jaar merino op ventisit en nog nooit iets van slijtage gemerkt. Wel heb je snel een scheur of beschadiging als je langs iets scherps komt, dat gebeurt me overigens niet met de velomobiel, maar meer met klusjes e.d.
Wat ik gebruik is dacht ik wel een mix en niet 100% merino.

Ik heb toevallige 2 shirtjes gekocht van HN ofzo. Was nu te koop met 20% korting, iets uit de Lifa serie. Dus dat is een mix.
Antwoord }
Ik heb wat merino sokken, lekker warm, zeker voor hoe dun ze zijn. Dat ze vocht redelijk afvoeren geloof ik ook wel, maar de eerste is inmiddels door bij een nagel. Van de website van Belle heinner ik me eerst een stel zeer positieve berichten, en een tijd later dat ze er toch weer vanaf gingen omdat het te snel versleten was en gaten gaf.
Antwoord }
Ik heb van dames VM rijders gehoord dat ze hun Merano wollen shirt als ondershirt dragen met een ander fiets shirt eroverheen. Zij waren positief, maar vooral bij kouder weer.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
Ik heb veel merino gedragen.

Vooral van Icebreaker.

In het dagelijks leven echt geweldig. In de vm ook prima, behalve als je echt heel flink gaat zweten. Als zo'n shirt echt doorweekt is, dan is het nog niet zo heel snel droog.

Ik was een keer op kamp met een klas en toen sloeg vrij plotseling het weer om. Was niet echt voorspeld. Het werd 's nachts een flink stuk kouder. Ik heb toen mijn merino shirt echt 3 dagen en 3 nachten achter elkaar gedragen vanwege de kou dus. Wel gedoucht uiteraard. Zonder shirt  Big Grin 

Mijn vrouw was zo dapper om na die 3 dagen even te ruiken. Er was gewoon geen sprake van lichaamsgeur. Een zweem van de geur van mijn deo was merkbaar. Verder niets. 
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Als onderkleding draag ik thuis én tijdens het fietsen al meerdere jaren merino shirts (sokken, handschoenen etc) van decathlon, en die bevallen ontzettend goed.

Omdat ik ze als onderlaag draag komen de shirts dus niet in contact met een ventisit. Behalve de geslaagde uitbraakpogingen van mijn tenen ontdek ik aan de shirts nog geen slijtage.

De handschoenen worden na drie jaren iets dunner en de antisliplaag die er op zat verdwijnt wel, waarschijnlijk door het wassen. Ik vind het verbazend hoeveel kou die dunne dingen tegenhouden.

Na het fietsen haalde ik het shirt altijd even snel door een handwasje, en hing het buiten te drogen. Eens in de zoveel tijd gaan ze op 30 graden mee in de machinewas, gaat prima.

Ook gewoon dagelijks draag ik nu lagen merino, en die draag ik idd langer dan 1 dag.  Eén shirt is vermoedelijk aan de reguliere wasbeurt ontsnapt en zo gauw daar een zweem transpiratie bij in de buurt komt ruikt die niet fris meer. Er zijn dus wel grenzen vwb minder transpiratiegeur.
Bij de productinformatie lees ik: “Wolvezel met daaromheen een polyamidevezel ter bescherming.” Het zal waarschijnlijk de polyamidevezel zijn die de zwakke schakel is op t gebied van geur en meur. Ik vermoed dat dit bij 100% merino niet voorkomt.
Antwoord }
Als ik dat allemaal zo lees, dan was het idee van Merino wol nog niet zo gek idee. Maar sokken hoef ik niet zo nodig in merino wol, echter misschien heb ik toch wel sokken met merino wol als fietssokken. Zou dat moeten nakijken, maar voor mij persoonlijk zou het voornamelijk als shirt zijn. Al dan niet onder een andere laag.

PS: Toch met merinowol mijn fiets sokken:

https://www.futurumshop.nl/futurum-4-sea...wart.phtml
Antwoord }
(8 uren geleden)Hardloper schreef: https://www.futurumshop.nl/futurum-4-sea...wart.phtml

Tja, maat 35-38, die pas ik niet  Doh  Wel een mooie deal.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Hier ook niet.
Hoe vind je deze deal:
Of anders deze:

(8 uren geleden)Wim -de roetsende schreef:
(8 uren geleden)Hardloper schreef: https://www.futurumshop.nl/futurum-4-sea...wart.phtml

Tja, maat 35-38, die pas ik niet  Doh  Wel een mooie deal.

Als ik het goed zie, heb ik dat bedrag wel betaald ergens in mei.
Antwoord }

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen:
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Iemand attendeerde m...365cycle — 01:39 AM
.........en neem v...Wim -de roetsende — 10:42 PM
Ik wist na een paar ...blokdoorn — 10:31 PM
Foto's Fietsbennie
Jezelf excuus aanbie...Lig-hen — 10:10 PM
Medeliggers onderweg
Het was 25 op het st...Willeke_IGKT — 09:20 PM
Foto's Fietsbennie
Ik moet excuses aanb...Fietsbennie — 09:13 PM
Voor een eerste ritj...Jeroen S — 09:03 PM
Spoorbreedte bijstellen en draaicirkel ?
Als het aan de buite...Jeroen S — 08:43 PM
Medeliggers onderweg
De Waterlandse Lig...Wim -de roetsende — 08:21 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoe krijg je die...Wim -de roetsende — 08:15 PM
Als je op een maan...Hardloper — 08:03 PM
Mijn (waarschijn...Wim -de roetsende — 07:16 PM
Eerst een rondje om ...Willeke_IGKT — 07:15 PM
Dank voor de toelich...Themba — 07:03 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag vandaag tien ...Willeke_IGKT — 07:02 PM
Alpen 2025
Kan niet wachten op ...Atrike — 07:00 PM
Medeliggers onderweg
Tijdens mijn fietsto...De tovenaar — 06:18 PM