Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elleboogsteunen Quest #107
#1
In mijn Quest zitten elleboogsteunen/armsteunen. Ik vind ze nogal ongelukkig geplaatst, maar omdat ze deel uitmaken van de binnenkant ga ik ervanuit dat het voor de meeste mensen misschien wel past. Ik ben 1.84.
Kan ik deze steunen verwijderen, of tast dat de constructie aan van de binnenkant? 
Zoja, hoe doe ik dit en hoe werk ik het af na verwijderen?

Ik hoor het graag!

[Afbeelding: IMG-9235.jpg]

[Afbeelding: IMG-9236.jpg]
Heeft een Quest, bijna antiek #107
Gaat in 2026 naar Frankrijk velomobielen
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Heb je voorzichtig geprobeerd om ze los te trekken?

Veel velomobiel onderdelen zitten vast met klittenband en in mijn Quest zaten geen ingebouwde armsteunen.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik heb ook armsteunen in mijn nieuw geleverde QV. Dus ik denk te weten hoe het zit. Wat ik mij nog herinner, heeft Theo ze op basis van mijn houding de klittenband bevestigd. Volgens mij deed hij met een haarföhn voorzichtige de lijm verwarmen zodat deze op het carbon plakt. Dus ik zou even kijken hoe je houding fijn is en dan met de föhn de klittenband verplaatsen.  Want als goed is zitten daarmee vast. Iets te sterk duwen met de armen en ze komen als goed is los van het klittenband.

Nu ik op de computer zit en niet op een klein telefoon schermpje. Bekijk toch maar even of het wel vast zit met klittenband. Mijn elleboogsteunen zijn van soort schuim en hier lijkt het wel van kunststof /carbon
Zo heb ik ze:
[Afbeelding: elleboogsteun.jpg]
https://velomobiel.nl/accessoires/

Ondertussen navraag gedaan aan Veloquest & Roef Veerman .  Bij oude Questen is het een deel van de romp. Dus pech hebben.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(28-Oct-2025, 08:54 PM)Hardloper schreef: Bij oude Questen is het een deel van de romp. Dus pech hebben.

Dremel pakken en de hak erin!
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(28-Oct-2025, 08:54 PM)Hardloper schreef: Ik heb ook armsteunen in mijn nieuw geleverde QV. Dus ik denk te weten hoe het zit. Wat ik mij nog herinner, heeft Theo ze op basis van mijn houding de klittenband bevestigd. Volgens mij deed hij met een haarföhn voorzichtige de lijm verwarmen zodat deze op het carbon plakt. Dus ik zou even kijken hoe je houding fijn is en dan met de föhn de klittenband verplaatsen.  Want als goed is zitten daarmee vast. Iets te sterk duwen met de armen en ze komen als goed is los van het klittenband.

Nu ik op de computer zit en niet op een klein telefoon schermpje. Bekijk toch maar even of het wel vast zit met klittenband. Mijn elleboogsteunen zijn van soort schuim en hier lijkt het wel van kunststof /carbon
Zo heb ik ze:
[Afbeelding: elleboogsteun.jpg]
https://velomobiel.nl/accessoires/

Ondertussen navraag gedaan aan Veloquest & Roef Veerman .  Bij oude Questen is het een deel van de romp. Dus pech hebben.

Ze zijn idd niet met klittenband geplaatst. Maken deel uit van de rand. Mochten mensen hier ideeën hebben of je dit kunt verwijderen en daarna bv verstevigen, of dit misschien zelf ook hebben gedaan. Dan hoor ik het graag,

Grtz Richard #107
Heeft een Quest, bijna antiek #107
Gaat in 2026 naar Frankrijk velomobielen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Deze zitten erg hoog.

Er is al een draadje: https://www.ligfietsers.nl/showthread.ph...&pid=13391


Ik heb ze heel schuin gemonteerd, zodat mijn bovenarmen vanaf het gedeelte net boven mijn ellebogen worden ondersteund.


Eerst steunde ik er gewoon met mijn ellebogen op, maar toen kreeg ik echt al heel snel last van zeer pijnlijke ellebogen. Na een dag de positie al veranderd dus.

Bij mij zijn het dus bovenarmsteunen.


Voor foto's kijk hier: 
https://roeifietsen.blogspot.com/2013/01...un-xs.html
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Hallo Richard,

Een foto zou hier heel erg helpen. Zijn ze onderdeel van de naad tussen beide helften van de quest? En zitten ze dan nog vast aan de zijwand?

Vaak werkt een Dremel met slijpschijfje erg goed in dit soort situaties. Je hebt schijfjes voor metaal, zoals voor een slijpschijf maar dan heel klein, je moet dan een dunne snij versie hebben, niet de dikke slijp versie. Een mini cirkelzaag blaadje is er ook, die kan ook werken, maar gaat sneller. Soms te snel. Die haakt ook wat makkelijker ongewenst vast op z'n tandjes. Zo'n trillende multitool met zaagblaadje kan ook, maar dat is ook weer een tikje grover als de Dremel.

Wat je ook nog zou kunnen proberen is met een lang dun ijzerzaagblad, zo'n versie voor een grote handzaag. Die kun je ook los gebruiken met een leren handschoen en of tape over een deel van het blad. Daarmee kun je dan langs de wand zagen, zoals je ook een visje fileert langs de graat.

Herstellen kan met glasweefsel. Er staan handleidingen voor op de site van velomobiel.nl. Iets van kraakjes en scheuren herstellen, of iets dergelijks. Zou je die rand waar beide helften elkaar raken moeten versterken, kan dat met een simpel malletje van hout wat je in dezelfde vorm zaagt, vijlt, schuurt. Laagje gladde tape werkt goed als losmiddel.



Ik weet niet precies hoe het zit, het lastige is dat de zijwand ongeveer even dik zal zijn als de steuntjes, als die ook van glasvezel zijn. Als ze hard zijn, pok, pok als je tikt, dan is het waarschijnlijk glasvezel. Je hoeft maar heel weinig materiaal te zagen, en glasvezel is niet zo heel erg hard.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Hallo Richard,
Elleboogsteunen nemen ruimte in en kunnen soms lastig in de weg zitten.
Ik gebruik al 30 jaar een staalkabeltje, gemonteerd tussen trapassteun en stuur, die kun je mooi op lengte afstellen.
Ik boor altijd een gaatje door de buis van het stuur, net onder de steun van de remhendel
En tijdens het fietsen leg je gewoon je handen op het stuur, je hoeft dan ook niks omhoog te houden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(, 09:08 AM)Jeroen S schreef: Hallo Richard,

Een foto zou hier heel erg helpen. Zijn ze onderdeel van de naad tussen beide helften van de quest? En zitten ze dan nog vast aan de zijwand?

Vaak werkt een Dremel met slijpschijfje erg goed in dit soort situaties. Je hebt schijfjes voor metaal, zoals voor een slijpschijf maar dan heel klein, je moet dan een dunne snij versie hebben, niet de dikke slijp versie. Een mini cirkelzaag blaadje is er ook, die kan ook werken, maar gaat sneller. Soms te snel. Die haakt ook wat makkelijker ongewenst vast op z'n tandjes. Zo'n trillende multitool met zaagblaadje kan ook, maar dat is ook weer een tikje grover als de Dremel.

Wat je ook nog zou kunnen proberen is met een lang dun ijzerzaagblad, zo'n versie voor een grote handzaag. Die kun je ook los gebruiken met een leren handschoen en of tape over een deel van het blad. Daarmee kun je dan langs de wand zagen, zoals je ook een visje fileert langs de graat.

Herstellen kan met glasweefsel. Er staan handleidingen voor op de site van velomobiel.nl. Iets van kraakjes en scheuren herstellen, of iets dergelijks. Zou je die rand waar beide helften elkaar raken moeten versterken, kan dat met een simpel malletje van hout wat je in dezelfde vorm zaagt, vijlt, schuurt. Laagje gladde tape werkt goed als losmiddel.



Ik weet niet precies hoe het zit, het lastige is dat de zijwand ongeveer even dik zal zijn als de steuntjes, als die ook van glasvezel zijn. Als ze hard zijn, pok, pok als je tikt, dan is het waarschijnlijk glasvezel. Je hoeft maar heel weinig materiaal te zagen, en glasvezel is niet zo heel erg hard.


Hoi Jeroen, in mijn topic(start) staan twee foto’s, ik zie ze tenminste wel.
Hierbij de link naar de twee foto’s. https://postimg.cc/gallery/gmfGbgYF 

Zelf dacht ik ze weg te zagen met de multitool en dan schuren. En het gat eventueel opvullen met epoxy, matjes, enz. Maar dat alleen als ik zeker weet dat het niet het deel van de vaste constructie betreft. En dat kan ik niet beoordelen. Ben een leek op dit gebied.

(, 10:48 AM)Peter de Rond schreef: Hallo Richard,
Elleboogsteunen nemen ruimte in en kunnen soms lastig in de weg zitten.
Ik gebruik al 30 jaar een staalkabeltje, gemonteerd tussen trapassteun en stuur, die kun je mooi op lengte afstellen.
Ik boor altijd een gaatje door de buis van het stuur, net onder de steun van de remhendel
En tijdens het fietsen leg je gewoon je handen op het stuur, je hoeft dan ook niks omhoog te houden.

Mooie tip, stukje touw werkt ook denk ik…
Heeft een Quest, bijna antiek #107
Gaat in 2026 naar Frankrijk velomobielen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Ik zag de foto's eerst niet maar ik heb niet voor niets een leesbril nodig, sorry. Zou je nog een foto van binnenuit kunnen maken waarbij je min of meer van de zijkant tegen het steuntje aankijkt. Zodat je kunt zien wat eromheen zit. Ik denk alleen de buitenwand aan alle kanten, klopt dat?

De rand van het instapgat is een belangrijk structureel deel, ook de naar binnen stekende rand waar onder- en bovenkant op elkaar zitten is structureel. Deze lijken alleen aan het bovenste deel vast te zitten. Zonder dat hele deksel kan er ook met een Quest gereden worden, voorzichtig. Quests zonder deze dingen storten niet in, dus ze zijn waarschijnlijk niet belangrijk. Je kunt ook wat drukken met je vingers eromheen. Als dat materiaal allemaal makkelijk meegeeft, kan het waarschijnlijk niet heel veel krachten overbrengen. Ik zie niet wat hier structureel aan zou zijn, zou kunnen zijn.

Het riskante is dat glasvezel niet heel erg hard is en ook niet heel dik, ik vermoed 1-2mm. Je gaat er doorheen als door een stukje triplex. Sneller dan je Oh Shi.! kunt zeggen. De buitenwand van je VM is ongeveer net zo dik waarschijnlijk. En ook daar kun je dus doorheen schieten. Je moet dus heel erg opletten met je gereedschap , in welke hoek je de steuntjes benaderd en waar je naartoe uitschiet. Als je de multitool mooi vlak kunt houden, is het risico dat je door het verkeerde stukje schiet, daardoor beperkt.

Als het goed gaat houdt je geen gat over, ik zou net iets naast het randje mikken zodat er een klein restje blijft staan wat je dan wegschuurt. Dan hoef je ook niet te vullen.

Houdt er rekening mee dat glasweefselstof niet heel gezond is. Mondkapje is aan te raden.

Deze handleidingen en de plaatjes helpen mogelijk om een idee te krijgen; https://www.velomobiel.nl/handleidingen/...ineren.pdf
https://www.velomobiel.nl/handleidingen/...amuren.pdf
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Dank je wel Jeroen.
Volgende week ben ik pas weer in mijn opslag, en dan zal ik nog wat extra foto’s maken. Voorzover ik nu weet zijn de steunen hol en net zo dik als de wand, en dat is zeker een paar mm. Het vervormd ook niet. Het is wel te bewegen zeg maar.
Het moet na eventueel eruit halen wel netjes afgewerkt worden. Maar dat komt goed. Ben redelijk bekend met polyester, matjes, epoxy enz.

Ik kom er zeker op terug.
Heeft een Quest, bijna antiek #107
Gaat in 2026 naar Frankrijk velomobielen
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Veloquest, 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Elleboogsteunen Quest #107
Dank je wel Jeroen. ...Richard107 — 11:51 PM
Hork van de dag
Gisteravond moest ...-Nico- — 11:14 PM
Velomobielen en honden
In de buurt waar ik ...Willeke_IGKT — 11:04 PM
Medeliggers onderweg
Mijn vrouw heeft v...datakneder — 10:28 PM
Velomobielen en honden
Ik fiets dezelfde ro...Jeroen S — 10:24 PM
Elleboogsteunen Quest #107
Ik zag de foto's eer...Jeroen S — 10:01 PM
Hork van de dag
Een tijd terug is ...LigfietsWilsum — 09:43 PM
Hork van de dag
Een tijd terug is 1...ZoefZoef — 09:38 PM
Velomobielen en honden
Je hebt het topic ov...Niels van der Wal — 09:35 PM
Radical tassen en regen
Ik heb ook een Radic...Jeroen S — 09:12 PM
Hork van de dag
Een tijd terug is 1 ...365cycle — 09:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Bij bike-component...Veloquest — 09:08 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heeft de...Jeroen S — 09:03 PM
Medeliggers onderweg
Mijn vrouw heeft van...Jeroen S — 08:49 PM
Flevobike en trike, nieuwe eigenaren?
Vandaag eindelijk we...NielsKo — 07:48 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat ik met de schrik...Hardloper — 07:37 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Lees ook even het to...Hardloper — 07:26 PM